Comitatus, 2020 (26. évfolyam, 234-236. szám)

2020 / 235. szám

COMITATUS 2020. nyár A COVID-19 hatása a Balaton turizmusára A Pannon Egyetem Gazdaságtudo­mányi Karán működő Balatoni Turisz­tikai Kutatóintézet évente három alka­lommal végez megkérdezést a Balaton turizmusában érintett szakemberek kö­rében. Az elmúlt időszak értékelése és a következő időszakra vonatkozó vára­kozások mellett egy-egy témára fóku­száló kérdéskörök szerepelnek az online kérdőívben. 2020 tavaszán a COVID-19 turizmusra gyakorolt hatásaival kapcso­latban­­ a koronavírus Balatonra gya­korolt várható hatásairól, az idelátogató turistákra, a régió turizmusára kifejtett következményekről­­ tettünk fel néhány kérdést. A 2020 tavaszán (május-júniusban) kiküldött kérdőívekre 53 válasz érkezett. A kitöltő szer­vezetek összetétele: 30 szálláshely (közülük 5 vendéglátó egységgel is rendelkezik), 16 önkor­mányzat, 6 turisztikai desztinációmenedzsment­­szervezet (közülük 2 Tourinform irodaként is működik), 2 szakmai szövetség és 1 vendéglá­tóhely vett részt a felmérésben. A válaszadók területi megoszlását mutatja az 1. ábra, amely szerint 35 településről érkeztek válaszok, illetve látható, hogy a Balatontól északra fekvő területek felülreprezentáltak a mintában. A legtöbb kitöltés Gyenesdiásról (6 db) és Badacsonyból (5 db) ér­kezett, Siófokon 4-en, Tihanyban pedig 3-an töl­tötték ki a kérdőívet. 2-2 szereplő válaszolt Bada­­csonytördemic, Balatonalmádi és Balatonkenese településekről, a többi település 1-1 kérdőívvel került a kutatásba. A Balatonhoz érkező látogatók motiváció­jának tekintetében a régió turizmusban érintett szereplői szerint még jobban felértékelődik a természeti környezet látnivalóinak megtekinté­se, illetve tovább erősödik az a tendencia, hogy találkozzanak a barátokkal, együtt nyaraljanak a Balatonnál. Az önálló (nem csoportos) utazások is fontosabbak lesznek a járvány hatására, bár itt közel azonos létszámban válaszolták azt a turisz­tikai szerepelők, hogy nem változik ennek szere­pe az utazási döntésekben. A motivációk válto­zásával kapcsolatban 45-en válaszoltak, közülük senki nem gondolja úgy, hogy az összes, felsorolt tényező fontossága növekedni fog a közeljövő­ben az utazások tervezése és kiválasztása során. A megadott ösztönzőket fontosabbnak vagy nem változónak 16 fő értékelte, vagyis a turisztikai szereplők körülbelül egyharmada szerint az 1. táblázatban is bemutatott tényezők fontosabbak lesznek, mint korábban vagy hasonló marad a jelentőségük, mint a víms megjelenése előtt. A Balatonhoz érkező látogatók utazásait előre megadott szempontok szerint a turisztikai szereplők úgy értékelték, hogy a családi vagy kisebb társasággal való utazások, a saját közle­kedési eszköz (például autó, kerékpár) használa­ta, illetve a rövidebb időtartamú utazások fogják elsősorban jellemezni. A „kisebb szálláshelyek választása” és az „útlemondási biztosítás kötése” válaszokat is sokan megjelölték, a felmérésben részt vevő szakemberek 75%-a szerint ezek is fontosabbak lesznek a balatoni utazások során. A balatoni utazások jellemzőivel kapcsolatban 45-en válaszoltak, közülük 22-en úgy gondolják, hogy az összes, felsorolt tényező fontossága nö­vekedni fog a közeljövőben az utazások tervezése és kiválasztása során. A balatoni kikapcsolódás során végzett tevé­kenységekkel kapcsolatban a régió turizmusának megkérdezett szereplői úgy vélik, hogy elsősor­ban a vízhez nem kapcsolódó, de aktív időeltöltés szerepe fog felértékelődni: nemzeti park felke­resése (53%) és különböző sporttevékenységek végzése (59%) lesz vonzóbb a nyaralások során. A gasztronómiai szolgáltatások és borkóstolás, kulturális látnivalók, műemlékek látogatása, il­letve a tematikus parkok, kalandparkok esetében a válaszadók szerint nem fog változni jelentősen a fogyasztás, továbbá a strandolás és a termelői piacok népszerűsége is töretlen marad szerintük. A válaszok alapján a Balatonhoz érkező látoga­tók a gyógy- és wellness fürdők, a rendezvények, fesztiválok iránt fognak kevésbé érdeklődni, illetve a szórakozásnak és az éjszakai életnek a szerepe lesz kisebb a fogyasztásukban (3. ábra). 86

Next