Comitatus, 2008. január-december (18. évfolyam, 168-176. szám)
2008-06-01 / 172. szám
I COMITATUS 2008. június érvényesítő-képességével, és még igen hosszan lehetne sorolni. Az idestova két évtizedes szerkezetiszervezeti problémákra jelenthet gyógyírt az Európában is egyre jobban terjedő turisztikai desztináció-menedzsment (TDM) rendszer hazai meghonosítása, a turizmus szereplőinek összefogása, párbeszéde, együttműködése. A TDM manapság „sláger lett”: konferenciák követik egymást, kézikönyvek és útmutatók jelennek meg, szakirányú képzések indulnak, és gombamód szaporodnak a „szakértők” is. A pályázati lehetőség beharangozásával megmozdult a szakma egy része is, a kiírás folyamatos csúszása pedig csak fokozza a várakozásokat. Mégis azt tapasztalhatja az ember, hogy sokak fejében ma sem tiszta, miről is szól a desztináció-menedzsment. Zala megyében még 2003-ban döntés született a TDM rendszer bevezetéséről, a források megteremtését követően a rendszer kiépülését segítő projekt pedig 2006-ban indult el a Zala Megyei Közgyűlés segítségével. Én is részt vehettem ebben, így tudományos fejtegetések helyett inkább a lezajlott projekt fázisait, valamint saját tapasztalataimat, élményeimet szeretném megosztani Önökkel. Mindvégig fontos szempont volt az önkéntesség, a helyi-térségi turisztikai egyesületeket csak az érintettek saját akaratukból hozhatják léte, ezt kikényszeríteni nem lehet. Fontos a köz- és a magánszektor összefogása, a források közös viselése is. A projekt gerince ennek megfelelően az érintettek tájékoztatása és képzése, a TDM-rendszer és a benne rejlő lehetőségek megismertetése volt. A rendszer működése elképzelhetetlen a helyi-térségi közhatalom bevonása nélkül, ezért először az önkormányzatok vezetőinek, szakembereinek tájékoztatására került sor. Az önkormányzatok és a már működő turisztikai egyesületek delegáltjai - polgármesterek és egyesületi elnökök - egy dél-tiroli tanulmányút keretében bepillanthattak Európa egyik legjobban működő TDM-rendszerének működésébe. Ezzel párhuzamosan a települési-térségi turizmussal foglalkozó szakemberek - döntően a Tourinform irodák munkatársai - elméleti és gyakorlati képzésben részesültek a desztináció-menedzsmentről. Ezt követően a szakemberek és turisztikai vállalkozók ugyancsak egy tanulmányúton vettek részt Dél-Tirolban, ahol a TDM gyakorlati működésével, mindennapi feladataival ismerkedhettek meg. Időközben a települések-térségek turisztikai vállalkozói is képzéseken ismerkedtek meg a TDM elméletével, a rendszer kínálta lehetőségekkel. Később két zalai Tourinform irodai dolgozó a dél-tiroli Schema turisztikai irodájában két hét szakmai gyakorlaton vett részt. Fontos eszköz a desztinációs menedzser kezében a munkáját segítő, korszerű informatikai rendszer. A projekt során egy ilyen rendszerhez (Destour) kapcsolódtak a résztvevők, és a képzések során megismerkedtek annak működésével és használatával is. Az összetett rendszernek többek közt része Zala új turisztikai honlapja is, ami az on-line 52