Clopotul, ianuarie-martie 1971 (Anul 27, nr. 3019-3093)

1971-01-16 / nr. 3030

Anul XXVII nr 3030 sîmbătă 16 ianuarie 1971 4 pagini 30 bani «■MM ADUNĂRILE GENERALE DIN COOPERATIVELE AGRICOLE Expunerea tovarășului Nicolae Ceaușescu din noiembrie 1970 privitoare la perfecționarea activității în agricultură constituie pentru organizațiile de partid, pentru toți oamenii muncii ce activează în acest domeniu un amplu program de lucru, înfăptuirea lui presupune acțiuni concrete, bine gîndite și pline de răspundere pentru a asigura progresul continuu al producției agricole și prosperitatea țăranilor cooperatori, ridicarea generală a aportului agriculturii la dezvoltarea economiei naționale. Pe baza măsurilor stabilite pentru îmbunătățirea organizării, planificării și conducerii agriculturii, în județul nostru s-au constituit, și au trecut la lucru, 25 de consilii intercooperatiste, au fost reorganizate unitățile de mecanizare a agriculturii în 25 stațiuni și s-a creat întreprinderea județeană de mecanizare a agriculturii, potrivit recentei hotărîri a Consiliului de Miniștri. In cooperativele agricole au avut loc adunări generale ale țăranilor cooperatori care au adoptat, măsuri privind organizarea muncii pe brigăzi și ferme. De asemenea, s-au constituit noi formațiuni de lucru ori au fost aduse îmbunătățiri, celor existente, pe linia asigurării omogenității lor, astfel încît să răspundă cît mai bine cerințelor dezvoltării producției. Totodată, cooperatorii au hotărît normele de muncă și au adoptat noul sistem de plată, în acord global, pe baza căruia fiecare cooperator să poarte răspunderea pentru întreg ciclul de producție, de la începutul lucrărilor și pînă la strîngerea și depozitarea recoltei, urmând să fie retribuiți în raport direct cu producțiile obținute, cu eforturile depuse în realizarea tuturor sarcinilor pentru realizarea și depășirea planului de producție. In momentul de față în cooperativele agricole se desfășoară intens pregătirile pentru adunările generale de sfîrșit de an. Pentru ca acestea să constituie prilej de ridicare a întregii activități pe o treaptă calitativ superioară, trebuie pregătite pentru temeinic condițiile bunalor desfă- IOAN COMAN secretar al Comitetului județean de partid, președintele Uniunii județene a cooperativelor agricole de producție șu rare. In scurt timp, este necesar să se încheie adunările pe ferme sau brigăzi, în care să fie aduse la cunoștință hotărîrile adoptate privind felul cum se vor aplica, la nivelul formației de lucru, măsurile de organizare a muncii stabilite de conducerea partidului. Pe baza recensămîntrului forței de muncă, efectuat în fiecare cooperativă agricolă, se vor constitui noile ferme sau brigăzi, vor fi aleși șefii de fermă sau brigadierii precum și șefii de echipă și împuterniciții pentru adunările generale ale cooperatorilor. Totodată, acolo unde sînt condiții, se vor constitui formațiuni de lucru complexe în cadrul brigăzilor sau fermelor. Indiferent de forma de organizare, pe fiecare formație de lucru (fermă sau brigadă), se repartizează un număr de tractoriști, cu activitatea de bază în cadrul respectivei formații. La repartizarea mecanizatorilor pe brigăzi sau ferme trebuie să se treacă imediat acolo unde acest lucru încă nu s-a făcut. Va trebui să avem în vedere pentru aceasta volumul de lucrări, complexitatea lor, gradul de pregătire al oamenilor etc., în așa fel încît să asigurăm o repartizare echitabilă a forțelor între brigăzi , mecanizatorii, împreună cu cooperatorii, să treacă chiar din aceste zile la executarea unor lucrări menite să garanteze realizarea planului brigăzii sau fermei, cum sunt transportul și administratul îngrășămintelor chimice și organice, tocatul și preparatul furajelor și alte lucrări. Este important ca repartizarea mecanizatorilor pe formațiuni de lucru — care de acum încolo vor face parte integrantă și vor răspunde solidar de realizarea planului — să se termine peste tot încă înainte de a avea loc adunările generale, astfel ca și tractoriștii să fie angrenați de la bun început în realizarea tuturor lucrărilor pregătitoare ce țin de producția anului curent. In fața adunărilor pe brigăzi sau ferme va fi prezentat programul de lucru pe lunile ianuarie — martie. Insă, subliniez, că aceste programe trebuie să cuprindă toate lucrările ce se pot executa în actualul sezon, atît din programele locale de îmbunătățiri funciare și irigații, cît și din prevederile ce și le-au prins în plan consiliile intercooperatiste, urmărind să organizăm și să dezvoltăm acele activități care se pot traduce în sporuri imediate de producții, în realizarea unor bunuri de consum sau a materialelor de construcții cu desfacere asigurată. Totodată, nu trebuie să pierdem nici un moment din vedere pregătirea producției viitoare și, în primul rînd, a acelei legumicole, unde se poate spune că sezonul de la (Continuare in pagina a lll-a) IOAN NEGREA Interior la stația de înnobilare a nisipului din Dorohoi Fotografia: Prognoza In următoarele trei zile vremea va fi rece, evoluînd spre încălzire în partea a doua a intervalului. Ninsori temporare. Vine slab pînă la potrivit, la început din sectorul sud - vestic și apoi din sectorul nord - vestic. Nivelul temperaturilor minime va oscila între minus 12 și minus 6 grade, iar temperaturile maxime vor avea valori cuprinse între minus 4 și plus 2 grade. ,----------------------- REPER-----------------PRETEXTUL MARTORULUI Toată lumea doarme încă în blocul nostru cînd aud, dimineața, pașii bătrînului coborînd scările. La-nceput l-am crezut locatar de ocazie, musafir al orașului, atît de naiv îmi părea și cumva ,,de la țară", cu sticla de lapte în plasă, el singur în nemișcarea cartierului la ora 6, nu-ntîrzie, preocupat, simțind o imensă grăbit să răspundere apăsîndu-1. Nici astăzi nu știu cui duce el laptele, sîrguincios, punctual ca un ceasornic, poate fiicei sau poate ginerelui, ori poate nepoților lui, dar nu asta contează. Esențial mi se pare că bătrînul pensionar e un fel de martor principal în procesul nostru cotidian matinal, el vede prea multe și asistă cu atîta severitate, la spectacolul dimineților ce se consumă în microsocietatea blocului încît obligă la respect și bună-cuviință. Coboară și curînd urcă, aducînd sticla, și pașii nezgomotoși răsună mai puternic decît toate deșteptătoarele: imediat după asta încep să se miște și ceilalți, se îmbracă și-și iau dejunul și se duc la serviciu, la muncă, străduindu-se să nu trîntească ușile, să nu bocănească pe scări... Sunt convins că fiecare avem în bloc un bătrân, o bătrină. ALEXEI RUDEANU PROLETARI DIN TOATE TARILE, MNIJI VA I ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN BOTOȘANI AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Redacția și administrația Calea Națională nr. 261 Botoșani Telefon Redactor țef — 11328 Redactor țef adjunct — 11725 Secretariatul de redacție — 12075 Secțiile economică ți culturală — 12487 Secțiile viața de partid și construcții de stat — 11106 Secțiile informații și scrisori — 11217 Administrația — 12372 Județul nostru se înscrie din ce în ce mai mult în sfera uarei activități economice ample, lucru ce va determina— în noul cincinal — sporirea considerabilă a capacităților industriale de producție. Zone din ce în ce mai largi vor beneficia de avantajele incontestabile ale industrializării, mecanizării, automatizării proceselor de producție, a modernizării și reutilării actualelor linii tehnologice. Din imensul program de investiții al acestui cincinal, județului Botoșani îi revine sarcina realizării unui volum substanțial, ceea ce reprezintă o creștere de 2,18 ori mai mare față de perioada 1966 — 1970. In ritmul alert al cincinalului în care am intrat se vor înscrie și investițiile, începînd încă cu acest an. In 1971, în județul nostru vor trebui să producă o serie de unități noi ca stația de sortare și înnobilare a nisipului din Dorohoi, o nouă linie tehnologică — secția de finisare a uzinelor textile și stația de tratare chimică a apei la aceeași unitate, ferma de 36 mii găini ouătoare Cătămărăști, o secție a I.S.F. la Dorohoi ; se vor da de asemenea, în folosință noi unități comerciale, locuințe, unități de deservire a populației, se vor extinde lucrările tehnico-edilitare. La alte obiective — deja în construcție sau la care urmează să fie începute lucrările — cum ar fi fabrica de piese de schimb, fabrica de sticlărie menaj și corpuri de iluminat, depozitul ICAIU, lucrări de îmbunătățiri funciare și irigații, apartamente de locuit etc. pentru acest an este planificat un volum mare de lucrări. In total, volumul de investiții al anului 1971 este mai mare cu 32,7 la sută față de 1970. Cunoașterea mai din vremea lobi Sălî velor și volumuri de‘+investiții afectat acestui an a dat posibilitatea titularilor și beneficiarilor de investiții să acționeze în cunoștință de cauză pentru pregătirea temeinică atît a desfășurării normale a lucrărilor de construcții-montaj cît și în privința obținerii utilajelor necesare viitoarelor capacități de producție. Această condiție ca și acțiunile întreprinse de către comitetele și organizațiile de partid, de către comisia noastră economică, vizează realizarea unui ritm normal de lucru, în așa măsură încît în trimestrul I al anului să se realizeze minimum 20—22 la sută din planul anual de investiții. Această sarcină însă implică o înaltă răspundere atît din partea organizațiilor de construcții cît și din partea beneficiarilor. Sînt convins că nu spun nimic nou afirmînd cele de mai sus. Dar, în situația actuală, cînd după o lună și jumătate de la ultimul termen la care trebuiau predate constructorului documentațiile tehnice pentru obiectivele acestui an e și firesc să ne punem întrebarea : cum își va putea organiza și desfășura acesta forțele pentru a respecta termenele de punere în funcțiune din moment ce la această dată doar 64 la sută din documentațiile tehnice au ajuns pe masa lui de lucru ? Adică în timp de o lună (de cînd în coloanele ziarului „Clopotul“ a fost tras semnalul de alarmă în această direcție) valoarea documentațiilor depuse a mai crescut cu... 3,5 procente. Continuînd în același ritm — calculul e ușor de făcut — înseamnă că în luna noiembrie vom fi în posesia tuturor documentațiilor tehnice necesare. Dar tergiversarea din timp la dispoziția punerii constructorului a studiilor tehnico - economice, proiectelor de execuție, avizelor și acordurilor prevăzute înseamnă o încălcare a celor mai elementare obligații pe care le au — în primul rînd — titularii și beneficiarii de investiții, în sarcina cărora ar trebui stabilite de pe acum răspunderi pentru întârzierea începerii lucrărilor, a contractării utilajelor ce necesită montaj, a atingerii — în timp util — a parametrilor proiectați. Pentru edificare prezentăm, în cele ce urmează, o si Ing. EMIL LEONTE instructor de specialitate la comisia economică a Comitetului județean de partid Botoșani (Continuate in pagina o lilaj După o lună de la publicarea articolului: „Documentațiile tehnice — la constructor!“ SITUAȚIA E LA FEL DE PRECARA La 20 de ani de activitate in secția filatură a Uzinelor textile „Moldova", muncitoarea Olimpia Zvorîșteanu se află mereu printre fruntașii în producție Fotografia: I. HELICI ȘEDINȚA DE LUCRU CU PREȘEDINȚII COOPERATIVELOR AGRICOLE In cadrul programului de instruire a conducerilor unităților agricole, joi a avut loc la Botoșani o ședință cu președinții cooperativelor agricole. In fața participanților tovarășul Vasile Pintilie, de la Cabinetul județean de partid, a expus tema: „Trăsăturile esențiale ale noului cincinal în dezvoltarea agriculturii". In continuare, cei prezenți au analizat stadiului de aplicare a măsurilor stabilite în coperativele agricole, în lumina expunerii tovarășului Nicolae Ceaușescu cu privire la îmbunătățirea organizării, planificării și conducerii agriculturii, au luat cunoștință despre principalele lucrări ce trebuie executate în lunile ianuarie, februarie și martie, rezultate din programul de îmbunătățiri funciare. In încheiere, tovarășul Ioan Coman, secretar al Comitetului județean de partid, președintele Uniunii județene a cooperativelor agricole de producție, s-a ocupat pe larg de sarcinile ce revin consiliilor de conducere ale cooperativelor agricole pe linia organizării și pregătirii adunărilor generale în care se va analiza activitatea economică pe 1970 și se va dezbate proiectul planului de producție și financiar pe 1971. LUCRĂRI DE DESECARE Gheorghe Suhariuc, inginer șef la cooperativa agricolă de producție Ștefănești, ne-a informat că la această unitate a început săparea a 3 canale pentru desecare, însumind peste 1200 m.l. Două dintre ele se execută pentru colectarea apelor de la izvoarele de coastă ce îmlăștineau vreo 5-6 hectare de teren, fapt ce întîrzia în fiecare an începerea lucrărilor agricole de primăvară în tailaua respectivă , iar celălalt canal este deschis în perimetrul irigabil pentru a grăbi evacuarea apelor de pe o porțiune unde au fost aduse stricăciuni de inundațiile din anul trecut. La diverse lucrări de îmbunătățiri funciare, care au început în cooperativa agricolă din Ștefănești, participă zilnic circa 100 de cooperatori. NOI FERME AGRICOLE Adunările generale ale cooperativelor agricole de producție, desfășurate recent, au hotărît organizarea de noi ferme agricole, atît în zootehnie cît și pentru cultura plantelor de cîmp. Potrivit informațiilor ce ne-au fost furnizate de inginerul Adrian Dumitrescu, responsabil cu acest resort la Direcția agricolă, au fost organizate pînă acum 6 ferme cu profil vegetal (două dintre ele vor funcționa la C.A.P. Tătărășeni), 11 ferme pentru producerea semințelor și 25 ferme hortiviticole sau legumicole. De asemenea, a crescut numărul fermelor zootehnice, pe acest profil urmând să funcționeze în total anul acesta 86 de asemenea unități. Alături de celelalte formațiuni de lucru, in C.A.P., în actualul an de producție, vor funcționa și aproape 130 de ferme. TRANSPORTUL ÎNGRĂȘĂMINTELOR ORGANICE Lucrătorii cultivatoare de fermelor de stat cartofi sunt ocupați cu transportul gunoiului de grajd pentru fertilizarea terenurilor destinate culturii respective. Cel mai intens se desfășoară această acțiune în fermele întreprinderilor agricole de stat Cătămărăști, Dorohoi și Leorda. Și în celelalte ferme se transportă gunoi pentru îngrășarea terenurilor ce vor fi cultivate cu legume, sfeclă furajeră și alte plante. In această iarnă, în întreprinderile agricole de stat s-au transportat în cîmp aproape 50.000 tone îngrășăminte organice, graficul decadal fiind depășit. ACTUALITĂȚI ÎN AGRICULTURĂ La întreprinderea de industrie locală din Dorohoi se află pe rampa de livrare primele cantități de produse ce vor lua peste cîteva drumul exportului: zile, un vagon de turbă (ambalată în saci de polietilenă) servind drept mostră-etalon pentru o firmă libaneză 1 800 seturi de site de diferite dimensiuni, pentru o firmă din R.F. a Germaniei. In stadiu înaintat de fabricație este și lotul de covoare ce va fi livrat spre sfîrșitul lunii ianuarie în U.R.S.S. Dat fiind cerințele mari de turbă (planul de producție pentru 1971 este de 16. 500 tone), exploatarea acesteia a continuat — pentru prima dată — și în lunile de iarnă, extrăgîndu-se peste 400 tone de turbă brută. Vaccin antipoliomelitic pentru copii De la Inspectoratul sanitar de stat sîntem informați că, începînd din ziua de 16 ianuarie a. c., în toate localitățile județului desfășura nostru se va acțiunea de vaccinare antipoliomelitică a copiilor între 1 noiembrie născuți 1969 și 1 decembrie 1970. Vaccinul se va administra sub formă de picături pe cale bucală. Copiii născuți în luna decembrie 1970 vor fi vaccinați în perioada 16-22 februarie, iar cei născuți în lunile ianuarie și februarie a. c.r se vor prezenta pentru administrarea vaccinului în perioada 16 — 22 aprilie a. c.