Convorbiri Literare, 1874-75 (Anul 8, nr. 1-12)

1874-07-01 / nr. 4

No.4 .Anul VIII. CONVORBIRI LITERARE. Apare la 1 a fiecărei luni. Abonamentul pe un an pentru România liberă 20 franci; pentru Austria 6 fi: pentru Germania, Sviteia, Belgia şi Italia 20 franci; pentru Francia şi Spania 25 franci. Abonamentele se fac numai pe un an intreg, in Iaşi la Tipografia Naţională şi la redacţiune, in Bucureşti la librăria Soccec et Comp., in toate celelalte oraşe din România la biurourile poştale. Stsiflii asimia vedelor noastre aşezăminte. 1. JURĂTORII. Intre vechile noastre aşezăminte, stinse cu totul prin organizările timpurilor mai noue, se găseşte şi acel al jurătorilor, un sistem de dovedire in procese, care se află de altmintrele numai in vechiul drept german, şi a căruia întâlnire la noi este o problemă istorică din cele mai interesante. Asupra acestui aşezământ s’au închipuit ănsâ la noi ideile cele mai greşite, care au încurcat şi mai mult lucrurile şi care trebuesc numai decăt respinse. Astfel amestecăndu-se jurătorii noştri vechi cu juraţii timpurilor noue, s’a pretins că noi am avut şi in trecut aşezământul juraţilor; apoi pentru a-i da o origine probabilă, s’a susţinut că acest aşezământ l’am moştenit de la Romani, care l’au avut şi ei; că pe lăngă noi l’au păstrat numai Englezii pentru că acolo inmurirea romană a fost mai puternică, dar la popoarele germane nu a existat niciodată (!) 1) 0 V. UUsdeu Arhiva istorică III pag. 145—156.—Toci- Iescu Juriul la Homnăul in Foaea Soc. Românismului 1871 Nr. 10, 11, 12, N. Blarmberg In un dispurs Asemenea teorii lipsite de orice temeiu au impedecat cercetarea adevăratei fiinţi a jurătorilor noştri şi au adus un amestec de noţiuni care nu pot să existe in starea de astăzi a ştiinţei. Este deci de nevoe a se arăta mai ăntăi, că intre juraţi şi jurători este deosebirea ce există intre un tribunal şi un mijloc de dovadă, că ambele aceste aşezăminte sunt de origine germană, şi că Romanii nu le-au cunoscut pentru ca in urmă, lămurindu-se lucrurile, să se poată cerceta originea şi caracterul jurătorilor la noi. I. Juraţii. § 1. Juriul sau aşezământul juraţilor cum il vedem astăzi in deosebite ţeri europene este împrumutat de la Englezi. Pănă la re- I voluţia franceză din 1789, el era necunoscut pe continent, pe când in Anglia fiinţă de mai bine de şese secule. Atunci numai introducăndu-se in Franţia, se respăndi apoi de acolo in alte ţeri de unde l’am primit şi noi, tocmai in anul 1864. Acest aşezământ, astfel cum l’au prefăcut din cameră relativ la modificarea legei penale. Monitorul oficial 1878 Nr. 280 din 25 Decembre (sed. din 17 Dec.) 18 Iassi, 1 Iulie 1874.