Comitatus, 1995. január-december (5. évfolyam, 1-12. szám)

1995-08-01 / 8-9. szám

1995. augusztus-szeptember COMITATUS többségük nem tud turisztikai szakembert foglalkoztatni. Ehhez az is szükséges, hogy a megyei önkormányzat rendelkezzen azokkal az információkkal, amelyek a településeken már megfogalmazódtak. Veszprém megye turisztikai termékeinek piacra juttatása érdekében feltétlenül szüksé­ges a megyei szintű koordináció a propagan­damunkában, hogy az ez ideig szétforgácsolt anyagi és szellemi erők jobban hasznosulja­nak. Az újonnan megalakult kamarai tagoza­tokkal történő együttműködés — a szolgálta­tói morál javítása, a turisztikai kereslet meg­tartása miatt — is fontos szerepet kaphat a koordinatív feladatok során. A nemzetközi kapcsolatok keretében je­lentkező testvérmegyei és regionális együtt­működésből adódó, turizmust érintő felada­tok koordinációja is kiemelt figyelmet kell hogy kapjon, a kínálat elemeinek bővítését segítve, a kölcsönös érdekek alapján. A Balaton idegenforgalmát célzó, társme­gyékkel közös elképzelések megvalósításá­hoz szükséges együttműködés összehango­lása a kiemelt üdülőkörzetben működő szer­vezetekkel (Balatoni Intéző Bizottság, Bala­toni Szövetség, Balatoni Regionális Tanács) is jelentkező feladat. A koordinációs feladatok a megyei köz­gyűlés az idegenforgalmi bizottságán ke­resztül, annak irányító munkájával az Ön­­kormányzat Hivatala szakembereinek tevé­kenységével valósulhatnak meg. A turisztikai koncepciókból adódó feladatok A Veszprém megye turizmusa fejlesztését elősegítő feladatok meghatározásának alap­jául a dr. Lengyel Márton vezette munkacso­port által összeállított „A balatoni turizmus fejlesztési koncepciója” és a Veszprém Me­gyei Vállalkozási Központ megbízása alap­ján a GUYAS Kereskedelmi és Pénzügyi Kft. által elkészített „Veszprém megye tu­risztikai stratégiája” című tanulmányok szol­gálnak. A balatoni turizmus fejlesztési koncep­cióját a Megyei Önkormányzat Közgyűlése 1994. évben megtárgyalta. A koncepció a tartós fenntartható turizmus megteremtésére nyújt irányvonalat. Lényege, hogy a balatoni turizmus végveszélyben van, ezért sürgős te­endő a tó vizét és a természeti környezetet tiszteletben tartó tudatos fejlesztés. A tó vi­zének megmentése nemcsak a turizmus ügye, hanem mindenkié, ezért részletezi a turizmus valamennyi résztvevőinek ebben megjelenő feladatait. Kiemeli az önkormányzatok szerepkörét a lakossággal történő állandó kommuniká­cióban, a rendezési tervek, fejlesztések ös­­­szehangolásában, a tudatos fejlesztés meg­valósítását segítő szakapparátus biztosí­tásában. A fejlesztési koncepció megvalósí­tása országos, térségi és megyei szinten is anyagi és szellemi tőke függvénye. A tanul­mány ajánlásait a megyei közgyűlés tudomá­sul vette, azokkal egyetértve hozta meg ál­lásfoglalásait, melyek közül különösen fon­tos a Balaton-törvény kidolgozása, a Balaton Alap létrehozása. E célkitűzésekhez kapcsolódott, Veszp­rém megye más területrészeit is figyelembe véve a GUYAS Kft. által készített Veszprém megye turisztikai stratégiája. A tanulmány megállapításai között az alábbiak emelhetők ki: — országos koncepció hiányában a me­gye elszigetelt marad, önálló arculat és von­zerő kialakításával önmaga próbálkozik, — ma sincs összehangoltság a szomszé­dos megyék programjai között, — a helyi és területi koncepciókból hi­ányzik az érdekegyeztetés,­­ a tervek döntően helyzetelemzőek, az egyeztetett célok, a jövőkép és a hozzáven­­ dő

Next