Comitatus, 1997. január-december (7. évfolyam, 1-12. szám)
1997-07-01 / 7-8. szám
COMITATUS 1997. július—augusztus A turizmusban a képi, szövegi anyagok, prospektusok, videofelvételek invitatív megjelentetése nélkülözhetetlen, ezért az erre vonatkozó erőfeszítések folytatása szükségszerű. Különösen sürgető különböző megyei és térségi tematikus kiadványok megjelentetése, pl.: a bor- és vadászturizmus, a lovagló turizmus és az egyre erősödő kulturális turisztika vonzástényezőiről. Mindemellett nem halasztható az egységes megyei logo kialakítása, aminek a szakmában különös a fontossága. A Veszprém Megye Idegenforgalmáért Alapítvány a turisztikai értékek feltárásának, propagálásának elősegítésére 1991 óta eredményesen működik, ösztönözve a helyi, kistérségi kiadványokat, rendezvényeket. A piac igénye indukálta a kuratórium azon állásfoglalását, amellyel megindult a munka egy szállás- és vendéglátóhelyeket, múzeumokat és kiállítóhelyeket, turisztikai szervezeteket és azok legfontosabb ismertetőit rögzítő, hosszabb távra is érvényes megyei katalógus összeállítására. Szintén folyamatban van egy újszerű megyei eseményjegyzék, programfüzet megjelentetése. Az alapítvány segítségével megjelenő kiadványok, lebonyolításra kerülő események eredményesen szolgálják a helyi értékek bemutatását, a települések érdekeit, különösen ott, ahol e támogatás nélkül az nem valósulhatna meg. Működése alatt támogatásával ez ideig 61 kiadvány jelent meg és 73 turisztikához közvetve, vagy közvetlenül kapcsolódó rendezvény lebonyolítása történt meg. A tanulmányok ajánlották egy katalizátor szerepkörű Megyei Turisztikai Szövetség létrehozását. A turizmusban a civil szerveződések egyre nagyobb számúak, közülük kiemelhető a MATUR (Magyar Turisztikai Egyesület), melynek megalakult a megyei szervezete is, kijelölte új választmányát, tevékenységével remélhetőleg sikeresen ösztönzi az ágazat résztvevőit. Munkaprogramjában kiemelt szerepet szán az önkormányzati szférának. A Balaton térségében a marketingtevékenység erősítésére jött létre 11 alapítóval, köztük a régió három megyei önkormányzatával a Balaton Turisztikai Marketing Kft. A társaság megkezdte működését, miután az ügyvezető kinevezése 1996. április 4-ével megtörtént, bár még számottevő eredményről, részletekről beszámolni nem lehet, de a marketingterv kidolgozása már megkezdődött. A nemzetközi kapcsolatokban a francia Loire-régióval történő együttműködés keretén belül három turisztikai projekt került kialakításra a Balaton régióban. A falusi turizmusban Veszprém megye kapta a koordináló szerepet. A szakmai munkában a civil szerveződések (Falusi Turizmus Megyei Egyesülete) kaptak kiemelt szerepet, a megyei önkormányzat közreműködésével. Az idegenforgalmi-gazdasági információs hálózat címet viselő projekt is beindult, a panel résztvevői összeálltak, Somogyból Siófok és térsége, míg a Nyugat-Balaton kisrégió a másik két megyét érinti (Lesence kistérsége). Az önkéntes résztvevők (szállodák, vendéglátóegységek, önkormányzatok, tourinform irodák stb.) a forgalmi adatokat gyűjtik, regisztrálják a francia modell alapján, majd sor kerül a feldolgozásra, értékelésre. Nonprofit turisztikai feladatok 1. A turizmus új országos irányítási rendszere az elmúlt év elején kezdte meg működését. Az ágazati minisztérium - ma már nevében is hordozza a turizmust - korszerűsítette szervezeti rendszerét, a korábbi OIH átalakult IKIM Főosztállyá, amelyet a miniszter közvetlenül felügyel. A Magyar Turizmus Részvénytársaság pedig elsődlegesen a tu- 74