Comitatus, 2003. január-december (13. évfolyam, 1-12. szám)

2003-10-01 / 10. szám

2003. október COMITATUS risztikai koncepcióját és saját tourinform irodát hoztak létre a Községházán. Az önkormányzati eszközpark kime­rítésével a település a feladatok társadalmiasításához kezdett, és hosszas egyeztetéseket követően 2003. május 17-én több, mint 100 alapítóval megala­kították a Gyenesdiási Turisztikai Egye­sületet. Tagjai közt szobakiadókat, ke­reskedőket, szolgáltatókat, (fodrászokat, étteremtulajdonosokat, orvosokat, stb.) találunk. Az egyesület működtetését és képviseletét 14 tagú választott elnökség látja el, a testület 15. tagja az önkor­mányzat képviselőtestületének delegált­ja. Elnökké Perincz Józsefet választot­ták, helyettesnek pedig Suha Zoltánnét és Pék Andrást. A pályázati lehetőségek kihasználásáig az egyesület az önkor­mányzattól átvett forrásokon (ez a kartaxa+kétszeres állami támogatása összegének 10 %-a) túl tagdíjakból mű­ködik. Ennek mértékét a kiadott szobán­­kénti 3000 Ft-ban állapították meg, illet­ve ehhez viszonyítják a többit. (Az egye­sület alapszabályát ld. a mellékletben!) A tagdíjakból befolyt összeg révén mint­egy kétmillió Ft, az önkormányzattól a jelzett módon átvett pénzeszköz által pedig 6,5 millió Ft áll rendelkezésre. A minta A gyenesdiásiak alternatív turizmus­fejlesztési modelljükhöz egyébként Ausztriából és Dél-Tirolból vették a mintát. A helyi fejlesztési kezdeménye­zéseket mindkét esetben jelentős - önér­deken alapuló és részfinanszírozásban is megnyilvánuló - tartományi támogatás egészíti ki, melynek rendjéről az idegen­­forgalomban erősen érintett Ausztria tar­tományi parlamentjei Turisztikai Tör­vényt alkottak. A kurtaxa burgenlandi szabályozású felosztása szerint pl. az idegenforgalmi adó 40%-a helyi önkor­mányzaté, fele a helyi tourinform iroda költségvetésébe kerül, és csupán 10 %-a kerül központosításra, az is csupán a tar­tományi szintig és ott is a tartományi ide­genforgalmi hivatal forrásait növelve. (2.) Dél-Tirolban a helyi szintű turisztikai egyesületek finanszírozása idegenfor­galmi szakemberek elmondása szerint 20 %-ban a tagdíjakból, 20 %-ban ön­­kormányzati, 20 %-ban pedig állami tá­mogatásból áll össze, 40 % pedig ren­dezvények szponzoraitól származik. E kezdeményezések szerencsés eset­ben tehát nem maradnak légüres térben, a jogszabályi környezet és a finanszíro­zási rendszer ösztönzőleg hat minderre - minden érintet fél (az államot is beleért­ve) gyarapodását szolgálva. A gyenes­diási modell katalizátora, Szalóky Jenő polgármester biztos a formáció működő­­képességében. A biztos sikert megítélése szerint csupán egy dolog veszélyeztethe­ti, és ez nem más, mint a nyugati gyakor­latnak egyelőre ellentmondó hazai álla­mi magatartás. A turizmus­fejlesztés sze­replői és forrásai itthon is megvannak (Gazdasági Minisztérium, Magyar Tu­rizmus Rt) ezek viszont túlságosan cent­ralizált módon fejtik ki tevékenységüket, a források csupán elenyésző része jut el azon helyi és kistérségi szereplőkhöz, ahol azok pedig a legjobb hatásfokkal 44

Next