Comitatus, 1997. január-december (7. évfolyam, 1-12. szám)
1997-10-01 / 10. szám
A Heves Megyei Közgyűlés az idegenforgalom fejlesztésében, koordinálásában történő szerepvállalást, közreműködést, koordinációs funkciót fontosnak, a megye gazdaságának fejlődése szempontjából kiemelkedő jelentőségűnek tartva évente közgyűlési előterjesztés keretében tekinti át az idegenforgalom helyzetét, fogalmazza meg az adott évben megvalósítandó konkrét feladatokat. Az utóbbi években ilyen módon körvonalazódtak azok a területek, melyekben a Heves Megyei Önkormányzat folyamatosan aktív, kezdeményező szerepet vállal és játszik. Ezek a következők: — nonprofit megyei és térségi turisztikai marketingmunka, — rendezvényturizmus szervezése és koordinálása, — megyei szintű turisztikai tervezés, stratégiák, — befektetési lehetőségek menedzselése, — közreműködés a turistatájékoztató és információs rendszer (a Tourinform hálózat) működtetésében, a falusi turizmus Heves megyei fejlesztése. Térségi marketing és image A megyék, mint idegenforgalmi célterületek reklámozásáért, piaci megjelenítéséért 1992-ig a Megyei Idegenforgalmi Hivatalok voltak felelősek. Az ország megyéinek jelentős részében — így Heves megyében is — a korábbi költségvetési intézmény átalakult: megalapításra került az Egertourist Kft., üzletrészeinek tulajdonosa 100%-ban a megyei önkormányzat. A nonprofit marketingfeladatok ellátása —a vonatkozó közgyűlési döntés értelmében — a hivatali szervezeten belül, ill. az újonnan kialakított Tourinform Idegenforgalmi Információs Iroda útján történik, így megvalósult az üzleti nyereségét 1997. október dekeit utaztatási és szálláshelyértékesítési, valamint a térségi nonprofit reklámtevékenységek szervezeti, gazdálkodási szétválasztása. A feladatkörök és funkciók a gyakorlatban így tisztázódtak: — Egertourist Kft. — üzleti, vállalkozási alapon működő gazdálkodó szervezet, mely (többek között) bérleti jogviszony keretében működteti a megyei önkormányzat tulajdonában álló különböző, idegenforgalmi hasznosítású ingatlanokat (kempingek, motel stb.) — Tourinform Iroda — feladata a megye turisztikai kínálatával kapcsolatos teljes körű adatgyűjtés, feldolgozás és továbbítás a turistavendégek részére, térítésmentes információnyújtás a különböző szolgáltatások igénybevételi lehetőségeiről. A megyei szintű, térségi marketingfeladatok ellátása során, elsősorban az image kialakítás és -formálás, a reklámozás feladata a megyei önkormányzatra hárul. Ennek nonprofit jellege már csak az önkormányzati típusú feladatellátás miatt is garantált, s ugyanezen okok miatt biztosított, hogy nem következik be a korábbi idegenforgalmi hivatalnál tapasztalt — és végső soron a szervezeti változásokat kikényszerítő — keveredés a nyereség érdekeit és a nonprofit tevékenységek között. A megyei önkormányzat mindezek mellett eséllyel jelent és jelenik meg különböző pályázati lehetőségekben, melyek számos esetben az adott marketingtevékenység megvalósításának alapfeltételei. Nyilvánvaló, hogy az ideális megoldás e téren külön marketingszervezet létrehozása lenne, ennek kialakítására megyei szinten azonban jelenleg nincsenek meg a feltételek, illetve az országos marketingszervezeti elképzelések — különböző nagyrégiós, több megyét érintő vagy átfogó megoldások — is ez ellen hatnak. A tapasztalatok szerint, az önkormányzati hivatalon belüli feladatellá 43