Comitatus, 2001. január-december (11. évfolyam, 1-12. szám)
2001-07-01 / 7-8. szám
2001. július-augusztus A vállalkozások támogatása - települési szinten - az irodák szerint jobb hitellehetőségekkel, adókedvezménnyel, pályázati kiírásokkal, partnerségi viszony kialakításával és minőségi szolgáltatásokra ösztönző rendszerek kidolgozásával lehetséges. Kissé árnyaltabb a kép, amennyiben a regionális szintű vállalkozás-támogatást vizsgáljuk, ez esetben a pályázati kiírások és a konkrét beruházások (pl. konferencia központ, gyógyfürdő) vezettek. Turisztikai képzés/oktatás fejlesztése volt a negyedik kérdés. Az irodák 80%-a foglalt állást a helyi képzést illetően, az alábbi témákat javasolva: * Turizmus, mint fakultatív tárgy bevezetése az általános- és középiskolákban * A vendéglátás alapjainak tanítása elsősorban a falusi turizmusban résztvevők részére * A nyelvismeret javítása * Gyakorlatiasabb, konkrét látnivalókat is bemutató oktatás * Marketing szemlélet oktatása A Balaton és a Dél-Dunántúl turisztikai régióban többen megfogalmazták igényüket felső fokú, egyetemi szintű idegenforgalom és szálloda szak indítására. A Közép-Dunántúl régióban a Veszprémi Egyetem turizmus szakának további specializációját (pl. konferencia turizmus szakemberképzése) támogatnák. A Széchenyi terv és a régiók turisztikai pályázatai A település és kistérségek turisztikai téren megfogalmazott terveihez a Gazdasági Minisztérium (GM) Széchenyi terve és a régiók pályázatai kínálnak központi forrást. A GM és a regionális marketing igazgatóságok pályázatai mind a non-profit, mind pedig a profit COMITATUS orientált vállalkozások számára nyitottak. Kutatásunk vizsgálta azt is, hogy a megnövekedett lehetőségekkel hogyan kívánnak élni az irodák, az önkormányzatok, illetőleg milyen téren hiányolnak még pályázati témákat. A válaszokból levonható megállapítások a következők: * Az irodákban dolgozó létszámot és az irodák vendégforgalmát figyelembe véve a hazai Tourinform irodák nagy erőfeszítéseket tesznek annak érdekében - erőn felül -, hogy minél több helyi turisztikai fejlesztés központi forrás felhasználásával valósuljon meg. * Az irodák sok esetben nem választják ketté az országos és a regionális kiírásokat, illetve összemosódik az önkormányzat és Tourinform iroda pályázati tevékenysége. (Valószínűsíthető, hogy a helyi önkormányzatok által beadott turizmussal kapcsolatos pályázatok elkészítésében is a Tourinform irodák munkatársai működnek közre.) * A termékfejlesztés céljából megírt pályázatok aránya háttérbe szorul a marketing tevékenységgel és a rendezvényszervezéssel szemben. * Az irodák egy része nem ismeri a Széchenyi terv és saját régiója által kínált lehetőségeket, azaz javaslataik közt olyan témák is előfordulnak, melyek már szerepelnek a pályázati kiírásokban. * Sem a pályázatokon való részvétel arányában, sem pedig a témák megjelölésében nagyobb regionális különbség nem fedezhető fel. (rendezvény és marketing a fő pályázati cél minden régióban) A helyi, speciális természeti és kulturális adottságoknak megfelelően a termékfejlesztés iránya eltér, ám itt sem a régiók, hanem az egyes települések különböznek, (pl. a termálfürdővel rendelkező települések szinte mindegyike a gyógyturizmus fejlesztését favorizálja, míg a kastéllyal, várral vagy vallási emlékhellyel rendelkezők e témakörben igyekeznek forrást szerezni.) * A válaszok alapján az irodák kevésbé érdeklődnek a turisztikai szakemberképzés, a települések zöld felületének növelése, az ökoturizmus, valamint az élménypark (tematikus park) témában meghirdetett pályázatok iránt. 88