Comitatus, 2003. január-december (13. évfolyam, 1-12. szám)
2003-10-01 / 10. szám
2003. október COMITATUS risztikai koncepcióját és saját tourinform irodát hoztak létre a Községházán. Az önkormányzati eszközpark kimerítésével a település a feladatok társadalmiasításához kezdett, és hosszas egyeztetéseket követően 2003. május 17-én több, mint 100 alapítóval megalakították a Gyenesdiási Turisztikai Egyesületet. Tagjai közt szobakiadókat, kereskedőket, szolgáltatókat, (fodrászokat, étteremtulajdonosokat, orvosokat, stb.) találunk. Az egyesület működtetését és képviseletét 14 tagú választott elnökség látja el, a testület 15. tagja az önkormányzat képviselőtestületének delegáltja. Elnökké Perincz Józsefet választották, helyettesnek pedig Suha Zoltánnét és Pék Andrást. A pályázati lehetőségek kihasználásáig az egyesület az önkormányzattól átvett forrásokon (ez a kartaxa+kétszeres állami támogatása összegének 10 %-a) túl tagdíjakból működik. Ennek mértékét a kiadott szobánkénti 3000 Ft-ban állapították meg, illetve ehhez viszonyítják a többit. (Az egyesület alapszabályát ld. a mellékletben!) A tagdíjakból befolyt összeg révén mintegy kétmillió Ft, az önkormányzattól a jelzett módon átvett pénzeszköz által pedig 6,5 millió Ft áll rendelkezésre. A minta A gyenesdiásiak alternatív turizmusfejlesztési modelljükhöz egyébként Ausztriából és Dél-Tirolból vették a mintát. A helyi fejlesztési kezdeményezéseket mindkét esetben jelentős - önérdeken alapuló és részfinanszírozásban is megnyilvánuló - tartományi támogatás egészíti ki, melynek rendjéről az idegenforgalomban erősen érintett Ausztria tartományi parlamentjei Turisztikai Törvényt alkottak. A kurtaxa burgenlandi szabályozású felosztása szerint pl. az idegenforgalmi adó 40%-a helyi önkormányzaté, fele a helyi tourinform iroda költségvetésébe kerül, és csupán 10 %-a kerül központosításra, az is csupán a tartományi szintig és ott is a tartományi idegenforgalmi hivatal forrásait növelve. (2.) Dél-Tirolban a helyi szintű turisztikai egyesületek finanszírozása idegenforgalmi szakemberek elmondása szerint 20 %-ban a tagdíjakból, 20 %-ban önkormányzati, 20 %-ban pedig állami támogatásból áll össze, 40 % pedig rendezvények szponzoraitól származik. E kezdeményezések szerencsés esetben tehát nem maradnak légüres térben, a jogszabályi környezet és a finanszírozási rendszer ösztönzőleg hat minderre - minden érintet fél (az államot is beleértve) gyarapodását szolgálva. A gyenesdiási modell katalizátora, Szalóky Jenő polgármester biztos a formáció működőképességében. A biztos sikert megítélése szerint csupán egy dolog veszélyeztetheti, és ez nem más, mint a nyugati gyakorlatnak egyelőre ellentmondó hazai állami magatartás. A turizmusfejlesztés szereplői és forrásai itthon is megvannak (Gazdasági Minisztérium, Magyar Turizmus Rt) ezek viszont túlságosan centralizált módon fejtik ki tevékenységüket, a források csupán elenyésző része jut el azon helyi és kistérségi szereplőkhöz, ahol azok pedig a legjobb hatásfokkal 44