Communicationes Archaeologicae Hungariae, 2006
Patay Pál: A Bácska-Kiskunság-Körösmenti Ördög árka
A Bácska-Kiskunág-Körösmenti Ördög árka 113 egyébként az útnak mindkét oldalán igen jól látszott (8. kép). A szintkülönbség helyenként akár 60 cm-t is elérhet, bár a töltés eléggé hiányosan maradt meg. Az úttól északra lévő szántó területén viszont a légifényképeken sem volt észlelhető a sánc nyoma (9. kép). Kivéve a kb. 500 m-re lévő újabb északkeletdélnyugati irányú földút, illetve a mellette futó csatorna déli oldalán, ahol a vetés elszíneződése és egy egészen enyhe terephullám 15-20 m hosszan jelezte a sánc vonalát (kb. 120 m-re délnyugatra a csatornának 129,0 m magassági ponttal jelzett hídjától). Újabb, mintegy 800 m-es darabon, szántóföldön ugyancsak nem volt észlelhető az Ördög árok nyoma. Viszont egy igen jó állapotban lévő szakaszára találtunk a Kisszállás és Balotaszállás községek határától délre eső legelőn, amelyre a nyugati oldalán lévő útmenti tanyák legészakabbika délkeleti sarkán keresztül lép. Innen a községhatáron lévő, erősen kiemelkedő halom (130,6 m) keleti oldalának fut neki. Különösen a 40-50 cm-re is kiemelkedő töltés ötlött szembe. Тагу Gerson térképvázlata ettől a községhatártól, amely 1950-ig Kiskunhalas déli határát alkotta, a harkai tóig szinte megszakítás nélkülinek tünteti fel az Ördög árkát. Tehát annak egykori folyamatos megléte felől nincs okunk kételkedni, noha ezt ma már a légifényképek is csak szakaszosan jelzik és a terepbejárás alkalmával is csak hellyel-közzel tudtunk a nyomára jutni, így a községhatár után kb. 150 m-re egy szántón mind egy terephullám, mind a növényzet elszíneződése jelezte az Ördög árkát. Úgyszintén tovább egy legelőn is jól látható volt az. A községhatártól kb. 1000 m-re, egymástól mintegy 250 m-re lévő két tanya közé beszögelő rét sarkától 25 m-re nyugatra halad el a nyomvonal. Majd mintha keresztül menne a második tanyától északra kb. 100 m-re lévő kis pocsolyán. Az Ördög árka egyre jobban megközelíti a vasútvonalat, úgy, hogy az a Göböljárás dűlőben hegyes szögben keresztező délkelet-északnyugati irányú útnál már csak kb. 120 m-re van tőle. Majd innen mintegy 1000 m-re keresztezi is, méghozzá igen hegyes szögben, feltehetőleg a 138,8 és 138,7 kilométerkövek közötti szelvényben. A vasút nyugati oldalán azonban már csak a légifényképeken volt hellyel-közzel észlelhető. A terepbejárásunk során csak a Balatonszállásra menő 5413. sz. műúttól északra kb. 1000 m-re találtunk egy vízzel teli mélyületet, amely esetleg az egykori árok helyét jelentheti. Mintegy 3 km után az Ördög árka ismét áttér - igen hegyes szögben - a vasút keleti oldalára és a 135,0 kilométerkő tájékától az itt elterülő réten igen jól nyomon követhető volt. A rét közepén, a terepbejáráskor még meglévő - 130,6 m magassági pontnak is jelzett - gémeskút ágasa pontosan a sánc töltésének ma is még jól - vagy 50 cm-es szintkülönbséggel - kiemekedő maradványán áll. A nyomvonalat jelezte egy mély kátyú is (a sánc egykori árkának helye) azon az úton, amely az Alsószállás határrészben igen hegyes szögben keresztezi a vasútvonalat, mégpedig a kereszteződéstől délre mintegy 550 m-re, illetve az említett gémeskúttól 400 m-re északra. Újra rátaláltunk az Ördög árkának egy hosszabb szakaszára egy réten, az említett gémeskúttól mintegy 1200-1500 m-re, a 128,3 m magassági ponttól nyugatra. Ezt ferdén szeli át. Közben egy vizenyős nádason is áthalad, amelytől északra az árok és a töltés maradványa közötti szintkülönbség akár 80 cm-t is 7. kép Kisszállás határában a Torma tanyától a vasút felé vezető úttól délre, a legelőn (dél felől fényképezve) Abb. 7 Auf der Weide in der Gemarkung von Kisszállás, südlich von der Straße, die vom Gehöft Torma zur Eisenbahn führt (vom Süden fotografiert) 8. kép Kisszállás határában a Törökdombtól délre, az északnyugat-délkelet irányú csatornától északra (délkelet felől fényképezve) Abb. 8 ln der Gemarkung von Kisszállás, südlich vom Törökdomb, nördlich vom Nordwest-Südost-Kanal (vom Südosten fotografiert)