Comitatus, 2001. január-december (11. évfolyam, 1-12. szám)
2001-07-01 / 7-8. szám
2001. július-augusztus idejét, azaz elérte a 6,8 vendégéjszakát. A legkevesebb vendégéjszakát az olasz és szlovén desztinációk érték el, 2,0 -val. A legnagyobb vendégküldő országból érkezők száma évről évre jelentős hullámzást mutat, de lényeges mértékben nem csökken. Hisz a Balaton vendégforgalma mellett, megyénkben jelen van a termálturizmus, az ökoturizmus, a vadász- horgászturizmus és jelentős mértékű un. bevásárló turizmus is, és nem elhanyagolható az üzleti turizmus sem. Ezek mind Somogy megye turizmusának meghatározó elemeivé váltak. 2000-ben Somogy megye határátkelőhelyein több mint 2 millió 722 ezer személyt regisztráltak ez 8%-os növekedést mutat 1999-hez képest. És még egy érdekesség Az Országgyűlés 2000. októberében elfogadta a Balaton törvényt (2000. Évi CXIII törvény), amely ugyan elsődlegesen a Balaton, mint kiemelt üdülőkörzet Területrendezési tervének munkarészeit illetve a Balatoni Területrendezési Szabályzatot tartalmazza, de áttételesen hatást gyakorol az idegenforgalomra is. Az ide tartozó települések száma a három megyében 164. A megyében a partközeli települések száma csak 52 az új nómenklatúra szerint. A törvény hatályosulása rendkívül lassú és nehézkes, tele buktatókkal, ezért a turizmusra kifejtett hatása szerint jelenleg nem képes érezhetően segíteni azt. A turizmus belső feltételrendszerének változásai: COMITATUS A turizmus gazdaságának megítélése az elmúlt években jelentős mértékben javult, mondhatnánk stratégiai ágazattá vált. Bizató volt, hogy a feladatukat kötelező jelleggel végző megyei középszint mellett 1998-ban megjelentek az országos hatáskörrel bíró regionális szervek, az un. idegenforgalmi bizottságok önálló intézményrendszerrel. Ezek állandó fejlesztés alatt állnak mind működtetésük, mind forrásaik tekintetében. 1999. december 31-én az intézményrendszerük jogutód nélkül megszűnt és helyettük egy új, un. részvénytársasági formába tagozódott iroda-kirendeltség látja el azok feladatát. Valamelyest szerepüket vesztették, illetve azt jelenleg is keresik az idegenforgalmi bizottságok. Mai pozíciójuk szerint, ha döcögve is, de fontos, nélkülözhetetlen láncszemek az állam turizmusirányítás rendszerében és ebben elsődleges partnereik a megyei idegenforgalmi hivatalok. A turizmusból származó adóbevételek növekedése lehetőséget biztosított a szakminisztérium turizmus fejlesztési céljaira biztosított keretének növelésére: 98-ban 4,5 milliárd, 2000-ben 9,5 milliárd, 2001-ben az előirányzat szerint 25 milliárd forint állt rendelkezésre. Sajnos ezen belül még mindig elenyésző a régiók megítélése alapján közvetlenül elkölthető 1,2 milliárd forint. Az ágazati irányítás további korszerűsítés alatt áll. Sajnos ezzel együtt jár, hogy a turizmus regionális és országos irányításában egyaránt, 1-2 évente állandó vezetőváltásra került sor. Mire a vezetők érvényre juttatják elképzeléseiket már nincsenek a 92