Comitatus, 1995. január-december (5. évfolyam, 1-12. szám)
1995-05-01 / 5. szám
COMITATUS révén és a megye idegenforgalmi adottságaira. A város iránti figyelem felkeltését szolgálják mindazok a többéves múltra visszatekintő gazdasági, kulturális és sportrendezvények, amelyek megszervezését az önkormányzat jelentős összegekkel támogatja. A kultúra területén mindenképpen meg kell említeni az idén 16. alkalommal megrendezésre került Bartók Béla Kórusfesztivált, az 1927-ben indult Debreceni Nyári Egyetemet, a Katonazenekarok Fesztiválját, a Virágkarnevált, amelyek az országhatáron túlról is nagy tömegeket vonzanak a városba. A gazdasági életben elsősorban azok a vásárok és kiállítások játszanak fontos szerepet (pl. a Farmer Expo nemzetközi mezőgazdasági és élelmiszer-ipari kiállítás és vásár, a Progresszió vállalkozási kiállítás és vásár, a Cívis Mobil autó- és járműipari seregszemle), amelyek segítségével Debrecen városa — követve évszázados kereskedelmi hagyományait — ismét vásárvárossá válhat. A nagy hagyományokkal rendelkező események megrendezésének támogatása mellett az önkormányzat figyelmet fordít arra is, hogy minél több egyedi — mind a hazai, mind a nemzetközi közvélemény, vagy legalább egy szeletének az érdeklődését felkeltő — rendezvényt is Debrecenbe csábítson és az ezeken részt vevők segítségével terjessze a város jó hírét (emellett a sikeres szervezés megteremtheti az alapját a további felkéréseknek is). Ezen rendezvények közül az elmúlt két évben kiemelkedő jelentőségű volt 1993 második felében a Közép-európai Kezdeményezés külügyminiszteri találkozója és a Szociális Munkások Nemzetközi Szervezetének 11. európai regionális konferenciája, 1994-ben pedig az Európa-nap rendezvénysorozata és a XVII. műrepülő világbajnokság. Elsősorban az ország lakosságát kívánta megcélozni az önkormányzat az elmúlt évben, amikor felhasználva Debrecen szabad 1995. május királyi várossá nyilvánításának 300 éves évfordulóját, megszervezte a Cívisváros rendezvénysorozatot. Az ennek keretében lezajlott kiállítások, előadások stb. célja annak bebizonyítása volt, hogy Debrecen tényleg regionális központ, kultúrváros, nagy polgári és kereskedőhagyományokkal rendelkező település, nem csak az ország második legnagyobb városa. A városmarketing területén eddig elért eredmények bemutatása mellett azonban meg kell említeni azokat a területeket is, ahol a közeljövőben az önkormányzatnak tovább kell fokozni tevékenységét. Az egyik igen fontos feladat a Debrecen által kínált gazdasági-társadalmi-kulturális feltételek javítása, amely több területre is kiterjed. Egyrészt alapvető cél az anyagi infrastruktúra további fejlesztése. Ezen belül az egyik legfontosabb feladat, hogy a város tulajdonába került repülőtér szervesen beilleszkedjen Kelet-Magyarország életébe, és ténylegesen hozzájáruljon a térség mindenirányú fejlődéséhez. Ennek érdekében arra kell törekedni, hogy — akár külföldi tőke bevonásával is — a repülőtéren és közelében olyan beruházások induljanak be, amelyek lehetővé teszik nagyobb teljesítményű repülőgépek rendszeres leszállását, valamint kiegészítő jellegű haszonítást (pl. szállodák, kamionterminál építése) is magukba foglaljanak. Emellett a város vezetőségének — bár az ilyen jellegű beruházások nem tartoznak közvetlen feladatkörébe — mindent meg kell tennie annak érdekében, hogy elősegítse a városban olyan szállodai és bankhálózat kialakulását, amely a legigényesebb üzletemberek igényeit is kielégíti (igen fontos lenne például az Arany Bika szálloda négycsillagossá fejlesztése) Másrészt az önkormányzatnak a város humán erőforrásainak javítása céljából — támaszkodva a testvér- és partnervárosi kapcsolatokra — továbbra is nagy figyelmet kelt 19