Comitatus, 1996. január-december (6. évfolyam, 1-12. szám)

1996-09-01 / 9. szám

COMITATUS 1996. szeptember dionáló) megyei idegenforgalmi hivatalok rendszerét szétverték. A nemzeti turisztikai marketing hatékony ellátására minisztériumi keretek között igazából nem volt mód. Az operatív szervezet, az IPV 1990-es felbomlá­sa után 4 évig jogállás, eszköz, felhatalma­zás és elegendő anyagi támogatás nélkül, ne­vet, címet gyakorta változtatva egyedül látta el az egész ország turisztikai információs feladatát. Magyarországnak az elmúlt évti­zedekben eleinte kettő, majd három, jelenleg hét (négy állandó képviselet és három meg­bízott) nemzeti turisztikai külképviselete működik, szemben az osztrákok 29 képvise­letével. Vannak azonban pozitív fejlemények és létrejöttek azok a minőségi szakmai alapok, melyek a további fejlődés zálogát és kiindu­lását jelentik, illetve képezhetik. A Magyar Turisztikai Szolgálat 1994 márciusától jogi­lag rendezett státusú intézmény, amelyet 1996-tól kezdődően a teljes körű turisztikai országmarketing ellátásával bíztak meg. Az elmúlt évtized, illetve az előző 5 év mostoha körülményeinek ellenére fáradsá­gos munkával megszületett a nemzeti turisz­tikai adatbank, az MTSZ Sütő utcai Tourin­­form irodája munkatársainak köszönhetően. Ebben 10 témakörben az általános informá­ción túl mintegy 11,5 ezer turisztikai vállal­kozás adatai szerepelnek tematikus és terüle­ti lekérdezhetőségben. Ez az adatbázis az alapja a nemzeti turisztikai kiadványoknak és a turisztikai tájékoztatásnak. Magyaror­szágon ez a legnagyobb és egyetlen ilyen adatbázis, nemzeti kincs, minthogy az a szakmai címlista és terjesztési hálózat, mely­re a terjesztő szolgálat az éves kiadvány­gyártás 4-12 milliós darabszámú állományát eljuttatja. A Magyar Turisztikai Szolgálat több ezres fotó-h­a­tárral rendelkezik, ter­jeszti, kölcsönzi és értékesíti a nemzeti tu­risztikai videókat. A szolgálat szervezi és ko­ordinálja mintegy 30 külföldi turisztikai vá­sáron, valamint a Welcome to Hungária be­utaztató börzén, és az Utazás című nagykö­zönség-vásáron Magyarország megjelené­sét. Ez évtől kezdődően feladatát képezi a reklám-propaganda eszközök legyártatása, a külföldi médiaszakemberek meghívása és magyarországi programjának lebonyolítása, a ’96. Magyarország! című rendezvénysoro­zat koordinálása és kül- és belföldi marke­tingje. Folyamatos a modern technológia beve­zetése: 1995 végétől a magyar turisztikai kí­nálat megjelent az Interneten, elkészült a Tourinform nemzeti adatbank új, térképes alapú szoftvere, 1996 végéig az adatbázist idegennyelvűsítik és multimédiássá fejlesz­tik. Az így kialakított rendszer országossá lesz, mert megfelelő fogadókészség esetén a megyei és települési turisztikai hivatalok, Tourinform irodák és a turisztikai képvisele­tek díjmentesen, vállalkozások pedig térítés­­mentesen átvehetik. Az MTSZ mint Magyarország hivatalos turisztikai tájékoztató és promóciós szerve­zete, határozott lépéseket kíván tenni mind a turisztikai külképviseletek számának bővíté­sére, mind a belföldi turisztikai hivatalok, Tourinform irodák országos hálózatának ki­építésére. Míg a külképviseletek ügye a Tu­risztikai Célelőirányzat nagyságrendjének függvénye, a területi turisztikai hivatalok fenntartása az önkormányzatok és megyei közgyűlések anyagi lehetőségeitől és szak­mai döntésétől függ. Az elmúlt négy évben az MTSZ az OIH által az IFA-ból e célra nevesített létesítési támogatás odaítélésével 30 vidéki turisztikai hivatalt, illetve Tourinform irodát segített létrehozni. A vidéki irodák folyamatos szak­mai támogatást kapnak, és Tourinform-fran­­chise rendszerben azonos információgyűjté­si követelmények alapján működnek. Mivel egyetlen ország turisztikai tájékoztatása és reklámozása sem oldható meg egy budapesti központból, az MTSZ kiemelt jelentőséget tulajdonít egy, a teljes Magyarországot lefe­­ dő

Next