Comitatus, 2008. január-december (18. évfolyam, 168-176. szám)
2008-08-01 / 174. szám
COMITATUS 2008. augusztus Azon a hét helyen, ahol ez a „részleges” képviselőtestületi felhatalmazás az alakuló közgyűlés után született, ott sajnos a polgármester által előzetesen „felajánlott” lehetőség nem tudott teljesülni, ami csalódást okozott és persze mindjárt a nehezen felépített bizalmat is rombolta. Kilenc egyesület esetében a turizmussal kapcsolatos feladatok nem egészen kerültek át az egyesület kompetenciájába, párhuzamosságok maradtak, gyakorlatilag a létrejött szervezet az „önkormányzat egyesülete” lett, amelyik a neki szánt feladatot az átadott pénzeszköz segítségével ellátja. Önálló - saját elhatározásából és tervezésében készült - feladatot nem végez, mert arra nincs igazán forrása, a megkapott feladatokra vonatkozóan pedig nincs döntési kompetenciája. Az egyesület végrehajtó és nem a turizmust irányító szervezet lett, s nem ez volt a cél. Az együttműködési megállapodásokat felül kell vizsgálni és új megállapodásokat kötni, mert az előállt helyzet semmi lényeges változást nem fog eredményezni. Négy szervezet semmilyen irodai infrastruktúrát nem tudott biztosítani magának, az önkormányzati megállapodás ezt nem tette lehetővé. Mondani sem kell, hogy irodai infrastruktúra nélkül komoly, ellenőrizhető munkát végezni finoman szólva is kérdéses. A legneuralgikusabb pont a Tourinform irodák üzemeltetési jogának átadása az egyesületeknek, pedig semmi nem indokolja, hogy a létrejövő helyi TDM szervezetek alapfeladatát ellátó információ-szolgáltató irodák működtetését az önkormányzatoknak kellene továbbra is végezniük. Most létrejön / létrejött egy erre és más kapcsolódó komplex turisztikai feladatokra szakosodott autentikus szervezet, akkor miért is kell a Tourinform irodát megtartani egy önkormányzatnak? Miért olyan nehéz ez? Megint az emberi tényezők miatt... Mi a rendszerváltást követően lassan 20 évvel, még mindig az emberhez szabjuk a feladatot /munkahelyet, nem a feladathoz az embert. Logikailag nehezen érthető, de emberileg persze megértem az irodák alkalmazottainak makacs ragaszkodását a közalkalmazotti státuszhoz, merthogy a legtöbb esetben ez áll a háttérben. A piacgazdaságban egy kapitalista vállalkozó ilyet ugyan nem tenne, de még ez a kényes kérdés is megoldható. Az irodai alkalmazott(ak) akár az önkormányzatnál maradhatnak munkaviszonyban (ha ezt a hivatal vállalja), s kirendelik ő(ke)t munkavégzésre az egyesületbe. Több helyen ez a gyakorlat és minden rendben működik. Legalább nyolc olyan „TDM szervezetnek mondott” Turisztikai Egyesület van, ahol a Tourinform iroda önkormányzati működésben van, s az egyesülettel „közösen” használják .Gondoljunk bele, kinek mi ott a feladata? És ki adja ki a feladatot? Gyakorlatilag az önkormányzatnak dolgozik az egyesület alkalmazottja, szó sincs ott a kompetenciák egyértelmű rendszeréről), illetve van olyan szervezet, aki nem használhatja a Tourinform irodát, gyakorlatilag „be sem teheti” oda a lábát. Milyen egyértelmű kompetenciák tiszta rendszeréről beszélhetünk ilyen esetben? Hát nem jobb mindenkinek, ha 84