Clopotul, aprilie-iunie 1970 (Anul 26, nr. 2786-2861)

1970-05-30 / nr. 2835

PAGINA 4 Organizații internaționale și persoane din străinătate sprijină România pentru înlăturarea pagubelor provocate de inundații După cum s-a anunțat, în semn de caldă solidaritate cu poporul român, greu încercat în aceste zile, Crucea Roșie sovietică acordă un ajutor in valoare de 50.000 de ruble in vederea înlăturării urmărilor grave ale calamităților naturale care s-au abătut asupra țării noastre. O primă parte a acestei donații frățești a sosit vineri dimineața, pe calea aerului, aeroportul internațional „Bucurerești - Otopeni", a aterizat un avion sovietic „AN-12", avind la bord 1.000 kg. de diverse medicamente și 11.000 kg. de produse alimentare.  In cursul aceleiași dimineți au mai sosit, din partea Crucii Roșii daneze, peste 11.000 kg. de medicamente, echipament medical, precum și produse alimentare. Crucea Roșie britanică a lansat, prin intermediul televiziunii, un apel pentru strîngerea de fonduri în valoare de 50.000 lire, pentru sinistrații din România. Crucea Roșie olandeză a făcut o donație suplimentară, valoare de 14.000 florini, con îastînd din 400.000 pastile pentru purificarea apei și 1.000 pachete cu diverse obiecte pentru copii. Crucea Roșie islandeză a donat o tonă de lapte praf. Din partea Crucii Roșii tunisiene au fost oferite, în folosul sinistraților, 1.500 de pături. In același timp, Secțiunea de tineret a Crucii Roșii canadiene donează 2.000 dolari. După un prim ajutor, Societatea „Secours Adventiste" a mai donat filtre pentru apă și generatoare electrice. Firmele belgiene „Antigon", „Abradise", „Gylstorff", precum și unii oameni de afaceri belgieni, au dăruit în folosul sinistraților 37.500 franci, „A. J. Mills and Co. LTD“, „Polihon Produce" și „Romanian Carpets", cite 100 lire sterline. Alte firme din S.U.A. - „Toscany" și „Watson“ - au venit în ajutorul populației greu încercate în urma revărsării apelor cu suma de 5.000 dolari, și respectiv, 1.000 dolari. Au comunicat, de asemenea, că donează în același scop firmele : „Besanger" și „Oxyde", din Olanda - 1.000, și, respectiv, 2.500 de florini; „George Franghistas" din Grecia - 5.000 de dolari S.U.A. ; „Remi" din Danemarca - polivitamine valoare de 15.000 coroane danneze. La ambasada română din Londra se primesc zilnic scrisori din partea unor firme care au legături comerciale cu țara noastră sau a unor simpli cetățeni, în care se exprimă alese sentimente de solidaritate umană. Din partea firmei „Gillette Industries LTD", directorul pentru export, Bernard Petre, scrie : „Transmitem poporului român compasiunea noastră pentru tragicele pierderi. In semn de solidaritate cu națiunea dumneavoastră, vă punem la dispoziție 24.000 de seringi, o dată cu cele mai bune urări pentru revenirea rapidă la normal în regiunile devastate". Pe adresa directorului întreprinderii de comerț exterior „Fructexport" au sosit noi comunicări în legătură cu sume, în valută, donate de unii dintre clienții externi ai întreprinderii. Astfel, firma „Simsa" din Anglia a donat 250 lire sterline, firma „Vijver" din Olanda - 100 dolari, firma „Wulff" din R. F. a Germaniei - 300 mărci vest - germane. La întreprinderea „Tehno- Import" s-a primit un telex din partea firmei „Gevaert Agfa" din Belgia, în care se spune : Am aflat din ziare despre catastrofalele inundații din țara dv., și dorim să vă exprimăm sincera noastră simpatie. Direcția noastră dorește să contribuie la ajutorarea sinistraților și dorește să vă trimită un transport de firme medicale „Roentgen", în valoare de circa 1.000 dolari. Firma de import - export „Mandero" din Berlinul occidental, care a donat zilele trecute 5.000 mărci pentru sinistrații din România, a donat în același scop îmbrăcăminte în valoare de 1.500 mărci. Directorul general al firmei „Boehler" din Austria, dr. Adolf Bayer, a trimis, la Agenția noastră economică din Viena, un cec în valoare de 20.000 șilingi în vederea sprijinirii regiunilor lovite de calamitățile naturale. Șeful reprezentanței la București a firmei „Hoechst" din R.F. a Germaniei, H. Schmal, a comunicat că firma sa donează medicamente și alte articole de strictă necesitate pentru populația sinistrată din țara noastră, în valoare totală de 65.000 mărci. Domnul Bertsch, directorul firmei „Maschinen Export und Finanzag" din Zürich, a donat 10.000 franci elvețieni, angajîndu-se, totodată, să trimită specialiști pentru repunerea în funcțiune, în mod gratuit, a mașinilor pe care le-a livrat și instalat în România și care au fost avariate în urma inundațiilor. Denis Patrichios Broker din Grecia a donat 300 dolari S.U.A. Rudy Sternberg, proprietarul unei ferme daneze, a făcut o donație de 500 lire sterline. Compania de navigație „Hellenic Lines“ din Pireu, cu care întreprinderea „Navlomar" colaborează de mai mulți ani în domeniul transporturilor maritime, a făcut cunoscut că donează în folosul victimelor calamităților naturale care s-au abătut asupra țării noastre suma de 2.000 dolari. La rîndul său, Compania aeriană „Alitalia” a hotărît să transporte gratuit ajutoare destinate sinistraților din România. La Banca Națională a Republicii Socialiste România s-a primit un cec, in valoare de 10.000 franci elvețieni, reprezentînd contribuția conducerii Băncii Reglementelor Internaționale din Basel la ajutorarea sinistraților. Firma „Salzgitter Industriebau” din R. F. a Germaniei, care colaborează pe plan economic cu țara noastră, a oferit în sprijinul, unor întreprinderi afectate de inundații, suma de 25.000 mărci. O nouă donație de 100.000 franci, în valută sau în natură, a fost făcută de firma „Sybetra” din Bruxelles, pentru a fi folosită în scopul ajutorării sinistraților, împreună cu expresia sentimentelor de simpatie față de familiile ce au avut de suferit în urma inundațiilor din țara noastră. Arebi Sahly, reprezentant al întreprinderii „Romanoexport" în Republica Arabă Libiană, trimite, pentru a fi folosită la opera de refacere, suma de 1.000 dolari. „Lucrez în România de mai mult timp la sistemul de irigații din Oltenia, de la Sadova - Corabia, care se construiește în colaborare cu compania engleză T.W.I.G., scrie ing. Keith Rose. Am resimțit și eu profund tragedia pe care o trăiește poporul român din cauza inundațiilor și, întrucît lucrez în România, consider că acest lucru mă afectează și pe mine. De aceea, donez suma de 50 lire sterline pentru ajutorarea celor loviți de această calamitate". Situația în județele riverane Dunării Date puse la dispoziție de Comisia Centrală de apărare împotriva inundațiilor Datele puse la dispoziție de Comisia Centrală de apărare impotriva inundațiilor arată că pe teritoriile județelor riverane Dunării situația inundațiilor este in ușoară extindere, ca urmare a creșterii nivelurilor fluviului. De-a lungul Dunării, care, după calculele specialiștilor, în următoarele zile își va tripla aproape debitul mediu, sunt concentrate prezent imense forțe umane, utilitaje și diverse materiale. Se lucrează zi și noapte la întărirea digurilor existente, la înălțarea lor, la construcția altora, in vederea apărării uzinelor, ogoarelor, a bunurilor personale de furia apelor. In județul Caraș-Severin, între localitățile Teregova și Armeniș, ca urmare a unei alunecări de teren, s-a întrerupt temporar circulația pe calea ferată Caransebeș - București și pe drumul național. Se lucrează intens pentru deblocarea acestor importante căi de comunicație. S-a extins ușor inundarea platformelor portuare Tr. Severin și Gruia. In județul Mehedinți sunt inundate 3.700 ha. teren, iar în județul Dolj 7.500. Se duce o intensă activitate de consolidare și supraînălțare a digurilor pentru apărarea incintelor Bistreț — Nedeea - Jiu și Jiu - Bechet. In județul Olt, în incinta Potelu-Corabia, de asemenea, se lucrează la completarea terasamentelor și consolidarea lor. In zonele libere, Oltul a inundat mai multe case din comunele Vulturești, Vergulești și Slătioara. Sunt inundate, în județul Olt, 4 localități, 3.570 ha. teren și este întreruptă circulația pe drumul județean Slătioara - Piatra Olt. In județul Teleorman se execută lucrări de oprire a infiltrațiilor, de consolidări și de protecție a taluzului digului transversal din incinta Zimnicea - Năsturelu. In zonele libere s-a supraînălțat digul local de la Islaz, pe circa 1.500 metri, și pe o porțiune de 600 metri cel de apărare din portul Tr. Măgurele. Sunt în curs, de asemenea, lucrări pentru supraînălțare și consolidarea digului de la Pietroșani și a celui de apărare a drumului județean Bujoru - Pietroșani. Suprafața inundată în acest județ este de aproape 16.000 ha. Lucrări de consolidare se execută și in incintele Pietroșani - Slobozia și Malu Roșu - Gostinu, precum și Gostinu - Argeș și Oltenița - Dorobanțu, din județul Ilfov. De asemenea, se întărește digul de apărare a orașului Giurgiu. In acest județ sunt inundate parțial două localități, 10 unități productive, platformele portuare și 45.000 ha. teren. Pe drumul național București - Constanța s-a completat cu saci cu pămînt pe cîte 2-3 rînduri toată lungimea afectată. In incintele îndiguite din județul Ialomița se lucrează de zor la supraînălțarea și consolidarea digurilor. Distanțele minime între suprafața apei și coronamentul digurilor sunt : 15 cm. la incinta Borcea de Jos, compartimentul 3 și 30 cm. la incinta Făcăeni - Vlădeni. In județ sunt inundate 724 case și 12.700 ha. Organele județene au luat măsuri de a trimite un important număr de mijloace de transport și alte utilaje pentru a contribui la urgentarea lucrărilor de apărare împotriva apelor a sistemului Giurgeni. La incinta Latinu - Vădeni, din județul Brăila, au continuat lucrările de închidere a rupturii. In Insula Mare a Brăilei mii de muncitori, militari, membri ai gărzilor patriotice, studenți, desfășoară o muncă neîntreruptă pentru apărarea de furia apelor a celor 72.000 ha. mănoase date agriculturii în ultimii ani prin importante eforturi materiale și umane. Pînă în prezent s-au executat banchete pe 63.500 m., s-a supraînălțat coronamentul digurilor pe aproape 28.750 m., realizîndu-se aproape 260.000 m.c. terasamente și consolidări de dig pe 80.000 m. In incinta Călmățui - Gropeni — Chișcani au fost executate supraînălțări, terasamente, consolidări de diguri pe o importantă suprafață. Sute de brăileni, sprijiniți de un număr important de utilaje, continuă zi și noapte munca de supraînălțare a digurilor de apărare a orașului. In județul Brăila sunt inundate 6 localități, 4 unități productive și peste 20.000 ha. teren. In județul Galați, atît la digurile de la Dunăre, cît și la cele de pe Prut, se continuă lucrările de consolidare și înălțare. In acest județ, suprafețele inundate cuprind 27.540 ha. și parțial 11 localități. In județul Constanța se pune un accent deosebit la ora actuală pe consolidarea digurilor de la I.A.S. Ostrov și a celui de apărare a orașului Cernavodă. Pe teritoriul județului sunt inundate parțial 13 localități, platforme portuare și mai mult de 800 ha. teren. O neîncetată activitate se desfășoară pentru consolidarea digurilor și înălțarea lor și în zonele periclitate ale județului Tulcea. Aici au fost inundate 30 localități, din care 12 total, 2.741 case, aproape 65.000 ha. Din zonele inundate, au fost evacuate aproape 1.600 familii, cu 6.220 persoane. Pentru satisfacerea lucrărilor cu mijloace și materiale de apărare pentru incintele îndiguite de la Dunăre, Comisia centrală de apărare, împreună cu unele ministere, a întocmit un plan de măsuri pentru ajutorarea județelor din această parte a țării. Astfel, a fost prevăzută trimiterea de îndată a 30 tone folii și 30 milioane saci din polietilenă, a unui milion de saci din țesătură textilă, 500 m.c. material lemnos și 70.000 de plăci din stufit, 10.000 fascine și 100.000 pari etc. In sprijinul localnicilor vor veni, de asemenea, noi grupuri de militari, 400 de autobasculante și 6 șlepuri. (Agerpres) Prognoza hidrometeorologică Pe baza ultimelor date primite în dimineața zilei de 29 mai, Comisia Centrală de apărare împotriva inundațiilor comunică: Vremea a fost frumoasă, continuînd să se încălzească în estul Olteniei, Muntenia, Dobrogea și sudul Moldovei. Innourări pronunțate și persistente s-au produs în Banat, în județele Mehedinți, Gorj, Bihor, Sălaj Satu Mare, unde joi a plouat cu și intermitență aproape toată ziua. Cantitățile de apă căzute au fost însă reduse. Cele mai mari s-au înregistrat în ultimele 24 de ore la Sighetul Marmației - 20 litri pe m.p., la Moldova Veche - 22 litri pe m.p. și la Oravița - 18 litri pe m.p. In zona muntoasă, din nordul țării, au fost semnalate ploi mai ales sub formă de averse, și izolat, în munții Banatului, a nins. Frontul de ploi din vestul țării s-a restrîns treptat în cursul zilei de vineri, localizîndu-se în Banat, vestul Transilvaniei și izolat în zona de munte, unde precipitațiile au căzut și sub formă de ninsoare. în dimineața zilei de vineri, pînă la ora 14, cea mai mare cantitate a căzut la Vlădeasa, în munții Apuseni - 9 litri pe m.p. Apele rîurilor din Maramureș, din bazinele Someșului, Crișurilor, din Banat și sudul Carpaților Meridionali au continuat să scadă cu excepția rîurilor Caraș și Nera, care, datorită precipitațiilor din ultimele 24 de ore și-au ridicat nivelurile în jurul cotelor de inundații. Apele Mureșului sunt în scădere pînă la Săvîrșin, fiind sub cota de inundație, însă cresc ușor în aval. La Arad, nivelul maxim este atins la 29 mai și are o valoare de 490 cm., cu 40 cm. deasupra cotei de inundații. Afluenții Mureșului sunt în scădere. Pe Olt, nivelurile au scăzut pe tot cursul, menținîndu-se însă cu 50-80 cm. peste cotele de inundație în sectorul Feldioara - Făgăraș și cu 20-40 cm. în sectorul aval de Rm. Vîlcea. Singura excepție o constituie zona Sebeș - Olt, unde a avut loc o ușoară creștere care a durat circa 12 ore și s-a transmis în aval în cursul zilelor de joi și vineri. Nivelul maxim va fi la Rm. Vîlcea și va avea 35 cm. peste cota de inundație. Afluenții Oltului au scăzut. Pe Siret, apele sunt în creștere ușoară pe sectorul mijlociu și și în scădere pe restul parcursului, cotele de inundații fiind depășite în sectorul inferior - la Lungoci cu 65 cm. și Șendreni cu 80 cm. Se prevede scăderea în continuare a nivelului apelor pe întreg parcursul Siretului. Afluenții lui sunt și ei în scădere, cu excepția rîului Bîrlad, care a înregistrat la Bîrlad 13 cm. deasupra cotei de inundație. Viitura, care a parcurs acest rîu în zilele de 24-28 mai, se prevede să ajungă la Tecuci la 30 mai cu un nivel maxim de 410 cm, cu 10 cm, peste cota de inundație. Pe Prut, nivelurile apei sunt în scădere ușoară pe tot parcursul, cu excepția sectorului inferior, unde staționează. Cotele de inundație sunt depășite numai în zona Drînceni, cu circa 70 cm, Fălciu cu 70 cm. și Oancea cu 50 cm. Pentru zilele următoare, se prevăd creșteri ușoare ale nivelului apei în sectorul aval de Ungheni. Pe Dunăre nivelurile apei continuă să crească pe tot parcursul românesc. Vineri la ora 11, în sectorul Baziaș - Orșova și Cernavodă — Brăila, apele au crescut cu 1-2 cm. față de ziua precedentă, pe sectorul Tr. Severin — Cernavodă cu 10—15 cm., iar la Brăila și Galați au scăzut cu 2 cm. în următoarele zile, apele vor crește în continuare, ca efect al propagării undei de viitură care s-a resimțit la intrarea în țară cu începere de la 20 mai, frontul ei ajungînd vineri la Oltenița. După cum s-a mai anunțat, culminația viiturii pe Dunăre va ajunge la Baziaș, la 12 iunie, o cotă de 760 — 770 cm. (Agerpres). Tratativele româno-sovietice MOSCOVA 29 (Agerpres). La 29 mai, la Kremlin, între Ion Gheorghe Maurer și A. N. Kosîghin au avut loc tratative, la care au participat : Din partea română : Gheorghe Rădulescu, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România, Maxim Berghianu, președintele Comitetului de Stat al Planificării al Republicii Socialiste România, Alexandru Boabă, ministrul industriei chimice, Nicolae Agachi, ministrul industriei metalurgice, Gheorghe Cioară, prim - vicepreședinte al Comitetului de Stat al Planificării al Republicii Socialiste România, Radu Constantinescu, vicepreședinte al Comisiei guvernamentale de colaborare și cooperare economică și tehnică, Alexandru Albescu, adjunct al ministrului comerțului exterior, Cornel Mihulecea, adjunct al ministrului industriei construcțiilor de mașini, Ion Lăzărescu, adjunct al ministrului industriei miniere și geologiei, Constantin Dumitrașcu, secretar permanent adjunct al Comisiei guvernamentale pentru dotarea cu echipament de calcul și automatizarea prelucrării datelor, și alte persoane oficiale. Din partea sovietică : N. K. Baibakov, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri al U.R.S.S., președintele Comitetului de Stat al Planificării al U.R.S.S., V. V. Krotov, M. R. Kuzmin și N. A. Obolenski, locțiitori de miniștri ai U.R.S.S., L. P. Malkevici, vicepreședinte al Comitetului de Stat al Consiliului de Miniștri al URSS pentru relații economice externe, și alte persoane oficiale. La tratative a participat, de asemenea, Teodor Marinescu, ambasadorul României în Uniunea Sovietică. In cursul tratativelor, care s-au desfășurat într-o atmosferă tovărășească, prietenească, au fost examinate probleme ale dezvoltării și adîncirii în continuare a colaborării și cooperării economice și tehnico - științifice dintre Republica Socialistă România și Uniunea Sovietică. Ion Gheorghe Maurer, președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România, și A. N. Kosîghin, președintele Consiliului de Miniștri al U.R.S.S., și-au exprimat satisfacția în legătură cu schimbul de păreri care a avut loc și încrederea în dezvoltarea continuă și neîntreruptă a colaborării economice și tehnico-științifice dintre cele două țări. Luptele din Cambodgia PNOM PENFI 29 (Agerpres). In Cambodgia au fost dislocate noi unități saigoneze, anunță agențiile de presă. Corespondentul agenției U.P.I. relatează că pe teritoriul cambodgian a fost deschis încă un „front de operațiuni militare". Peste 10.000 de soldați din infanteria marină, trupe de desant și din alte genuri de arme au lansat o ofensivă în partea de sud-est a Cambodgiei, într-o regiune situată la aproximativ 15 km. de localitatea Takeo, unde, în cursul luptelor, forțele rezistenței populare au provocat trupelor regimului de la Pnom Penh și celor americano-saigoneze pierderi în oameni și materiale de luptă. Știrile provenite din Pnom Penh semnalează lupte de amploare în regiunea Kampong Cham și in partea de nord a orașului Kratie, unde forțele patriotice cambodgiene dau o ripostă puternică trupelor saigoneze. Referitor la situația actuală din zonele operaționale, agenția France Presse relatează că printr-o serie de acțiuni militare rapide, forțele populare de rezistență au stabilit o bază solidă in patru provincii din Cambodgia - Ratanahiri, Stung Treng, Mondoskiri și Kratie controlînd total sau parțial teritoriul lor. Alte agenții relatează că sînt în curs de elaborare măsuri in vederea instituirii de către forțele populare de rezistență a unei administrații care să coordoneze toate domeniile de activitate din cele patru provincii. Știrile transmise din Bangkok de agențiile americane de presă informează că o delegație militară tailandeză, condusă de comandantul suprem al forțelor terestre, a plecat la Pnom Penh. Surse din capitala cambodgiană apreciază că delegația tailandeză va examina aspectele concrete ale ajutorului militar tailandez ce ar urma să fie acordat regimului Lon Noi. Se apreciază că acest ajutor s-ar putea concretiza în trimiterea unor consilieri militari și instructori tailandezi, a anumitor cantități de armament și eventual chiar a unor contingente care să participe la luptele împotriva forțelor populare de rezistență. Interviul șahinșahului Iranului TEHERAN 29 - Corespondentul Agerpres, Nicolae Popovici, transmite : Intr-un interviu acordat radioteleviziunii franceze, șahinșahul Iranului, Mohammad Reza Pahlavi, a vorbit despre rolul uriașelor zăcăminte petrolifere în procesul de dezvoltare industrial - economică a țării. Referindu-se la negocierile care au loc între Iran și consorțiul petrolier occidental care acționează în această țară, șahinșahul a precizat că partea iraniană cere extragerea și comercializarea unei cantități sporite de țiței. „Noi avem peste 27 milioane locuitori, iar veniturile provenite din vînzarea petrolului sînt folosite în scopul dezvoltării țării, al ridicării nivelului de trai al populației. De aceea, dorim să putem extrage și vinde cît mai mult”, a spus șahinșahul Iranului. Răspunzînd unei întrebări referitoare la poziția Iranului în conflictul din Orientul Apropiat, Mohammad Reza Pahlavi a amintit că țara sa sprijină rezoluția Consiliului de Securitate al O.N.U. din 22 noiembrie 1967. In legătură cu aceasta, șahinșahul a arătat că este de neconceput ca în epoca actuală poți accepta principiul anexiunării unor teritorii prin forța armată, și a menționat totodată, dreptul Israelului la existență și securitate. Contul 2000 Potrivit datelor centralizate, la Casa de Economii și Consemnațiuni, la 29 mai, suma totală a donațiilor din întreaga țară în contul C.E.C. 2000 se ridică la 37.420.000 lei. Față de zilele precedente, depunerile în „Contul omeniei" au marcat o creștere în municipiul București de 1.068.950 lei, iar în județele Arad de 372.990 lei, Cluj 289.750, Bihor 221.820 și Timiș 210.860 lei. Depunerile sătmărenilor - oamenii cei mai greu loviți de calamitățile care s-au abătut asupra țării - se ridică la 795.000 lei. (Agerpres) “1 ^ NAȚIUNILE UNITE 29 \ l Consiliul Economic și Social al ONU (ECOSOC) i - a adoptat joi seara o rezoluție care condamnă l „suprimarea continuă a drepturilor sindicale în Republica Sud - Africană, Rhodesia și Namibia". Rezoluția, care a fost adopttată cu 17 voturi pentru și o nouă abțineri, extinde mandatul grupului de Iucru însărcinat cu studierea acestei probleme și asupra coloniilor portugheze. O serie de state, prinitre care S.U.A., Marea Britanie, Japonia, Argentina etc., s-au opus acestei părți din rezoluție pe motiv că problema este examinată în prezent de Organizația Internațională a ^ Muncii și de guvernul portutughez. ^ (Agerpres). ^ Comentariu Khartum OPERATIVUL COLABORĂRII Ecourile festivităților organizate cu prilejul aniversării unui an de la instaurarea actualului regim sudanez nu se stinseseră încă la Khartum, cînd marți, în același oraș, s-a deschis conferința șefilor de state din Libia, Sudan și R.A.U. Programarea acestei reuniuni tripartite a doua zi după ce țara gazdă a celebrat un asemenea eveniment, nu este desigur, întîmplare ; alegerea datei o vine să demonstreze întrunirea respectivă cu că obiectivele și consecințele ei previzibile, este privită ca un element al aceluiași proces continuu de eliminare treptată a influențelor străine exercitate asupra economiilor celor trei țări și paralel, prin intermediul unei cooperări reciproc avantajoase, de realizare a unei dezvoltări industrial - economice de sine stătătoare. Este semnificativ, în acest sens, faptul că Sudanul vine la această conferință cu o naționalizare anunțată abia cu 24 de ore înainte și prin care este instituit controlul statului asupra tuturor băncilor străine, precum și asupra unor firme comerciale care acționau în țară. Pe de altă parte, Libia este și ea angajată în asidue negocieri cu companiile petroliere care exploatează uriașele sale bogății subpămîntene. Negocierile vizează creșterea prețului pentru petrolul extras în virtutea calității superioare a acestuia, precum și a apropierii zăcămîntului de țărm, ceea ce reduce cheltuielile de transport), și, în ultimă instanță, sporirea redevențelor încasate de statul libian în detrimentul profiturilor cu adevărat fabuloase, realizate de societățile străine care acționează în țară. Măsurile de eliminare a ponderei pe care diverse interese străine o exercită încă, din punct de vedere economic, asupra celor trei țări se contrabalansează prin acțiuni menite să intensifice cooperarea extensivă dintre R.A.U., Sudan și Libia. Este contextul în care se integrează reuniunea tripartită de la Khartum, este punctul central al ordinii de zi. Pentru că această conferință, ca și alte similare sau la nivel ministerial care i-au precedat, și-a propus să examineze noi proiecte menite să contribuie la intensificarea maximă a cooperării dintre cele trei țări în toate domeniile. Și, după cum epilogul reuniunilor anterioare l-a constituit încheierea unor acorduri în sectoarele economiei, transporturilor, învățămîntului și informațiilor, precum și a unui acord adițional care prevede anularea oricăror bariere vamale dintre cele trei țări și, totodată, restricțiilor economice, monetare sau administrative, se așteaptă ca și la Khartum să fie adoptate hotărîri similare, lărgindu-se, în acest mod, gama sectoarelor în care premisele cooperării au fost realizate. Pe de altă parte, se remarcă faptul că, dacă pe plan intern reuniunea de la Khartum se materializează prin intensificarea relațiilor dintre cele trei țări, pe plan extern, această conferință vine să ofere un element concret noțiunilor de cooperare și de solidaritate economică arabă, atît de frecvent evocate în această regiune a lumii. VENERA ANGHEL JAPONIA. Organizația „Campania impotriva gazelor otrăvitoare” a organizat o demonstrație pe străzile orașului Tokyo, la care au participat circa 350 de persoane. Demonstranții au cerut încetarea utilizării armelor chimice, inclusiv a gazelor lacrimogene. In foto : Aspect de la demonstrație După alegerile din Ceylon COLOMBO 29 (Agerpres). Rezultatele oficiale ale alegerilor parlamentare din Ceylon, comunicate de postul de radio Colombo, consemnează victoria categorică obținută de Frontul Unit, care dispune în noul parlament de 115 din cele 157 de mandate. Formațiunile politice care compun Frontul Unit au obținut următoarele rezultate : Partidul Sri Lanka Freedom, condus de d-na Sirimavo Bandaranaike, dispune de 90 de mandate, iar partidelor comunist și Lanka Sama Samaj le revine și, respectiv, 19 locuri. Partidul de guvernămînt premierului Dudley Senanayake ar dispune de numai 17 locuri, Partidul federal de 13 mandate, independenții de 6. După anunțarea oficială a alegerilor, Sirimaro Bandaranaike a avut joi după - amiază primele întrevederi cu conducătorii partidelor din Frontul Unit și cu alți lideri politici. í V r v l