Balázs Sándor - Nagy Andor: A romapedagógia elméleti és gyakorlati alapjai (Budapest, 2000)

Elméleti jellegű tanulmányrészletek

digi kisebbségi fejkvóta hiányossága volt, hogy nem írta elő a cigány népis­meret, kulturális-történelmi hagyományok oktatását e programokban. En­nek hiánya azonban nagyban hozzájárult a cigány tanulók önbecsülésének csökkenéséhez. A roma oktatási koncepció, „A nemzeti, etnikai kisebbségi iskolai oktatásának tervezett irányelvei” azonban ezeket most már előírják. Ez ugyanis javíthatja a cigány tanulók szüleinek és az iskolának kapcsolatát, a romák négy identitástudatának erősítését. 5. Cigány kisebbségi oktatás 1995-ben öt ilyen iskola működött az országban. Azóta bővült a kö­rük a szolnoki alapítványi iskolával. Ezen intézmények sokszínű profilban gondolkodnak. Tehetséggondozást, munkerőpiacon való elhelyezkedést, to­vábbtanulás segítését, a cigány elit képzését vállalják. Ezek közül kiemelkedik a pécsi Gandhi Gimnázium, mely 6 és fél rend­szerben működik. Ezen iskolák felvállalják, hogy cigány problémavilágra próbálnak választ adni. Nagy súlyt fektetnek a roma kultúra ápolására, megismerésére. Ugyanakkor ezek az intézmények (négy közülük alapítványi, egy egyesületi) finanszírozási gondokkal küzdenek. Több pénzforrásra lenne szükségük, hogy megtarthassák tanulóikat. 1994-től működik a Kalyi Jag Roma Nemzetiségi szakiskola. A Műve­lődési és Közoktatási Minisztérium, „A magyarországi Nemzeti és Etnikai Kisebbségekért” Alapítvány, a Soros Alapítvány és az Autonómiai Alapít­vány támogatásával indult. A Kalyi Jag Szakiskola szakmai ill. gimnáziumi előkészítő és felzárkóztató képzést biztosító intézmény. Képzési ideje: 2 év, az első évben általános képzést kapnak a tanulók. A 2. év az értelmiségi szakirányban továbbtanulni szándékozóknak osztályozóvizsgával zárul, mely önkéntes. Akik sikeresen vizsgáznak, átléphetnek egy gimnázium 2. osztá­lyába. A többi képzés képesítő vizsgával zárul, mely alapfokú szakképesítést biztosít. Az iskola célul tűzte ki, hogy esélyjavító programjával segíteni sze­retné a cigány gyerekek sikeres életét, motivációs erőket is felhasználva a cigány kultúra tanításában. Választható szakok: művészeti (cigány kézművesség, tánckultúra, zeneelmélet), értelmiségi (gimnáziumi előkészítő), üzleti adminisztrációs, ill. vállalkozói képzés. A képzésbe a hagyományos tantárgyakon kívül a következők kerülnek be: (a) cigány művészetismeret (irodalom, képzőművészet, zene), (b) cigány történetismeret (a cigányság története, néprajza), (c) művészet- és társadalomismeret (történelem, irodalom, nyelv), (d) természetismeret (kémia, biológia, földrajz, fizika integráltan), 48

Next