Cigányfúró, 1994. 4. szám, december

Révész Sándor: Miért nem ettem a prófétából?

Révész Sándor Miért nem ettem a prófétából? Hát már azért sem, mert a többiek sem ettek. Ha minden oroszlán spontán marad, és rögtön enni kezd, akkor nincs ideje a megfontolásnak, hogy felbukjon a biológikumból, és minden egyszerű. A satrapák és családtagjaik ugye rögtön el is fogytak. Még a verem fenekére sem értek, máris széttéptük őket. Pedig torkig lakattak minket hússal, mielőtt a satrapákat felszolgálták volna. A Baltazárra pedig direkt rá voltunk éheztetve. De hiába, mert ha egyszer a csapat kiesik a spontaneitásból, és az oroszlánok egyéni döntéshelyzetekbe gurulnak szét, akkor már nagyon nehéz a prófétának nekilátni, mert a nekilátás felel mindenért. A többi már aztán csak potyázik a prófétahúsból, pragmatikusan hasz­nosítja a változtathatatlant, mert a nekilátás után már úgysem lehet a prófétát visszacsinálni. Bizony a méd­iárius uralkodása idején már eléggé rongyos volt a spontaneitásunk. Nem is csoda. Egy bonyolult királyi udvarban előbb-utóbb az ösztönbíráskodásra tartott oroszlán is elkezd bo­nyolódni. Hogy az Úr angyalai kezdik el őt bonyolítani vagy a szociológiai tényezők, azt nem lehet tudni, mert az angyal is lehet szociológiai tényező, ha akar. A lényeg az, hogy amikor Baltazár úr, a próféta megérkezett közénk, akkor már nem voltunk abban a helyzetben, hogy a tápértékét kiragadjuk a történet kontextusából, és úgy tegyünk, mintha hasadó gazdánk, Dárius király, azért adta volna nekünk a legbecsesebb igazgatóját, kit az előző napon még az egész biro­dalom fölé kívánt tenni, hogy megegyük, s nem azért, hogy legitimáljuk. Az oroszlánnak figyelnie kell, ha jót akar. Dárius azzal eresztette le Baltazárt, hogy ,,a te Istened, a kinek szüntelen szolgálsz, ő szabadítson meg téged!” Azután kiadta az éjszakára vonatkozó utasításait az ő belső szolgáinak: aznap éjszaka étlen marad s nem enged maga elé vígasságtevő szerszámokat. Csönd­ben ül, kerüli őt az álom, figyel, mit hall a vérem felől. Ordít a Baltazár vagy nem ordít a Baltazár. A gazdánk tehát direkte kiremélte, sőt kikoplalta a falatot a szánkból. Baltazár úr nem a semmiből pottyant a verembe. Nem egészen három és fél évezreddel Ádám teremtése után egy asszír hadvezért, bizonyos Nabopolasszart Babilonba küldtek katonai parancsnok­nak. Nabopolasszar szépen meg is tartotta a várost, de nem az asszír királynak, hanem magának. Így született meg az újbabiloni kaldeus állam. Az államgyerek gyorsan növekedett, s Nabopo­lasszar utóda, II. Nabukodonozor bizalmasát, Aspenázt azzal bízta meg, hogy – bizonyára a babiloni papság kultúrfölényének ellen­súlyozása végett – új zsidó elitet neveljen a birodalom felvi­rágoztatására, szolgáljon királyának királyi magból sarjadt ifjak­kal, kikben semmi fogyatkozás nincsen, kik ábrázatra nézve szé­pek, minden bölcsességre eszesek és méltók arra, hogy – úgy­mond – álljanak a király palotájában. Amennyire fontos volt, hogy az új elit zsidó legyen, annyira fontos volt az is, hogy ne legyen zsidó. Ezért kapott Aspenáz parancsot arra, hogy a növendékeket a királyi asztalra kerülő igen ízletes, de kósernek semmiképpen sem nevezhető ételekkel táp­lálja, s kaldeus néven szólítsa. A névvel nem is volt semmi baj. A Testamentumban Dániel néven publikáló próféta is elfogadta a Baltazár nevet, de tréflit enni nem akart. Magának és társainak zöldségfélét kért és vizet, s megnyugtatta Aspenázt, hogy az ő orcáik sem lesznek hitványabbak, mint a királyi kosztban dúskáló ifjaké. Nem is lettek. Sőt még kövérebbek is voltak amazoknál. A zsidó tanítványok engedelmesen viselték nevüket s magukat, de szuverénül kosztoltak s viszonyultak az úrhoz. Akkor is és azután is szuverének voltak a lojalitásukhoz képest, és lojálisak voltak a szuverenitásukhoz képest. Ebben volt az ő komparatív előnyük. Már a Jeremiás néven ismert próféta is megírta a babiloni foglyoknak, hogy ilyennek kell lenni: „Ezt mondja a Seregek Ura, Izrael Istene mindama foglyoknak, a kiket Jeruzsálemből Ba­bilonba vitettem: Építsetek házakat és lakjatok azokban, plántálja­tok kerteket és egyétek azoknak gyümölcseit... szaporodjatok meg ott és meg ne kevesedjetek. És igyekezzetek a városnak jólétén, a melybe fogságra küldöttelek titeket, és könyörögjetek érette az Úrnak, mert annak jóléte lesz a ti jólétetek.” Annak az Úrnak könyörögjön tehát a jámbor zsidó a város jólétéért, aki megígérte neki, hogy hetven esztendő múltán véget vet a rabságnak, haza gyűjti népét, s véget vet minden nemzetnek, a kik közé kiűzettek Izrael gyermekei. Kik benyelték őket, elnyeletnek, kik kifosztották őket, kifosztatnak, s kizsákmányolóik zsákmánnyá lesznek. A lojális szuverének egyszerre érdekeltek a birodalom jólé­tében és pusztulásában. Minél jobb, annál jobb és annál rosszabb. De jobbnak nekünk is jobb, rosszabbnak meg csak nekik rosszabb. Így gondolkodtak a foglyok a konszolidációban, és bizony föl­adogatták a közülük való intranzigenseket a királyoknak. Én is ettem belőlük fiatalabb koromban. Baltazár, Sidrák, Misák, Abednego és a többiek elvégezték iskolái­kat, és minden bölcs és értelmes dologban, amely felől a király tudakozódjék tőlük tízszerte okosabbnak találtattak mindazoknál az írástudóknál és varázslóknál, a­kik az egész országban vannak. Nabukodonozor úgy érezte, hogy az írástudók nem a birodalom biztonságát, hanem annak bizonytalanságát szolgálják. A király álmot lát, ezt pedig ők addig értelmezik, mígnem bizonytalanná válik még az is, hogy a király azt álmodta, amit. Nabukodonozor elhatározta, hogy tiszta helyzetet teremt: vagy képes az értelmiség a lehetetlenre, vagy nem, és akkor nyugodtan ki lehet irtani. Úgy kérdezte tehát a király a legközelebbi alkalommal álma jelentését, hogy nem is mondta el, mit álmodott. Vagy tudta a bölcs, vagy nem. Nem lehetett mellébeszélni, s ezáltal meg is rendült a régivágású babiloni értelmiség létalapja. Annak, a királyi testőrség feje már meg is kapta a parancsot, hogy űzze ki az árnyékvilágból Babilon valamennyi bölcsét, és minket is felkészített már a gondozónk, hogy egy ideig szikár varázs­lókon fogunk élni. S ekkor jött Baltazár, aki felmondta és megfejtette a király álmát. A királyi álom a birodalmak korának fázisain haladt ke­resztül az aranykortól a rézkoron át a végkorig, amelyben a vas elegyül az agyagcseréppel, s a birodalom ezáltal részint erős, részint pedig törékeny lesz. Az eszüktől persze a babiloni papok is tudhatták volna, hogy milyen történelmi trendet épít a királyi álomban a királyi szorongás, csak azt az igényt nem tehették föl a királyról, hogy a birodalmi perspektíva sérelmére racionalizálják az ő szorongását. Csak a lojalitás és a szuverenitás kettős né­zőpontjából lehetett azt látni, hogy a király már alkalmas együtt élni a véggel. Baltazár dolgát az Isten a mazochista végkirályok verbális korbácsolásával vitte fölfelé. Nevezetes álomfejtése után hatalmat kapott egy tartomány fölött, és az összes babiloni bölcs elöl­járójává tétetett. Nem bántották akkor sem, amikor megjósolta Nabukodonozornak, hogy vétkei és hamisságai miatt Isten két időre elveszi értelmét, kivetik őt a mezei barmok közé és füvet adnak enni neki, mint az ökörnek.

Next