Comitatus, 1996. január-december (6. évfolyam, 1-12. szám)

1996-05-01 / 5. szám

1. A turizmus nem „zöldmezős” beruhá­zás! A turizmus és környezetének történelmi, kulturális, szociális és földrajzi kapcsolat­­rendszerében szerves illeszkedési pontokat kell keresni és azokra alapítani a fejlesztése­ket. Gyula városa jó adottsággal bírt mindeh­hez és volt kellő elszántsága a megújulásra. 2. Varietas delectat. Gyula turisztikai értékét nemcsak a fürdő, a színház, a múzeumok, hanem az „egynapi járással” elérhető megyei értékek növelhetik a Körösök völgyétől Vésztő-Mágorig a kí­­gyósi pusztán át a szabadkígyósi kastélyig. Ezért igyekezett a város a Dél-Alföld turisz­tikai centrumává válni évtizedekkel ezelőtt és azért kell ma összehangolni a kistérségi fejlesztési törekvéseket. 3. Ahogy a népet a kormánya, úgy a la­kosságot önkormányzata sem tudja akarata ellenében boldogítani! Az első összefogást a város turisztikai „felépítésére” a lelkesedés és élniakarás szülte, most is a lokálpatrióta polgárok rész­vételére, a helyi vállalkozók üzleti érdekelt­ségének megteremtésére kell törekedni. 4. Minden vendéget meg kell becsülni! A gyulai turizmus a belföldi vendégvárás­ra alapozódott, majd a ’70-es évektől előtér­be került külföldiekre koncentrált és azok el­maradása miatt a ’90-es években komoly za­varba került. 5. A turizmus itt Hic Rhodus: Hic salta! — érezték meg a gyulaiak. Nagy ugrás történt ugyanis 1950-ben, melynek nyomán Gyula fürdővárossá vált, melyből tanulság, hogy az 1990-es években is a turizmusnak kell alárendelni minden vá­rosfejlesztési törekvésünket, hogy mielőbb gyógyhely is lehessen a város. Most ismét megmutathatja a városvezetés, hogy van-e ész, erő és kellő elszántság. „A turizmus óriási üzlet, de önmagától nem működik.” (Lengyel Márton) Gyula város önkormányzatának szándé­kai és cselekedetei a ’90-es években a turiz­mus fellendítéséért. A rendszerváltás első gyulai önkormány­zata egyetlen kitörési pontként az idegenfor­galom fejlesztését jelölte meg. Elkészítette a gyulai idegenforgalom és gyógyturizmus fejlesztési koncepcióját és egy befektetési útmutatót is. Több lényeges dolgot viszont nem csinált meg: — nem vonta be a lakosságot a tervezés­be és az elkészült terveket sem igyekezett el­fogadtatni, — a vállalkozókat nem nyerte meg, sőt kifejezetten feszült viszonyt alakított ki azok érdekképviseleti szervezetével a helyi ide­genforgalmi kamarával — új nevén egyesü­lettel. Később ugyan megpróbálta egy Thermal Toursys nevű alapítványba tömöríteni a tu­rizmus helyi érdekeltjeit — de nem sikerült. Emiatt olyan jó kezdeményezések is rossz startot fogtak, mint a megyével közösen lét­rehozott Tourinform Iroda. Az önkormányzat idegenforgalmi szere­pének valódi betöltésével a burkolt önkor­mányzati szubvenciók megszűnnek, ez szük­ségképpen az egyéni érdekek sérülésével jár. Ez vezetett az önkormányzat és a kamara kö­zötti feszült viszonyhoz. Máig tisztázatlan az önkormányzat és az idegenforgalmi egyesü­let viszonya, illetve szerepköre. Ugyanakkor eredménynek tartjuk, hogy Gyulán alakult meg a gyulaiak kezdeménye­zésére a Magyar Fürdővárosok Szövetsége. A Tourinform Iroda létrejöttével erős marke­tingtevékenység vette kezdetét. Gyula az or­szágban elsők között próbálkozott egy kor­szerű idegenforgalmi rendszer létrehozásá­val. A Várfürdőt üzemeltető vállalat gazdasá­gi átalakítása, belső átszervezése a mai napig nem sikerült. A legnagyobb hibának az tű­nik, hogy nem koncentrálunk anyagi erőt a turizmust segítő fejlesztésekre, sőt inkább 66

Next