Comitatus, 2000. január-december (10. évfolyam, 1-12. szám)
2000-01-01 / 1-2. szám
2000. január-február COMITATUS risztikai Egyesület, Magyar Szállodaszövetség, Magyar Utazási Irodák Szövetsége, Falusi Turizmus Országos Szövetsége — javasolhatott régiónként egyegy tagot, míg a megyei önkormányzatok megyénként jelölhették szakemberüket, a területileg illetékes Kereskedelmi és Iparkamarákat pedig egy személy képviselte a RIB-ekben. Ennek megfelelően 9-12 fős RIB-ek jöttek létre. Budapest esetében a már működő Fővárosi Turisztikai Bizottság tölti be a RIB szerepét. A RIB Titkársága 1999 december 31-éig önálló költségvetési szervezet, amely az IKIM, illetve a GM regionális területi hivatalaként működik, a titkárságvezető felett a munkáltatói jogokat a miniszter gyakorolja. A Titkárságok általában 4-6 fővel tevékenykednek, az alkalmazottak jogállása azonban sajátos kettősséget mutat. A „történelmi hagyományokkal rendelkező hivatalokban” köztisztviselői státuszban foglalkoztatott személyek dolgoznak, míg a jogelőd nélkül létrejött két déli szervezetben megbízási szerződéses jogviszonyban álló személyek végzik ugyanazt a felelősségteljes munkát. A 28/1998. (V. 13.) IKIM rendelet melléklete szerint az idegenforgalmi régiók és illetékességi területük az alábbiak szerint alakult 1999 év végéig: Északkelet-magyarországi RIB: Heves, Nógrád, Jász-Nagykun-Szolnok, Hajdú-Bihar, Borsod-Abaúj-Zemplén, Szabolcs-Szatmár-Bereg megyék; Tisza-tavi RIB: Heves, Jász-Nagykun-Szolnok, Hajdú-Bihar, Borsod-Abaúj-Zemplén megyék; Dél-alföldi RIB: Békés, Csongrád, Bács-Kiskun megyék; Közép-dunavidék RIB: Pest, Komárom-Esztergom, Nógrád megyék; Közép-dunántúli RIB: Fejér, Komárom-Esztergom, Veszprém megyék; Nyugat-dunántúli RIB: Győr-Moson- Sopron, Vas, Zala megyék; Délnyugat-magyarországi RIB: Baranya, Somogy, Tolna megyék; Balatoni RIB: Somogy, Veszprém, Zala megyék. Az önkormányzatok feladatai a turizmus fejlesztését illetően Az 1990. évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról és a 1991. évi XX. ún. hatásköri törvény 66. paragrafusa értelmében a megyei önkormányzatok közszolgáltatási feladatai között megjelenik az érdek-összehangolás az idegenforgalom területén. Nevezetesen „A fővárosi és megyei önkormányzat közgyűlése a) összehangolja — a kiemelt üdülőkörzetek kivételével — az idegenforgalom területi érdekeit az országos érdekekkel, gondoskodik az idegenforgalmi értékek feltárásáról, bemutatásáról, propagálásáról; b) véleményt nyilvánít a kiemelt üdülőkörzetek fejlesztési koncepciójáról, programjáról; c) összehangolja az idegenforgalom helyi fejlesztését és elemzi a terület idegenforgalmának alakulását.” Mivel a RIB-ek létrejöttével párhuzamosan a Hatásköri törvényt nem módosították, a területi és országos érdek harmonizálása a turizmusban úgy tűnik két szerv felelősségébe is tartozik. A rendelkezésre álló koordinációs eszközökre 123