Constructorul, martie 1970 (Anul 22, nr. 10-13)

1970-03-28 / nr. 13

MmM Pachetizarea cărămizilor . Dificultățile sunt rezolvabile După cum se știe, experimentarea din anii trecuți a unor metode noi de manipulare a cărămizilor — conterrorizarea, paletizarea — capabile să micșoreze consumul de manoperă și pierderile, nu a putut duce la generalizarea lor, din cauza unui inconvenient principal, necesitatea de a imobiliza, în structura containerelor sau paletelor, un volum apreciabil de materiale — și, totodată, de a ține o evidență precisă, la bucată, a containerelor, (paletelor) aflate la furnizor, la șantier sau pe drum între aceștia. Studiile efectuate în continuare de către ÎNCERC recomandă o altă metodă, mai simplă — pachetizarea cărămizilor, în două soluții: pachete nelegate, pe piciorușe, și pachete balotate cu platbanda. 1 11 Scrisori către redacție Experimentările făcute de Trustul nr. 5 de construcții-montaj din Brașov, cu ajutorul fabricii de cărămizi „Reconstrucția"—Feldioara, au arătat că și această metodă prezintă condiții destul de grele de aplicare și, mai ales, de extindere. Consider însă că aceste dificultăți sunt rezolvabile, în parte, prin măsuri la nivelul fabricii și al șantierului, iar în parte prin măsuri care implică și sprijin la alte eșaloane. In tabelul de mai jos am grupat impedimentele, așa cum apar ele la ora actuală, și căile prin care cred că pot fi soluționate: PROBLEME LEGATE DE APLICAREA DIRECTA A SISTEMULUI Impedimente I a) lipsa oțelului-balot de 10 1 mm b) lipsa dispozitivelor de strîngere pentru pachetizare c) nu se asigură o balotare corectă, din cauza toleranțelor dimensionale ale cărămizilor d) fabricile de cărămizi nu dispun de mijloace pentru încărcarea pachetelor în vagoane sau autocamioane. Soluții a) producerea în țară a oțeluluibalot de 10 1 mm b) asimilarea în țară a dispozitivelor de strîngere c) folosirea unor coșuri de protecție — elemente de inventar, cite 2—3 bucăți la un punct de lucru d) echiparea fabricilor cu mijloace adecvate PROBLEME LEGATE DE GENERALIZAREA SISTEMULUI Soluții a) prețul de ridicare la furnizor să fie mai mic, rezultînd din postm. calcul b) fabricile de cărămizi devin interesate prin dotarea cu utilaj corespunzătoare Impedimente a) prețul prevăzut pentru fabricile furnizoare este loco stația de destinație, ceea ce mărește costul în cazul cînd cărămizile se ridică de la fabrică în autocamioane b) fabricile de cărămizi nu sînt deosebit de interesate în aplicarea sistemului, nefiind dotate corespunzător cu utilajele necesare Consider că fondurile pe care le necesită aceste rezolvări sunt, practic, infime față de avantajele ce se pot obține prin introducerea și generalizarea pachetizării; — productivitatea muncii la manipularea cărămizilor crește cu 200 °.6; — pierderile de cărămizi aproape dispar; — se realizează o productivitate sporită la executarea lucrărilor de zidărie, prin folosirea cărămizilor întregi; — se realizează o economie de 6 bani/buc. de cărămidă eficienta, ceea ce, la producția unei fabrici medii, de 15 milioane buc./an, echivalează cu eficiență economică de 900 000 lei. Trei luni de încercări de a introduce experimental pachetizarea cărămizilor la un singur punct de lucru ne arată că nu se poate rezolva nimic cu jumătăți de măsură și că numai îndeplinirea corelată a tuturor condițiilor arătate mai sus poate asigura succesul acțiunii. Altfel, rămînem unde sintem — adică, la un nivel pe care sarcinile de productivitate și de preț de cost nu ni-l mai permit. ________ ing. Matei POPESCU NOTA REDACȚII din Trustul nr. 5 de construcțiimontaj—Brașov Articolul de mai sus este a cincea pledoarie pe care gazeta a făcut-o în decurs de doi ani, pentru rezolvarea problemelor legate de introducerea pachetizării cărămiizilor. Pînă la ora actuală nu a fost, insă, depășită nici măcar faza inițială a concretizării acțiunii, adică echiparea corespunzătoare a 3—4 fabrici. Argumentele invocate de ing. Al. Popescu ni se par logice și sînt, de altfel, bine cunoscute. Cînd vor reuși organele de resort, din Ministerul Industriei Materialelor de Construcții și din celelalte ministere și instituții centrale interesate, să le dea curs? U la toate locurile de muncă dintr-o fabrică, tehnica modernă poate avea ultimul cuvînt în ce privește creșterea productivității muncii. Sînt operații la care ingeniozitatea omului nu a creat încă mașina care să-i preia îndeminarea. La acestea, organizarea — și în special organizarea locului de lucru — au un rol de seamă în a face munca mai spornică. De la asemenea considerente a pornit discuția cu ajutorul de maistru, Dumitru Licu, despre operațiile ce se execută în secția de ambalaj a fabricii de geamuri din Scuieni. La această întreprindere — ca, de altfel, la orice fabrică de geamuri — tăierea și ambalarea produselor sunt operații la care se consumă o cantitate mare de manoperă. De aceea, și organizarea muncii in cadrul secției urmărește în primul rînd economia de mișcări. Astfel, tăietorii au în stingă mesei la care lucrează capra cu foile de geam sosite de la mașina de tras, iar în dreapta — capră pe care se așază produsele tăiate conform comenzii ,și, în spatele ei, buncărul în care aruncă geamurile sparte. Sub masa, la îndemînă, se află o mătură folosită, din cînd în cînd, la curățirea de cioburi a plușului de pe masă. Aflăm că muncitorii sosesc la lucru cu un sfert de oră mai devreme și găsesc la locul de lucru capra cu foile de geam și comanda, in care sunt trecute dimensiunile ce trebuie tăiate. în sfertul de oră pînă la începerea programului, ei fac curățenie pe masa de tăiat și în jurul mesei, astfel că în momentul începerii programului trec efectiv la lucru. Alimentarea cu noi foi de geam o face o formație de transport intern. Tăietorul Tudor Voinea a ținut să ne arate un așa-zis amănunt. Este vorba de o ramă metalică fixată la masa de tăiat; ea este prevăzută cu cursoare ce se pot fixa cu cîte un șurub. Tăietorul fixează, la început, cursoarele la distanța corespunzătoare dimensiunii comenzii — și pînă la terminarea acesteia nu mai este necesară nici o măsurătoare. Ideea a fost a maistrului Petre Soare, șeful secției, iar aplicarea ei simplifică mult munca tăietorilor (înainte vreme se marca dimensiunea cu ajutorul unor cuie bătute în masă — operație mai dificilă și care consuma mult mai mult timp). La fel de bine este organizată și munca lucrătorilor de la ambalaj. Și ei sînt aprovizionați ritmic cu lăzi, talaj și hîrtie. Intre activitatea unora și a altora există o strînsă legătură. Este interesant de văzut în ce măsură soluțiile adoptate țin seama de această interdependență. Despre asemenea probleme ne-a vorbit șeful formației de transport intern, Dionisie Militaru. El vine la fabrică aproape cu o oră mai devreme și se interesează la atelierul de confecții ce tipuri de lăzi sunt gata confecționate, le comunică maiștrilor de la ambalaj care, în funcție de aceste date, stabilesc ordinea execuției comenzilor la tăiatul geamului și cer la atelierul de confecții tipurile de lăzi în cantitățile necesare pentru ziua respectivă. Cunoscînd elementele respective, formația de transport, care începe lucrul cu un sfert de oră mai devreme, are timp suficient să aprovizioneze locurile de muncă ale tăietorilor și ambalatorilor pînă la sosirea acestora. V-am prezentat organizarea, așa cum a fost ea concepută. In realitate apar, uneori, perturbații care dereglează buna organizare. De pildă, în prezent se mai resimt efectele blocării parțiale a secției de ambalaj, din cauză că beneficiarii unor comenzi la export au întîrziat să ridice marfa destinată lor. Din aceste motive, aprovizionarea locurilor de lucru și scoaterea produselor ambalate au fost mult îngreunate. Alte perturbații ne sunt arătate de inginerul-șef al fabricii, Onofir Podar. Organizarea producției s-a făcut pornind de la necesitatea unei expediții zilnice de geamuri in vrac de 13 000 mp. Dar premisa nu s-a realizat, din cauză că întreprinderea de transporturi repartizează fabricii, de obicei, un număr prea mic de autocamioane , iar capacitatea de absorbție a șantierelor a fost mai redusă în lunile de iarnă și accesul la ele mai limitat. De aceea, media zilnică a expedițiilor în vrac se ridică la numai cca. 5500 mp. Ca atare, producția ambalată a crescut mult peste prevederi, iar capacitățile fabricii fac cu greu față acestei cerințe. De aici, dificultăți în aprovizionarea secției cu lăzi, in transportul lor și scoaterea din secție a lăzilor cu geamuri. „Există — ne spunem continuare ing. Onofir Podar — și cauze subiective ale unor perturbații. Unele su fost găsite și înlăturate, pe altele ne străduim să le depistăm. Efectele lor le-am constatat însă , aproximativ o oră din programul de lucru, productivitatea muncii este mai redusă". Apreciem atitudinea de a dezvălui cu sinceritate lipsurile ce mai persistă. Ea oferă garanția că înlăturarea lor nu va întîrzia multă vreme. Dar, dacă perturbațiile de natură subiectivă pot fi înlăturate după aflarea cauzelor lor, cele obiective, deși accidentale, nu pot fi nici măcar prevăzute. De aceea, am fi încîntați ca pe lîngă asemenea atitudini superioare și o organizare bine gîndită, să întîlnim și unele soluții mai puțin sensibile la perturbații, sau care să înlăture mai repede efectele acestora. T. MUSTACESCU ORGANIZAREA, intre ipoteză și realitate I Complex de deservire și locuințe în aceeași clădire In cadrul Direcției de sistematizare, arhitectura și proiectarea construcțiilor — Iași s-a elaborat un studiu tehnico-economic pentru amplasarea în municipiul Iași a unui complex al cooperației meșteșugărești, cu unități de prezentare la parter, ateliere la etajul I și locuințe la nivelele superioare, totalizînd 45 de apartamente pentru salariații U J.C.M. (tronsonul orientat către strada Sărâmie) , precum și locuințe proprietate personală, însumind 57 apartamente, și magazine alimentare la parter (tronsonul de colț și orientat spre strada Cucu). Autor: arhitectul Cezar Dărcescu. Amplasamentul a fost ales în zona Tg. Cucului, zonă comercială cu vechi tradiții, unde se întretaie o serie de străzi importante și care este lipsită de astfel de unități menite să satisfacă cerințele populației și ale turiștilor ce vizitează zona monumentelor istorice. Configurația și forma in plan a terenului au condus la proiectarea unui partid în formă de L, care să mobileze atit artera principală Sărâme — Elena Doamna, cit și strada creîndu-se un obiectiv important Cucu, prin tratarea plastică-arhitecturala ce i se va imprima, atît prin volume cit și prin detaliile proiectate. In prezent se află în curs de finalizare faza de execuție a proiectului, începerea lucrărilor la teren fiind prevăzută pentru acest an. (ing. Șt. CUMPĂNESCU, din D.S.A.P.C. — lași) Din inițiativa Direcției generale a industriei lianților și azbocimentului, din Ministerul Industriei Materialelor de Construcții, la Bicaz a avut loc o interesantă consfătuire în care s-au dezbătut probleme de organizarea producției și a muncii și de salarizare. La lucrări au participat ing. Mircea Ionescu, vicepreședinte al Comitetului Sindicatelor din construcții și industria materialelor de construcții ing. Sabîn Stanciu, șeful serviciului economic din D.G.I.S.A., lucrători din direcțiile plan vâțămînt financiar și personal __ îndirectori de unități și lucrători din compartimentele de resort ale unităților. Referate interesante, care au constituit baza unui larg schimb de păreri, a unui dialog viu privind o multitudine de aspecte ale temelor amintite au prezentat: Fabrica de ciment-Bicaz, ‘"Studiul fluxului informațional“ și „Modul de stabilire a productivității muncii fizice la principalele produse în diverse ipoteze“ ; Fabrica de ciment- Turda „Valorificarea cunoștințelor căpătate în anii 1968-1969 de salariații care au urmat cursurile de la CEPECA“ ; Fabrica de ciment-Fieni „Aplicarea de metode de organizare a locurilor de muncă, cu exemplificări practice, eficiență obținută etc.“ ; Fabrica de ciment-Tg. Jiu „Aplicarea variantei de diminuare a salariilor în cazul neîndeplinirii sarcinilor de plan și a celor individuale“. în discuții au fost abordate și alte probleme, care influențează activitatea economico-financiară a întreprinderilor, calificarea și ridicarea nivelului de cunoștințe al salariaților, cheltuielile pe mia de lei producție, metodologii de determinare a productivității fizice etc. Prin felul în care s-au desfășurat lucrările, un dialog permanent între participanți, pentru lămurirea unor probleme, consfătuirea a constituit un valoros și util schimb de experiență din care fiecare a învățat cîte ceva. O atestă dorința unanimă de a se mai organiza astfel de schimburi de experiență.  Un interesant schimb de experiență intre lucrătorii serviciilor C.P.M. din fabricile de ciment. Palatul telefoanelor din Cluj , interior finisat cu D.S.A.P.C. (arh. Vasile Mitrea), execuție — marmură. Proiect — ■ I.C.M.-Cluj Foto. Miklós KULIN FIȘIER Cărți noi în Editura tehnică & Ing. Lunar Keintzel : METODE SIMPLIFICATE PENTRU CALCULUL CONSTRUCȚIILOR MULTIETAJATE“ (274 pag. — 16,50 lei). Lucrarea inaugurează ciclul „Calculul și alcătuirea construcțiilor“, legat de activitatea de proiectare și cuprinzând părți teoretice urmate de exemple de calcul (alte titluri prevăzute să apară în acest ciclu : „Hale industriale cu un nivel. Elemente de calcul static“, de C. Rușcă și M. Perjescu ; „Proiectarea structurilor rezistente la acțiunea seismică", de Al. Cișmigiu și Em. Titaru). Ea tratează o serie de metode de calcul simplificate, elaborate în bună parte de autor, urmărind reducerea simțitoare a volumului calculelor necesare proiectării construcțiilor etajate. în prima parte sunt rprezentate calculul eforturilor în cadre etajate și în diafragme cu și fără goluri, precum și calculul deformațiilor, al rigidităților și al conlucrării spațiale a acestor elemente structurale. Partea a doua cuprinde calculul vibrațiilor proprii ale construcțiilor etajate și aplicarea acestuia la determinarea solicitărilor seismice. Se dau numeroase tabele numerice și 46 exemple de calcul. ” Dr. ing. Ion Teoreanu, ing. Maria Enculescu, ing. Eugen Marton : „CIMENTURI ALBE ȘI COLORATE 64 (232 pag.1 planșe color — 31 lei). Sintetizând studii și cercetări efectuate în țară și în străinătate, precum și cunoștințele tehnologice referitoare la cimenturile (portland și aluminoase) albe și colorate, lucrarea tratează elemente de chimie a acestor cimenturi, materiile prime necesare, tehnologia de fabricație, proprietățile și domeniile de utilizare,a încheind cu considerații economice. Lucrări documentare editate de C. D.C.A.S. un „buletin de informare TEHNICA66. Cele 10 caiete ce formează nr. 21970 prezintă noutăți din țară și din străinătate in domeniul sistematizării, gospodăriei comunale, construcțiilor industriale, agrozootehnice, de locuințe, socialculturale, administrative, inginerești, al instalațiilor, materialelor de construcții, ca și în probleme generale de proiectare și execuție și în probleme de organizarea, planificarea și economia construcțiilor. " „SINTEZE DOCUMENTARE”. Titlurile apărute de la începutul anului — printre care : „Durata de execuție a construcțiilor în diverse țâri“ (ing. Cezar Epure), „Executarea piloților și coloanelor prin metode moderne eficiente"* (dr. ing. Eugen Stănescu). ..Sisteme de încălzire și ventilație la construcțiile agrozootehnice“ (ing. Șerban Mehedinți) — prezintă pe baza unui material documentar din țară și de peste hotare, progresele recente, tendințele actuale și orientarea generală de perspectivă în domeniile tratate. Indicații bibliografice utile oferă „Catalog de traduceri 46, vol. I, 1970, și „Cărți străine intrate în bibliotecile din România 66, nr. 2, 1970. Instalație de aplicat tencuieli stropite, mase de spaclu, zugrăveli și vopsitorii ț Pistolul de stropit : masa proprie 1,070 kg, diametrul duzelor 2.5—6 mm ; •s Pistolul de vopsit : masa proprie 0,800 kg, diametrul duzelor 1,3—3 mm ; • Recipientul pentru materiale : capacitate 1.50 t, presiune de lucru 3 kgf cmp, masa proprie 31 kg ; • Pilnie : capacitate 1—2,8, masa proprie 0,6 kg ; • Furtun pentru aer : lungime 10 m, masa proprie 2,5 kg ; • Furtun pentru material : lungime 10 m, masa proprie 2,5 kg ; • Consumul maxim de aer : 3,6 mc/h ; • Productivitate medie : 35—120 mp. h. Instalația aplică in straturi subțiri, prin stropire, cu ajutorul aerului comprimat, diferite materiale de finisaj, ca de exemplu : — tencuială stropită simbol 8203 — un nou produs pa bază de dispersie de acetat de polivinil, conținind pigmenți, nisip fin și alte materiale de umplutură în proporție de 82%. Intrat în fabricație la întreprinderea „Policolor“București : — glet de mortar cu nisip fin și aracet : — zugrăveli de var și humă : — vopsitorii pe bază de emulsii apoase cu polimeri : — vopsitorii pe bază de ulei. Aspectul finisajelor rezultate este de calciu-veehto, cu bobul mai mărunt sau mai mare, in funcție de materialului. natura debitul de aer, mărimea diametrului și forma duzelor utilizate. Instalația se compune din următoarele părți principale : pistol pentru stropire (1), pistol pentru vopsit (2), recipient materiale (3) pentru sau ptinie pentru material (4), furtune pentru transportul materialului (5) și pentru aer (6). Sursa de aer comprimat poate fi un compresor de vopsitorie Fcv 240, fabricat de uzina CARACTERISTICI TEHNICE : „Timpuri noi” — București. Racord mo/ot/ot/ de /o rec/aer, e PODUL RULANT ARTICULAT „Z" Făcînd obiectul unei invenții brevetate în Franța și achiziționate deja în 17 țări, printre care U.R.S.S., Statele Unite și Japonia, podul rulant articulat „Z“ elimină dificultățile pe care le creează curent căile de rulare care nu-s perfect plane și paralele. Dintre cele două cărucioare de rulare, cu ampatamentul foarte redus, numai unul este prevăzut cu grup motor. Grinda este fixată de cărucioare printr-un sistem original de articulații și de culisare. La demarare, căruciorul motor pornește înainte, producînd în grindă un efort a cărui componentă antrenează și al doilea cărucior. Pentru ca la oprire, acesta din urmă să nu fie antrenat în continuare de inerție, ambele cărucioare sunt fs revaliate cu cîte un motor de frînare. In cazul, cînd fiecare din cele două cărucioare are propriul său grup motor, ele se ajută unul pe altul, puterea ansamblului fiind egală cu suma puterilor lor. Micile neregulamați ale căii de rulare nu mai provoacă blocarea podului. (2423) <0 „Mamba“ este denumirea unui dispozitiv creat de industria britanică, pentru sudarea perimetrală automată a țevilor de 1—lVa“, lVa—2“, 2—21.Va. Rapid și precis, el execută suduri de calitate superioară, inclusiv suduri autogene cu tungsten inert, pentru îmbinarea cap la cap a țevilor. Cele două jumătăți din care se compune dispozitivul se montează simplu în jurul țevii, cu ajutorul unor blocaje reglabile. Viteza de rotație și viteza de avansare a âîrrhei de «udutâ sînt fixate dinainte, astfel că dispozitivul lucrează singur, fără intervenția muncitorilor specializați. (2425). • Această suprafață decorativă a unui element din beton monolit aparent a fost obținută cu ajutorul unor frînghi, prins*? în cuie fără floare pe partea interioară a cofrajului, distanța între ele fiind reglată printr-un „pieptene“ de lemn. Imbibîndu-se de apă la turnarea betonului, frînghiile se umflă, iar prin uscare revin la diametrul inițial, ceea ce ușurează scoaterea lor (aceasta se face — la 24 de ore după decofrare, care la rîndul ei se execută la 24 de ore după turnare — foarte lesne, prin tragere cu mina). Numărul de refolosiri este de minimum 3. Amprentele elicoidale ale frînghiilor îmbunătățesc rezistența elementelor de fațadă la acțiunea agenților atmosferici, întrucît grăbesc împrǎștierea și evaporarea apei provenite din ploi. (2004). • Ținînd seama de evoluția cerințelor funcționale ale construcțiilor și de necesitatea satisfacerii lor prin echipamente corespunzătoare, un studiu efectuat în R.D. Germană apreciază că în 1980, ponderea valorică a instalațiilor în volumul total al construcțiilor va crește cu aproximativ jumătate din nivelul actual, atingînd 15,9%. Ca atare, pentru perioada 1971—1975 se prevede crearea unei puternice baze pentru producerea în serie unor echipamente moderne, complexe, cu un grad ridicat de automatizare, intr-un sistem unitar care să ofere posibilități averse de asamblare a elementelor fabricate și livrate pe bază de catalog. Producția industrială de elemente in serie va fi completată cu prefabricarea industrială a subansamblelor, inclusiv a unor celule spațiale preasamblate. Principalele capacități vor fi concentrate în două mari combinate, a căror tate va fi coordonată cu activiproducția de montaj. (2429) • în imagine — reprezentarea grafică a efectului unui șoc seismic asupra unei clădiri. Liniile cenușii suprapuse pe cele albe ale scheletului arată deplasarea structurii. Analiza a fost făcută cu ajutorul mașinii electronice de calcul, aplicîndu-se un program elaborat de un colectiv de la Universitatea din Londra (care utilizează o seismogramă transpusă în limbaj digital). (2006). PRODUS PRETENȚIOS, AMBALAJ LA FEL U 429 km de țevi de precizie, în sau drepte, au fost livrate de o firmă engleză pentru a servi la echiparea cazanelor a trei termocentrale din Italia. Furnizorul a luat măsuri speciale pentru ca țevile să nu fie degradate în timpul transportului. Acestea au fost curățate , uscate minuțios, capetele lor au fost astupate cu dopuri din plastic — după care țevile au fost așezate în pachet, însă fiecare din ele pe distanțieri din material plastic, ca să nu se frece în timpul transportului. Pachetele au fost ambalate în folii de polietilenă, iar pentru a evita orice posibilitate de coroziune, aerul din interiorul ambalajului a fost înlocuit cu azot uscat. (2426) DETECTOR DE PIERDERI DE PRESIUNE Un nou dispozitiv pentru detectarea pierderilor de presiune și scurgerilor în sisteme sub vid folosește o sondă cuplată cu un mic microfon din ceramică. El poate identifica o pierdere de presiune de ordinul a 50 mm coloană de apă (0,005 atm.) printr-un orificiu de circa 0,25 mm, pe o rază de circa 3 mm de la punctul unde se face verificarea. Sonda este introdusă de-a lungul conductelor, rezervoarelor, îmbinărilor, pentru capta sunetul ce se produce în interiorul instalațiilor, datorită pătrunderii aerului. In cazul sistemelor sub presiune, la care sunetul provocat de scurgeri este produs la exterior, sonda este alcătuită dintr-un concentrator direcțional de sunet, care se orientează în direcția punctului de pierdere ; acesta urmă se localizează cu ajutor din indicatoarelor vizual și auditiv ale aparatului. Sonda poate capta și ultrasunete și poate fi utilizată și în locuri zgomotoase, fără a fi influențată de aceasta. (2427) . Un plafon din plăci ondulate autoportante, din poliester translucid incolor sau în culori deschise, a fost introdus în fabricație în Franța Flocile sînt susținute de grinzi profilate la rece, fiind introduse prin alunecare în golurile acestora, fără fixare (putind fi astfel scoase cu ușurință, pentru curățire). Rigiditatea profilelor permite o deschidere de pînă la 5 m. De grinzile de susținere poate fi fixat sistemul de iluminare (de pildă, tuburi fluorescente). (2430) • Structura unei școli cu săli de clasă, pe două nivele, a fost executată în Anglia în mai puțin de două zile, folosindu-se la pereți panouri prefabricate din zidărie de cărămidă, de 7,8 x 2,5 m, iar la planșeu — grinzi dublu T prefabricate. (2383) Notele publicate la această rubrică rezumă articole și informații din cele mai recente numere ale unor reviste străine de specialitate. Cititorii care doresc să se documenteze mai în detaliu asupra noutăților prezentate de noi sunt rugați să ne scrie, indicind numărul aflat în paranteză la sfîrșitul notei respective , redacția le va comunica in cel mai scurt timp, datele bibliografice necesare. I ... ....—-ii, I .... I ■ I. I.»».,.1«,. „ In decurs de cîțiva ani, creșterea productivității muncii pe șantierele de locuințe din Moscova va trebui să asigure reducerea consumului de manoperă pe mp de suprafață locuibilă la 6—7 om-zile pentru clădirile cu zidărie de cărămidă, 3—3,5 om-zile pentru cele din blocuri mari prefabricate și 1,5—2 om-zile pentru cele din panouri mari. Una din măsurile preconizate in acest scop este executarea din prefabricate de mari dimensiuni a părții de sub cota 0 (subsolul tehnic) la clădirile din panouri mari. 2422 în proiectul acestui nou cartier de locuințe din orașul ucrainiaft Ivano-Frankovsk, arhitecții și urbaniștii au adoptat unele idei care dau ansamblului personalitate : un sistem de construcție variat ce îmbină amplasarea liberă cu incintele închise, forme variate în plan și regimuri de înălțimi diferite ale clădirilor, utilizarea largă a tronsoanelor decalate care oferă o notă deosebită de dinamism, introducerea unui parc semicentral, rezervarea de terenuri pentru industrii nenocive, arteră magistrală de contur. (2432) • Cea mai lungă bandă transportoare de tip Stereoduc (realizare a Societății europene de manipulare continuă, din Franța) va fi instalată în Noua Caledonie ; ea va avea 13 070 m. Recordul european îl deține o bandă de 4000 m, în Spania. Fotografia noastră vă prezintă o porțiune din tunelul stereoductului de 2650 m lungime care leagă cariera de materii prime cu secțiile de producție ale fabricii de ciment de la Gargenville (Franța). Puterea motoarelor de antrenare, calitatea benzii și rezemarea ei pe riscuri distanțate cu 1—3 m permite să se transporte chiar blocuri de calcar de 3 tone. (2424).