Convorbiri Literare, 1880-81 (Anul 14, nr. 1-12)

1880-07-01 / nr. 4

Anul XIV. —No. 4. CONVORBIRI Apare la 1 a fiecărei luni. D. Petriceicu Hasdeu şi cuvente den bătrâni. (urmare şi sfirşit). A doua carte, aşa zisul Suplement la tomul I. al Cuventelor den bătrâni cuprinde: I. Conspectul controverselor: Schuchardt, Baritz, Gaster, Cihac, etc. II. Schuchardt: Űeber B. P. Hasdeu ’s alt-rumaenische Texte und Glossen. III. Baritz: Cuvente den bătrâni de B. P. Hasdeu. IV. Gaster: „Cihac, sur les études rou maines de M. Hasdeu“, in Romanische Studien, IV., p. 141—184, criticat de Dr. M. Gaster in: Zeitschrift für romanische Philologie III. p. 4G8—476. V. Hasdeu: Addenda et Corrigenda: 1. la Schuchardt: 2. la Baritz; 3. la Gaster; 4. la Cihac etc. VI. Indicele bibliografic şi indicele paleografic-istoric. Observaţiile d-lui Schuchardt despre texturile romane şi Glossele lui H. sunt a 17 celeaşi, care au fost anunţate cu aşa mare sgomot din partea lui H. chiar pentru tomul I. al Cuventelor 1878, unde n’au eşit insă, făgâduindu-le pentru tomul II. publicat in 1880, unde lipsesc asemenea. Ele au fost publicate totuş mai in acelaş timp cu tomul II., ca un Suplement la tomul I, intr’o broşură deosebită de 110 pagini,—pentru cause bine înţelese. Acest Suplement nu este altă ceva decăt o mustrare a d-lor Schuchardt, Barit, Gaster, Cihac şi altorum din partea necontestabilului D. Hasdeu. D. Schuchardt va respunde desigur insuş la refutaţiunile d-lui H. şi ne va zice mai ales, dacă D. H. este îndrituit, de a declara in suplementul seu p. «, in numele lui Schuchardt, că el—Schuchardt—a ajuns printr’un studiu obiectiv pe o cale independentă aproape la aceeași conclusiune in privirea lucrărilor mele, ca Gaster și el—Hajdeu? D. Schuchardt ne va zice ăncă, dacă observaţiile d-sale, despre texturile şi glossele lui H. a tomului I, scrise la Paşti 1878 şi publicate de d. N. tocmai doi ani mai in urmă, la Paşti 1886, pot privi in prin chip dicţionarul meu eştt in Septembre 1879—cum s’ar pute crede din vorbele înadins încurcate ale d-lui H. 1 Iulie 1880.