Forray R. Katalin: Gypsy studies 13. Életutak - iskolai pályák. Interjúk cigány, roma fiatalokkal (Pécs, 2004)

Cigány, roma diákok életútjai

Cigány, roma diákok életútjai (Összefoglaló megjegyzések, hipotézisek) Általában jellemző a cigány/roma diákok „nem szokványos” iskolai pályafutása. Többnyire kerülő utakon jutottak a felsőoktatásba, olyan közbülső képzésekben vettek részt, amelyek­­ a kevésbé elszánt és céltudatos átlag-diák esetében - rendszerint nem a felsőoktatásba vezetnek. Jellemző ezzel összefüggésben, hogy gyakori az átlagosnál magasabb életkor nappali tagozatosoknál is. A roma közösség esetében gyakran visszahúzó tényezőként értelmezett korai családalapítás a kérdezettek körében nem gátolja továbbtanulást. Azaz a család, az első gyermek megszületése nem kizáró oka annak, hogy a szülő a felsőoktatás nappali tagozatán tanuljon. Ha komolyan vesszük a „kulturális másság” vagy a kultúrák együttélésének követelményét, akkor tudomásul kell vennünk, hogy a roma kultúrának a környező társadalom számára esetleg kényelmetlen következményei is vannak, amelyeket valahogy mégis kezelni kell. Ilyen lehet a korai családalapítás is - bár megjegyezzük, hogy nem cigány nappali tagozatosok között sem számít ritkaságnak a gyermekvállalás. Hangsúlyozni kell a közoktatás és a benne dolgozó pedagógusok hallatlanul nagy felelősségét. Ahogyan korábban Hegedűs T. Andrással írott tanulmányainkban többször leírtuk, az oktatást-nevelést végzők személyisége és magatartása a mindenkori társadalmi elitek gyermekei számára nem annyira jelentős, hiszen az ő iskolai pályafutásukat nagy mértékben meghatározza a szülők társadalmi és gazdasági helyzete. A sok gonddal - szegénység, iskolázatlanság, előítéletesség, bizalmatlanság, félelem - küszködő cigány családok gyermekei számára azonban döntő jelentőségű, hogy találkoznak-e olyan pedagógussal, aki megértéssel és - a modern pedagógiában rendszerint nem is alkalmazott fogalommal - szeretettel áll melléjük. Ennek csak egyik oldala, ha az (oktatás)politika tiltja és remélhetőleg előbb-utóbb bünteti is a diszkriminatív tanári magatartást. A másik oldala, hogy mindmáig nem sikerült kitalálni olyan eljárásokat, amelyek jutalmaznák is a cigány gyermekért, fiatalért cselekvő pedagógust. 169

Next