Comitatus, 1997. január-december (7. évfolyam, 1-12. szám)

1997-10-01 / 10. szám

A Heves Megyei Közgyűlés az idegenfor­galom fejlesztésében, koordinálásában törté­nő szerepvállalást, közreműködést, koordi­nációs funkciót fontosnak, a megye gazdasá­gának fejlődése szempontjából kiemelkedő jelentőségűnek tartva évente közgyűlési elő­terjesztés keretében tekinti át az idegenfor­galom helyzetét, fogalmazza meg az adott évben megvalósítandó konkrét feladatokat. Az utóbbi években ilyen módon körvonala­zódtak azok a területek, melyekben a Heves Megyei Önkormányzat folyamatosan aktív, kezdeményező szerepet vállal és játszik. Ezek a következők: — nonprofit megyei és térségi turisztikai marketingmunka, — rendezvényturizmus szervezése és ko­ordinálása, — megyei szintű turisztikai tervezés, stratégiák, — befektetési lehetőségek menedzselése, — közreműködés a turistatájékoztató és információs rendszer (a Tourinform hálózat) működtetésében, a falusi turizmus Heves megyei fejlesz­tése. Térségi marketing és image A megyék, mint idegenforgalmi célterü­letek reklámozásáért, piaci megjelenítéséért 1992-ig a Megyei Idegenforgalmi Hivatalok voltak felelősek. Az ország megyéinek jelen­tős részében — így Heves megyében is — a korábbi költségvetési intézmény átalakult: megalapításra került az Egertourist Kft., üz­letrészeinek tulajdonosa 100%-ban a megyei önkormányzat. A nonprofit marketingfelada­tok ellátása —a vonatkozó közgyűlési dön­tés értelmében — a hivatali szervezeten be­lül, ill. az újonnan kialakított Tourinform Idegenforgalmi Információs Iroda útján tör­ténik, így megvalósult az üzleti­ nyereségét­ 1997. október dekeit utaztatási és szálláshelyértékesítési, valamint a térségi nonprofit reklámtevé­kenységek szervezeti, gazdálkodási szétvá­lasztása. A feladatkörök és funkciók a gyakorlat­ban így tisztázódtak: — Egertourist Kft. — üzleti, vállalkozási alapon működő gazdálkodó szervezet, mely (többek között) bérleti jogviszony keretében működteti a megyei önkormányzat tulajdo­nában álló különböző, idegenforgalmi hasz­nosítású ingatlanokat (kempingek, motel stb.) — Tourinform Iroda — feladata a megye turisztikai kínálatával kapcsolatos teljes körű adatgyűjtés, feldolgozás és továbbítás a turistavendégek részére, térítésmentes infor­mációnyújtás a különböző szolgáltatások igénybevételi lehetőségeiről. A megyei szintű, térségi marketingfelada­tok ellátása során, elsősorban az image kiala­kítás és -formálás, a reklámozás feladata a megyei önkormányzatra hárul. Ennek non­profit jellege már csak az önkormányzati tí­pusú feladatellátás miatt is garantált, s ugyanezen okok miatt biztosított, hogy nem következik be a korábbi idegenforgalmi hi­vatalnál tapasztalt — és végső soron a szer­vezeti változásokat kikényszerítő — kevere­dés a nyereség érdekeit és a nonprofit tevé­kenységek között. A megyei önkormányzat mindezek mellett eséllyel jelent és jelenik meg különböző pályázati lehetőségekben, melyek számos esetben az adott marketing­­tevékenység megvalósításának alapfeltéte­lei. Nyilvánvaló, hogy az ideális megoldás e téren külön marketingszervezet létrehozása lenne, ennek kialakítására megyei szinten azonban jelenleg nincsenek meg a feltételek, illetve az országos marketingszervezeti el­képzelések — különböző nagyrégiós, több megyét érintő vagy átfogó megoldások — is ez ellen hatnak. A tapasztalatok szerint, az önkormányzati hivatalon belüli feladatellá­ 43

Next