Constructorul, septembrie 1970 (Anul 22, nr. 36-39)

1970-09-12 / nr. 37

Constructorul Instrument de optimizare (Urmare din pag. l-a) lea punct al profilului C.C.P.C., la care mă refeream înainte : analiza și programarea unor probleme care se întîlnesc curent în proiectarea de construcții, arhitectură și sistematizare și în conducerea lucrărilor de construcții, întrucât am reușit să antrenăm în colectivul nostru câțiva analiști cu experiență de 5—10 ani în utilizarea calculatoarelor, care au contribuit și la formarea și specializarea celorlalte cadre, am putut trece masiv la elaborarea de modele, algoritme și programe specifice activității de construcții, astfel ca la data primirii calculatorului să existe, transcrise în limbajele 1RIS-50, un set cu mai bogat de programe aplicative elementare și complexe. Urmărim ca acestea să permită beneficiarilor să prezinte doar minimul de date strict necesar caracterizării problemelor concrete pe care le au de rezolvat, într-o formă cât mai simplă și mai sistematică ; să se asigure corectitudinea prelucrării prin verificări automate a acestor date, precum și a rezultatelor calculelor ; să se livreze rezultatele într-o formă utilizabilă direct de către beneficiari, ca piese de proiect sau de rapoarte. — Ar fi, cred, util să menționați citeva din programele elaborate sau in curs de elaborare, care vor permite rezolvarea problemelor pe calculatorul C.C.P.C. — Lista este cuprinzătoare, dar mă voi rezuma la exemplificări mai semnificative. Să luăm, de pildă, domeniul planificării, organizării și conducerii execuției lucrărilor de construcții-montaj. Programul TERMEN (utilizînd metoda drumului critic cu reprezentarea activităților pe nod ori pe arc, sau metoda potențialelor) va permite determinarea termenelor minime și maxime de începere și terminare a activităților pentru realizarea oricărui obiectiv : prezentarea rezultatelor se va putea face în diferite variante de pildă după programul CALEN (care va servi la stabilirea datei calendaristice pentru orice ansamblu de termene exprimate prin distanța față de un „termen zero“, ținînd seama de zilele de sărbătoare, eventual și de cele în care beneficiarul consideră că nu va lucra din cauza intemperiilor) sau după programul GANTT (desenarea graficului obișnuit cu bare). Programul ALDRES (alocarea resurselor) va asigura, pornind de la datele inițiale pentru un graficrețea sau de la o diagramă GANTT, stabilirea necesarului de materiale, forțe de muncă, fonduri, utilaje etc. pe diferite perioade (se poate obține și graficul repartizării pentru oricare din resurse, sub formă de histogramă, utilizînd programul HIRES).Pe baza unei liste cu codurile articolelor din cataloagele de prețuri de deviz și cu cantitățile corespunzătoare, date de beneficiar, se va putea face — prin programele DEVES — calculul devizelor estimative. Programele EXTRES vor fi folosite la obținerea extraselor de materiale, utilaje etc. pentru devize întregi sau părți de deviz. In domeniul structurilor de construcții, punem la dispoziția proiectanților un sistem de programe care iși propune analiza stării de eforturi și deplasări în stadiul elastic linear, în stadiul nelinear și în stadiul limită din încărcări statice sau dinamice pentru cele mai generale structuri de bare articulate (grinzi cu zăbrele, sisteme reticulare), de bare în general (arce, cadre cu bare drepte sau curbe, rețele de grinzi etc.), structuri continue bidimensionale (grinzi,pereți, diafragme, plăci, cupole, baraje in arc ș.a.), structuri mixte (bazate pe conlucrarea dintre bare și elemente bidimensionale) și chiar blocuri masive tridimensionale. Utilizarea acestor programe, ca și a celor din domeniul rețelelor de alimentare, al studiilor de circulație urbană, va economisi un considerabil volum de muncă în proiectare, va contribui la abordarea unor ipoteze mai apropiate de realitate, va grăbi elaborarea documentațiilor, va duce la importante reduceri de investiții prin analiza unui număr mare de variante sau chiar prin găsirea directă a soluției optime — și, in sfîrșit, va asigura ridicarea activității proiectanților la o treaptă superioară de concepție. Un deosebit interes prezintă și sistemele de programe pentru rezolvarea problemelor de algebră, lineară, de teoria grafurilor, precum și cele privind clasificarea colecțiilor de date, selecționarea amplasamentelor etc. Ținînd seama că durata de formare a unui specialist în problemele de analiză, modele și programare la calculatoarele electronice este de un an — un an și jumătate, veți fi de acord că Succinta enumerare de mai sus punctează o activitate bogată, la realizarea căreia ne-au ajutat atenta selecționare a cadrelor (folosind și teste de aptitutoini), școlarizarea lor fie în cadrul centrului, fie la CEPfICA, I.E.T.C. sau în străinătate. — sintetizica, centrul este pregătit pentru... lansare. Sunt oare și viitorii du. beneficiari pregătiți să utilizeze serviciile C.C.P.C. ? — Un început consider că s-a făcut. Destul de bun. Au fost Încheiate, ori sunt în curs de Încheiere, convenții cu primii utilizatori — ARCOM, I.C.S.I.M.București, I.P.G.C. ș.a cu I.P.C. am și avut prilejul să colaborăm (la elaborarea programelor pentru dimensionarea secțiunilor de beton armat). Așteptăm și din partea altor institute și Întreprindemi răspunsul la oferta documentară pe care le-am făcut-o. Aș vrea să subliniez cu acest prilej cât de Indispensabil este, pentru utilizarea completă a posibilităților calculatorului, concursul specialiștilor din producție — Ingineri, economiști, arhitecți, cercetători etc., fără de care nu pot fi formulate problemele importante, nu poate fi valorificat fondul de programe elementare. important de știut: In ce condiții se acordă PREMIILE PENTRU ECONOMII DE MATERIALE ȘI FORȚĂ DE MUNCĂ Tntr-un articol din nr. 27, din 4 iulie a.c., al gazetei noastre, au fost explicate condițiile în care se acordă salariaților din unitățile de construcții-montaj, in conformitate cu H.C.M. nr. 151/1970, premii pentru realizarea de economii de materiale și forță de muncă. Aceste prevederi constituie un puternic stimulent al inițiativei la locul de muncă, pentru folosirea chibzuită a resurselor, în scopul de a mări eficiența economică a activității de construcții. Recenta aprobare, de către Ministerul Construcțiilor industriale, a modului de acordare a acestor premii ne oferă prilejul să referpm cu amânunte de larg interes. Așa cum se arăta in articolul menționat, premiile pentru economii de materiale pot fi acordate dintr-un fond de premiere de pînă la 50%, respectiv 40% sau 30% din valoarea economiilor realizate. Lista materialelor pentru a căror economisire se acordă premii de pînă la 50% din valoarea economiei realizate a fost aprobată printr-un Ordin al ministrului construcțiilor industriale. Ea cuprinde : — materiale metalurgice : oțel-beton ; profile laminate grele; profile laminate mijlocii și ușoare ; tablă mijlocie și groasă ; tablă subțire pînă la 3 mm ; tablă zincată ; țevi din oțel pentru instalații și pentru construcții ; țevi din oțel pentru conducte cu diametrul între 6 5/8* și 14 3/4* și cele cu diametru mai mare de 419 mm ; — materiale electrotehnice : cabluri electrice subterane de forță din cupru și aluminiu ; cabluri nearmate cu izolație din PVC ; cabluri de sudură (electrice) ; conductori NSH (MCG) ; acumulatori ; — combustiblii-carburanți ; benzină , motorină ; uleiuri lubrifiante ; — materiale de construcții : ciment; plăci de azbociment ; geamuri : — toate materialele lemnoase. Lista materialelor pentru a căror economisire se acordă premii dintr-un fond de premiere de pînă la 40% din valoarea economiilor realizate se aprobă de către trusturile cu statut de centrală. Pentru unitățile economice de construcții-montaj subordonate direct ministerelor, altor organe centrale și comitetelor executive ale consiliilor populare județene și al municipiului București, lista materialelor respective a fost aprobată de Ministerul Construcțiilor Industriale. Ea cuprinde : — materiale metalurgice : electrozi de sudură ; cărămizi refractare ; laminate din cupru ; laminate din aluminiu ; — materiale de construcții ; var , tuburi de azbociment ; plăci de plută bitufflinată ; — materiale chimice : carbid , anvelope ; — materiale electrotehnice : conductori din cupru și aluminiu izolați cu PVC ; cabluri de măsură și control cu izolație din PVC, armate și nearmale. Lista materialelor pentru a căror economisire se acordă premii dintr-un fond de premiere de pînă la 30% din valoarea economiilor se stabilește de către conducerile unităților din ramura de construcții-montaj. Se vor putea premia — în limita a pînă la 50% din valoarea lor — și economiile ce se obțin la materialele numerate, prin prelungirea duratei normate de funcționare a unor utilaje. Aceste utilaje și elementul component asupra căruia se vor determina economiile, s-au aprobat prin ordinul Ministerului Construcțiilor Industriale. Ele sunt : electrocare — respectiv bateriile de acumulatoare — idem ; excavatoare peste 0.5 mc cupă, buldozere peste 100 CP, materiale peste 15 tone — piesele de schimb. Fondul de premiere pentru realizarea de economii de materiale se constituie trimestrial, iar premiile se plătesc în prima lună după trimestrul expirat. Pentru economiile de materiale obținute prin prelungirea duratei de funcționare a Utilajelor, fondul de premiere se constituie și premiile se plătesc după ieșirea din reparație a utilajului respectiv. Premiile fin sînt plafonate, nu intră în calculul cîștigului mediu și se plătesc si în afara fondului de salarii — premiile pentru economisirea materialelor prevăzute în lista aprobată de M.C.Ind., la care cota fondului de premiere este de pînă la 50%, în cazul cînd economiile la fiecare poziție în parte reprezintă economii nete la materialele nivelul unității economice, economisite fiind puse la dispoziția organului ierarhic superior , — în cadrul fondului de, salarii planificat, pentru toate celelalte economii de materiale. Aceste premii se acordă cu condiția ca : prescripțiile tehnice să fie respectate , economiile să fie măsurabile și să rezulte din documentele de evidență ale întreprinderii , să nu se depășească valoric normele de consum stabilite pentru totalitatea celorlalte materiale, utilizate la locul de muncă respectiv. Premiile se acordă, de regulă, muncitorilor de la locurile de muncă unde s-au realizat economii și, dacă este cazul, și cadrelor tehnice care participă la conducerea și executarea procesului de producție. Premiile individuale se aprobă : de către organul colectiv de conducere, pentru salariații unității și pentru conducerea grupurilor de șantiere și șantierelor de gradele I, II și IV cu evidență proprie , de către conducerea grupurilor de șantiere și a șantierelor de gradele I, II și III, pentru salariații acestora. Normele de consum de materiale ce se au în vedere la determinarea economiilor de materiale sunt cele cuprinse în indicatoarele republicane de deviz. Premiile pentru economii de forță de muncă se acordă salariaților — muncitori sau personal tehnico-administrativ, executanți direct la locul de muncă — care, prin aplicarea unor măsuri de raționalizare a procesului tehnologic sau a organizării locului de lucru, pe bază de studii aprobate de conducerea unității, reduc formația de lucru cu modificarea corespunzătoare a normei de muncă, obținînd economii de forță de muncă, fără modificarea calității. Salariații ce obțin economii de forță de muncă au dreptul — atît cit lucrează la locul de muncă respectiv — la un premiu reprezentând următoarele proporții din economia de manoperă realizată in fiecare lună ; 30% în primele 12 luni de la realizarea economiei ; 10% în următoarele 12 luni ; 5% într-o perioadă de incă 12 luni. Salariații ce sunt premiați pentru economii de forță de muncă nu vor putea fi premiați la sfîrșitul anului pentru economii la fondul de salarii. Premiile pentru economia de forță de muncă se plătesc în cadrul fondului de salarii planificat. ' . Comitetul de direcție al T.C.L.Cluj a dezbătut cifrele de plan pe noul cincinal. Față de nivelul sarcinilor pe 1970, în 1975 volumul producției va crește cu 23,7»0. iar productivitatea muncii cu 38,6%, în listele de lucrări figurează 17 500 de apartamente, 260 săli de clasă, extinderea fabricilor de bere de la Cluj, de mobilă de la Dej ș.a. Pentru dezvoltarea bazei tehnico-materiale a trustului s-au prevăzut 168,5 milioane de lei, care vor fi folosiți, printre altele, la amenajarea unei linii de fabricație a fîșiilor cu goluri la Cluj, a unui poligon de prefabricate la Turda, la amenajarea de spații de cazare pentru 300 de muncitori etc. (Gheorghe LAZANU, corespondent) • Printre altele, constructorii de la T.C.M.M. execută la Rovinari un baraj de atenuare a viiturilor, cu o capacitate de reținere de 400 milioane mc apă, și un evacuator menit să limiteze debitul de scurgere la posibilitățile de preluare ale canalului. Lucrările hidrotehnice, care s-au executat sau se execută, vor înlesni exploatarea bazinelor carbonifere de la Gîrla, Cicani și Beterega, ferindu-le de inundațiile Jiului.Ștefan PODĂRIȚA, corespondent) formate din pag. la)siunul și tehnic La construcții peste 15 000 de elevi — la cursuri de zi sau serale. La această cifră trebuie adăugat și numărul celor ce își însușesc meseria prin ucenicie la locul de muncă și prin cursuri de calificare. Precum se vede, cifrele marchează un spor însemnat față de anii precedenți, corespunzător cu cerințele de cadre calificate ale sectoarelor respective, care vor cunoaște în următorii ani o dezvoltare importantă. Dar trăsăturile caracteristice ale acestui an Școlar nu constau numai în deosebiri de ordin cantitativ. Ele vizează in egală măsură perfecționarea și modernizarea învățămîntului, adaptarea lui la cerințele actuale ale economiei nationale și ale dezvoltării tehnicii. Se va pune un accent deosebit pe însușirea unor cunoștințe practice aprofundate, pe lucrul efectiv in cadrul atelierelor, laboratoarelor și in unitățile productive, pe crearea unor produse utile, pe producția școlară. Planurile de invățămint și programele au fost adaptate acestor cerințe; la elaborarea lor au participat direcțiile de resort din Ministerul Construcțiilor Industriale, Ministerul Industriei Materialelor de Construcții și Comitetul de Stat pentru Economia și Administrația Locală, astfel că avem garanția că pregătirea elevilor va corespunde mult mai bine nevoilor producției. Îmbunătățiri substanțiale in privința conținutului invătămintului au fost aduse liceelor de specialitate, la care au fost eliminate paralelismele ce mai existau încă între unele discipline, s-a restructurat predarea matematicii și chimiei, s-a pus un accent mai mare pe activitatea directă a elevilor In orele rezervate instruirii practice. In încheiere, trebuie să arăt ca masurile la care m-am referit sint urmarea firească a aplicării Legii invățămîntului și că ele vor fi accentuate în anii viitori“. CUNOȘTINȚE MAI APROPIATE DE CERINȚELE PRODUCȚIEI La start: A 17-a promoție Grupul școlar de construcții nr. 1 al Direcției generale de construcțiimontaj a Consiliului popular al municipiului București împlinește la 5 septembrie 10 ani de existență, numârindu-se printre primele școli de acest gen din țară. înființat în 1931, acest grup școlar a pregătit peste zece mii de muncitori calificați și sute de maiștri fiind o adevărată pepinieră a șantierelor de construcții din oraș ln București. De la 300 de elevi în anul 1936, pregătiți pentru meseriile de zidar, mozaicar, tîmplar și dulgher, în prezent există peste 3300 de elevi, școlarizați pentru 50 de meserii. Sunt cifre concludente care sugerează dezvoltarea acestei unități școlare, dezvoltare izvorîtă din necesitățile realizării an de an a vastului plan de construcții în capitala țării. Mulți dintre foștii elevi de ieri sunt astăzi ingineri, maiștri apreciați, destoinici șefi de formație, iar majoritatea — constructori de nădejde in colectivele de muncă unde lucrează. In noul an școlar, activitatea se va desfășura in două localuri (cel din bd. Leontin Sălăjan și cel din Vitan) fapt ce a impus luarea unor măsuri organizatorice deosebite. Ele se referă la repartizarea judicioasă a cadrelor didactice, a personalului tehnico-administrativ și a cadrelor didactice ajutătoare (pedagogi, laboranți și bibliotecari), la strădaniile pentru terminarea și amenajarea cantinei din Vitan, Unde de la 15 septembrie vor servi masa peste 1500 de elevi, și încă la atîtea altele. Peste cîteva zile, Începe un nou an școlar, cel de al 17-lea în istoria bogată în fapte afectivul de cadre grupului școlar. Cadidactice, elevii sînt hotărîți să adauge noi fapte la șirul succeselor de pină acum. Mircea ROLOGA In pragul inaugurării In acest an, rețeaua de învățămînt profesional a Ministerului Industriei Materialelor de Construcții sporește cu încă o școală. Amplasată la Iași, ea va dispune de un local cu 10 săli de clasă și două laboratoare. O construcție anexă, cu încă șase laboratoare și două cămine cu cîte 294 locuri. În primul an de funcționare, cursurile vor fi urmate de cca. 490 de elevi, împărțiți în 13 clase. Ei se vor pregăti să devină ceramiști, lăcătuși, sudori, strungari, electricieni, laboranți. f ÎN PREGĂTIRE: CATALOGUL DISPOZITIVELOR DE PRINDERE La Institutul de proiectare pentru construcții al M.C Ind. se află in curs de elaborare un catalog cu fișe tehnice ale dispozitivelor de prindere. Lucrarea — concepută conform indicațiilor conducerii ministerului privind mărirea continuă a gradului de mecanizare In aperațiile de încărcare-descărcare, manipulare, depozitare și montaj al elementelor prefabricate din beton, construcțiilor metalice, utilajelor etc. — va cuprinde în final trei volume. In primul volum, care va apare în curînd, sînt cuprinse dispozitivele necesare pentru manipularea, montajul, depozitarea și transportul elementelor din beton (tipizate și unicate) confecționate în Industrie sau pe poligoane de șantier, ce alcătuiesc structurile halelor Industriale. Volumul al doilea (care se află în faza finală de elaborare, urmând ca pină la sfîrșitul anului să fie multiplicat) va cuprinde dispozitivele de manipulare , încârcire-descărcare și depozitare pentru diferite materiale, construcții metalice și utilaje. Al treilea volum va constitui o completare a primelor două; ca urmare a continuării studiului acestor probleme , el va fi elaborat și multiplicat în primul semestru al anului 1971. Materialul tehnic-informativ cuprins în catalog este destinat unui cerc larg de specialiști (proiectanți, executați, etc.), care vor putea alege dintre dispozitivele de manipulare și montaj, minuțios selectate, pe cele mai eficiente pentru nevoile lucrărilor lor. Analiza dispozitivelor prezentate a fost efectuată pe baza unor criterii cu eficiență ca : grad sporit de universalitate , exploatare cît mai simpla. pin punctul de vedere al operațiilor de prindere a dispozitivului de piesa respectivă și ai timpilor de lucru necesari , greutate cît mai redusă a dispozitivului, evidențiată printr-un raport mic Intra greutatea proprie și sarcina maximă pe care o poate ridica etc. Fiecare dispozitiv este prezentat intr-o fișă tehnică ce cuprinde caracteristicile lui tehnice: domeniul de utilizare, proiectantul, producătorul, prețul informativ. Ir, fișe dispozitivele sunt prezentate schematic, pe baza funcțiilor ce le îndeplinesc, corelate cu gradul de universalitate stabilit. Alegerea tipurilor de dispozitive necesare operațiilor de încărcare—descărcare, manipulare, depozitare și montaj al elementelor din beton, materialelor de construcție, construcțiilor metalice și utilajelor se poate face pe baza indicațiilor privind domeniul de utilizare prevăzute în catalog. (Virgil Teleanu, corespondent). M. G. Ind.—Trustul de mecanizare—București UTILAJE Șl DISPOZITIVE v%':' ■ Éfe-i . ' ' ‘ DE MICĂ MECANIZARE produse de întreprinderea „6 MARTIE" TIMIȘOARA/Calea Circumvalatiunii nr.. î-12 tel. 17761-2-3 * * Placă vibratoare electrică pentru beton, de 250 litri PLACA VIBRATOARE ELECTRICA se utilizează in construcții la următoarele categorii de lucrări : compactarea betonului pentru realizarea drumurilor de acces, aleilor și trotuarelor ; compactarea suprafețelor întinse pentru realizarea de piste de încercări, pardoseli de hale industriale și platforme de lucru , realizarea elementelor prefabricate din beton cu dimensiuni plane mari (planșee, pereți etc.) formate pe orizontală. De asemenea, ea se mai poate folosi la compactarea straturilor de pietriș, nisip sau pămînt pe șantiere, la tasarea căilor de acces, la astuparea gropilor și șanțurilor. Acest utilaj de mică mecanizare se compune din placa propriu-zisă (de formă dreptunghiulară, cu margini ridicate, avînd în partea interioară rigidizări) și un suport pe care este montat vibratorul, element motor al utilajului, tip VC-2 (după asimilarea în anul 1972 a vibratorului VEE-600, dispozitivul va fi dotat cu acesta). Pe placă sunt montate cele două elemente de amortizare, fiecare cu clte două tampoane de cauciuc. Pe amortizoare este montat prin articulații cadrul miner, pe care se află comutatorul inversor, legat de vibrator Și transformator prin conductori electrici fixați de cadru cu cleme. CARACTERISTICI TEHNICE : vibrator tip VC-2 (230 W ; 2350 rot./min. 24 W, 30 Hz); frecvența vibrațiilor — 2830 vibr./min.; amplitudinea — 1,2 mm ; forța perturbatoare — 200 kgf; dimensiunile zonei active a plăcii — 650x310 mm; cadrul miner — 1120 mm; înălțime, 410 mm. lățime; duritatea tampoanelor de cauciuc — 51—52# Share; greutatea totală — 58 kg. Durata de serviciu normală : 10 ani. Prețul informativ : 3 800 lei.Documentația tehnică : proiect PVE1-00, elaborat de T.M.B. —- Atelierul de proiectare 4-Timișoara și norma internă a întreprinderii „6 Martie“-, Timișoara). • Condiții de livrare : prin Baza de aprovizionare a T.M.B., București, șos. Giurgiului nr. 184, sectorul 5, telefon 23.79.40. Tampoane pentru capătul căii de rulare a macaralelorlu un Tampon amortizor, care funcționează prin comprimarea unui resort. Se fixează prin strîngere, fără străpungerea șinei. Resortul, fixat pe o placă, este reglabil în plan vertical, pentru a putea fi adaptat la diferite tipuri de macarale. Conducte emailate Prof. Evgheni Podkletnov, din Moscova, a conceput un aparat care acoperă un cîmp electromagnetic, pentru emailarea conductelor metalice. Conducta, pe care se aplică prin pulverizare un strat de email lichid, este introdusă în aparat cu o viteză de 1 m pe oră. Emailul aderă puternic la oțel și rezistă la orice agenți agresivi (cu excepția acidului fluorhidric), precum și la temperaturi cuprinse între —70 ° și 500 ° C. Costul emailării nu este mai mare decît cel al protejării cu o peliculă de polietilenă, iar operația poate executată și in condiții de șantitier. Prima conductă experimentală astfel protejată a fost montată in Caucaz, (2539) . La o expoziție de construcții din Anglia a fost prezentat, cu două luni în urmă, un apartament în care încălzirea este asigurată prin stratul de vopsea pe bază de grafit, exercitată electric, aplicat pe pereți. Această vopsea are o rezistență electrică mai scăzută in comparație cu soluțiile de grafit convenționale. Cînd suprafața vopsită este alimentată cu curent electric, ea iși ridică temperatura la 31 °—38' și radiază căldură. Sistemul funcționează cu curent de 40 V (ceea ce necesită un transformator), alimentarea făcându-se prin două benzi de aluminiu — una la partea inferioară, cealaltă la partea superioară a peretelui vopsit, camuflat sub pervazul pardoselii, respectiv sub o baghetă. Pentru a obține o încălzire corectă, se calculează mai mult necesarul de căldura, apoi se determină suprafața de perete ce trebuie vopsita Temperatura se menține constantă cu ajutorul unui termostat. Instalația nu este costisitoare (cel mai scump element este transformatorul), iar consumul de energie pentru încălzirea unei camere de 25 mp este de 2,5 kV. (2555) Orientări în producția de panouri mari în U.R.S.S. Clădirile de locuit din panouri mari vor reprezenta în U.R.S.S., în viitorul apropiat, 50% din volumul total al locuințelor ce se construiesc. Necesitatea diversificării urbanistice și arhitecturale a zonelor locuite impune ca dezvoltarea producției de panouri mari să fie dirijată pe principii care să-i permită a face față variației de dimensiuni, de soluții arhitectonice și de finisare exterioară. Problema adaptabilității utilajului de prefabricare a elementelor de construcție pornește de la însăși proiectarea acestor construcții, și anume de la normalizarea și tipizarea unor factori de detaliu. In acest domeniu au fost adoptate gabarite limită pentru diverse game de elemente, ceea ce conduce mai întîi la tipizarea elementelor dintr-o gamă, apoi la legătura între game diferite prin tipizarea îmbinărilor, precum și la tipizarea unor elemente spațiale ca grupurile sanitare, puțuri pentru scări și lift etc. Toate acestea vor permite trecerea la un utilaj universal pentru industria prefabricatelor, adaptabil — fără modificări esențiale — la orice gamă de produse și dimensionat intre gabaritele limită. Tiparele și casetele vor Îngădui adaptabilitatea necesară prin stabilirea unui raport corespunzător între părțile lor fixe (funduri, pereți laterali de bază) și părțile detașabile. Tipizarea îmbinărilor și a elementelor va facilita și adaptabilitatea tiparelor, dar va conduce și la tipizarea lor. Adaptarea tiparelor pentru o nouă serie va fi executată în afara liniei de flux tehnologic, în spații speciale, așa încît acest flux să nu fie deranjat. Dat fiind faptul că gabaritele limită conțin o prevedere tehnologică de 10—20 de ani, pentru a nu se greva în mod inutil investițiile tiparele vor fi prevăzute numai pentru gamele actuale, urmînd ca ele să fie înlocuite pe măsura trecerii către gabaritele maxime. Universalizarea totală a utilajului de prefabricare presupune adaptabilitatea acestuia la orice schemă constructivă. Cum în esență schemele constructive sunt de două tipuri — pereți portanți interiori cu travee mică sau mare, studiile tehnico-economice au demonstrat neeconomicitatea unei asemenea universalizări. De aceea, proiectele tip pentru uzinele de prefabricate cu o producție anuală de 100—140 mp suprafață utilă adoptă principiul specializării pe producția pentru scheme cu travei mari sau mici. (2563 — Documentație C.D.C.A.S.) • Un curator special conceaput pentru ridicarea pe acoperiș materialelor necesare lucrărilor de izolații poate transporta 8-16 tone pe oră la o înălțime medie de 15 m ; înălțimea maximă de ridicare este de 30 m, iar Viteza de 120 m pe minut. Dispozitivul are forma unei scări din țeava de oțel, cu partea superioară curbată. Pe acest catarg se ridică o cupă cu capacitatea de 55 t, prevăzută cu rotițe și trasă de cablul unui troliu ; ajungind la capătul curbat al catargului, ea se răstoarnă automat într-un buncăr de 200 t sub care încape o roabă), aflat pe acoperir. (2557) • O firmă americană care închiriază utilaje antreprizelor de construcții a achiziționat peste o mie de microcomputere pe care le-a instalat pe macaralele hidraulice, excavatoarele, motocompresoarele și cilindrii compresori din parcul său. Computerele sunt de două tipuri: Sentry 7, care 11 avertizează pe mecanic cînd utilajul are nevoie de întreținere, inclusiv completarea sau schimbarea uleiului și rempresare ; Sentry 100, un sismat complex, care analizează 6 componente ale funcționării utilajului greu. Ambele sisteme se montează in cabina utilajului, împreună cu o „celulă K“ — un aparat electrochimic care poate înregistra, măsura și urmări turația motorului, orele de funcționare, opririle și pornirile, temperatura de lucru etc. Datorită acestui echipament, s-a putut trece de la chiria lunară la chiria orară a utilajelor și se obțin datele necesare pentru programarea reparației acestora în funcție de uzura efectivă. (2562) • Există în prezent diverse procedee și aparate pentru evitarea depuneri „pietrei“ în instalațiile sanitare, prin tratarea catalitică a apei. De pildă, procedeul „Sola“ utilizează un aparat compus dintr-un rezervor din aliaj diamagnetic, în care una sau mai multe celule (care trebuie curățate la 2—3 luni și schimbate în fiecare an) asigură tratarea electrostatică a apei, adică dispersia elementelor care s-ar putea depune. Procedeul „Polar“ se bazează pe un dispozitiv de magneți permanenți, montați într-un tub de oțel moale; lichidul ce trebuie tratat se scurge perpendicular prin cimpul magnetic, care acționează asupra sărurilor incrustante în soluție, astfel încît ele nu mai formează un depozit dur, ci se transformă într-un noroi fin, mobil, lesne de curățat. Procedeul „Gileam“ are ca principiu restabilirea echilibrului apei, perturbat prin ridicarea temperaturii , în interiorul rezervoarelor de producere sau de acumulare a apei calde sunt dispuși anozi din aluminiu special, alimentați (la polul pozitiv) cu curent redresat de tensiune foarte joasă, in timp ce polul negativ este legat la masa metalică a rezervorului, formind catodul. (2564) • Pentru izolarea termică a structurilor metalice de clădiri, care în cazul unui incendiu suferă deformări periculoase, fost pus la punct un procedeu care constă în aplicarea mecanică a unui strat de ipsos cu adaos de azbest și de Vermiculit. Se formează astfel în jurul profelor o cochilie autoportantă, care în caz de incendiu servind rămîne stabilă, ca protecție. (2560) • Statisticile arată că trecut în Franța, utilizarea anul pereții or-cortină a atins o cifră record — peste 417 000 mp, mai mult decit dublă față de cea din 1964, în timp ce la capătul aceleiași perioade, folosirea panourilor de fațadă se află într-un ușor declin, limitîndu-se la circa H0 000 mp. Cele două sisteme își găsesc aplicarea în principal la clădirile pentru învățămînt și la cele administrative ; panourile de fațadă sunt, de asemenea, râspîndite și în construcția de spitale. (2565) • Medalia de aur, cea mai înaltă distincție acordată de Institutul american al arhitecților, a fost decernată anul acesta lui Richard Buckminster Fuller, autorul „domului geodezic" — pavilionul S.U.A. la Expo '67. Arhitect, inginer, om de știință, profesor, autor de lucrări teoretice, Fuller — azi în vîrstă de 75 de ani — și-a căpătat un renume internațional. Soluția constructivă creată de el s-a extins uimitor de rapid ; în prezent se numără peste 10 000 de domuri geodezice, in 50 de țări. (2566) . Depășind doar cu puțin dimensiunile unei mașini de scris, „Computyper 5125“ reprezintă o interesantă noutate in domeniul mașinilor electronice de facturat și de contabilitate. Ea este prevăzută cu claviatură obișnuită, dar și cu circuite integrate din treia generație. Organul său de calcul este integrat în mașină, datorită unei miniaturizări extreme. „5125" este programabilă și poate înregistra șirurile de operații de efectuat, ca un adevărat ordinator. Ea posedă un diapozitiv de citire (cu viteza de 70 coduri pe secundă) a benziiprogram aflate într-o casetă amovibilă, astfel că înregistrarea programului nu durează decît cîteva secunde. După efectuarea acestei operații, mașina este gata să execute cu un grad înalt de automatizare lucrările care îi sunt încredințate. Pentru a trece la altă lucrare, e suficient să se schimbe caseta cu programul. O dată cu efectuarea unei lucrări, mașina poate perfora o bandă care va cuprinde, transcrise în cod, informațiile utile pentru prelucrare ulterioară. Codul utilizat fiind perfect compatibil cu alte mașini de prelucrare a informațiilor, „5125" constituie punctul de pornire pentru un sistem informațional. (2567) • Cel mai mare element prezent folosit pînă în în lume pentru reactori de înaltă presiune a fost montat la o uzină chimică din Ludwigshafen (R. p. a Germaniei). Reactorul, de 23 m înălțime, 2,50 m diametru și cu greutatea de 400 tone, a fost construit prin rolare, transportat pe două remorci cu cite 3 axe și 128 de roți și montat (vezi fotografia) cu ajutorul unei puternice macarale-portal cu înălțimea care de 35 m.de inch(2561) Dispozitiv de oprire compus din doi dulapi — unul deasupra, celălalt dedesubtul șinelor — fixați solid cu buloane. Lada cu nisip, așezată in fată, are rolul de a frma macaraua. Nivelul nisipului trebuie să fie cu 5 cm peste cel al șinei și să fie controlat regulat, pentru ca nisipul să nu pătrundă în mecanismul de translație al macaralei și sa poată servi ca amortizor, apon fix metalic, prins cune care străbat inima șinei. Principiul acestui tampon amortizor constă în absorbirea prin frecare a forței vii a masei în mișcare. El se fixează prin blocare, fără străpungerea șinei. (2556) • Transportor cu o singură șenilă, capabil să deplaseze sarcini (materiale, scule, echipament) de 200 kg pe teren accidentat și în pantă. Are lungimea de 210 cm, lățimea de 90 cm și înălțimea de 90 cm. Operatorul merge în spatele transportorului, controlîndu-i viteza cu ajutorul unui miner. Frîna de motor împiedică mărirea vitezei la coborîre. Centrul de greutate fiind jos, este aproape exclusă răsturnarea. Motorul in 4 timpi de 5 CP, funcționează pînă la 5 ore cu cantitatea de benzină din rezervor. (2558)