Clopotul, ianuarie-martie 1971 (Anul 27, nr. 3019-3093)

1971-01-26 / nr. 3038

INVESTIȚIILEFORȚA PROPULSIVĂ SPRE PROGRES SI BUNĂSTARE * 200 noi obiective (industriale de învațamînte social-culturale etc.) au fost racordate la tensiunea acestor ani Din cele 160 milioane lei investiții din fondurile statului alocate în anii cincinalului încheiat unităților de industrie ușoară a județului, cea mai mare parte au revenit întreprinderilor integrate în combinatul textil, uzinele textile și cele două fabrici de confecții. In perioada 1966 — 1970, la uzinele textile „Moldova" s-au realizat parametrii proiectați stabiliți pentru prima etapă a dezvoltării, a fost mărită capacitatea de producție cu încă 144 războaie de țesut (ceea ce echivalează cu o producție suplimentară de țesături de 3 milioane m.p.), au fost montate noi utilaje care creează posibilitatea creșterii gradului de finisare a țesăturilor. Fabrica de confecții Botoșani a fost reconstruită și dotată cu utilaje dintre cele mai moderne. Procesul de producție în fabricile de confecții a fost organizat după sistemul prodzonificat. Pe seama noilor capacități de producție, a utilărilor și modernizărilor făcute în acești ani, a organizării mai bune a muncii, combinatul textil a dat economiei naționale, peste prevederile cincinatului aproape 15,9 milioane m.p. țesături, 3 088 tone fire și confecții în valoare de 215 milioane lei. CONSTRUIT ÎN CINCINAL Construim, reutilăm, modernizăm. Construcțiile au devenit o metaforă cotidiană a existenței noastre. Pe verticala anilor, ne-am obișnuit într-atît cu siluetele noilor edificii nicit ne e greu să ne închipuim astăzi o stradă, un cartier, un sat lipsit de construcțiile sale proaspete, durate pentru a închide în ele o fabrică, un magazin, un lăcaș de cultură, o școală. In anii cincinalului 1966 — 1970, cu cele 1.879.000.000 lei investiții (din fondurile statului și din cele proprii ale unităților) in județul nostru au fost construite și date în folosință peste 200 de obiective (industriale, de învățămînt, social - culturale etc.) printre care: • Dezvoltarea țesătoriei la uzinele textile „Moldova". • Reconstruirea și modernizarea fabricii de confecții din Botoșani. • Atelierul de bunuri de consum metalice în industria locală. • Hala de turnătorie în industria locală. • Cuptorul Hoffman la fabrica de cărămizi din Dorohoi. • Congelatorul și depozitul pentru unt Botoșani • Stația de uscare a X.V.C. Botoșani • Centrul de vinificație din Hlipiceni • Complex de deservire a cooperației meșteșugărești la Dorohoi • Două ateliere de tîmplărie ale cooperației meșteșugărești la Dorohoi și Botoșani • Atelier de producție a cooperației meșteșugărești la Botoșani • Linia de 110 KV Suceava — Botoșani și stația de 110 KV Botoșani • Două complexe comerciale cu o suprafață desfășurată de aproape 1000 m.p. în Botoșani , 52 de magazine (cu o suprafață desfășurată de 10.971 mp), 4 brutării și două tronsoane pentru secțiile de prestări servicii către populație (în cadrul cooperației de consum). ® Alimentarea cu apă a orașului Dorohoi • 2 582 apartamente (din fondurile statului). ® 448 săli de clasă ® Două licee a câte 20 de săli de clasă ® Două creșe a cite 96 locuri în Dorohoi și Botoșani ® Cele 3 autobuze din județ au fost dotate cu aproape 400 de autocamioane și basculante, cu 70 de autobuze de mare și medie capacitate. La Dorohoi s-a dat în folosință o modernă autogară pentru călători ® 10 dispensare veterinare ® Au fost modernizate drumurile naționale Botoșani — Săveni și Dorohoi — Rădăuți ® 8 grajduri în I.A.S. (a cite 100 capete fiecare) ; întreprinderea de mecanizare a agriculturii a fost dotată, cu peste 200 de,tractoare, 60 de combine etc. ® O fabrică de nutrețuri combinate la I.A.S. Leorda. / / CLOPOTUL © PAGINA 3 Atelierul de bunuri de consum metalice (suprafață construită 2000 m.p.) și hala de turnătorie de fontă (1000 tone/an) ale întreprinderii de industrie locală „Flamura roșie“ din Botoșani — construcții ale cincinalului — delimitează de fapt noua zonă a industriei locale din municipiul nostru. Cu cele 47 milioane lei fonduri de investiții puse la dispoziție în perioada 1966- 1970 — în cadrul celor patru întreprinderi de inustrie locală — au fost construite, puse în funcțiune și dezvoltate noi capacități de producție menite să asigure un grad superior de prelucrare a materiilor prime existente în județ, să diversize, an de an, gama sortimentelor fabricate. Astfel, producția de cărămizi a crescut de la 12,5 milioane bucăți în 1965, la 29,5 milioane în 1970. Peste prevederile cincinalului industria locală a produs mobilă în valoare de 10,7 milioane lei, sporul fiind obținut în mare parte pe seama creșterii indicelui de utilizare a masei lemnoase. Pentru modernizarea aparatajului și extinderea rețelelor electrice, în perioada 1966 — 1970 au fost alocate județului nostru 63 de milioane lei din fondurile statului, în afară de alte sume importante provenite din contribuția populației pentru electrificare. Rețelele electrice de medie tensiune au fost extinse pe 850 km ; cele de 0,4 KV pe 600 km. S-a construit linia de 110 KV Suceava— Botoșani, stația de 110 KV din municipiu, au fost montate 350 de posturi de transformare. Dacă în anul 1965 doar 85 de sate erau electrificate, la sfîrșitul anului 1970 numărul acestora ajunsese la 258. In anul trecut, consumul de energie electrică era aproape dublu față de 1965 iar numărul abonaților a crescut cu încă 15.000. Extinderea masivă a rețelei electrice a adus după sine modificări esențiale în viața și preocupările oamenilor : numărul abonaților la radio a sporit în această perioadă cu 6 000, iar la televiziune cu peste 8 000. Un număr mare de ferme zootehnice din întreprinderile agricole de stat și cooperativele agricole de producție au fost puse „sub tensiunea“ kilowaților electrici. Altădată, pe aceste locuri, era un maidan de joacă pentru copii. In ultimii ani, aici, s-a ridicat un cartier nou, care poartă o denumire proprie noii vîrste a municipiului : Parcul Tineretului. De o vîrstă cu cincinalul încheiat este și cartierul nou din parcul „Mihai Eminescu“ din Botoșani, ansamblul „Al. I. Cuza“ din Dorohoi,zonele de locuințe de la Săveni, Darabani, Bucecea. Pagină realizată de VICTOR MAFTEI și In perioada 1966 — 1970 din fondurile de investiții ale statului au fost construite în județul Botoșani 2 582 apartamente. La acestea se adaugă încă 11.683 locuințe noi construite de către populație în orașele și satele județului nostru. IOAN NEGREA