Comitatus, 1996. január-december (6. évfolyam, 1-12. szám)
1996-09-01 / 9. szám
COMITATUS 1996. szeptember dionáló) megyei idegenforgalmi hivatalok rendszerét szétverték. A nemzeti turisztikai marketing hatékony ellátására minisztériumi keretek között igazából nem volt mód. Az operatív szervezet, az IPV 1990-es felbomlása után 4 évig jogállás, eszköz, felhatalmazás és elegendő anyagi támogatás nélkül, nevet, címet gyakorta változtatva egyedül látta el az egész ország turisztikai információs feladatát. Magyarországnak az elmúlt évtizedekben eleinte kettő, majd három, jelenleg hét (négy állandó képviselet és három megbízott) nemzeti turisztikai külképviselete működik, szemben az osztrákok 29 képviseletével. Vannak azonban pozitív fejlemények és létrejöttek azok a minőségi szakmai alapok, melyek a további fejlődés zálogát és kiindulását jelentik, illetve képezhetik. A Magyar Turisztikai Szolgálat 1994 márciusától jogilag rendezett státusú intézmény, amelyet 1996-tól kezdődően a teljes körű turisztikai országmarketing ellátásával bíztak meg. Az elmúlt évtized, illetve az előző 5 év mostoha körülményeinek ellenére fáradságos munkával megszületett a nemzeti turisztikai adatbank, az MTSZ Sütő utcai Tourinform irodája munkatársainak köszönhetően. Ebben 10 témakörben az általános információn túl mintegy 11,5 ezer turisztikai vállalkozás adatai szerepelnek tematikus és területi lekérdezhetőségben. Ez az adatbázis az alapja a nemzeti turisztikai kiadványoknak és a turisztikai tájékoztatásnak. Magyarországon ez a legnagyobb és egyetlen ilyen adatbázis, nemzeti kincs, minthogy az a szakmai címlista és terjesztési hálózat, melyre a terjesztő szolgálat az éves kiadványgyártás 4-12 milliós darabszámú állományát eljuttatja. A Magyar Turisztikai Szolgálat több ezres fotó-határral rendelkezik, terjeszti, kölcsönzi és értékesíti a nemzeti turisztikai videókat. A szolgálat szervezi és koordinálja mintegy 30 külföldi turisztikai vásáron, valamint a Welcome to Hungária beutaztató börzén, és az Utazás című nagyközönség-vásáron Magyarország megjelenését. Ez évtől kezdődően feladatát képezi a reklám-propaganda eszközök legyártatása, a külföldi médiaszakemberek meghívása és magyarországi programjának lebonyolítása, a ’96. Magyarország! című rendezvénysorozat koordinálása és kül- és belföldi marketingje. Folyamatos a modern technológia bevezetése: 1995 végétől a magyar turisztikai kínálat megjelent az Interneten, elkészült a Tourinform nemzeti adatbank új, térképes alapú szoftvere, 1996 végéig az adatbázist idegennyelvűsítik és multimédiássá fejlesztik. Az így kialakított rendszer országossá lesz, mert megfelelő fogadókészség esetén a megyei és települési turisztikai hivatalok, Tourinform irodák és a turisztikai képviseletek díjmentesen, vállalkozások pedig térítésmentesen átvehetik. Az MTSZ mint Magyarország hivatalos turisztikai tájékoztató és promóciós szervezete, határozott lépéseket kíván tenni mind a turisztikai külképviseletek számának bővítésére, mind a belföldi turisztikai hivatalok, Tourinform irodák országos hálózatának kiépítésére. Míg a külképviseletek ügye a Turisztikai Célelőirányzat nagyságrendjének függvénye, a területi turisztikai hivatalok fenntartása az önkormányzatok és megyei közgyűlések anyagi lehetőségeitől és szakmai döntésétől függ. Az elmúlt négy évben az MTSZ az OIH által az IFA-ból e célra nevesített létesítési támogatás odaítélésével 30 vidéki turisztikai hivatalt, illetve Tourinform irodát segített létrehozni. A vidéki irodák folyamatos szakmai támogatást kapnak, és Tourinform-franchise rendszerben azonos információgyűjtési követelmények alapján működnek. Mivel egyetlen ország turisztikai tájékoztatása és reklámozása sem oldható meg egy budapesti központból, az MTSZ kiemelt jelentőséget tulajdonít egy, a teljes Magyarországot lefe dő