Convorbiri Literare, 1876-77 (Anul 10, nr. 1-12)

1876-07-01 / nr. 4

Anul X. —No. 4. 1 Iulie 1876 CONVORBIRI LITERARE. Apare la 1 a fiecărei luni. AFORISME PENTRU ÎNŢELEPCIUNEA IN VIAŢĂ, de Arthur Schopenhauer. (Urmare). CAP. IV. Despre ceea ce representă cineva. Aceasta, adică existenţa noastră in opinia altora, se ia in urma unei slăbiciuni deosebite a naturei noastre, de mai toate persoanele prea mult in băgare de samă, deşi cea mai simplă gândire ne-ar pută arăta, că in sine insaşi este fără însemnătate pentru fericirea noastră. Deabia se poate dar explica, căt se bucură fie cine in lăuntrul seu, îndată ce vede semne de opinia bună a altora şi i se linguşeşte deşertăciunea in vreun chip. Adese se măngâe de nefericiri adevărate sau de puţina favoare, cu care l’a privit soarta in privinţa celor doue elemente principale ale fericirii despre care am vorbit pănă acum, prin semnele aprobării străine, şi vice-versa, e de mirat căt de mult şi de negreşit il supără şi ades căt de adânc il doare, fie ce vătămare a ambiţiei lui, iu orice înţeles, grad sau relaţie, fie ce trecere cu vederea, lipsă de respect sau desconsiderare, întrucât pe această insuşire se interneează simţimentul onoarei, poate să aibă resultate priincioase pentru buna purtare a multora, ca Surrogat al moralităţii; insă pentru propria fericire a oamenilor, şi mai intăi pentru păstrarea cumpătului şi neatărnarea, fără care nu poate exista, este mai mult stricăcioasă şi smintitoare, decăt folositoare. De aceea, din punctul nostru de vedere, e bine a-i pune stavilă şi, prin o cugetare sănătoasă şi o dreaptă cumpănire a valorii bunurilor, a resturna pe cât se poate acea mare susceptibilitate pentru opinia altora, atăt in linguşire cât şi in vătămare , căci şi una şi alta atărnă de aceeaşi aţă. Altmintrelea remănem ca nişte robi ai opiniilor şi părerilor străine. Sic leve, sic parvum est, altimum quod laudis avarum subruit ac reficit. (Atăt este de uşor şi de mic, ceea ce poate despera sau înălţa o inimă prea ambiţioasă de laude). Prin urmare o dreaptă preţuire despre ceea ce suntem noi şi pentru noi, in comparare cu ceea ce suntem numai in ochii altora, va contribui mult la fericirea noastră. De partea intăi se ţine întreaga împlinire a timpului existenţei noastre înseşi, cuprinsul şi valoarea 17