Clopotul, 1960 (Anul 16, nr. 1285-1387)

1960-11-02 / nr. 1370

Fag. 4-a Expoziție universală la Moscova în 1967 Intre 20 mai și 20 noiembrie 1967 se va organiza Moscova o expoziție universalală care se va desfășura sub deviza: «Progresul și pacea.* La această expoziție toate statele și toate organizațiile internaționale vor fi invitate să înfățișeze realizările și succesele lor în domeniul economiei, științei, tehnicii și culturii. Perioada cînd va fi deschisă expoziția va coincide cu o dată memorabilă în istoria poporului sovietic — cea de-a 50-a aniversare a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie. Expoziția va fi instalată într-o regiune pitorească de lângă Moscova. Pe un teritoriu de peste 500 ha. se va amenaja un orășel întreg. Expoziția va cuprinde trei sectoare : Uniunea Sovietică, organizațiile internaționale și pavilioanele altor state. S-a calculat că în medie zilnic vor vizita expoziția 400.000 oameni. înainte de anul 1965 Țările socialiste vor da mai mult de jumătate din producția industrială a lumii MOSCOVA (29 (Agerpres) — TASS. In raportul prezentat în cadrul discuțiilor dintre oamenii de știință sovietici în legătură cu întrecerea economică dintre cele două sisteme mondiale, prof. Nikolai Kibuko a arătat că, potrivit calculelor economiștilor sovietici, sporul mediu anual al producției industriale în întregul sistem mondial al socialismului reprezintă acum 125%. El a subliniat că acest ritm de dezvoltare este absolut realizabil și în viitorii cinci ani. Potrivit aprecierilor specialiștilor sovietici, sistemului capitalist economia privită în perspectivă va spori în medie cu nu mai mult de trei la sută, înainte de anul 1965 țările socialiste vor da mai mult de jumătate din producția industrială a lumii. Prof. Klimko a comunicat că în ultimii șase ani producția industriala în Uniunea Sovietică a crescut cu 71% pe cap de locuitor, iar în S.U.A. cu numai 0,3%. Pînă în 1965 țările europene de democrație populară luate laolaltă vor depăși Franta și Germania occidentală în ce privește producția de energie electrică pe cap de locuitor. . ., m ~~*rz,xaz: •m—'- Rezoluție afro-asiatică în problema Congoului NEW YORK 29 (Agerpres). La 28 octombrie grupul țărilor afro-asiatice de la O.N.U. a prezentat secretarului general al O.N.U. un proiect de rezoluție în care cerea luarea tuturor măsurilor indicate pentru asigurarea convocării în cel mai scurt termen a parlamentului Republicii Congo». Membrii grupului cer, de asemenea, ca reprezentanții guvernului central al Congoului să fie admiși în Adunarea Generală. Rezoluția a fost semnată de reprezentanții Ceylonului, Ghanei, Guineei, Indiei, Indoneziei, Republicii Mali, Marocului și Republicii Arabe Unite. i CL3 ? O î ÍJ L Nr. 13/0 *âK 99 CUPA PRIETENIEI atletism In ultimele zile ale lunii octombrie, la baza sportivă «1 Mai» din orașul nostru s-au întrecut cei mai buni atleți din regiunea Suceava în cadrul «Cupei prieteniei». La aceste întreceri au participat tineri și tinere din raioanele Darabani, Trușești, Rădăuți, Suceava și Botoșani, care au concurat la diferite probe atletice. Concursul, datorită rezultatelor înregistrate a fost dominat de sportivii botoșăneni, urmați de cei din Rădăuți. Luptînd pentru a reprezenta cu cinste culorile colectivului, tinerii atleți din Botoșani au reușit în cadrul acestui concurs să obțină performanțe valoroase. Astfel, atleții Sabin Vasile și Barbu Marieta au stabilit noi recorduri regionale la aruncarea suliței, Chiru Ioana a stabilit un nou record regional la aruncarea discului, iar Blumenthal Lema a stabilit un record regional la triplu salt. Un rezultat frumos a înregistrat ștafeta 4 x 100 junioare din Botoșani, formată din Cluj Angela, Bodnar Margareta, Popescu Mariana și Danciuc Achilina. Tinerele sportive din comuna Bucecea, au reușit, de asemenea, să se afirme prezentînd la concurs o echipă de atlete talentate. Fotbal In cadrul"Cupei prieteniei", pe stadionul orașului nostru s-au întîlnit echipele de juniori «Unirea» Botoșani și «Foresta» Fălticeni. Intîlnirea a oferit celor prezenți un frumos spectacol fotbalistic, în care s-au remarcat în mod deosebit jucătorii de la «Unirea». Rezultatul jocului s-a stabilit în prima repriză cînd gazdele au înscris două goluri. Scorul de 2—0 n-a mai putut fi modificat pînă la sfîrșitul întîlnirii, deși ambele formații au depus eforturi în acest scop. Prin jocul cîștigat juniorii de la «Unirea» Botoșani s-au calificat pentru etapa următoare a cupei. A. ADRIAN După turul campionatului raional de fotbal de curînd s-a încheiat turul campionatului raional de fotbal, ediția 1960—1961. In urma unei munci perseverente echipele «înainte» Bubecea, «Spicul» Vînători și «Partizanul» Tudora ocupă primele locuri în cele trei serii din care fac parte. Echipele din Mînăstireni, Cristești și Corni, deși nu ocupă locuri fruntașe în clasament, s-au comportat bine în întîlnirile disputate. Succesele acestor echipe se datoresc consiliilor de conducere ale asociațiilor sportive și profesorilor de educație fizică care s-au preocupat îndeaproape de organizarea acestor întîlniri. Tovarășii Bostan Maria (Bucecea), Muraru Gheorghe (Vînători), Munteanu Dumitru (Tudora), Axinte Gheorghe (Mînăstireni), Loghin Dumitru (Cristești), Rotaru Paul (Stîncești) și alții, au dovedit multă pricepere în organizarea întîlnirilor de fotbal. Campionatul raional de fotbal a contribuit la ridicarea nivelului tehnic al jocurilor și în același timp la creșterea numărului de tineri care au îndrăgit și practică acest sport. Făcînd însă o analiză asupra disputării tuturor meciurilor se constată o serie de lipsuri ce au făcut ca acet campionat să nu-și atingă scopul în întregime. Unele echipe care erau altădată campioane pe raion, sau vicecampioane, au încheiat turul campionatului pe locuri codașe. Printre acestea se numără echipele «Lupta noastră» din Sulița, «Viață nouă» Răchiți, «Recolta» Leorda și altele. Conducerile asociațiilor disportive din Sulița, Roma, Răchiți, Leorda (președinți, Mangîru loan, Lercă tovarășii Gheorghe, Neamțu Fstora, Paveluc loan), nu s-au preocupat de îndrumarea echipelor de fotbal pentru a susține toate jocurile din cadrul campionatului raional. Consiliile de conducere ale asociațiilor sportive din Vlădeni, Curtești, Stăuceni, nu au asigurat prezentarea echipelor chiar pe terenul propriu ca să susțină meciurile. Este necesar ca în perioada ce urmează consiliile de conducere ale asociațiilor live împreună cu secțiile sporde fotbal să se preocupe de popularizarea acestei competiții menită să ducă la dezvoltarea în raionul nostru a sportului cu balonul rotund. P. TRUFIN președintele U.C.F.S. raion Botoșani In orașele și satele Marii Uniuni Sovietice clocotește munca entuziastă și creatoare a bravilor constructori ai comunismului , se lărgește și se adîncește necontenit Întrecerea pentru îndeplinirea înainte de termen a sarcinilor planului de șapte ani, plan a cărui îndeplinire va duce la realizarea unui progres însemnat al Uniunii Sovietice pe calea cîștigârii întrecerii pașnice cu Statele Unite ale Americii. In graiul lor lapidar, dar atît de plin de conținut, cifrele arată că planul producției globale a industriei pe primul semestru al anului 1960 a fost îndeplinit în proporție de 104%. Iar în primele opt luni ale anului în scurs, în comparație cu perioada corespunzătoare a anului trecut, extracția de gaze a crescut cu 29%, cea de petrol cu 14%, producția de locomotive cu aburi și locomotive Diesel — cu 38% și producția principalelor mărfuri ale industriei ușoare și alimentare cu 1 0—17%. «» Cît de elocvent vorbesc aceste cifre despre ritmul înalt de dezvoltare a producției sa REDACȚIA ȘI ADM Avîntul impetuos al economiei sovietice In al doilea an al planului septenal vietice, ridiculizind profețiile unor economiști burghezi, conform cărora ritmul de dezvoltare a industriei sovietice se va încetini pe măsura creșterii capacității industriale a U.R.S.S. Cifrele vorbesc despre traducerea în viață a însuflețitelor chemări ale istoricului Congres al XXI-lea al P.C.U.S., ele vorbesc despre avîntul în muncă al oamenilor sovietici, despre nenumăratele lor inițiative creatoare, pentru a ajunge din urmă și a întrece Statele Unite ale Americii în producția pe cap de locuitor, de a obține ca în țara în care se construiește comunismul să domnească belșugul, să fie cel mai înalt nivel de trai. Datele publicate în numărul din octombrie al organului Direcției Centrale de Statistică a U.R.S.S. «Vestnik Statistiki» arată că Uniunea Sovietică ocupă primul loc în lume în ce privește extracția cărbunelui și a minereului de fier, deosebi în siderurgie. In furnalele sovietice se produce în prezent 30—35% mai multă fontă decît in furnalele de aceeași capacitate din S.U.A. In ce privește productivitatea laminoarelor și cuptoarelor Martin, U.R S.S. a întrecut de asemenea în mod considerabil Statele Unite. Specialiștii din Moscova au întocmit proiectul primului bloc de cuptoare «Martin» din lume, cu două agregate de 950 tone. Productivitatea unui bloc va fi de circa 1.500.000 tone oțel pe an. Recent, la uzina metalurgică din Stalino a fost pusă în funcțiune cea mai mare instalație din lume de turnare continuă a oțelului. Avîntul impetuos, al economiei sovietice întărește și mai mult forța invincibilă a U.R.S.S. Oamenii iubitori de pace de pretutindeni se bucură de fiecare succes obținut de poporul sovietic în îndeplinirea planului de 7 ani, în dezvoltarea economiei sovietice căci aceste succese întăresc forțele păcii, fiind un îndemn la luptă neîncetată pentru bunăstare și progres. NISTRAȚIA : Botoșani, Calea Națională nr. 261. Telefon : 164, 214 și 279. Abonamente individuale pe 6 luni lei 10, pe 3 luni loi 5. Tiparul întreprinderea Poligrafică — Botoșani, Calea Națională nr. 263 combinat metalurgic a cărui capacitate este egală cu aceea a giganticului combinat din Magnitogorsk. O puternică bază a siderurgiei se creează și în Kazahstan unde a și început să funcționeze combinatul de înnobilare din Sokolovsko-Sarbaiski, cu o capacitate anuală de 5 mlioane tone de minereu brut. Unul din cei mai importanți indici ai dezvoltării unei țări, sub aspect tehnico-economic este producția de fontă și oțel. Dacă in 1913, Rusia producea de 2,5 ori mai puțină fontă decît Anglia și de 2 ori mai puțină decît Franța, în prezent ea produce cu mult mai multă fontă decît aceste țări luate la un loc. In ce privește oțelul, U.R.S.S. produce aproape tot atît cît Anglia, R. F. Germană și Franța luate împreună. Uniunea Sovietică a întrecut Statele Unite și ocupă primul Pe baza uriașelor rezerve lor în lume în ce privește înde minereu din regiunea Kursk, dicii tehnico-economici ai fiincfabricarea țesăturilor de lînă se construiește un puternic donării utilajului într-o serie de ramuri ale industriei și în și a zahărului. U.R.S.S. este prima țară în Europa și doua în lume in ce privește volumul total al producției industriale, precum și în ce privește producția de energie electrică, ciment, tractoare, autocamioane, producția de fontă și oțel. In primul an și jumătate care a trecut din actualul septenal au fost obținute mari succese în extinderea capacității industriei extractive minereului de fier. In anul în curs vor intra în funcțiune un număr de capacități noi egal cu cele puse în funcțiune în curs de aproape cinci ani. Lucrările efectuate în prezent In această ramură a industriei sovietice nu se caracterizează doar prin amploarea lor grandioasă și înaltul lor ritm, ci și prin creșterea necontenită a nivelului tehnic al întreprinderilor existente și al celor în curs de construcție.