Clopotul, 1962 (Anul 18, nr. 1492-1594)

1962-10-20 / nr. 1574

% > V Á f IMUL KUII-Hr. 1574 Sîmbătă 20 octombrie 1962 4 Pilgim - 20 BARI Să terminăm grabnic insămințările în gospodăriile agricole de stat și colective ritmul însămînțărilor s-a intensificat în ultimele zile. Din datele existente la consiliul agricol raional pîină în ziua de 18 octombrie au fost însămînțate 26.842 ha cu grîu și alte cereale de toamnă. De asemenea în comunele subordonate orașului au fost însămînțate 3.510 ha. Ca urmare a bunei organizări a muncii, gospodăriile agricole de stat Todireni, Albești și Zăicești, gospodăriile colective din Roma, Varatic, Sălăgeni, Dumbrăveni, Rînghilești, Cotîrgaci, Mînăstireni și Bucecea au terminat însămînțatul griului la timpul optim. Insămînțările sînt pe terminate la gospodăriile colective din Bobulești, Ionășeni, Ștefănești și Răusenii. Potrivit recomandărilor consiliilor agricole raional și orășenesc era necesar ca pînă la această dată însămînțatul cerealelor de toamnă să fi fost terminate. La gospodăria agricolă de stat din Cătămărăști, de exemplu, mai sunt de însămânțat cu grîu 148 ha. Cu toate acestea, tov. Romașcanu Leonid, inginer șef „nu se prea grăbește“ socotind că mai este timp suficient pentru semănatul griului. Deși au avut aceleași condiții de climă și sol ca și gospodăriile colective fruntașe, însămîințările sînt mult rămase în urmă la gospodăriile colective din Coșula, Albești, Bălușeni, Copălău, Diurnești, Hlipiceni și din alte sate. Din cele 840 ha prevăzute în plan, de exemplu, colectiviștii din Albești au însămânțat abia 510 ha. Cărui fapt se datorește această rămânere în urmă ? Consiliile de conducere ale gospodăriilor colective și comitetele executive ale sfaturilor populare nu au urmărit să se folosească întreaga capacitate de lucru a tractoarelor și mașinilor agricole. Atelajele nu sunt folosite la însămînțări pe terenurile nemecanizabile. La Dracșani, (Continuare în pag. 2-a) Prin magazine A venit toamna. Vitrinele magazinelor aranjate estetic cu mărfuri pentru sezonul rece îi îmbie pe trecători să intre înăuntru. Magazinele cunosc in aceste zile o mare afluență de cumpărători de toate virstele. Cei mai mulți solicită costume de damă și bărbătești, pardesie, rochii, încălțăminte călduroasă,, tricotaje. ... La magazinul cu articole pentru copii „Pionierul“ este mare forfotă. Aprecierile copiilor sunt exprimate de obicei prin solicitări către părinții lor. — Mamă, uite o rochiță de catifea verde, ce frumoasă e! Mi-o cumperi ? — Tăticule, eu vreau un pardesiu ... Tov. Niță Antoaneta, vinzătoarea, s-a obișnuit cu aceste discuții. De altfel, după cum singură mi-a mărturisit — îi fac chiar plăcere. Ea se străduește să recomande cit mai frumos articolele de îmbrăcăminte, să deservească prompt și civilizat pe cumpărători. Așa se face că toți cumpărătorii o apreciază și intră cu plăcere în acest magazin. Drept rezultat al acestei munci conștiincioase planul de desfacere al magazinului pe luna trecută a fost depășit cu 45 la sută. ... Și în magazinul de confecții „Elegant“ este animație. Intilnim aici muncitori, colectiviști, intelectuali. Unii își cumpără pardesie, trenduri, costume, rochii groase, capoate. Magazinul are un bogat sortiment din toate aceste articole. Vinzătorii se străduiesc să cunoască cerințele cumpărătorilor, oferindu-le tot ce au mai frumos un magazin. ... Dar să intrăm și în magazinul de încălțăminte „Durabil1”,. Aici te impresionează plăcut curățenia ce domnește pretutindeni, rafturile pline cu încălțăminte, vînzătoarele prietenoase care deservesc frumos cumpărătorii. Pentru sezonul de toamnă magazinul este aprovizionat din belșug cu pantofi închiși cu șnur, de damă și bărbătești, șoșori, cisme de cauciuc, ghete, papuci de casă, etc. Pretutindeni, prin magazine, se observă în aceste zile grija, spiritul gospodăresc al vînzătorilor, al responsabililor de a aproviziona oamenii muncii cu sortimente bogate și variate de mărfuri pentru sezonul rece. A. HUȚANU .Crește mișcarea inovatorilor Mișcarea de inovații și raționalizări constituie un mijloc important de ridicare a nivelului tehnic al producției. La această acțiune participă un număr tot mai mare de muncitori și tehnicieni de la fabrica de confecții „Botoșani“. In urma îndrumării și ajutorului ce-l primesc din partea colectivului cabinetului tehnic, în acest an au fost aplicate în procesul de producție 16 inovații și raționalizări care contribuie la creșterea producției și productivității muncii, la realizarea de economii și îmbunătățirea calității confecțiilor. Valoarea lor anuală antecalculată se ridică la suma de 90.000 de lei. Mașina executarea pentru scuturilor din batire de ață pentru vopsit, ca și cea pentru executarea batirelor din scuturi de ață, dispozitivul pentru fixatul șiretului la pantaloni, aplicat la mașina cu două ace, ștanța cu ajutorul căreia se confecționează șase de la sectorul de jucării, sînt doar cîteva dintre inovațiile și raționalizările aplicate. In rîndul inovatorilor fabricii se află și comunistul Bursuc Vasile. In primele zile ale lunii octombrie el a depus la cabinetul tehnic două noi propuneri de inovații privind construirea unei prese manuale în scopul îmbunătățirii presării foilor din span și introducerea mecanizării la prototipul de executat șaibe la sectorul de jucării. Comunistul Bursuc Vasile discută cu mecanicul Covalciuc Ilarion despre noile sale propuneri de inovații. LUNA PRIETENIEI ROMINO - SOVIETICE Manifestări culturale In cadrul Lunii prieteniei româno - sovietice, la căminul cultural din Verești au loc diferite manifestări culturale. Seară de seară activiștii culturali organizează pentru colectiviști prezentări de filme, recenzii ale unor cărți din literatura sovietică, conferințe legate de acest eveniment. De curând, în sala căminului a fost expusă conferința „45 de ani de la Marea Revoluție Socialistă din Octombrie“. In cadrul unor seri culturale s-au prezentat cărțile „Mama“, „Copilăria mea“, „La stăpin“ și „Universitățile mele“ de Maxim Gorki. De asemenea, s-a organizat o expoziție cu noutăți din Literatura sovietică. În cadrul Festivalului filmului sovietic, la cinematograful sătesc au rulat filmele „Pretutindeni trăiesc oameni“ și „Drumul spre stele“. Coresp. V. BĂRĂGAN Ore de dirigenie In cadrul unei ore de dirigenție care a avut loc zilele trecute la clasa XI-a B a școlii medii mixte din Trușești elevele Lupașcu Mariana și Răușanu Dorina au prezentat o frumoasă expunere pe tema „Luna prieteniei româno-sovietice“. Din bogata expunere elevii au trăs prețioase învățăminte. Ei au cintat apoi cîntece sovietice și românești. Coresp. A. BANT.AȘ ★ Deosebit de instructivă a (Continuare în pag. 3-a) (Continuare în pag. 2-a) Se folosim cu grijă mijloacele materiale și bănești Au rămas mai puțin de două luni și jumătate pînă la încheierea anului. în această perioadă colectivele întreprinderilor industriale din orașul nostru analizează cu simț gospodăresc și iau măsuri eficiente pentru îndeplinirea planului la toți indicii, realizarea acumulărilor planificate și a angajamentelor de a da economii și beneficii peste plan, îndeplinirea cu succes a sarcinilor de plan pe acest an creează premizele unei producții ritmice chiar din primele zile ale anului viitor. O problemă de mare importanță este lichidarea imobilizărilor în stocuri supranormative și fără mișcare. Hotărîrea Consiliului de Miniștri apărută în acest sens la începutul anului trasează întreprinderilor sarcini pentru lichidarea acestor stocuri, indicînd în același timp căile concrete pentru toate situațiile posibile. Folosirea rațională a mijloacelor materiale și bănești se pune astăzi mai ascuțit ca oricînd, dat fiind sarcinile mari de dezvoltare, într-un ritm și mai intens, a bazei tehnice materiale a socialismului. 5 efectivele întreprinderilor industriale din orașul nostru, în majoritatea lor, readuc în circuitul economic fonduri importante prin grija manifestată de a lichida stocurile care depășesc cerințele producției cît și cele fără utilizare. Sub îndrumarea organizației de partid, conducerea fabricii de confecții „Botoșani“ a lichidat 90 la sută din stocurile supranormative existente la finele anului trecut. Acest lucru a fost posibil prin contractele făcute cu întreprinderile beneficiare, cărora li s-au oferit produse din materia primă din stoc, corelîndu-se operativ aprovizionarea pentru a se evita formarea de noi stocuri. Unele materiale care nu aveau asigurată intrarea în producție au fost recartate altor întreprinderi care aveau nevoie de ele. La întreprinderea industrială locală „Flamura Roșie“ au fost lichidate stocuri supranormative de materii prime, materiale și produse finite în valoare de aproape 1.000.000 de lei. Prin confecționarea și livrarea unor butoaie și budane s-a înlăturat cea mai mare parte a stocului de doage care, pe lângă faptul că ocupau spații și erau expuse degradării, imobilizau și fonduri importante ale întreprinderii. Lichidarea stocurilor supranormative și fără mișcare a constituit o problemă majoră și pentru colectivele Uzinei de reparații care a reușit să folosească în producție și să recarteze circa 75 la sută din materialele care prisoseau, a întreprinderii de gospodărie orășenească, fabricii de ulei „Raza“, cooperativelor de producție meșteșugărească, etc. In mai mică măsură s-a preocupat de această problemă conducerea Uzinelor textile „Moldova“. Aceasta iie-o dovedește faptul că în primele trei trimestre ale anului au fost lichidate numai 65 la sută din stocurile declarate ca supranormative la sfîrșitul anului trecut. Conducerea întreprinderii nu a reușit să mobilizeze toate serviciile pentru îmbunătățirea activității de lichidare a I ȘASOVICI director adjunct al filialei B.R.P.R. Botoșani