Confessio, 1998 (22. évfolyam, 1-4. szám)

1998 / 3. szám - MEDITÁCIÓ ÉS IMÁDSÁG - P. Tóth Béla: Ami felülről adatik

Meditáció és Imádság Ami felülről adatik Olvasandó: János ev. 19,1-12 „Semmi hatalmad nem volna rajtam, ha felülről nem adatott volna neked.” (János ev. 19,11) Jézus szenvedéstörténetének van egy vonulata, amit így nevezhetünk: szemtől szembe találkozások. Azért adta Jézust az Atya a világnak, hogy amikor Ővele találkozunk, tisz­tába jöhessünk azzal, kik is vagyunk, és hol állunk. Ez történt, amikor hátratekintett Pé­terre a megcsúfolt Jézus, és találkozott a tekintetük. Péter Jézus szemében másnak látta meg magát, mint addig. Ilyen szemtől szembe találkozás az is, amikor Jézust a főpap vallatja, s egyik szolgája arcul üti. Senki nem utasítja rendre a túlbuzgó szolgát, vagyis mindenki egyetért azzal, amit tesz. A főpap, a legfőbb szellemi vezető, közvetlen fizikai erőszakot alkalmaz, és a Jézus szelídségével találja magát szemben. Elgondolkozhatna ezen. Íme, ott áll előtte a Szenvedő Igaz, ahogyan Ézsaiás próféta megírta, milyen az igazán izraelita. Kisebbség­ben, fegyvertelenül képviseli az igazságot az Úr (szenvedő) szolgájaként. Ilyen az igazi zsidó, ilyennek kellene lenni Isten gyermekeinek, hiszen izraelita azt jelenti: „Isten har­cosa”, „Istenért harcoló”, aki megkü­zdi küzdelmét azért, hogy tudja, mit jelent Isten gyermekének lenni. Erről a fajta zsidóságról, erről a szellemi küldetésről szól az Ószö­vetség, nem pedig evilági hatalomról. A főpap ott áll tehát szemben a Szenvedő Igazzal, és rádöbbenhetne, hogy neki magának is ezen az úton kellene járnia. De elszalasztja a pillanatot, és nincs több lehetősége. Pilátus is szemtől szembe találkozik Jézussal, s ő is találkozhatna önmagával. De megmarad a nagy pillanatban, élete döntő pillanatában is - mert mindnyájunk életében vannak minősített pillanatok, amikor sok minden eldől, évekre, évtizedekre, sőt az örök­kévalóságra nézve is — megmarad ebben a pillanatban is Pilátus egy szerepnek: proku­­rátor, a világhatalom helyi képviselője, helytartó. Ha egyik oldalról nézem, azt mondom: nagy ember. Ha az örökkévalóság felől nézem, akkor azt mondom: semmi. Semmi több, mint egy katona, semmi több, mint egy tisztvi­selő, akinek nincs más az életében, csak a rang — ez mindene­­, úgy mondanánk ma, hogy a karrier. Tudjuk, nem volt fényes pozíció, amit elért, hiszen Jeruzsálem egy pará­nyi provincia fővárosa volt. Germániához, Britanniához, Hispániához képest alig valami a Római Birodalomban. Pilátus azonban még ezt a nem túl fényes karriert is olyan sokra becsüli, hogy odadobja érte az igazságot. Hiszen Jézus azt mondja neki, hogy „mindaz, aki az igazságból való, hallgat az én szómra. " És Pilátus megrántja a vállát és azt mondja: „Micsoda az igazság?" Mintha azt mondaná: „Hagyjuk! Igazság? Metafizikai, filozófiai, teológiai kérdések? Kit érdekel ez! Pénz van, hatalom van, ez a döntő. " Ott áll vele szemben a testté lett Igazság, és mivel az „ igazán igazság" mindig bántja a bűnös embert - és ez a testté lett Igazság érzékenyen érintette a Pax Romana-t, ami a leigázottak csöndben maradása volt ezért haladéktalanul keresztre küldi azt, akit or­szágháborítóként mutatnak be számára a nép vezetői. Ha meggondoljuk, mind a három találkozásban történik valami vertikális. Valami olyasmi, amiben az ég összekapcsolódik a földdel. De amíg Péter megrendül ebben a találkozásban és megújul, addig a főpap és Pilátus bezárják magukat, és az ő életükben marad minden a régiben. Íme, az elszalasztott kegyelmi pillanat, a meg nem értett, fel nem fogott, eljátszott lehetőség.

Next