Cigányfúró, 1998. 1. szám, február

Rüdiger Vossen: Cigányrabszolgaság a Havasföldön és Moldáviában

törekvései) kivándoroltak Amerikába. Később őket nevezték a Macva tájegység után mad­vayáknak. A szerb cigányok egy másik csoportja medvetáncolta­tóként (ursari) került Nyugat-Európába, illetve a ten­geren túlra. Néhány roma csoport (lovári, csurári, kelderári) nyelvében a magyar komponens két dologra enged következtetni: 1. A magyar területeken való hosszabb tartózkodásra. 2. A több évszázados együttélésre az erdélyi magyar kisebbséggel, illetve Moldáviában a székelyekkel. A romák második nagy vándorlása az egyes család­sorsokon keresztül történelmileg jól nyomon követ­hető. Mateo Maximoff kelderara író számol be például arról, hogyan hagyták el ősei 1870 körül Oroszország felé véve az útjukat nagy Magyarországot. Orosz­országban körülbelül 1910-ig maradtak, majd Európán keresztül-kasul utazva, egészen Spanyolországig jutottak, míg végül 1920 körül Franciaországban telepedtek meg. Nemzetségük a Második Világháború óta honos Montreuil-sur-Bois-ban. Clebert kiegészítés­képpen hozzáfűzi, hogy Maximoff ősei a romániai job­bágyfelszabadítást követően két, a mijejestihti és a jon­esthi csoportra váltak (az elnevezés a családfők neveiből született). Maximoff nagyapja lett 1910 körül mindkét csoport vezetője. Növekvő létszámuk miatt, de talán taktikai okokból is, a csoport ismét szétvált. Egy részük Taikoni néven Svédországba került, a töb­biek Franciaországban, Spanyolországban, Portugáliá­ban és Angliában telepedtek meg. A nemzetségala­pítók után ezekben az országokban belkeshti, cingaresh­ti, csukureshti, trinkiteshti, laidakeshti, bum­buleshti, cergui, palesthi megjelölést használják. A nagy mesemondó, Johan Dimitri­ Taikon nemzet­ségének származásáról Karl-Herman Tillhagen a kö­vetkezőképpen számol be: „1906-ig Taikon, cigány neve szerint Milos, főkép­pen Oroszországban tartózkodott, Bakutól Arhan­gelszkig járva az országot. Még ugyanabban az évben a balkáni országok felé vette az útját, majd Len­gyelországba, később Finnországba ment. Szinte mel­lékesnek tűnik az olaszországi, osztrák, cseh, német tartózkodása. Az Első Világháború előtt Norvégiába került, ahol több évig vándorolt. Az utolsó harminc évet kizárólag Svédországban töltötte, ahol is a család­jával együtt rézművesként, vásárosként és zenészként tartotta fenn magát. 1942 óta téli szálláshelyük Stockholm.” Tillhagen kiegészítésképpen megjegyzi, hogy a taikoni – mint a legtöbb Svédországban vándorló cso­port – a kelderara nemzetséghez tartozik. Taikon édes­anyja Magyarországról származott. Az angol cigány kutató, Winstedt, az 1911-13-as angliai „rézműves-invázióról” számol be, mely csoport megközelítőleg negyven tagból állt, Marseille-ből érkeztek Liverpoolba, és az USA-ba szándékoztak hajózni. Tipikus vándormesterségük mellett közös jellemzőjük volt színes népviseletük, asszonyaik gazdag arany ékszerei, hatalmas sátraik. Nyelvükből következtetni lehetett hosszú romániai, magyarorszá­gi, illetve szláv nyelvterületeken való (Galícia, Orosz­ország) tartózkodásra. Winstedt is beszámol idegen­szerű cigány csoportok hirtelen fölbukkanásáról a különböző európai országokban. Franciaországban az első csoportokat 1849 és 1878 között regisztrálták, Angliában 1868 és 1878 között, 1871-72-ben Algériában, később pedig az összes euró­pai országban is. A fentiek alapján bizonyosan állíthatjuk, hogy az 1850 körül érkezett csoportok tagjai az első, 1837-ben Moldáviában és a Havasalföldön a jobbágysorból föl­szabadult romák voltak.

Next