Comitatus, 2008. január-december (18. évfolyam, 168-176. szám)

2008-08-01 / 174. szám

COMITATUS 2008. augusztus Azon a hét helyen, ahol ez a „rész­leges” képviselőtestületi felhatalmazás az alakuló közgyűlés után született, ott sajnos a polgármester által előzetesen „felajánlott” lehetőség nem tudott tel­jesülni, ami csalódást okozott és persze mindjárt a nehezen felépített bizalmat is rombolta. Kilenc egyesület esetében a turiz­mussal kapcsolatos feladatok nem egé­szen kerültek át az egyesület kompe­tenciájába, párhuzamosságok maradtak, gyakorlatilag a létrejött szervezet az „önkormányzat egyesülete” lett, amelyik a neki szánt feladatot az átadott pénzesz­köz segítségével ellátja. Önálló - saját elhatározásából és tervezésében készült - feladatot nem végez, mert arra nincs igazán forrása, a megkapott feladatokra vonatkozóan pedig nincs döntési kom­petenciája. Az egyesület végrehajtó és nem a turizmust irányító szervezet lett, s nem ez volt a cél. Az együttműködé­si megállapodásokat felül kell vizsgálni és új megállapodásokat kötni, mert az előállt helyzet semmi lényeges változást nem fog eredményezni. Négy szervezet semmilyen irodai infrastruktúrát nem tudott biztosítani magának, az önkormányzati megállapo­dás ezt nem tette lehetővé. Mondani sem kell, hogy irodai infrastruktúra nélkül komoly, ellenőrizhető munkát végezni finoman szólva is kérdéses. A legneuralgikusabb pont a Tourinform irodák üzemeltetési jogának átadása az egyesületeknek, pedig semmi nem indokolja, hogy a létrejövő helyi TDM szervezetek alapfeladatát ellátó információ-szolgáltató irodák működ­tetését az önkormányzatoknak kellene továbbra is végezniük. Most létrejön / létrejött egy erre és más kapcsolódó komplex turisztikai feladatokra szakoso­dott autentikus szervezet, akkor miért is kell a Tourinform irodát megtartani egy önkormányzatnak? Miért olyan nehéz ez? Megint az emberi tényezők miatt... Mi a rendszerváltást követően lassan 20 évvel, még mindig az emberhez szabjuk a feladatot /munkahelyet, nem a fel­adathoz az embert. Logikailag nehezen érthető, de emberileg persze megértem az irodák alkalmazottainak makacs ra­gaszkodását a közalkalmazotti státusz­hoz, merthogy a legtöbb esetben ez áll a háttérben. A piacgazdaságban egy kapi­talista vállalkozó ilyet ugyan nem tenne, de még ez a kényes kérdés is megold­ható. Az irodai alkalmazott(ak) akár az önkormányzatnál maradhatnak munka­­viszonyban (ha ezt a hivatal vállalja), s kirendelik ő(ke)t munkavégzésre az egyesületbe. Több helyen ez a gyakorlat és minden rendben működik. Legalább nyolc olyan „TDM szervezetnek mon­dott” Turisztikai Egyesület van, ahol a Tourinform iroda önkormányzati műkö­désben van, s az egyesülettel „közösen” használják .Gondoljunk bele, kinek mi ott a feladata? És ki adja ki a feladatot? Gyakorlatilag az önkormányzatnak dol­gozik az egyesület alkalmazottja, szó sincs ott a kompetenciák egyértelmű rendszeréről), illetve van olyan szerve­zet, aki nem használhatja a Tourinform irodát, gyakorlatilag „be sem teheti” oda a lábát. Milyen egyértelmű kompetenci­ák tiszta rendszeréről beszélhetünk ilyen esetben? Hát nem jobb mindenkinek, ha 84

Next