Comitatus, 2001. január-december (11. évfolyam, 1-12. szám)
2001-07-01 / 7-8. szám
2001. július-augusztus COMITATUS helyükön, így sem eredményorientáltan, sem hatékonyan nem lehet dolgozni. Mégis mivel magyarázhatóak kiváló eredményeink. Jelentős mértékben javult az ország és térségi (megyei) marketing tevékenység, ez pályázati pénzeknek köszönhető. Az országban a TOURINFORM irodák száma már 108-at is elérte. Már kevesen emlékeznek rá, hogy 1992-ben a - működési területe szerint az egész megyét lefedő- Megyei Tourinform iroda és a működési terület szerint Siófok várost lefedő- siófoki iroda nyílt meg elsőként a fővároson kívül. Ők még komputerek és korszerű irodatechnika nélkül kezdték és maguknak, illetve az országnak teremtették meg adatbázisukat. Sajnos jellemző módon legtöbb iroda ma is korszerűtlen eszközökkel és megfelelő eszköz, illetve forrásháttér nélkül dolgozik. Ezért nem egy helyütt az információs szolgálat, a marketing feladatok mellett -annak rovására- szálláshely és programértékesítő közvetítőjeként bevételteremtésre szórni, hogy azt visszaforgatva biztosítsa fenntartását és működését. A piacgazdaságra történő áttérés következtében nőt a piaci szereplők, turisztikai szolgáltatást kínálók száma. A verseny erősödését követően a pozitív hatás mellet folyamatosan erősödött a negatív jelenségek száma is. Várhatóan a közhitelű regisztrációval ezek a jelenségek sem gyengítik tovább a piaci helyzetet. Jelentős mértékben javult a belföldi turizmus helyzete, megítélése, szerepe. Ezzel egy időben megindult egy kismértékű csökkenés a külföldiek vonatkozásában. Azok összetételében viszont felerősödött a módosabb, fizetőképesebb rétegeket felváltó, alacsony költési szintű, igénytelenebb réteg jelenléte. A belföldi turizmus felerősödése a szezonalítás kismértékű csökkentésében is szerepet játszik. - Bővült a vonzerők tudatos fejlesztésének köszönhetően a turisztikai programkínálatunk. Harmadik alkalommal rendezzük meg a megyében mind több település bevonásával a Különleges Asztali örömök elnevezésű rendezvénysorozatot, programot, szórakozási kikapcsolódást, vonzerőt teremtve a Somogyba látogató vendégeinknek és nem utolsósorban nemzeti kulturális örökségünk a hagyományok újjáélesztése ápolása volt a fő célunk. A rendezvénysorozat időközben olyan önálló vonzerővé nőtte ki magát, amelyre utazási irodák turistacsoportokat szerveznek. A komplex turisztikai kínálat fejlődése elsősorban a piaci kínálattól függ, az igények növekedése esetén azok erősödnek, néha visszaesnek, de mindezeknek köszönhetően megnövekedett a területfejlesztésben a turizmus célú és központú fejlesztések szerepe, súlya. Az elektronikus kereskedelem nem kerülte el hazánkat, de Somogy megyét sem. Ennek kívántunk megfelelni azzal, hogy 2001 márciusától megnyitottuk Somogy megye turisztikai portálját www.somogytourism.hu címen. Adatbázist hoztunk létre a turizmus szereplői széles körének tájékoztatására, segítésére, szórakoztatására, kikapcsolódása üdülése elősegítésére. A portál folyamatos fejlesztés alatt áll. A néhány hónapos látogatói statisztikák szerint, széles a nagyvilágból több ezren keresik fel havonta úgy a tengeren túlról, mint belföldről. HAMVAS PÉTER 93