Comitatus, 2001. január-december (11. évfolyam, 1-12. szám)

2001-07-01 / 7-8. szám

2001. július-augusztus A vállalkozások támogatása - települési szin­ten - az irodák szerint jobb hitellehetőségekkel, adókedvezménnyel, pályázati kiírásokkal, part­nerségi viszony kialakításával és minőségi szol­gáltatásokra ösztönző rendszerek kidolgozásá­val lehetséges. Kissé árnyaltabb a kép, amen­­­nyiben a regionális szintű vállalkozás-támoga­tást vizsgáljuk, ez esetben a pályázati kiírások és a konkrét beruházások (pl. konferencia köz­pont, gyógyfürdő) vezettek. Turisztikai képzés/oktatás fejlesztése volt a negyedik kérdés. Az irodák 80%-a foglalt állást a helyi képzést illetően, az alábbi témákat javasolva: * Turizmus, mint fakultatív tárgy bevezetése az általános- és középiskolákban * A vendéglátás alapjainak tanítása elsősor­ban a falusi turizmusban résztvevők részére * A nyelvismeret javítása * Gyakorlatiasabb, konkrét látnivalókat is be­mutató oktatás * Marketing szemlélet oktatása A Balaton és a Dél-Dunántúl turiszti­kai régióban többen megfogalmazták igényüket felső­ fokú, egyetemi szintű idegenforgalom és szálloda szak indítá­sára. A Közép-Dunántúl régióban a Veszprémi Egyetem turizmus szakának további specializációját (pl. konferencia turizmus szakemberképzése) támogat­nák. A Széchenyi terv és a régiók turisztikai pályázatai A település és kistérségek turisztikai téren megfogalmazott terveihez a Gaz­dasági Minisztérium (GM) Széchenyi terve és a régiók pályázatai kínálnak központi forrást. A GM és a regionális marketing igazgatóságok pályázatai mind a non-profit, mind pedig a profit­ COMITATUS orientált vállalkozások számára nyitot­tak. Kutatásunk vizsgálta azt is, hogy a megnövekedett lehetőségekkel hogyan kívánnak élni az irodák, az önkormány­zatok, illetőleg milyen téren hiányolnak még pályázati témákat. A válaszokból levonható megállapítá­sok a következők: * Az irodákban dolgozó létszámot és az iro­dák vendégforgalmát figyelembe véve a hazai Tourinform irodák nagy erőfeszítéseket tesznek annak érdekében - erőn felül -, hogy minél több helyi turisztikai fejlesztés központi forrás fel­­használásával valósuljon meg. * Az irodák sok esetben nem választják ketté az országos és a regionális kiírásokat, illetve összemosódik az önkormányzat és Tourinform iroda pályázati tevékenysége. (Valószínűsíthe­tő, hogy a helyi önkormányzatok által beadott turizmussal kapcsolatos pályázatok elkészítésé­ben is a Tourinform irodák munkatársai működ­nek közre.) * A termékfejlesztés céljából megírt pályáza­tok aránya háttérbe szorul a marketing tevé­kenységgel és a rendezvényszervezéssel szem­ben. * Az irodák egy része nem ismeri a Széchenyi terv és saját régiója által kínált lehetőségeket, azaz javaslataik közt olyan témák is előfor­dulnak, melyek már szerepelnek a pályázati ki­írásokban. * Sem a pályázatokon való részvétel arányá­ban, sem pedig a témák megjelölésében na­gyobb regionális különbség nem fedezhető fel. (rendezvény és marketing a fő pályázati cél minden régióban) A helyi, speciális természeti és kulturális adottságoknak megfelelően a ter­mékfejlesztés iránya eltér, ám itt sem a régiók, hanem az egyes települések különböznek, (pl. a termálfürdővel rendelkező települések szinte mindegyike a gyógyturizmus fejlesztését favo­rizálja, míg a kastéllyal, várral vagy vallási em­lékhellyel rendelkezők e témakörben igyekez­nek forrást szerezni.) * A válaszok alapján az irodák kevésbé ér­deklődnek a turisztikai szakemberképzés, a te­lepülések zöld felületének növelése, az ökotu­rizmus, valamint az élménypark (tematikus park) témában meghirdetett pályázatok iránt. 88

Next