Comitatus, 2000. január-december (10. évfolyam, 1-12. szám)

2000-01-01 / 1-2. szám

2000. január-február COMITATUS­ risztikai Egyesület, Magyar Szálloda­­szövetség, Magyar Utazási Irodák Szö­vetsége, Falusi Turizmus Országos Szö­vetsége — javasolhatott régiónként egy­­egy tagot, míg a megyei önkormányza­tok megyénként jelölhették szakem­berüket, a területileg illetékes Kereske­delmi és Iparkamarákat pedig egy sze­mély képviselte a RIB-ekben. Ennek megfelelően 9-12 fős RIB-ek jöttek lét­re. Budapest esetében a már működő Fő­városi Turisztikai Bizottság tölti be a RIB szerepét. A RIB Titkársága 1999 december 31-éig önálló költségvetési szervezet, amely az IKIM, illetve a GM regionális területi hivatalaként működik, a titkár­ságvezető felett a munkáltatói jogokat a miniszter gyakorolja. A Titkárságok álta­lában 4-6 fővel tevékenykednek, az al­kalmazottak jogállása azonban sajátos kettősséget mutat. A „történelmi hagyo­mányokkal rendelkező hivatalokban” köztisztviselői státuszban foglalkoztatott személyek dolgoznak, míg a jogelőd nél­kül létrejött két déli szervezetben megbí­zási szerződéses jogviszonyban álló sze­mélyek végzik ugyanazt a felelős­ségteljes munkát. A 28/1998. (V. 13.) IKIM rendelet melléklete szerint az idegenforgalmi ré­giók és illetékességi területük az alábbi­ak szerint alakult 1999 év végéig: Északkelet-magyarországi RIB: He­ves, Nógrád, Jász-Nagykun-Szolnok, Hajdú-Bihar, Borsod-Abaúj-Zemplén, Szabolcs-Szatmár-Bereg megyék; Tisza-tavi RIB: Heves, Jász-Nagy­­kun-Szolnok, Hajdú-Bihar, Borsod-Aba­­új-Zemplén megyék; Dél-alföldi RIB: Békés, Csongrád, Bács-Kiskun megyék; Közép-dunavidék RIB: Pest, Komá­­rom-Esztergom, Nógrád megyék; Közép-dunántúli RIB: Fejér, Komá­­rom-Esztergom, Veszprém megyék; Nyugat-dunántúli RIB: Győr-Moson- Sopron, Vas, Zala megyék; Délnyugat-magyarországi RIB: Bara­nya, Somogy, Tolna megyék; Balatoni RIB: Somogy, Veszprém, Zala megyék. Az önkormányzatok feladatai a turizmus fejlesztését illetően Az 1990. évi LXV. törvény a helyi ön­­kormányzatokról és a 1991. évi XX. ún. hatásköri törvény 66. paragrafusa értel­mében a megyei önkormányzatok köz­szolgáltatási feladatai között megjelenik az érdek-összehangolás az idegenforga­lom területén. Nevezetesen „A fővárosi és megyei önkormányzat köz­gyűlése a) összehangolja — a kiemelt üdülőkörzetek kivételével — az idegenforgalom területi érde­keit az országos érdekekkel, gondoskodik az idegenforgalmi értékek feltárásáról, bemutatá­sáról, propagálásáról; b) véleményt nyilvánít a kiemelt üdülőkörze­tek fejlesztési koncepciójáról, programjáról; c) összehangolja az idegenforgalom helyi fej­lesztését és elemzi a terület idegenforgalmának alakulását.” Mivel a RIB-ek létrejöttével párhuza­mosan a Hatásköri törvényt nem módo­sították, a területi és országos érdek har­monizálása a turizmusban úgy tűnik két szerv felelősségébe is tartozik. A rendel­kezésre álló koordinációs eszközök­re­ 123

Next