Comitatus, 1995. január-december (5. évfolyam, 1-12. szám)
1995-08-01 / 8-9. szám
1995. augusztus-szeptember COMITATUS többségük nem tud turisztikai szakembert foglalkoztatni. Ehhez az is szükséges, hogy a megyei önkormányzat rendelkezzen azokkal az információkkal, amelyek a településeken már megfogalmazódtak. Veszprém megye turisztikai termékeinek piacra juttatása érdekében feltétlenül szükséges a megyei szintű koordináció a propagandamunkában, hogy az ez ideig szétforgácsolt anyagi és szellemi erők jobban hasznosuljanak. Az újonnan megalakult kamarai tagozatokkal történő együttműködés — a szolgáltatói morál javítása, a turisztikai kereslet megtartása miatt — is fontos szerepet kaphat a koordinatív feladatok során. A nemzetközi kapcsolatok keretében jelentkező testvérmegyei és regionális együttműködésből adódó, turizmust érintő feladatok koordinációja is kiemelt figyelmet kell hogy kapjon, a kínálat elemeinek bővítését segítve, a kölcsönös érdekek alapján. A Balaton idegenforgalmát célzó, társmegyékkel közös elképzelések megvalósításához szükséges együttműködés összehangolása a kiemelt üdülőkörzetben működő szervezetekkel (Balatoni Intéző Bizottság, Balatoni Szövetség, Balatoni Regionális Tanács) is jelentkező feladat. A koordinációs feladatok a megyei közgyűlés az idegenforgalmi bizottságán keresztül, annak irányító munkájával az Önkormányzat Hivatala szakembereinek tevékenységével valósulhatnak meg. A turisztikai koncepciókból adódó feladatok A Veszprém megye turizmusa fejlesztését elősegítő feladatok meghatározásának alapjául a dr. Lengyel Márton vezette munkacsoport által összeállított „A balatoni turizmus fejlesztési koncepciója” és a Veszprém Megyei Vállalkozási Központ megbízása alapján a GUYAS Kereskedelmi és Pénzügyi Kft. által elkészített „Veszprém megye turisztikai stratégiája” című tanulmányok szolgálnak. A balatoni turizmus fejlesztési koncepcióját a Megyei Önkormányzat Közgyűlése 1994. évben megtárgyalta. A koncepció a tartós fenntartható turizmus megteremtésére nyújt irányvonalat. Lényege, hogy a balatoni turizmus végveszélyben van, ezért sürgős teendő a tó vizét és a természeti környezetet tiszteletben tartó tudatos fejlesztés. A tó vizének megmentése nemcsak a turizmus ügye, hanem mindenkié, ezért részletezi a turizmus valamennyi résztvevőinek ebben megjelenő feladatait. Kiemeli az önkormányzatok szerepkörét a lakossággal történő állandó kommunikációban, a rendezési tervek, fejlesztések összehangolásában, a tudatos fejlesztés megvalósítását segítő szakapparátus biztosításában. A fejlesztési koncepció megvalósítása országos, térségi és megyei szinten is anyagi és szellemi tőke függvénye. A tanulmány ajánlásait a megyei közgyűlés tudomásul vette, azokkal egyetértve hozta meg állásfoglalásait, melyek közül különösen fontos a Balaton-törvény kidolgozása, a Balaton Alap létrehozása. E célkitűzésekhez kapcsolódott, Veszprém megye más területrészeit is figyelembe véve a GUYAS Kft. által készített Veszprém megye turisztikai stratégiája. A tanulmány megállapításai között az alábbiak emelhetők ki: — országos koncepció hiányában a megye elszigetelt marad, önálló arculat és vonzerő kialakításával önmaga próbálkozik, — ma sincs összehangoltság a szomszédos megyék programjai között, — a helyi és területi koncepciókból hiányzik az érdekegyeztetés, a tervek döntően helyzetelemzőek, az egyeztetett célok, a jövőkép és a hozzáven dő