Comitatus, 2001. január-december (11. évfolyam, 1-12. szám)

2001-07-01 / 7-8. szám

COMITATUS 2001. július-augusztus Idegenforgalom A hazai Tourinform hálózat regionális különbségei A turizmus hazai ágazati irányítási rendszere és felépítése az 1998-ban megjelent kormányhatározattal átala­kult. A létrehozott kilenc turisztikai régió határait elvileg a meglévő­ turisztikai vonzerők mentén húzták meg, irányító szervei pedig a Gazdasági Minisztérium alá rendelt Regionális Idegenforgalmi Bizottságok és azok Marketing Igazga­tóságai. Az új turisztikai régiók működé­se, termékfejlesztése és kínálatának szé­lesítése elképzelhetetlen a már működő és számtalan információval, kapcsolattal rendelkező Tourinform hálózat nélkül. E tényből kiindulva a települések, kistérsé­gek és megyék non-profit feladatait ellá­tó irodáit kértük fel a turisztikai régióval kapcsolatos válaszadásra. Kutatásunk célja a Tourinform irodák eltérő elhelyezkedéséből adódó vélemé­nyének és kapcsolatrendszerének megis­merése volt. A felmérés módszere egy olyan kérdőív, ahol zárt és nyitott kérdé­sekkel, önkéntes módon kértük válasz­adásra az egyes irodák vezetőit. A kérdőíveket elektronikusan juttattuk el a 105 iroda részére a Tourinform irodák hivatalosan megadott e-mail címét (1) használva. 2001. március 1 és április 30 között háromszor ismételtük meg felhívá­sunkat, majd miután a beérkezett válaszok nem reprezentálták kellően az országot, postai úton is kiküldtük a kérdőíveket. Több irodát - főként az országos vagy nemzetközi vonzerővel rendelkező tele­püléseken - telefonon is felhívtunk. A kérdőívek beérkezési határidejét május 15-én lezártuk így végül országos szin­ten az irodák 47%-ról sikerült informáci­ót nyerni. Regionális összehasonlításban a Tourinform irodák válaszainak aránya a következő módon alakult: Miután a Budapest-Közép-Dunavidék, valamint a Tisza-tó régióban a válaszadók aránya 30% alatt maradt, az egyes kérdé­sek régiókat összehasonlító elemzésekor ezeket nem vesszük figyelembe. Jelen elemzés - a kérdőívnek megfe­lelően - a következő témákat tárgyalja bővebben: 1. Működéssel kapcsolatos információk (ala­pítás, fenntartó, létszám, nyelvek) 2. Információs- és marketing tevékenység (forgalom, kiállítások, kiadványok, honlap) 3. A települési (megyei) önkormányzat és a Tourinform iroda szakmai kapcsolata 4. Kapcsolatrendszer a régióban 5. Szakmai információszerzés módja 6. Turisztikai termékek a jelenben (települési és regionális szinten) 7. Turisztikai termékek a közeljövőben (fej­lesztési prioritások települési és regionális szin­ten) 8. Turizmussal összefüggő területfejlesztés helyben és a régióban 9. A Széchenyi terv és a régiók turisztikai pá­lyázatai 78

Next