Comitatus, 2008. január-december (18. évfolyam, 168-176. szám)

2008-06-01 / 172. szám

I COMITATUS 2008. június érvényesítő-képességével, és még igen hosszan lehetne sorolni. Az idestova két évtizedes szerkezeti­szervezeti problémákra jelenthet gyógy­írt az Európában is egyre jobban terje­dő turisztikai desztináció-menedzsment (TDM) rendszer hazai meghonosítása, a turizmus szereplőinek összefogása, pár­beszéde, együttműködése. A TDM manapság „sláger lett”: kon­ferenciák követik egymást, kézikönyvek és útmutatók jelennek meg, szakirányú képzések indulnak, és gombamód szapo­rodnak a „szakértők” is. A pályázati le­hetőség beharangozásával megmozdult a szakma egy része is, a kiírás folyamatos csúszása pedig csak fokozza a várakozá­sokat. Mégis azt tapasztalhatja az ember, hogy sokak fejében ma sem tiszta, miről is szól a desztináció-menedzsment. Zala megyében még 2003-ban döntés született a TDM rendszer bevezetéséről, a források megteremtését követően a rendszer kiépülését segítő projekt pedig 2006-ban indult el a Zala Megyei Köz­gyűlés segítségével. Én is részt vehettem ebben, így tudományos fejtegetések he­lyett inkább a lezajlott projekt fázisait, valamint saját tapasztalataimat, élmé­nyeimet szeretném megosztani Önök­kel. Mindvégig fontos szempont volt az önkéntesség, a helyi-térségi turisztikai egyesületeket csak az érintettek saját akaratukból hozhatják léte, ezt kikény­szeríteni nem lehet. Fontos a köz- és a magánszektor összefogása, a források közös viselése is. A projekt gerince ennek megfelelően az érintettek tájékoztatása és képzése, a TDM-rendszer és a benne rejlő lehető­ségek megismertetése volt. A rendszer működése elképzelhetetlen a helyi-tér­ségi közhatalom bevonása nélkül, ezért először az önkormányzatok vezetőinek, szakembereinek tájékoztatására került sor. Az önkormányzatok és a már működő turisztikai egyesületek delegáltjai - pol­gármesterek és egyesületi elnökök - egy dél-tiroli tanulmányút keretében bepil­lanthattak Európa egyik legjobban mű­ködő TDM-rendszerének működésébe. Ezzel párhuzamosan a települési-térségi turizmussal foglalkozó szakemberek - döntően a Tourinform irodák munkatár­sai - elméleti és gyakorlati képzésben ré­szesültek a desztináció-menedzsmentről. Ezt követően a szakemberek és turiszti­kai vállalkozók ugyancsak egy tanul­mányúton vettek részt Dél-Tirolban, ahol a TDM gyakorlati működésével, mindennapi feladataival ismerkedhettek meg. Időközben a települések-térségek turisztikai vállalkozói is képzéseken is­merkedtek meg a TDM elméletével, a rendszer kínálta lehetőségekkel. Később két zalai Tourinform irodai dolgozó a dél-tiroli Schem­a turisztikai irodájában két hét szakmai gyakorlaton vett részt. Fontos eszköz a desztinációs mene­dzser kezében a munkáját segítő, kor­szerű informatikai rendszer. A projekt során egy ilyen rendszerhez (Destour) kapcsolódtak a résztvevők, és a képzé­sek során megismerkedtek annak műkö­désével és használatával is. Az összetett rendszernek többek közt része Zala új turisztikai honlapja is, ami az on-line 52

Next