Comitatus, 1997. január-december (7. évfolyam, 1-12. szám)

1997-07-01 / 7-8. szám

COMITATUS 1997. július—augusztus A turizmusban a képi, szövegi anyagok, prospektusok, videofelvételek invitatív meg­jelentetése nélkülözhetetlen, ezért az erre vonatkozó erőfeszítések folytatása szükség­szerű. Különösen sürgető különböző megyei és térségi tematikus kiadványok megjelente­tése, pl.: a bor- és vadászturizmus, a lovagló turizmus és az egyre erősödő kulturális tu­risztika vonzástényezőiről. Mindemellett nem halasztható az egysé­ges megyei logo kialakítása, aminek a szak­mában különös a fontossága. A Veszprém Megye Idegenforgalmáért Alapítvány a turisztikai értékek feltárásának, propagálásának elősegítésére 1991 óta ered­ményesen működik, ösztönözve a helyi, kis­térségi kiadványokat, rendezvényeket. A piac igénye indukálta a kuratórium azon állásfoglalását, amellyel megindult a munka egy szállás- és vendéglátóhelyeket, múzeumokat és kiállítóhelyeket, turisztikai szervezeteket és azok legfontosabb ismerte­tőit rögzítő, hosszabb távra is érvényes me­gyei katalógus összeállítására. Szintén folya­matban van egy újszerű megyei esemény­jegyzék, programfüzet megjelentetése. Az alapítvány segítségével megjelenő ki­adványok, lebonyolításra kerülő események eredményesen szolgálják a helyi értékek be­mutatását, a települések érdekeit, különösen ott, ahol e támogatás nélkül az nem valósul­hatna meg. Működése alatt támogatásával ez ideig 61 kiadvány jelent meg és 73 turiszti­kához közvetve, vagy közvetlenül kapcsoló­dó rendezvény lebonyolítása történt meg. A tanulmányok ajánlották egy katalizátor szerepkörű Megyei Turisztikai Szövetség létrehozását. A turizmusban a civil szervező­dések egyre nagyobb számúak, közülük ki­emelhető a MATUR (Magyar Turisztikai Egyesület), melynek megalakult a megyei szervezete is, kijelölte új választmányát, te­vékenységével remélhetőleg sikeresen ösz­tönzi az ágazat résztvevőit. Munkaprogram­jában kiemelt szerepet szán az önkormány­zati szférának. A Balaton térségében a marketingtevé­kenység erősítésére jött létre 11 alapítóval, köztük a régió három megyei önkormányza­tával a Balaton Turisztikai Marketing Kft. A társaság megkezdte működését, miután az ügyvezető kinevezése 1996. április 4-ével megtörtént, bár még számottevő eredmény­ről, részletekről beszámolni nem lehet, de a marketingterv kidolgozása már megkezdő­dött. A nemzetközi kapcsolatokban a francia Loire-régióval történő együttműködés kere­tén belül három turisztikai projekt került ki­alakításra a Balaton régióban. A falusi turiz­musban Veszprém megye kapta a koordináló szerepet. A szakmai munkában a civil szer­veződések (Falusi Turizmus Megyei Egye­sülete) kaptak kiemelt szerepet, a megyei ön­­kormányzat közreműködésével. Az idegenforgalmi-gazdasági informáci­ós hálózat címet viselő projekt is beindult, a panel résztvevői összeálltak, Somogyból Si­ófok és térsége, míg a Nyugat-Balaton kisré­gió a másik két megyét érinti (Lesence kis­térsége). Az önkéntes résztvevők (szállodák, vendéglátóegységek, önkormányzatok, tou­­rinform irodák stb.) a forgalmi adatokat gyűjtik, regisztrálják a francia modell alap­ján, majd sor kerül a feldolgozásra, értéke­lésre. Nonprofit turisztikai feladatok 1. A turizmus új országos irányítási rend­szere az elmúlt év elején kezdte meg műkö­dését. Az ágazati minisztérium - ma már ne­vében is hordozza a turizmust - korszerűsí­tette szervezeti rendszerét, a korábbi OIH át­alakult IKIM Főosztállyá, amelyet a minisz­ter közvetlenül felügyel. A Magyar Turizmus Részvénytársaság pedig elsődlegesen a tu- 74

Next