Clopotul, octombrie-decembrie 1970 (Anul 26, nr. 2940-3018)

1970-11-26 / nr. 2988

* Jf Anul XXVI nr. 2988 JOI 26 noiembrie 1970 4 pagini 30 bani r o ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN BOTOȘANI AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN DA! la starea civilă NUin fața judecătorului .Cel ce încheie o căsătorie — spunea K. Marx în 1842 în comentariul său la Proiectul de lege cu privire la divorț — nu creează căsătoria și nici nu o inventează, după cum un înotător nu inventează natura și nici legile apei și ale gravitației. De aceea, căsătoria nu se poate supune bunului plac al celui ce se căsătorește, ci dimpotrivă, bunul plac al acestuia trebuie să se supună căsătoriei... Dacă căsătoria n-ar fi baza familiei, ea ar constitui tot atît de puțin un subiect de legiferare ca, de pildă, prietenia“. Conținutul social - moral obiectiv al căsătoriei, semnificația ei de fundament al familiei — împrejurare datorită căreia ea devine și o instituție socială — sunt elemente care justifică pe deplin intervenția statului socialist pentru a asigura, prin diverse și variate măsuri, între care și reglementarea juridică, stabilitatea căsătoriei și, deci, consolidarea familiei. Noua reglementare a divorțului a fost determinată — între altele — de gravele deficiențe constatate în judecarea cererilor de această natură, deficiențe ce au încurajat ușurința și priveala multora de a găsi rezolvarea celor mai trecătoare și inerente neînțelegeri din căsnicie pe calea despărțeniei abilitată de către instanța judecătorească. Faptul că articolul 38 din Codul familiei nu mai enumera, ca în vechiul sistem, motivele de divorț, ci lăsa la aprecierea instantei temeinici a motivelor invocate pentru desfacerea căsătoriei, în mod greșit a fost considerat ca o tendință de a facilita divorțul. In realitate — așa cum se retine dintr-o ultimă decizie de îndrumare a Plenului Tribunalului nostru Suprem — prin Codul familiei s-a desființat vechiul sistem de judecată formal și s-a mărit răspunderea judecătorului, căruia îi revine sarcina de a chibzui cu toată seriozitatea dacă traiul mai departe în comun al soților a devenit cu neputință. Analiza practicii judiciare — unul din importantele izvoare sociale ale dreptului socialist, în general, și deci și al dreptului familiei — din anii anteriori adoptării noii reglementări legale, și îndeosebi din anul 1965, a dus la constatarea că instanțele judecătorești nu-și îndeplineau rolul de a încerca împăcarea soților, omițînd deseori faza de conciliere. Este lesne de înțeles că rezolvarea rapidă, în termene foarte scurte, a proceselor de divorț care, de altfel, nu era în spiritul Codului familiei, nu putea contribui la împăcarea soților și, deci, nici la întărirea familiei. Datele statistice din anul 1965 arată că 58,7 la sută din procesele de divorț, pe țară, s-au rezolvat în termenul record de trei luni. O anumită ușurință s-a constatat și în întocmirea anchetelor sociale, de către autoritatea tutelară, cerute în procesele de desfacere a căsătoriilor cu copii minori. Pe de altă parte, s-a constatat nu numai o creștere a numărului total al divorțurilor, ci și o frecvență mai mare a acestui fenomen în primii ani de căsătorie (45,4 la sută din di- CONSTANTIN LUNGU, doctor în științe juridice, procuror șef adjunct al județului Botoșani vorturi, în anul 1965, vizau căsătorii sub 4 ani) și, mai ales, printre tineri (41,6 la sută din totalul căsătoriilor desfăcute prin divorț, în anul 1965 erau căsnicii în care soții nu depășiseră vîrsta de 29 de ani). Fără îndoială divorțurilor a fost că frecventa un factor important care a determinat, alături de alții, scăderea pronunțată și îngrijorătoare a natalității în țara noastră. La toate acestea a contribuit și faptul că legislația în vigoare nu dădea instanțelor deplina posibilitate de a stabili cauzele reale ale neînțelegerilor dintre soți, pentru a putea realiza, atunci cînd relațiile dintre aceștia nu erau profund zdruncinate, împăcarea lor. De aceea, noua redactare a articolului 38 din Codul familiei este în sensul că instanța judecătorească nu poate desface căsătoria prin divorț decît atunci cînd, datorită unor motive temeinice, raporturile dintre soți sînt atît de grav și iremediabil vătămate, încît continuarea căsătoriei este vădit imposibilă. La aprecierea, cu deosebită grijă, a temeiurilor cererii de divorț și a imposibilității continuării căsătoriei. Întotdeauna se va ține seama și de durata acesteia, precum și de interesele copiilor minori. Pentru a da și mai multă tărie acestei noi formulări a condițiilor despărțeniei, prin același decret s-a modificat și procedura divorțului, instituindu-se, între altele, o procedură prealabilă de conciliere a soților, cu acordarea unor termene de gîndire mai lungi, înainte de a se păși la judecarea acțiunii. Efectele pozitive ale acestei noi reglementări — acum, după mai bine de 4 ani de la intrarea în vigoare — sînt demne de subliniat. Cazurile de divorț s-au redus în mod simțitor, sporind, în același timp, numărul situațiilor în care soții s-au împăcat, respectiv soțul reclamant și-a retras acțiunea. Este o constatare valabilă pentru întreaga țară și deci și pentru județul Botoșani. Astfel, dacă în 1965 — anul anterior apariției acestei noi reglementări legale, la instanțele de pe raza județului nostru s-au rezolvat peste 500 cereri de divorț, fiind admise în procent de aproximativ 80 la sută, în anul 1968 au scăzut la 46, iar în anul 1969 la 71. S-ar părea că scăzînd în mod semnificativ numărul cazurilor de divorț, cele ce ajung la instanță în totalitate se referă numai la situații excepționale, în care raporturile dintre soți (Continuare in pagina a lll-o) LA UZINELE TEXTILE A început montarea mașinii de încleiat A început de ieri, la Uzinele textile „Moldova“, montarea mașinii de încleiat — tip cilindri — de înaltă productivitate. Provenită din import, moderna instalație va fi folosită la încleierea firelor de urzeală pentru cele 3 milioane m.p. țesături, ce vor constitui sporul de producție în anul viitor pe seama capacităților noi puse în funcțiune în (esătoria uzinelor textile. O echipă formată din lăcătușii Vasile Sandu, Vasile Burlea, Constantin Galan și Adrian Brighidiu — condusă de maistrul Cornel Pozner — va termina montarea mașinii în timp de cel mult 3 săptămîni. PROLETARI DIN TOATE TARILE. MIJI-VAJ VINERI LA DARABANI Consfătuire cu cetațenii Adresăm pe această cale tuturor locuitorilor orașului Darabani invitația de a participa vineri, 27 noiembrie 1970, ora 17, la consfătuirea organizată de ziarul nostru în această localitate. Consfătuirea își propune o largă dezbatere asupra preocupărilor de gospodărire și înfrumusețare a orașului, asupra problemelor pe care le ridică deservirea populației, ca și a altor aspecte nerezolvate pînă acum. La dezbatere, pe lingă organele de conducere din localitate, invităm de asemenea, și reprezentanți ai unor foruri județene (Consiliul popular județean, U. J. C. C. etc.) a căror sferă de activitate include probleme legate de viața orașului Darabani. Consfătuirea va avea loc în sala de ședințe a Consiliului popular orășenesc. PROGNOZA In zilele de 27, 28 și 29 noiembrie a. c., vreme rece la început apoi în încălzire. Cerul va fi schimbător și vor cădea precipitații izolate. Vînt potrivit. Temperaturile minime ale aerului vor fi cuprinse între ramra 3 și plus 3 grade, iar cele maxime între 5 și 10 grade. INSPECTORATUL SILVIC. După cum ne informează tovarășul inginer Victor Corduneanu, directorul Inspectoratului silvic Botoșani, unitățile din îndeplinit și subordine și-au depășit principalii indicatori de producție prevăzuți pe anul 1970. Planul la producția silvică — care corespunde producției globale a inspectoratului — a fost depășit cu peste un milion de lei. De asemenea, beneficiile depășite cu prevăzute au fost aproape 90.000 lei, urmînd ca acestora să li se mai adauge alte 100.000 lei pînă la sfîrșitul anului. Printre acțiunile importante la care au obținut rezultate meritorii toate ocoalele silvice — din Botoșani, Dorohoi, Darabani și Trușești — se află lucrările de degajare, elagaj și împăduriri. INCUBATORUL AVICOL CATAMARAȘTI. Indicatorul principal de producție de la această unitate — producția de pui — a fost depășit livrîndu-se peste plan pînă acum 200.000 pui de o zi. Pînă la sfîrșitul anului se vor mai obține și livra încă 60.000 pui. Acest succes este în mare parte rezultatul faptului că, la aproape 2 milioane ouă puse la incubat, s-a realizat un procent de ecloziune de 75 la sută, cu 3 la sută superior sarcinilor planificate. In expresie valorică, succesele colectivului de muncă de la incubator se vor traduce într-o depășire a beneficiului planificat cu circa 700.000 lei. In anul viitor — după cum ne-a informat Ștefan Lupu, responsabilul incubatorului — se vor produce la această unitate 2,5 milioane pui, din care 1,4 milioane pentru acoperirea cerințelor fermei proprii iar peste un milion vor fi crescuți în cooperare cu cooperativele agricole din județul nostru și județele vecine. CENTRELE DE PROTECȚIA PLANTELOR. Specialiștii fitosanitari de la cele trei centre de protecția plantelor din județul nostru — ne-a adus la cunoștință ing. M. Ciornei — și-au realizat planul anual de acțiuni, obținând succese importante. Valoarea lucrărilor de combatere pe total an se ridică la circa 7 milioane lei. Datorită extinderii mecanizării și măsurilor pentru organizarea activității din teren, cheltuielile planificate au fost reduse cu 1,7 la sută. In anul acesta, la tratamente a fost folosită aviația utilitară, cu care s-au executat lucrări de combatere la cartofi și trifoliene de sămînță, pe mai mult de 3 000 ha. In momentul de față se fac tratamente specifice perioadei de repaus vegetativ în livezi, vizînd protejarea producției din anul 1971. Pînă de curind, asemenea tratamente — numite în mod obișnuit, de iarnă — au fost aplicate la 200.000 pomi fructiferi. ÎNTREPRINDEREA INTERCOOPERATISTA DE REPARAȚII ȘI CONSTRUCȚII - MONTAJ BOTOȘANI. Planul anual pe total activități, de 3 milioane lei, a fost realizat și de colectivul întreprinderii intercooperatiste de reparații și construcții - montaj. In principal, printre realizările lui se înscriu construirea instalațiilor de apă la Lehnești, Bold și Ripiceni pentru un complex intercooperatist, executarea instalațiilor electrice și a lucrărilor de reparații solicitate de cooperativele agricole etc. Se evidențiază pentru aportul depus la îndeplinirea planului secțiile reparații auto (condusă de Gh. Suharoschi), de cîntare și balanțe (Leonard Ursu) și fierărie (Dumitru Țurcanu). Pînă la sfîrșitul anului ne-a asigurat Dumitru Porfir, șeful contabil al întreprinderii, se prevede să se realizeze activități solicitate de beneficiari a căror valoare să se ridice la peste 300.000 lei. Pentru anul viitor se are în vedere extinderea unor lucrări de deservire, solicitate de cooperativele agricole, cum sunt instalații electrice, reparații de cîntare și instalări de balanțe etc. CU PIANUL ANUAL ÎNDEPLINIT * / Redactio si administrația Botosani Calea Naționala nr. 261 Telefoane Redactor țef - 11326 Redactor țef adjunct - 11725 Secretariatul de redacție - 12075 Secțiile economică ți culturală - 12487 Secțiile viata de partid ți construcții de stat - 11106 Secțiile informații și scrisori - 11217 Administrația - 12372 ȘEDINȚA COMITETULUI EXECUTIV AL C.C. aL P.C.R. Și A CONSILIULUI DE MINIȘTRI In ziua de 25 noiembrie a.c. a avut loc ședința Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. și Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România. Au participat, ca invitați, șefi de secție la C.C. al P.C.R., șefi ai unor instituții centrale, specialiști. In cadrul ședinței au fost dezbătute și adoptate propunerile de îmbunătățire a planului cincinal 1971 — 1975 și a planului pe anul 1971, proiectul bugetului de stat pe anul 1971. In încheierea dezbaterilor la acest punct de pe ordinea de zi a luat cuvîntul tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al P.C.R., președinte al Consiliului de Stat. Cuvîntarea va fi dată publicității. De asemenea, Comitetul Executiv și Consiliul de Miniștri au examinat și aprobat propunerile de măsuri privind organizarea, planificarea și conducerea agriculturii, cuprinse in expunerea tovarășului Nicolae Ceaușescu la ședința de lucru care a avut loc, la C.C. al P.C.R., în ziua de 23 noiembrie a.c., cu primii secretari și secretarii pentru problemele de agricultură ai comitetelor județene de partid, conducerea Ministerului Agriculturii și Silviculturii și a Uniunii Naționale a Cooperativelor Agricole de Producție, directorii direcțiilor agricole județene, secretari ai unor comitete comunale de partid și primari din comune, președinți ai unor C.A.P., mecanizatori și alți specialiști și cadre din agricultură. Expunerea tovarășului Nicolae Ceaușescu va fi dată publicității. In cadrul ședinței a fost prezentată o informare în legătură cu ajutorul acordat pentru înlăturarea pagubelor provocate de calamitățile din primăvara acestui an. In legătură cu aceasta a fost adoptat un comunicat. (Comunicatul se publică in ziarul de azi). Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. și Consiliul de Miniștri au analizat, de asemenea, o serie de probleme curente, adoptind măsuri corespunzatoare. COMUNICAT In perioada care a trecut de la Plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român și Sesiunea Marii Adunări Naționale, din luna iulie a.c., care au analizat situația creată ca urmare a inundațiilor din primăvara acestui an, în întreaga țară s-a desfășurat o activitate intensă pentru înlăturarea urmărilor deosebit de grele provocate de calamitățile naturale. Clasa muncitoare, țărănimea, intelectualitatea, întregul popor au muncit cu abnegație pentru învingerea greutăților și recuperarea pierderilor suferite de economia națională și de populația din zonele sinistrate, pentru îndeplinirea planului de stat. La constituirea unei părți din fondurile necesare pentru refacerea distrugerilor suferite, o contribuție de mare preț au adus oamenii muncii de toate categoriile, organizațiile de masă, obștești, cooperatiste și profesionale care, pe lingă donații de alimente, îmbrăcăminte, încălțăminte și obiecte de uz casnic, au oferit o parte din veniturile lor bănești pentru ajutorarea populației și zonelor sinistrate. Fondurile bănești realizate pînă în prezent din această contribuție, împreună cu subscrierile făcute pentru luna noiembrie — care sunt în curs de încasare — însumează 2.026 milioane lei. Comitetul Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român și Consiliul de Miniștri al Republicii Socialiste România adresează calde mulțumiri tuturor cetățenilor țării care prin eforturile lor in muncă și prin ajutoarele acordate și-au adus aportul la recuperarea pagubelor cauzate de inundații. Totodată, România a primit un important ajutor din partea unor guverne, organizații și asociații naționale, a unui mare număr de cetățeni din 68 de țări, precum și din partea unor organizații și asociații internaționale. Valoarea ajutoarelor materiale și în bani oferite din străinătate însumează 1.590 milioane lei, din care, pînă în prezent, s-au primit efectiv ajutoare în valoare de aproape 600 milioane lei. Exprimăm recunoștința poporului nostru, tarilor socialiste, celorlalte state, organizațiilor și asociațiilor internaționale, persoanelor din alte țări pentru ajutorul pe care ni l-au acordat în această perioadă. Eforturile făcute de stat și de întregul nostru popor, ajutoarele acordate de populația țării și cele primite din străinătate au permis să fie refăcute o parte din distrugerile provocate de calamități și satisfăcute nevoile cele mai acute ale populației sinistrate. Pentru refacerea locuințelor și anexelor gospodărești distruse au fost acordate familiilor sinistrate ajutoare bănești în valoare de aproape 500 milioane lei, iar 200 milioane lei au fost alocate pentru construirea a 5.000 de apartamente destinate populației rămase fără adăpost. Din ajutoarele provenite din țară și străinătate, populația sinistrată a primit gratuit alimente în valoare de peste 200 milioane lei, medicamente în valoare de circa 32 milioane lei, articole de îmbrăcăminte, încălțăminte și de uz casnic în valoare de circa 250 milioane lei și alte bunuri. Pentru ajutorarea cooperativelor agricole de producție, în vederea refacerii bunurilor distruse și recuperării pagubelor, s-au alocat fonduri în valoare de peste 900 milioane lei. In scopul comunicații și refacerii căilor de telecomunicații, a rețelelor de energie, a instituțiilor de învățămînt și sănătate au fost angajate fonduri în valoare de peste 1,2 miliarde lei, din care o parte sînt asigurate din bugetul statului, iar o parte sînt acoperite din fondurile bănești și ajutoarele materiale primite din țară și străinătate. Donațiile primite sau în curs de primire din străinătate, sub formă de utilaje, aparatură, materii prime și materiale, sunt folosite pentru refacerea întreprinderilor, a unor căi de comunicații, sisteme de apărare împotriva inundațiilor și obiective de interes social distruse sau avariate de inundații. Ținînd seama de modul cum se desfășoară acțiunea de recuperare a pagubelor înregistrate în urma inundațiilor, Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. și Consiliul de Miniștri au stabilit să se sisteze încasarea ajutoarelor subscrise de oamenii muncii din salariile lor. Desigur, refacerea completă a distrugerilor pricinuite de inundații care, așa cum este cunoscut, totalizează peste 10 miliarde lei, impune continuarea eforturilor pentru îndeplinirea și depășirea planului de stat pe acest an și pregătirea tuturor condițiilor în vederea realizării obiectivelor stabilite prin planul pe anul 1971. I I------------------1 IN PAGINA A III-A I r DIN ȚARĂ La Uzina „Electroputere" din Craiova a început fabricația transformatorului bloc de 250 Mva, socotit cel mai mare utilaj de transformare realizat pînă acum in țară. El are o lungime de 12 m., o înălțime de 8 m. și o greutate de 251 tone, fiind destinat echipării Centralei termoelectrice de la Rogojelu. Ministerul Invățământului a elaborat noul regulament privind desfășurarea concursurilor de elaborare a manualelor școlare, textelor literare, metodicelor pentru profesori, caietelor de lucrări practice pentru elevi ca și a altor genuri de tipărituri realizate de Editura didactică și pedagogică. La serviciul de producție al Centralei siderurgice din Reșița a fost înregistrată o cifră semnificativă : un milion tone de oțel elaborat de la începutul anului și pînă acum. Cu această cantitate, oțelarii din Reșița și cei de la Oțelul Roșu au egalat, în mai puțin de 10 luni, întreaga producție realizată în primul an al actualului cincinal. Realizînd zilele acestea cel de-al 30.000-lea autoturism de la intrarea în producție, tînăra uzină de la Pitești a depășit cu 10.000 autoturisme prevederile actualului cincinal. Succesele obținute se datoresc condițiilor tehnico - materiale create prin darea în funcțiune, înainte de termen, a unor importante capacități de producție, precum și eforturilor depuse de colectivul uzinei pentru asimilarea în fabricație intr-un ritm cit mai scurt a acestor produse de nivel tehnic ridicat. In atelierul de mașini cu inele a Uzinelor textile „Moldova“ Botoșani Fotografia : I. NOUR I