Constructorul, august 1968 (Anul 20, nr. 31-35)

1968-08-03 / nr. 31

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI VAI k««t* editată de Ministerul Industriei Construcțiilor, Comitetul de Stat pentru Construcții, Arhitecturi și Sistematizare și Comitetul Uniunii Sindicatelor din construcții și industria materialelor de construcții Redacția și administrația : București 46, str. Grădina cu cai nr. 7, sectorul 6, telefon 15.19.21 — 15.10.92 In centrul dezbaterilor adunărilor generale ale salariaților din întreprinderile industriei materialelor de construcții REZERVELE PENTRU O PRODUCȚIE SPORITĂ DE MATERIALE DESTINATE ȘANTIERELOR În aceste zile, în întreprinderile și organizațiile economice de stat au loc adunările generale ale salariaților sau ale reprezentanților acestora. Instituție nouă, democratică a societății noastre socialiste, tribună de manifestare a inițiativei și răspunderii oamenilor muncii în organizarea și conducerea producției, formă superioară de aplicare a principiului muncii colective în viața economică a întreprinderilor, adunările generale ale salariaților dezbat și analizează profund activitatea din primul semestru, abordează competent problemele curente ce trebuie rezolvate pentru îndeplinirea integrală a sarcinilor de plan și a angajamentelor asumate în întrecerea socialistă pe anul 1968, examinează în spiritul celei mai înalte exigențe cum se traduc în viață modul prevederile contractului colectiv, măsurile pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă și de viață ale salariaților. Totodată, ele constituie un prilej de apreciere și orientare a muncii desfășurate de către comitetele de direcție, a contribuției comitetelor sindicatelor la rezolvarea problemelor economice și sociale din întreprindere. Publicăm, în acest număr, relatări de la cîteva din adunările generale ale salariaților din întreprinderile industriei materialelor de construcții. Necesitățile sporite de materiale de zidărie, pentru realizarea importantului volum de construcții din acest an, colectivul Fabricii de cărămizi — Roman le-a răspuns prin depășirea substanțială a sarcinilor de plan pe semestrul I , cu 3,54% la producția globală, cu 2,90% la producția marfă, cu 3,90% la producția marfă vîndută și încasată. La baza acestor sporuri a stat ridicarea productivității muncii cu 3,68% peste nivelul prevăzut, datorită măsurilor tehnico-organizatorice aplicate și fructificării studiilor de organizare științifică a producției și a muncii. Totodată, față de prețul de cost stabilit s-au realizat economii de 304 600 lei, iar beneficiile peste plan însumează 380 000 de lei, ceea ce permite constituirea unor fonduri pentru construcția de locuințe și pentru premierea salariaților. Participanții la recenta adunare a reprezentanților salariaților au supus aceste cifre din informarea prezentată de comitetul de direcție — care reflectă o activitate, în general, pozitivă — unor examinări atente, confruntîndu-se cu posibilitățile reale ce au existat, și care n-au fost valorificate în întregime. Din analiză au rezultat concluzii concrete asupra căilor unor noi progrese. Uneori, lucrătorii și utilajele de la fasonare — a arătat muncitorul Ioan Hugher — au înregistrat stagnări din lipsa argilei. Tehnicianul Gheorghe Bucur a explicat fenomenul : unii conducători auto nu-și întrețineau bine mașinile, iar defectarea acestora făcea să sufere transportul de la carieră. Măsura luată, de a se repartiza autobasculantele pe șoferi, va întări răspunderea acestora — a subliniat muncitorul Constantin Mocanu, reprezentant al salariaților în comitetul de direcție, care a propus totodată să se repare drumul de la carieră la depozitul de argilă. Tov. Mocanu a apelat la comitetul sindicatului, să desfășoare o mai intensă muncă politică pentru întărirea disciplinei la sectorul cuptoare, unde pînă în prezent se înregistrează o fluctuație destul de accentuată. Tov. Reveca Vrînceanu, secretara comitetului de partid din fabrică, a relevat că problema răspunderii față de mijloacele de producție se pune în egală măsură și pentru utilajele cinsecții; dacă toți muncitorii ar dovedi conștiinciozitate în întreținerea, repararea, și exploatarea acestora, producția și productivitatea muncii ar spori simțitor. O completare binevenită a ideii a adus-o tehnicianul Nicolae Cojocaru, cerând lucrătorilor de la Serviciul de aprovizionare să rezolve mai operativ procurarea pieselor de schimb necesare pentru buna funcționare a utilajelor. Prin aceasta, a precizat muncitorul, Vasile Dociu, s-ar înlătura și deficitele de calitate pe care le provoacă, în producția de cărămizi de placaj, utilajele prost, reparate. Economistul Mircea Petroșanu, membru în comitetul de direcție, secretarul comitetului sindicatului din fabrică, s-a referit la modul în care au fost soluționate prevederile contractului colectiv în legătură cu îmbunătățirea condițiilor de lucru și sociale. Colaborarea dintre comitetul de direcție și comitetul sindicatului: Adrian RUSU (Continuare in pag. a 3-a) Realizările de pînă acum, 1 platformă pentru viitoarele succese PLOIEȘTI . In centrul orașului, Grupul de șantiere nr. 1 al Trustului de construcții locale înalță o mare clădire administrativă, care se va remarca printr-o arhitectură modernă. Foto : Ion DUMITRESCU corespondent • I.C.M. nr. 6-Craiova a Început lucrările de dezvoltare a TJ.I.L.-Filiași. Se prevede realizarea unor secții de parchet-mozaic, de ambalaje (lăzi derulate și butoaie), de panouri prefabricate, de mobilă împletită din răchită. Termenul de punere în funcțiune — trimestrului 1970. (Kostas VAFIADIS, corespondent e La Arad, în ansamblul de locuirțe „Podgoria“ se înalță primul bloc cu 10 etaje din oraș. La noua clădire, care însumează 44 de apartamente, constructorii de la T.C.L.Timișoara folosesc cofraje glisante. (Gh. NICOLIȚA și R. FOPESCU, corespondenți) . La Miercurea Ciuc (jud. Harghita), I.S.C.M.Brașov a atacat lucrările unei fabrici de tricotaje, ce va avea circa 1 800 de salariați. Structura de rezistență a noului obiectiv este concepută din elemente prefabricate din beton armat. Deocamdată se execută fundațiile. (Aurel FLOREA, corespondent) SIBIU : bloc de locuințe și supermagazin realizate de D.S.A.P.C.Brașov și Grupul de șantiere nr. 2 al Trustului de construcții locale Primele confirmări practice Cu vreo două-trei luni în urmă, un studiu de organizare științifică a muncii, elaborat de ÎNCERC, prins viață pe cîteva șantiere din afară, în cadrul unei experimentări menite să certifice eficiența preconizată de autori. Este vorba de organizarea executării lucrărilor de construcții prin formații complexe de lucru pe producție finită.,, S-au stabilit obiectele la a căror realizare se vor aplica indicațiile studiului ÎNCERC, s-a întocmit documentația privind fluxul de producție necesar organizării, introducerii în lucru și desfășurării formațiilor, s-au alcătuit brigăzile și a început experimentarea propriu-zi că, în prezent, pe unele șantiere s-a terminat, prima fază de execuție, formația respectivă a încheiat lucrul în cadrul experimentării și se trece la faza următoare, la care va participa altă brigadă complexă. Este un bun prilej de a examina primele rezultate ale aplicării studiului ÎNCERC. Ce arată, de pildă, experiența de la șantierul 2 al întreprinderii de construcții-montaj nr. 4 din Capitală ? Ea a fost efectuată cu ocazia realizării în cartierul Berceni a blocului E18, din panouri mari prefabricate. Montarea panourilor a început la 8 iulie și s-a sfîrșit în ziua de 26; termenul era 6 august. Deci un prim efect pozitiv : scurtarea substanțială a duratei de execuție. Explicația fenomenului, ca și prezentarea altor avantaje ne sînt date de Voicu Drăgoi, șeful brigăzii complexe care a participat la experimentare. „Știind de la început că pentru lucrare vom primi 37 000 de lei, cu toții ne-am străduit să muncim mai bine și mai repede. Cînd există pericolul ca unele lucrări să nu fie efectuate la timp și, din această cauză, muncitorii riscau să rămînă fără front de lucru, au intervenit lucrători, de altă meserie, în sprijinul tovarășilor lor. De exemplu, la un moment dat doi fierari-betoniști au ajutat la turnarea betonului, altă dată, 6 mentori de prefabricate au lucrat la montarea cofrajelor. Astfel, munca a fost mai spornică". Tot de la el aflăm că și atenția pentru calitatea execuției a fost mult mai mare. Firește, nimănui nu-i convenea să revină pentru remedieri, ba, mai mult sudorii, constatînd că panourile veniseră, din fabrică cu urechi aparente — le an Traian MUSTACESCU (Continuare în pag. a 3-a) La hidrocentrala Lotru. A fost străpuns principal tunelul de acces Galeria — adevărat tunel rutier — permite transportul utilajului energetic direct de afară in sala cen tralei. Lungime — 1035 m, secțiune — 43,5 m. Acum șase luni, constructorii de pe șantierul I.C.H. au sărbătorit primul lor succes: terminarea galeriei pentru devierea apelor Lotrului, care marca începutul lucrărilor la barajul propriu-zis. Deunăzi, un nou succes nu a umplut inimile de bucurie: străpungerea galeriei de acces principal in centrala subterană, aflată la 125 m sub nivelul, riului Latorița. Lucrările au fost atacate din două părți. Din aval, printr-o galerie înclinată cu 10 la sută, , menită să devină accesul principal, și unde se va putea ajunge cu mijloace rutiere în partea estică a centralei. Din amonte, la circa 500 m, pe valea Latoriței s-a atacat accesul secundar: 300 m galerie de coastă, puțul vertical de 122 m, după câre urmează accesul propriu-zis, in centrală,prin partea vestică, cu 5 m peste nivelul galeriei de debușare. Executarea galeriei de acces principal a fost începută anul , trecut, in luna septembrie, de către brigada lui Pavel Oțet — vechi constructor, bine cunoscut, de pe șantierele hidrocentralelor de la Argeș și Bicaz — avînd alături, ca șefi de schimb, pe Viorel Moldoveanu, Gheorghe Ababei și Ioan Avădanei. Străpungerea a fost efectuată cu 26 de zile mai devreme decit era prevăzut. Viteza maximă atinsă: 60 m pe lună. Galerie avînd un profil mare, lucrarea a reclamat tehnologii speciale, măsuri tehnico-organizatorice deosebite. S-au utilizat, de exem png. Spirică SAVULESCU corespondent (Continuare in pag. a 3-a) Acum, în etapa finală, pe șantierul complexului de piroliză de la Ploiești, izolatorii de la I.S.L.S.C. execută lucrările de specialitate în fotografie: izolații la conducte De la ce cotă abordăm sarcinile din a doua jumătate a anului Ing. M. GEORGESCU adjunct al ministrului construcțiilor pentru industria chimică și rafinării Creșterea neîntreruptă a producției socialiste și perfecționarea ei pe baza tehnicii celei mai înaintate se întemeiază în principal pe realizarea investițiilor. La plenara C.C. al P.C.R. din iunie 1968, tovarășul Nicolae Ceaușescu a subliniat cu toată tăria că realizarea integrală și cu înaltă eficiență a investițiilor rămine in continuare o problemă esențială, o condiție hotărîtoare a dinamismului economiei noastre naționale. Sarcini deosebit de importante în această privință revin și Ministerului de Construcții pentru Industria Chimică și Rafinării, de a cărui activitate depind executarea și punerea în funcțiune la termenele planificate a noilor capacități prevăzute pentru industria chimică și industria de prelucrare a petrolului. Răspunderea este cu atit mai mare cu cit, in timp ce pe ansamblul economiei naționale peste 30% din sporul producției planificate în perioada 1966—1970 urmează să se obțină pe seama investițiilor noi, în industria chimică peste 75% din sporul producției globale se va realiza prin noile capacități. Cerințele scurtării duratei de execuție au determinat, printre altele, concentrarea fondurilor pe un număr redus de obiective. Aplicarea acestui principiu a făcut ca în actualul plan cincinal să se prevadă realizarea unor volume anuale de investiții foarte mari, pe principalele platforme ale industriei chimice și ale industriei de prelucrare a petrolului — ca cele de la Craiova, Pitești, Rimnicu-Vilcea, Turnu-Măgurele ș.a., unele din ele ajungînd la valori de circa 3 miliarde de lei investiții, cu circa 1,3 miliarde de lei lucrări de construcții-montaj. (Continuare in pag. a 3-a) Hala de confecții și vulcanizare, pe care Întreprinderea de construcțiimontaj din București o execută în cadrul lucrărilor de extindere a uzinei de anvelope „Danubiana" Bloc experimental Cum vor arăta apartamentele din categoria a IV-a ? Cetățenii Craiovei vor vedea materializat, în curînd, răspunsul D.S.A.P.C.-ului la această întrebare. Săptămîna aceasta. Trustul de construcții locale a început, în ansamblul Brazda lui Novac, lucrările la un bloc cu parter și 4 etaje, care va cuprinde 30 de apartamente (3 tipuri, cu planuri variate) de 22—24 mp, cu două camere și grup sanitar minimal Costul unui asemenea apartament va fi de circa 25 000 de lei. Hoteluri turistice . Cele 280 de locuri de care dispun cele trei hoteluri existente în municipiul Craiova au devenit cu totul insuficiente. Acesta este motivul pentru care, în cadrul ansamblului de locuințe din Piața Unirii, a început construcția unui modern hotel turistic, cu 250 de locuri. Proiectul este întocmit de I.S.C.A.S., iar execuția a fost încredințată I.C.M. nr. 6. Clădirea (P+4) va adăposti și un modern restaurant cu 120 de locuri, un bar de zi cu 20 de locuri, o grădină de vară cu 30 de locuri. Hotelul propriu-zis va cuprinde camere cu 1—2 paturi și apartamente cu 3—4 paturi. Termen de punere în funcțiune. 1970.Șt. GURGUI, corespondent) ® Bacău. Trustul de construcții locale a început lucrările unui hotel turistic cu 200 de locuri. Noua construcție va mai adăposti un restaurant, un bar de zi, o seră centrală — accesibile atît din holul de recepție, cît și din restaurant; la parter se vor amenaja si unități de deservire. (Ion ARHIRE, corespondent) • Vești bune pentru iubitorii muntelui. In masivul Bucegi, Grupul de șantiere nr. 3 al Trustului de construcții locale Brașov execută două noi hoteluri turistice. Lângă vechea cabană „Trei brazi" din Predeal, la altitudinea de 1128 m, se lucrează (vezi fotografia) la structura unei clădiri cu parter și două etaje, care va oferi 100 de locuri in camere cu 2 și 3 paturi și 300 de locuri în restaurantul-bar; inaugurarea — de revelion. Se află în faza incipientă a finisajelor — cu termen de predare la 30 septembrie — hotelul „Clăbucet-plecare" (altitudine 1456 m), cu aceeași capacitate, pe o suprafață utilă de 1604 mp. Proiectele aparțin D.S.A.P.C.-Brașov. MĂSURILE ADOPTATE RECENT de conducerea partidului și statului nostru, pentru realizarea unor construcții mai ieftine, au ca scop soluționarea într-un timp mai scurt a unei probleme sociale de mare importanță: LOCUINȚELE. În acest sens, toate eforturile sînt îndreptate spre asigurarea, executării în 1969-1970, a unui număr sporit de apartamente, diversificate ca spațiu, grad de confort și preț. Noul program a determinat o acțiune de amploare pentru elaborarea, cu iscusință dublată de operativitate, a unor proiecte prevăzînd soluții cit mai economicoase, corespunzătoare cerințelor. ARHITECȚII RĂSPUND IMPERATIVELOR, ACTUALE • Patru categorii de apartamente, cu costuri diferite, incepind de la 20 000 de lei • Locuințe ieftine, dar trainice și frumoase • Materiale de construcții adecvate, sisteme de execuție cu un grad ridicat de industrializare Primele rezultate concretizate la planșetă — ISO de propuneri de soluții, alcătuite la I.P.Q.T., I.S.C.A.S., institutul „Proiect-București“, la cele 16 D.S. A P.G.-uri din țară ș.a. — fac acum obiectul expoziției „Locuințe ieftine în mediul urban, pe categorii diferențiate“. Pe marginea acestor lucrări vă prezentăm, in pag. a 2-a, o discuție cu arh. Aurelian TRIȘCU, șeful atelierului de sistematizare d la D.S.A.P.G.-București. V