Clopotul, octombrie-decembrie 1968 (Anul 24, nr. 2321-2400)

1968-10-19 / nr. 2337

T Anul XXIV nr. 2337 sîmbătă 19 octombrie 1968 4 pagini 30 bani Uzina de reparații din Botoșani: Aspect din secția uzina] mecanic Foto; RADU GLIGOR ORGANIZAREA ȘTIINȚIFICĂ A PRODUCȚIEI ȘI A MUNCII UN IMPERATIV AL PROGRESULUI Documentele partidului nostru subliniază că eforturile făcute de economia națională pe linia înzestrării întreprinderilor cu o tehnică avansată, nu se reflectă pe deplin în realizările obținute, datorită, în special insuficientei preocupări pentru organizarea la un nivel ridicat a producției și a muncii, că în contextul dezvoltării din ce în ce mai rapide a industriei, se impune ca o necesitate obiectivă, înlocuirea metodelor de conducere bazate pe intuiție și experiență cu metode științifice, care să permită o organizare sistematică și eficientă a îndrumării și controlului producției. Organizarea științifică a activității întreprinderilor și a conducerii acestora, a devenit o necesitate stringentă și unanim recunoscută. Această problemă stă, în general, în centrul preocupărilor conducătorilor de întreprinderi din județul nostru, ea, bucurîndu-se și de aportul deosebit a unui număr mare de specialiști care, prin studiile ce le elaborează, contribuie la sporirea eficienței întregii activități economice. Studiile au relevat elaborate în 1967, faptul că întreprinderile dispun de rezerve importante ce pot fi valorificate numai printr-o analiză atentă a nivelului de organizare existent și prin aplicarea pe scară largă a metodelor moderne de organizare a producției și a muncii. Rezultatele obținute la sfirșitul anului trecut, pe lângă faptul că au confirmat realitatea prevederilor făcute pentru sporirea eficienței economice, au arătat că măsurile întreprinse pe linia organizării au condus chiar la rezultate mult mai bune. La uzinele textile „Moldova“ de pildă, sporul obținut la produc• DE LA INTUIȚIE LA METODE ȘTIINȚIFICE • DE CE NU SE EXTINDE NORMAREA ? • PE CE CAI SUNT REALIZATE DEPĂȘIRILE? PE CALEA ORGANIZĂRII ȘTIINȚIFICE ? ția globală a fost de 10,3 milioane lei, față de propunerile de numai 7,3 milioane lei. Succesul este urmarea firească a faptului că întreprinderea a valorificat mai deplin resursele existente, a mobilizat permanent colectivul în elaborarea și aplicarea de noi studii cu eficiență sporită. . în acest an, acțiunea de organizare științifică a producției și a muncii a continuat in întreprinderile industriale și s-a extins și în celelalte ramuri economice: gospodărie comunală, comerț, transport, cooperație meșteșugărească și altele. Majoritatea unităților se preocupă pentru aplicarea studiilor anterioare, ale căror efecte economice se concretizează în obținerea de producții suplimentare, diminuarea numărului de salariați pe seama creșterii productivității muncii, sporirea acumulărilor. Studiul elaborat privind creșterea numărului metric Ing. GH. AVASILICHIOAIE, directorul Cabinetului Județean pentru probleme de organizare științifică a producției și a muncii Botoșani (Continuare în pag. a III-a) « 0 PROLETARI DIN TOATE TARILE» MNIJI VA I ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN BOTOȘANI AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN PROVIZORIU Exploatare de turba In urma unui apel lansat de I.A.S. Codlea din județul Brașov, Întreprinderea de industrie locală „Lupta pentru pace" Dorohoi a trecut la studierea posibilităților de exploatare a turbei. In urma studiilor făcute, în comuna Dersca, a fost deschisă o exploatare de unde au fost expediate pînă în prezent beneficiarului cantitatea de 500 tone turbă. Redactia I administrația t Botoșani. Calea Naționala nr 261 Telefoane. Redactor sef — 1328 Redactor sef adjunct — 1729 Secretariatul de redacție — 107S Secțiile economica si culturală — 1487 Secțiile viata de partid și construcții de stat — 1106 Secțiile Informații și scrisori — 1217 Administrația — 1372 O sarcină urgentă pentru lucrătorii de pe ogoare Desfăcatul și depozitarea porumbului In unitățile agricole socialiste din județul nostru în aceste zile sunt multe treburi de făcut. S-a suprapus recoltatul culturilor cu însămînțările, lucrări care necesită un mare volum de muncă. Din situația existentă la direcția agricolă județeană rezultă că pînă la 17 octombrie porumbul a fost desfăcut și depozitat de pe 7 850 ha din cele 78.333 ha, ceea ce reprezintă abia 10 la sută. Intr-un număr mic de cooperative agricole, printre care cele din Crasnaleuca, Costești, Cristești, Stăuceni, Băbiceni și Sulița s-au obținut rezultate mai bune, procentul realizărilor la desfăcutul porumbului fiind de 30— 54 la sută. In alte cooperative agricole cum sunt cele din Avrămeni, Buimăceni, Corlăteni, Dimăcheni, Răuseni, Știubieni, Tătărășeni, Văculești și altele au intrat în magazii cantități foarte mici de porumb. Fapul că nici pînă acum la cooperativele agricole din Adășeni, Bălușeni, Darabani, Corni, Curtești, Ibănești, Suharău, Blîndești , și altele nu s-a desfăcut nimic nu dovedește că organizarea muncii de către consiliile de conducere și inginerii agronomi se face la întîmplare, nu sînt mobilizate la lucru toate forțele existente. S-au pierdut multe zile frumoase cînd se putea realiza foarte mult, pentru că o mare parte din membrii cooperatori n-au venit la lucru. Cu prilejul unui raid - anchetă întreprins prin mai multe cooperative agricole au ieșit la iveală mai multe neajunsuri în organizarea muncii. Plouă cu... nepăsare în această săptămînă timpul a fost, în general bun de lucru. Numai în cîteva dimineți a fost ceață și a durat, în rest se putea lucra cu toate forțele la desfăcatul porumbului și la eliberarea terenului. Dar, în multe cooperative agricole, în special în cele rămase în urmă, nu ploile au fost de vină. Se poate afirma mai curînd că plouă cu nepăsare, că cei ce conduc treburile în aceste unități manifestă lipsă de răspundere pentru strîngerea recoltei. La cooperativa agricolă din Rădăuți-Prut mii de glugi de porumb stau pe cîmp (exemplu tarlaua Velnița) și mijloacele de transport nu sînt folosite în mod judicios. Leit-motivul justificărilor — „timp neprielnic“, constituie o șubredă argumentare cu care Nicolae Vatavu, președinte și Adam Apetroaie inginer agronom, caută să-și acopere propriile lipsuri în organizarea muncii. Cu cele trei remorci, 4 sancii și 56 atelaje, se putea transporta mult mai mult decît pînă acum. Este o notă proastă pentru consiliul de conducere și faptul că la 16 octombrie mai era de recoltat porumbul de pe 75 ha. O mare diferență privind modul cum se efectuează des____________făcutul porumbului există RAID-ANCHETA între cooperative agricole " """vecine cu condiții asemănătoare. Un exemplu destul de concludent este acel pe care ni-l oferă rezultatele din cele 4 cooperative agricole din comuna Coțușca. In timp ce la Crasnaleuca, porumbul a fost desfăcut de pe 450 ha din 803 cultivate (mai mult de 1.000 tone de porumb sunt puse la adăpost, iar peste 150 tone au fost transportate la baza de recepție), în celelalte unități desfăcatul abia a început. Este meritul consiliului de conducere, a președintelui cooperativei agricole Ștefan Simion care știe să organizeze activitatea cooperatorilor, să-i mobilizeze la lucru. Miercuri, aproape 800 de cooperatori se aflau pe cîmp la strînsul recoltei. Cooperatorii din brigada condusă de Gheorghe Mihai au reușit să desfece porumbul de pe 160 ha. Ce se întîmplă lor din Coțușca ? De la vecinii pierde foarte mult timp cu ședințele de planificare a muncii și nu se urmărește ce fac brigadierii, cum se îndeplinesc sarcinile stabilite. Inginerul agronom are gînd de „dacă“ (se spune că Direcția agricolă județeană i-ar fi aprobat transferul la altă unitate), iar președintele Gheorghe Țurcanu, ce deține această funcție de cîteva luni, nu are suficientă experiență pentru a conduce o unitate atît de mare. Iată de ce nu s-a cărat nici un cocean de porumb de pe cîmp, iar desfăcatul e abia la început. La Nichiteni, cooperativă a I. GAVRIL (Continuare în pagina a IlI-a) Elena Brezar de la Fabrica de confecții din Botoșani, determinînd miniaturi la pantograf Foto: G. RADU ACTUALITATEA agrară PRELUAREA PRODUSELOR Deși se vorbește de atîta timp că o permanentă preocupare a organelor I.S.F. este asigurarea produselor pentru consumul populației, totuși continuă să se manifeste încă o mare neglijență în această direcție. Astfel, cooperativa agricolă de producție Mihăileni are contractată livrarea a mari cantități de produse de la grădina de legume, dar întîmpină greutăți din partea C.S.F. Dorohoi. Acestea constau în primul rînd în faptul că nu se respectă graficul de livrare întocmit de comun acord. Tot la această unitate, recepționarea cartofilor livrați în contul contractului, nu se face corect. La data de 14 octombrie a.c., C.A.P. a transportat la C.L.F. Dorohoi, cu autocamionul nr. 21 B1 992, cantitatea de 5460 kg. cartofi, la care s-a întocmit un proces-verbal de recepție și s-a stabilit un scăzămînt de 20 la sută. Conducerea cooperativei agricole, făcînd sesizare la U.J.C.A.P. Botoșani, delegatul acesteia s-a deplasat la fața locului la data de 15 octombrie . S-a făcut o nouă recepție și s-a găsit un procent de scăzăminte de 8—15 la sută. Acest lucru a fost deja comunicat la C.A.P. Mihăileni de către tovarășul Olaru de la C.L.F., care făcuse prima recepție. Despre ce seriozitate mai poate fi vorba ? La data de 21 septembrie a.c. s-a transportat tot la C.L.F. cantitatea de 4 620 kg. cartofi pentru consum. Aceștia au stat pînă la data de 28 septembrie la unitate, fiind refuzați ; ulterior s-au gîndit să mai primească tovarășii ceva cartofi,și intradevăr au primit 3971 kg, iar restul a fost adus înapoi la C.A.P. fiind transportat la fabrica Hînțești. O astfel de practică este dăunătoare și socotim că este necesar să i se pună capăt. V. GHERASINT Se muncește intens la însilozarea porumbului pentru nutreț la cooperativa agricolă din Corlăteni Foto . I. HELICI Astăzi dimineață, 43 de elevi de la Școala generală nr. 1 Botoșani au plecat cu autocarul într-o excursie, în județul Suceava. Ei vor vizita orașele Gura Humorului și Solca. Mîine dimineață, alți 40 de elevi de la Liceul „A.T. Laurian" se vor deplasa în județul Neamț pentru a face cunoștință cu frumoasele mînăstiri Văratec și Agapia. Acțiunea (gratuită) de vaccinare antipestoasă a păsărilor din raza municipiului nostru continuă Pînă acum au fost vaccinate peste 25 000 păsări. Pînă la sfîrșitul lunii acesteia, secția mezeluri a Industriei Cărnii din Botoșani va livra pentru consumul populației 13 tone preparate din carne într-o gamă de 12 sortimente. In cursul lunii trecute, colectivul librăriei cu autoservire din Darabani a înființat 20 noi biblioteci personale, iar cele existente au fost împrospătate cu volume de literatură beletristică, tehnică etc. Ca urmare a acestui fapt, in luna precedentă, librăria și-a depășit planul global cu 116 la sută, iar la cartea diversă cu 100 la sută. (Constantin Barbacaru). Incepînd din luna octombrie a.c. s-a introdus participarea în colectiv la concursurile Loto, Pronosport și Pronoexpres. Cei care doresc să participe în aceste colective se pot înscrie la agenții pentru participarea cu cotele pe care le doresc (5 la sută, 10 la sută, 15 la sută, 25 la sută, 30 la sută etc). Atelierul mecanic întercooperatist din Botoșani este dat parțial în folosință. Aici se execută reparații curente și revizii tehnice la autocamioane încă o localitate din județul Botoșani a fost electrificată. Este vorba de satul Icușeni — Vorona, care a fost racordat la rețeaua electrică, sîmbătă 12 octombrie. In pagina 2 i SAHIA gazetar și scriitor militant 0 Școala 0 CURIER • Sărbătoarea majoratului LA UZINELE TEXTILE Atingerea parametrilor proiectați După cum v-am mai informat, la uzinele textile „Moldova“ au fost efectuate în ultimii ani importante lucrări de extindere și modernizare. Tot aici a fost dat în folosință cel mai mare centru de finisaj textil din țară. Din bilanțul realizărilor obținute de colectivul întreprinderii consemnăm astăzi un succes deosebit. Este vorba de atingerea la termenul stabilit a parametrilor proiectați și la noile capacități de producție din sectorul țesătorie-finisaj- Menționăm că în prezent se realizează o producție de țesături care este de aproximativ 7 ori mai mare decît cea realizată înaintea efectuării lucrărilor de dezvoltare. Finisajul — secție nou creată — prelucrează acum anual peste 34 milioane m.D. țesături într-o gamă bogată de articole solicitate atît de piața internă cit și la export. Produse noi Diversificarea producției se înscrie ca o preocupare de seamă în activitatea colectivului uzinelor textile „Moldova" din orașul nostru. A fost introdus în fabricație un nou articol „Litus“ al nouălea din acest an. Noua țesătură este destinată confecționării cămășilor bărbătești samsarizate. Sînt create condiții pentru realizarea pînă la sfîrșitul acestui an a 600 000 mp. din noul material. In curînd prin valorificarea superioară a fibrelor chimice din celofibră vor intra în producție noi țesături vopsite în fir și bucată lar—» vRrt>!!cu o tehnologie nouă de finisaj, tratarea pentru nesifonabilitate. In prezent uzinele textile „Moldova“ produc 20 sortimente de țesături față de 5 care se realizau acum cîțiva ani. .SV, ''Prognoza In zilele de 19 — 21 octombrie vreme în general frumoasă și răcoroasă- Roșa cerului variabilă. Vor cădea ploi locale. Vîntul va sufla slab, pînă la potrivit, din sectorul nordic. Temperaturile minime vor fi cuprinse între 2 și 8 grade, izolat mai coborîte, iar cele maxime între 12 și 15 grade. Astăzi soarele răsare la ora 6:35 și apune la 17,25.