Comitatus, 2001. január-december (11. évfolyam, 1-12. szám)

2001-07-01 / 7-8. szám

2001. július-augusztus idejét, az­az elérte a 6,8 vendégéjszakát. A legkevesebb vendégéjszakát az olasz és szlovén desztinációk érték el, 2,0 -val. A legnagyobb vendégküldő országból érkezők száma évről évre jelentős hul­lámzást mutat, de lényeges mértékben nem csökken. Hisz a Balaton vendégfor­galma mellett, megyénkben jelen van a termálturizmus, az ökoturizmus, a va­dász- horgászturizmus és jelentős mérté­kű un. bevásárló turizmus is, és nem el­hanyagolható az üzleti turizmus sem. Ezek mind Somogy megye turizmusá­nak meghatározó elemeivé váltak. 2000-ben Somogy megye határátke­lőhelyein több mint 2 millió 722 ezer személyt regisztráltak ez 8%-os növeke­dést mutat 1999-hez képest. És még egy érdekesség Az Országgyűlés 2000. októberében elfogadta a Balaton törvényt (2000. Évi CXIII törvény), amely ugyan elsődlege­sen a Balaton, mint kiemelt üdülőkörzet Területrendezési tervének munkarészeit illetve a Balatoni Területrendezési Sza­bályzatot tartalmazza, de áttételesen ha­tást gyakorol az idegenforgalomra is. Az ide tartozó települések száma a három megyében 164. A megyében a partközeli települések száma csak 52 az új nómenk­latúra szerint. A törvény hatályosulása rendkívül lassú és nehézkes, tele bukta­tókkal, ezért a turizmusra kifejtett hatása szerint jelenleg nem képes érezhetően segíteni azt. A turizmus belső feltételrendszerének változásai: COMITATUS A turizmus gazdaságának megítélése az elmúlt években jelentős mértékben ja­vult, mondhatnánk stratégiai ágazattá vált. Bizató volt, hogy a feladatukat kötele­ző jelleggel végző megyei középszint mellett 1998-ban megjelentek az orszá­gos hatáskörrel bíró regionális szervek, az un. idegenforgalmi bizottságok önálló intézményrendszerrel. Ezek állandó fej­lesztés alatt állnak mind működtetésük, mind forrásaik tekintetében. 1999. de­cember 31-én az intézményrendszerük jogutód nélkül megszűnt és helyettük egy új, un. részvénytársasági formába ta­gozódott iroda-kirendeltség látja el azok feladatát. Valamelyest szerepüket vesz­tették, illetve azt jelenleg is keresik az idegenforgalmi bizottságok. Mai pozíci­ójuk szerint, ha döcögve is, de fontos, nélkülözhetetlen láncszemek az állam turizmusirányítás rendszerében és ebben elsődleges partnereik a megyei idegen­­forgalmi hivatalok. A turizmusból származó adóbevételek növekedése lehetőséget biztosított a szakminisztérium turizmus fejlesztési céljaira biztosított keretének növelésére: 98-ban 4,5 milliárd, 2000-ben 9,5 milli­árd, 2001-ben az előirányzat szerint 25 milliárd forint állt rendelkezésre. Sajnos ezen belül még mindig elenyésző a régi­ók megítélése alapján közvetlenül elkölt­hető 1,2 milliárd forint. Az ágazati irá­nyítás további korszerűsítés alatt áll. Saj­nos ezzel együtt jár, hogy a turizmus re­gionális és országos irányításában egya­ránt, 1-2 évente állandó vezetőváltásra került sor. Mire a vezetők érvényre jut­tatják elképzeléseiket már nincsenek a 92

Next