Constructorul, septembrie 1961 (Anul 13, nr. 608-612)

1961-09-02 / nr. 608

\ PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂ ORGAN AL COMITETULUI DE STAT PENTRU CONSTRUCȚII, ARHITECTURĂ ȘI SISTEMATIZARE ȘI AL C.C. AL UNIUNII SINDICATELOR DIN ÎNTREPRINDERILE INDUSTRIEI MATERIALELOR DE CONSTRUCȚII ȘI DIN ÎNTREPRINDERILE DE CONSTRUCȚII INDUSTRIA PREFABRICATELOR IN CONTINUĂ DEZVOLTARE ing. ANDREI GEORGESCU director al Direcției industriei prefabricatelor Documentele celui de al IlI-lea Congres al P.M.R. pun un accent deosebit pe dezvoltarea producției de prefabricate, utilizarea unui volum sporit de elemente prefabricate în construcții în scopul reducerii prețului de cost și al scurtării duratei de execuție. Construirea într-un timp scurt a elegantelor și confortabilelor blocuri de locuințe din Piața Palatului R.P.R., din cvartalele Mărășești și Pieptănari, de pe Calea Griviței, a noilor blocuri de la Brașov, Iași etc arată eficacitatea folosirii panourilor mari, arată linia ce trebuie urmată pentru ca șantierele de construcții să devină unități pentru montajul industrial al prefabricatelor. Măsurile luate, în ultimul timp, în întreprinderile producătoare de elemente prefabricate au dus la dezvoltarea capacităților de producție, in scopul asigurării necesităților mereu crescînde. Nu totdeauna, insă, calitatea elementelor prefabricate a fost la înălțimea cerințelor. Reclamațiile beneficiarilor au constituit un punct de plecare in luarea unor măsuri pentru îmbunătățirea calității producției. S-au întocmit planuri de măsuri în această privință și cu orice ocazie problema calității este discutată sub toate aspectele. Un ajutor în luarea de măsuri pentru remedierea deficiențelor semnalate de constructori, pentru continua îmbunătățire a calității prefabricatelor a fost dat și de direcția noastră. Folosirea tiparelor de lemn la executarea fîșiilor cu goluri la întreprinderea de prefabricate Roman provoca unele deficiențe și in plus se consuma mult material lemnos. înlocuirea acestora cu tipare metalice a dus la respectarea cu strictețe a dimensiunilor din proiect și la o mai bună compactare a betonului, făcînd să dispară fisurile care se constatau în mod frecvent, cînd se utilizau tipare de lemn. In plus, tot la I.P. Roman a fost introdus de către C.T.C. controlul pe faze tehnologice, neputîndu-se trece la faza următoare fără a avea avizul C.T.C. „bun de lucru“. Astfel s-au preîntimpinat eventualele defecțiuni la asamblarea cofrajului, la montarea armăturii, a diblurilor, a plăcuțelor, a straturilor de pîslă semirigidă etc. Pentru realizarea mărcii de beton prescrisă de proiect și a reduce în același timp consumul specific de ciment la mnc de beton, la unele unități, agregatele sunt sortate și spălate. Această măsură urmează să fie introdusă în acest semestru și la întreprinderea de prefabricate din Turda. Au fost cazuri cînd dimensiunile elementelor executate de întreprinderea „Progresul“ din Capitală nu se încadrau in prescripțiile proiectului, depășind toleranțele admise. In urma consfătuirilor organizate pentru remedierea deficiențelor, prin verificarea generală a tiparelor și datorită atenției sporite a brigăzilor de lucru și a organelor tehnice de control, situația s-a îmbunătățit simțitor la piesele livrate ; in ultimul timp constructorii nu au mai trebuit să facă la montat nici o rectificare, nu a mai fost necesar ca panourile să fie tencuite. Un progres substanțial a fost înregistrat și la calitatea stilpilor precomprimați, pentru electrificări rurale, înlocuind tiparele cu fundul de lemn cu tipare total metalice se asigură etanșeitatea, impiedicînd scurgerea cimentului din beton, ceea ce duce la respectarea întocmai a mărcilor din proiect, rezultând elemente rezistente și aspectuoase. La întreprinderile de prefabricate din Turda și Brașov au fost introduse in cursul trimestrului II tipare gemene care prezintă avantaje față de cele individuale, sunt mai rigide, se consumă mai puțin metal la confecționarea lor și ocupă spațiu mai mic pe linia tehnologică. In cursul acestui semestru la întreprinderea de prefabricate din Brașov, (Continuare în pag. 7-a) O acțiune de masă De curînd, la Fabrica de sobe din Bistrița a fost lansată lozinca: „Control și ajutor reciproc la locul de muncă“. Această lozincă s-a transformat în prezent într-o acțiune de masă. Majoritatea muncitorilor procedează în acest sens, controlindu-se și ajutîndu-se reciproc în muncă. De pildă, tipăritorii de malta calificare au ajutat pe muncitorii de la secția cuptoare să execute după metode noi lucrări de glazurare, încărcarea și descărcarea cuptoarelor, demonstrîndu-le astfel practic cum poate fi îmbunătățită calitatea produselor și înlăturate rebuturile. Pe lingă mulți alți muncitori bine pregătiți in meseria de sobor, s-a evidențiat în această acțiune și tipăritorul Eijil Moldovan. Succese în muncă a obținut și echipa de preparare, condusă de comunistul Rudolf Szvesza și Ioan Hunyadi, confecționat care a peste sarcina de plan 1000 de burlane de bună calitate. In lupta pentru traducerea în viață a lozincii de mai sus, un sprijin eficient îl dă și brigada artistică de agitație. Ea și-a îmbogățit repertoriul cu scenete care oglindesc aspecte pozitive și negative din activitatea secțiilor productive, legate de acțiunea controlului și ajutorului reciproc în producție. ȘTEFAN VEREȘ corespondent Unul dintre fruntașii în muncă de pe șantierul de locuințe din str. Maior Coravu al întreprinderii nr. 2 : Nicolae Nica, dulgher, șef de echipă, montînd cofrajul unui stîlp. numit-nr. 608 ★ 1 pagini 25 nani Sîmbătă 2 septembrie 1961 Economiile instalatorilor Pe șantierul de locuințe nr. 3 al I.S.C.M Onești, instalatorii luptă pentru îmbunătățirea calității și reducerea prețului de cost al lucrărilor, " meiric organizindu-și tehnica, brigada condusă de Petre Cojocaru, lucrând la montarea fontei de scurgere de la blocurile A 28, 29, E5, E4, Q5 a reușit să economisească 500 kg plumb. Acest material urmează să fie folosit la turnarea a cca. 150 sifoane la manșe pentru alte blocuri. Valorificind cupoanele de oțel-beton de 6 și 12 mm, pe șantier, din aceste deșeuri s-au confecționat console speciale pentru canale de distribuție și termoficare. Prin această metodă s-au realizat erinimÂi, în valoare de peste 41.000 lei. Dezlipirea steluțelor de la robineții bateriilor de porțelan i-a făcut pe instalatori să caute un o mastic, care să asigure trainică aderență porțelanului cu metalul. Soluția a fost găsită și instalatorii au recondiționat cca. 1000 baterii. ALEX. GUTA corespondent Cifre din bilanț In primele 7 luni ale anului, T.B.C.Maramureș și-a depășit sarcinile de plan cu 7,3%. La capitolul economii au fost înscrise: 320.000 cărămizi, 390 mc cherestea, 36 tone oțel-beton, 306 tone ciment. Față de perioada corespunzătoare a anului trecut, s-a realizat un volum de lucrări cu 14 milioane mai mare. In ultima perioadă au fost predate 278 apartamente, dintre care 186 apartamente înainte de termen. Numai în ultima săptămînă, s-au mutat în locuințe noi peste 100 de oameni ai muncii din regiunea Maramureș. Prețul de deviz al lucrărilor realizate în primele 6 luni a fost redus cu 1.397.000 lei, iar economiile peste plan însumează cca. 550.000 lei. B. ALEXANDRU corespondent . De curînd, pe bulevardul Magheru colț cu str. Kuibîșev, a apărut un nou și monumental bloc cu zece etaje, executat de I.C.M. nr. 2 din cadrul D.G.C.M.București. Blocul are 162 de apartamente cu cele 2—3 și 4 camere. La darea în folosință, înainte de termen a noului bloc și-au adus aportul brigăzile lui Ilie Marin și Gheorghe Brebeanu — zidari tencuitori, Constantin Baciu — fierar-betoniști, C. Petre-dulgheri, precum și echipele lui Nicolae Ceaușu — mozaicari, Ștefan Chirilă, Victor Toda și Ilie Marinică — zugravi. In halele spațioase se asamblează un cuptor pentru fabrica de sticlă A.M.C.O. Printre cei care lucrează am remarcat pe șeful de echipă Mircea Ionescu și lăcătușii Ion Achim, Dan Dumitrescu (student practicant). In altă hală, lăcătușii Dumitru Ivan, Valeriu Popescu și Marin Petruș lucrează la o moară cu bile (foto stingă). Foto: C. AAIERLESCU Colectivul de muncitori, tehnicieni și ingineri de In ..Atelierele „9 Mai“ din Capitală mobilizat de activul de partid și sindical, a reușit in ultimul timp să execute pentru fabricile din industria materialelor de construcții produse noi și de bună calitate. Harnicii lăcătuși, strungari, frezari, filaturi de muncitorii de la turnătoria de fontă, se străduiesc ca produsele lor să fie la înălțimea noilor cerințe. Maratja guvernului somic MOSCOVA (Agerpres). — TASS transmite: Guvernul sovietic a declarat la 31 august că a hotărât să efectueze explozii experimentale cu arma nucleară. În declarația dată publicității la Moscova se subliniază că „guvernul sovietic a fost nevoit să facă acest pas, de a cărui importanță își dă intru totul seama, sub influența situației internaționale pe care o creează țările imperialiste“. Politica principalelor puteri ale N.A.T.O. — S.U.A., Anglia, Franța, R.F. Germană — ca și a acestui bloc agresiv în ansamblu, nu lasă Uniunii Sovietice vreo altă alternativă, se spune in declarația guvernului sovietic. In declarație se arată că Statele Unite ale Americii și aliații lor amplifică la proporții fără precedent cursa înarmărilor, sporind efectivele armatelor, încingînd pină la incandescență încordarea situației internaționale. Lucrurile au ajuns până acolo incit conducătorii S.U.A. și țărilor aliate lor recurg la amenințări de a pune mina pe arme și de a dezlănțui un război, ca răspuns la încheierea Tratatului de pace cu Republica Democrată Germană. „In fața acestor fapte, care nu pot să nu pună in gardă, guvernul sovietic consideră de datoria sa să ia toate măsurile necesare pentru ca Uniunea Sovietică să fie pe deplin pregătită să facă inofensiv pe orice agresor, dacă el ar încerca să comită o agresiune“. Guvernul U.R.S.S. consideră necesar să explice întregii omeniri sensul însemnătatea hotărîrii de a efectua exiplozii experimentale cu arma nucleară, al cărei unic scop este „de a face totul pentru a preîntîmpina catastrofa care ar constitui-o un al treilea război mondial pentru sute de milioane de locuitori ai planetei noastre“. Guvernul sovietic, se spune în declarație, nu și-ar îndeplini datoria sa sfîntă față de toate popoarele care năzuiesc spre o viață pașnică, dacă nu ar folosi posibilitățile de care dispune pentru a perfecționa cele mai eficiente tipuri de arme „capabile să răcorească capetele înfierbintate din capitalele unor puteri N.A.T.O.“. In declarație se arată că în Uniunea Sovietică au fost elaborate proiectele de creare a unor bombe nucleare cu putere sporită — de 20—30—50 și 100 milioane tone trotil. Rachete ca acelea cu ajutorul cărora maiorul Iurî Gagarin și maiorul Gherman Titov au efectuat zborurile lor cosmice în jurul Pămîntului, sunt in stare „să transporte asemenea bombe nucleare în orice punct al globului, de unde s-ar comite o agresiune împotriva Uniunii Sovietice sau a celorlalte țări socialiste“. In Uniunea Sovietică, se spune în declarație, sunt bine cunoscute consecințele dăunătoare ale experiențelor cu arma termonucleară pentru organismele vii și de aceea se iau toate măsurile pentru a reduce la minimum aceste consecințe. „Da, orice experiență cu arma nucleară ii neliniștește pe oameni, se pricinuiește o mare mihnire. Și dacă guvernul sovietic a adoptat totuși hotărîrea cu privire la efectuarea experiențelor nucleare, nu i-a fost de loc ușor s-o facă. Guvernul sovietic a fost nevoit să facă aceasta, călcindu-și pe inimă, cu regret și numai in urma celei mai amănunțite și multilaterale studieri a problemei“. După cum se arată în declarație, întreaga desfășurare a tratativelor de la Geneva confirmă că puterile occidentale au urmărit să legifereze în realitate acele genuri de experiențe nucleare în efectuarea cărora sunt interesate și să creeze un organ internațional de control care să fie un instrument docil in mîinile lor și să reprezinte in fond o anexă a statelor majore generale ale puterilor occidentale. „Declarațiile fățarnice ale reprezentanților S.U.A. și Angliei pe tema încetării experiențelor și a controlului internațional s-au dovedit a fi doar un camuflaj când au fost puse la încercare“. Nu este un secret că S.U.A. se află în pragul efectuării unor explozii nuclare subterane. Se știe că efectuarea unor astfel de explozii, chiar dacă se afirmă că ele se efectuează in scopuri pașnice, nu constituie decit o formă camuflată de perfecționare a armelor nucleare existente, sau de încercare a unor noi tipuri de aceste arme. Franța, încurajată de S.U.A. și Anglia, efectuează încă de multă vreme experiențe nucleare, în pofida avertismentelor Uniunii Sovietice că va fi nevoită să reia experiențele dacă Franța nu își va inceta experiențele cu arma nucleară. Unda exploziilor nucleare franceze a ajuns pînă la Geneva „măturînd de fapt de pe masa tratativelor propunerile avînd drept scop să pună capăt odată și pentru totdeauna experiențelor cu arma nucleară“. Principalul obiectiv al politicii externe a Germaniei occidentale este revanșa și revizuirea frontierelor stabilite în Europa după cel de-al doilea război mondial — se spune în declarație. Germania occidentală și actualii (Continuare în pag. 4-a) rești de la I.S.C.M.Brazi • Constructori de la șantierul centralei electrice de termoficare, care execută lucrările de extindere a clădirii principale pentru grupurile 4 și 5, obțin însemnate succese în muncă. In fruntea întrecerii se află excavatoristul I. Țîrcă, fierar-betoniștii conduși de George Tudora care au prelucrat și montat peste plan 10 t oțel-beton ș.a. • Brigada zidarului Gheorghe Rădulescu, care execută tencuieli de izolație și tencuieli cu vinocet, a realizat peste plan 642 mp tencuială. Montorii lui Vasile Ionescu, lucrând la montarea suporților de conductă pe coloana 581-B de la casele de pompe ale instalațiilor de reformare catalitică au scurtat termenul de execuție a obiectivelor încredințate cu 3 zile. Aceste două echipe au realizat economii de profile și material mărunt în valoare de 5000 lei. • Pentru bunele rezultate obținute în întrecere, au fost decernate steaguri de brigadă fruntașă în producție formațiilor de lăcătuși-montori conduse de Gheorghe Sfetcu, Constantin Enache, Iordan Andrei, Nicolae Băltărețu. A primit, de asemenea, steagul de fruntaș în muncă sudorul Marin Mititelu. • Echipele din cadrul întreprinderii de izolații din București, care execută lucrări de specialitate la conductele și coloanele instalației de reformare catalitică, au economisit in primele 6 luni ale anului 20 t tablă galvanizată, 2 trată minerală, 25 t ipsos, 2509 mp pinză desian ș.a. S-au remarcat izolatorii Vasile Andrițoiu, Gheorghe Coadă, Vasile Bărăscu, Ion Sandu, tinichigii, ș.a. • Tinerii constructori de la Brazi au colectat de la începutul anului, prin muncă patriotică, peste 400 t fier vechi. In această acțiune s-au evidențat, în mod deosebit, brigăzile conduse de Dorin Sandu, Dumitru Găitănaru, Teodor Grigore ș.a. 800 tineri de la Brazi poartă cu mîndrie carnetul de brigadier al muncii patriotice. • Agregatele termice pentru sudură electrică ale I.E.R.U.-Ploiești funcționează, in general, bine. Intrucit fiecare agregat are mecanicul său, aceștia au timp suficient și pentru alte treburi. De ce conducerea I.E.R.U. nu încredințează unui mecanic mai multe agregate — metodă folosită cu succes de alte întreprinderi în Brigada de montori condusă de Grigore Tudorancea, deținătoare a steagului de brigadă fruntașă pe întreprindere, a terminat la reactorul K 601 lucrările încredințate, cu 2 zile înainte de termen. Scurtări ale termenelor de execuție s-au realizat și la obiectivele la care au lucrat formațiile conduse de Constantin Enache și Gheorghe Răducanu. • însemnate depășiri ale planului de transport au obținut șoferii Ioan Cofaru, Constantin Constantinescu, Nicolae Neacșu ș.a. (DAN COMANESCU, DINU STELIAN, CONSTANTIN NICOLAE, CONSTANTIN NICA și PETRE HOTARANU din postul nostru de corespondenți voluntari). Sarcinile de plan au fost depășite întreprinderea de produse industriale din Satu Mare a T.R.C.Maramureș a obținut frumoase rezultate în producție datorită bunei organizări a întrecerii socialiste. Planul producției globale a fost depășit cu 8,07 la sută, iar cel al producției marfă cu 4,1 la sută. De asemenea, s-au obținut într-o singură lună economii în valoare de cca. 4000 lei, precum și beneficii peste plan de 69.000 lei. Cu o deosebită rîvnă a muncit secția lăcătușerie care a predat cu 10 zile înainte de termen vitrinele pentru blocurile din centrul orașului Satu Mare, îndeplinindu-și astfel angajamentul în cinstea zilei de 23 August. Din această secție s-au evidențiat Adalbert Kiss, secretarul organizației de bază P.M.R. și tovarășii Iuliu Hermen, Adalbert Sarkad! și alții. S-au mai evidențiat prin succese deosebite în producție : Traian Nataș, Gheorghe Cornea și Victor Sîmpeteanu, de la secția binale, Elisabeta Onanie, Iosif Gabor, Traian Păcurar, Ștefan Marton și Ioan Pelemin de la secția beton armat și simplu. ANTON HADADY corespondent Vedere generală a complexului pentru industrializarea lemnului de la Blaj, executat de constructorii din cadrul Trustului nr. 5—Brașov. Foto: RADU CREȚU, corespondent Pregătirea cadrelor in centrul atenției Una din condițiile principale pentru îmbunătățirea calității produselor și reducerea prețului de cost este și ridicarea calificării muncitorilor. Sub îndrumarea organizației de partid, cu sprijinul comitetului sindicatului și al conducerii, la întreprinderea de prefabricate din beton din Roman s-a organizat un curs de calificare pentru meseriile de betoniști și fierar-betoniști. Cursul, are o durată de 7 luni și este frecventat de 102 muncitori. Printre ei se numără tovarășii Mihai Brim, Mircea Chiriac, Dumitru Gherguț, Nicolae Irimia și Alois Văcaru, betoniști, precum și Dragomir Morara, Gh. Barcan și Gh. Rugină fierar-betoniști. Programa analitică cuprinde atît discipline de cultură generală: limba romînă, matematici, precum și discipline pe specialități, lectorii care predau la acest curs sunt ingineri, economiști și tehnicieni din cadrul întreprinderii. Printre cei care au arătat mai mult interes pentru buna desfășurare a cursului se remarcă :, ing. Mariana Constantinescu, Anghel Matei și Andrei Ionescu, tehnician. In afară de această formă de calificare, conducerea tehnico-administrativă și comitetul sindicatului au mai organizat și un curs de minim tehnic pentru betoniști. Acesta a avut un efect pozitiv asupra ridicării nivelului profesional al muncitorilor — lucru care se reflectă printr-o îmbunătățire continuă a calității producției. Dintre cursanți s-au evidențiat: Ioan Lupu, Ilie Lîia ș.a. Și cercul A.S.I.T. din întreprindere activează in acest sens. El a inițiat un curs de minim tehnic prin gazeta de perete A.S.I.T. la rubrica: „Un sfat tehnic pe săptămină“. Aici se tratează diverse teme legate de specificul producției. Pentru a completa cursurile amintite comitetul sindicatului a inițiat un ciclu de conferințe pe teme tehnice și de organizare a producției. întreprinderea a trimis la pregătire și prin școli de stat, mulți muncitori bursieri. Printre aceștia se numără Dumitru Avram și Virgil Diaconu, studenți la Facultatea de construcții din Iași, Dumitru Manoliu, elev la Școala de maiștri București ș.a. Roadele preocupării pe care au avut-o organizația de partid, comitetul sindicatului și conducerea întreprinderii în această privință au și început să se arate. Plecat acum 3 ani din rîndul muncitorilor la școala de maiștri, Iov. Mircea Rus s-a reîntors în întreprindere ca maistru mecanic. De asemenea, trebuie arătat că întreprinderea a primit, în ultimii 3 ani, 7 ingineri constructori dintre care unul au făcut studiile în U.R.S.S. pentru specialitatea „Elemente prefabricate din beton“. Toate aceste realizări pe linia pregătirii cadrelor necesare producției au fost posibile datorită grijii pe care ne-o poartă partidul și guvernul în vederea măririi numărului de cadre bine pregătite. CONSTANTIN NICA secretarul organizației de bază P.M.R. de la întreprinderea de prefabricate din Roman Țelul omenirii, pacea, nu războiul Sunt un simplu cucător la fabrica de ciment „Ilie Pintilie” din Fieni. Am pregătit de la instaurarea regimului democrat-popular zeci de mii de tone de clincher, care s-au transformat în ciment. Nu o dată priveam cum pleacă din fabrică trenuri cu încărcătură prețioasă spre șantierele patriei. In minte mi se înfățișau atunci imagini de uzine, fabrici, blocuri cu apartamente confortabile, care vor fi construite cu cimentul fabricat de colectivul nostru. Prin aceasta, munca noastră pașnică se împletește cu aceea a întregului popor muncitor pentru făurirea unei vieți fericite Poate dăuna cuiva acest scop ? Firești că nu ! Dar imperialiștii au alte socoteli. Vor din nou să tîrască lumea într-un război și mai groaznic față de cele care au fost în trecut. Intențiile lor mârșave trebuie și pot fi zădărnicite! Declarația guvernului sovietic constituie un document istoric care pune în modul cel mai just problema apărării păcii în lume. Nu poți să stai cu manile încrucișate, cînd vezi că anumite cercuri din S.U.A. și din Occident nu vor să răspundă la chemarea Uniunii Sovietice pentru dezarmare și coexistență pașnică. Dimpotrivă dușmanii păcii zăngănesc armele, în loc să se așeze la masa tratativelor pentru a discuta arzătoarele probleme de viață ale omenirii Sînt întru totul de acord cu Declarația guvernului sovietic. Ea și a găsit un rute mic ecou și în rîndurile cimentiștilor noștri, care și-au exprimat cu hotărîre adeziunea față de măsurile luate de guvernul sovietic în apărarea păcii. ION UDROIU cucător deputat în Marea Adunare Națională, Un serios avertisment Repetatele propuneri ale Uniunii Sovietice privitoare la dezarmare, la încetarea experiențelor nucleare, la soluționarea pașnică a problemelor litigioase nu sunt de loc pe placul cercurilor guvernamentale ale puterilor occidentale. Propunerea rațională, constructivă a U.R.S.S. privitoare la încheierea Tratatului de pace cu Germania a iritat și mai mult cercurile agresive. Și iată, drept răspuns, blocurile militariste, revanșarde zăngănesc armele, amenință viața pașnică a popoarelor, pacea. Declarația guvernului sovietic constituie un serios avertisment dat uneltirilor agresive. Nu vrem ca mîndrele construcții, pe care le înălțăm sub conducerea partidului, să se transforme in ruine. De aceea, alături de întregul nostru popor, îmi exprim totala adeziune față de Declarația guvernului sovietic. Ea este menită să apere cuceririle noastre, să împiedice cercurile imperialiste de a împinge omenirea spre prăpastia războiului. ing. ANDREI ȘTEFAN directorul Trustului de instalații și montaje nr. 21 — București