Cotidianul, decembrie 1993 (Anul 3, nr. 283-306)

1993-12-11 / nr. 291

____________ Trofe______ Capra vecinului PAGINA 3 (*"•“) Consiliul Europei trebuie să lupte pentru salvarea lui Ilașcu Scrisoare deschisă adresată doamnei Catherine Lalumiére, Secretar General al Consiliului Europei Doamnă. Vă scriem dumneavoastră ca tineri studenți români, care am crezut, și încă ne încăpățânăm să credem în idealurile democratice promovate de Consiliul Europei. Vă scriem pentru că am avut decepția să constatăm că aceste idealuri europene, pentru care am luptat și luptăm, cu multe sacrificii și riscuri, au fost reduse la vorbe goale, și, în locul unor măsuri serioase pe care forurile internaționale le au la îndemână, sunt preferate simple declarații ipocrite și ambigue. La patru ani după evenimentele lui 1989, noi, românii suntem încă obligați să suportăm consecințele pactului Ribbentrop - Molotov și să trăim în două state românești separate, România și Republica Moldova, în timp ce zidul Berlinului a căzut, și cele două state germane s-au unit, iar Țările Baltice și-au obținut independența. După cum prea bine știți, Armata a 14-a a Federației Ruse ocupă un teritoriu aflat la mii de kilometri distanță de granițele Rusiei, un teritoriu aparținând Republicii Moldova, stat suveran, recunoscut ca atare de comunitatea internațională. Această armată rusă de ocupație a impus la Tiraspol un regim marionetă, care are impertinența să se prezinte drept legitim, deși nu este recunoscut de nici un stat. Pretinsele autorități de la Tiraspol, care nu se rușinează să se declare fățiș comuniste și promoscovite au recurs și la practica teroristă a luării de ostateci. . Victimele acestui act banditesc sunt cetățenii Republicii Moldova, domnii: ILIE ILAȘCU, ANDREI IVANȚOC, TUDOR PETROV POPA, ALEXANDRU LAȘCO, PETRU GODIAC, care nu au altă vină decât de a se fi comportat în concordanță cu atitudinea comunității internaționale, de a nu recunoaște un regim impus prin teroare și ocupație. Timp de un an și jumătate acești cetățeni au fost batjocoriți, maltratați și li s-a înscenat un simulacru de proces, la care au fost aduși în cuști. Acest tragic spectacol s-a desfășurat sub privirile aceleiași comunități internaționale, a pasivitatății complice a conducătorilor Republicii Moldova și României și sub semnele sinistre ale imperiului comunist sovietic (secera și ciocanul, steaua roșie), semne de care speram că aveți oroare și dumneavoastră. Vă aducem la cunoștință că astăzi, 1Q decembrie 1993, de Ziua Internațională a Drepturilor Omului, s-a atins punctul culminant al acestui act terorist, prin hotărîrea de asasinare a lui ILIE ILAȘCU și de supunere la ani grei de muncă silnică a colegilor săi. Cunoaștem declarațiile dumneavoastră privind acest simulacru de proces, dar nu de declarații vrem să vorbim. Vă vorbim de măsuri concrete, pe care știm că puteți să le luați atunci când doriți să obțineți efecte. De exemplu, conform articolului 15 al Statutului Consiliului Europei, Comitetul de Miniștri ar putea face recomandări țărilor membre ca, în loc să susțină politic și financiar refacerea imperiului sovietic, să ia mai bine măsuri politice și economice pentru a impune Federaței Ruse respectarea valorilor pentru care Consiliul Europei militează. Dimpotrivă însă, astfel de presiuni și critici au fost făcute asupra președintelui Vaslav Havel, privind așazisa “vânătoare de vrăjitoare” ce ar stânjeni activitățile politice ale foștilor demnitari comuniști cehoslovaci, responsabili de crime și de ruinarea țării. Presiuni au fost făcute și asupra României, la admiterea în Consiliul Europei, privind legalizarea liberei manifestări a homosexualilor. Așteptăm de la Consiliul Europei cel puțin atâta preocupare pentru viața și libertatea unor victime ale terorismului politic, cât a arătat pentru apărarea foștilor conducători comuniști și a homosexualilor. Vă rugăm să primiți, doamnă, expresia distinsei noastre considerațiuni. Tineretul Universitar Național Țărănesc Creștin Democrat ___________președinte, Marius Bostan „Proces” de tip stalinist în Camera Deputaților Dezbaterea incidentelor din gara Băneasa și de la Alba Iulia, din zilele de 30 nov. și 1 decembrie a.c., s-a transformat ieri, 10 decembrie, într-o ședință de demascare de tip stalinist, în care aleșii majoritari ai poporului i-au înfierat cu sfântă mânie proletară pe cei care au cutezat să “știrbească” monopolul de partid al festivităților. In deschiderea dezbaterilor, dl Cristian Rădulescu (PD-FSN) a dat citire Declarației Oficiale a grupului parlamentar PD, referitoare la evenimentele din cele două zile. Am reținut că “ nu au fost de față, la locurile incidentelor, nici unul dintre cei 72 de deputați PDSR, PUNR, PRM și PSM care au semnat așa zisa moțiune simplă, vizând condamnarea de către majoritate a unor partide de opoziție”. Totodată, punctul de vedere oficial al partidului condus de dl Roman, aduce critici severe comportamentului dlui Adrian Năstase, care “a salutat cu satisfacție incidentele (...). Doar naziștii au salutat incidentele și violența”, se mai arată în Declarație. Pe parcursul citirii acestui document, ca de obicei, parlamentarii din coaliția guvernamentală au avut o comportare necuviincioasă. Dar acesta nu a fost decât începutul. Solicitat să prezinte punctul de vedere al MI, dl general Pitulescu, coordonator al comandamentelor de la Alba Iulia a declarat printre altele:” acolo, au fost o serie de activități cu «participare» limitată - slujba religioasă de la Catedrală, depunerea de coroane de flori, depunerea crediționalelor; s-au emis ecusoane pentru participarea la activitățile din Cetate; polițiștii nu puteau să recunoască «pe toată lumea»; membrii și simpatizanții PD au încercat să penetreze dispozitivul care păzea ceremonia de depunere a crediționalelor, ceremonie la care nu putea să participe «masa mare de oameni» și nici grupul reprezentanților PD, pentru că exista riscul tulburării manifestărilor și pericolul ca aceștia să aibă asupra lor explozibil și muniție; la Alba lulia au participat «numai» 300 de polițiști și 400 de jandarmi, care au acționat în conformitate cu legea”. în final, dl general Pitulescu a anunțat că își asumă întreaga răspundere pentru ce s-a întâmplat la Alba lulia. A urmat la microfon, șeful SPPnului, generalul Dumitru Iliescu. Acesta a afirmat că exista pericolul “unor manifestări psihice”. Adică, a explicat domnia sa, puteau să fie acolo bolnavi psihici cu “sindrom prezidențial”. Tot dl Iliescu a mai aruncat o “bombă”. “Nu a fost nici un incident în sensul celor spuse până acum, deși poate așa s-ar fi dorit. Parlamentarii PD au adresat cuvinte jignitoare militarilor din dispozitiv, deși nu au fost agresați. Și la activitățile următore, vom lua aceleași măsuri”. Normal, în timpul celor două alocuțiuni, majoritarii exultau și aplaudau ca la trecutele congrese, într-o atmosferă în sală nedemnă pentru ținuta unor parlamentari, ne referim la PDSR-iști și aliații lor, de la microfoanele prezidiului au urmat câteva discursuri tipice anilor ‘50. Dl Petru Țurlea (Independent, ex PDSR) a afirmat că parlamentarii PD “au încălcat legea prin instigare la acte de violență” și a propus ridicarea imunității parlamentare. Valeriu Tabără (PUNR) a acuzat PD de a fi atentat la “siguranța Zilei Naționale a României”, iar PRM-istul Ioan Mureșan s-a rugat lui Dumnezeu, să-l pedepsească pe Victor Boștinaru. Pentru toți acești vorbitori, intrușii care au generat conflictul în gara Băneasa, erau tineri premianți, laureți ai olimpiadelor școlare, revoluționari etc. Parlamentarii PD s-au “apărat” prin dnii Radu Berceanu, care a prezentat “filmul” real al evenimentelor, prin Adrian Severin:” nu poate exista reconciliere, noi (cele două tabere ale Parlamentului - n.r.), aparținem de două lumi diferite (...) La Alba lulia nu s-au luat măsuri de ordine ci măsuri de intimidare”; în tot acest timp, majoritarii vocii erau, tropăiau și ...ieșeau din sală. Acest comportament a fost amendat de către dl deputat Ruse (PD):” nu sunteți decât titanii literaturii și gândirii staliniste”. Lovit în amorul propriu, fostul lider al CC al UTC, dl Dan Marțian, competul ședinței a reacționat prompt:” Vă rugăm să nu adresați jigniri. Veniți cu argumente de ordin propagandistic “(sic ! - n.a.). Acesta a fost filmul unei ședințe furtunoase, întreruptă datorită expirării timpului, care va fi reluată lun I. R.S.Brumaru și L.Gheorghiu Petre Roman cu puțin înaintea “evenimentelor” de la Alba lulia / Foto: Octavian Tibăr 637 71 95] - de luni până joi, între orele 14.00 - 16.00 - “Cotidianul” invită la solidaritate umana Sfârșitul anului aduce în prim plan, și mai pregnant, sărăcia, deznădejdea și, slavă Domnului, forme publice de manifestare a dezacordului față de un guvern incapabil, de o președinție continuatoare a stilului de lucru al fostului CEPEx. Esențialul a fost înțeles de demonstranții din 8 decembrie care au defilat cu fotografiile cu două fețe ale foștilor și actualilor. Multe dintre telefoanele acestei săptămâni au fost o descărcare de nervi și indignare față de starea de lucra actuală. Nu am plătit cu morții din decembrie doar ca să introducem niște fotografii cu indivizi de aceeași moralitate și concepție despre distrugerea țării. Dintre telefoanele specifice “Capătului firului”, rețin mulțumirile domnului Paraschiv pentru toate persoanele care l-au ajutat să-și aducă fiica, decedată la 17 ani, la locul dorit de familie. Domnul Paraschiv nu uită să mulțumească, din suflet, familiei Rațiu care l-a înțeles și l-a ajutat ca tânăra suferindă să poată fi consultată în străinătate de cei mai mari specialiști, ușurându-i ultimele luni de viață. Doamna Mariana Neșmeg, domiciliată în șoseaua Pipera nr. 12 E , se chinuie bolnavă cu mari încercări materiale. Am înștiințat “Crucea Roșie” și Moș Crăciun va sosi și la dumneavoastră. Domnul inginer Vasile Șincă, aveți perfectă dreptate în Elveția, și în alte țări binecuvântate, cu cât crește consumul de curent electric, cu atât prețul kilowatului este mai redus. ‘‘Nenorocita” lume occidentală, cu care Ceaușescu a făcut deșănțată propagandă, ține cont de câștig, dar și de nevoile celui care îi produce averea. Capitalismul îi oferă omului cu orice venit condiții de viață către care noi privim ca la o poveste minunată. Aveți dreptate și când afirmați că România după ‘89 se bazează pe aceleași trucuri politice. Domnii care l-au înlocuit pe Ceaușescu au trecut imediat la practicarea populismului pentru a-și asigura votul. Kilowarul a revenit pentru scurt timp în loc, la vechiul lui preț, deci 0,65 lei, iar acum îl plătim de 50 de ori mai mult. Unde este Bucureștiul decorat de sărbători, rezultanta Balului de Cristal, m-au întrebat foarte mulți dintre cititorii noștri. Așteptăm ca minunea să apară pe străzile Bucureștiului, în apropierea Crăciunului, așa a declarat doamna Valmy, în câteva rânduri. Mulțumesc tuturor celor care, deja, s-au gândit la realizatorii “Cotidianului”, trimițându-ne felicitări, îndemnul dumneavoastră ca noi să rămânem aceiași, fără nici o atracție pentru Cotroceni, ar putea suferi o singură excepție. Când în acel palat se va afla Majestatea Sa Regele Mihai. 1 i TIDIANUL SAMBATA-DUMINICA «11-12 DECEMBRIE 1993 Pentru că au forțat emisia, conducătorii Televiziunii pot fi întemnițați trei luni .Sindicatul Liber din RTvR prin domnul Dumitru Iuga a depus în cursul zilei de 10 decembrie 1993 la Secția 1 Poliția municipiului București plângere penală împotriva următorilor: Paul Constantinescu Everac, Radu George Serafim, Nicolae Stanciu, Paull Soloc, Manase Radnev, Sorin Dumitrescu, Ștefan Drăgan, Tudor Mărăscu, Dumitru Moroșanu, Petre Popescu, Soare Sârbov, în calitate de Comitet de direcție al Televiziunii Române și Stoica Meteleanu, care au săvârșit infracțiunea prevăzută de art. 46 din Legea 15/1991 (se prevede pedeapsa cu închisoarea de la 3-6 luni celor care împiedică participarea la grevă - n.r.) privind soluționarea conflictelor colective de muncă"’ - se afirmă în faxul primit la redacție din partea Sindicatului Liber din RTvR. Iată, pe scurt, firul evenimentelor din 8 decembrie 1993, orele 12.30-14.30. Mișcările sindicale din ziua de 8 decembrie 1993 au cuprins, cum era și firesc, și Televiziunea Română. Astfel, între orele 12.30 și 14.30, activitatea din Televiziune a fost practic blocată. Sindicatul Liber din TVR a anunțat Radio-ul că activitatea acestuia nu va fi afectată. Și așa a și fost. Numai că, în momentul în care greva început și în zona de emisie, “Administrația a intervenit brutal, încălcând nu numai normele de bun simț dar și dispozițiile legale în vigoare, utilizând șase spărgători de grevă (ing. Cristina Popa din Controlul General, Paul Samuel și Mircea Asanache din Studioul 6, Cristina Ionescu și Raluca Nicoară din Studioul 5 și Nicoleta Chiriac, MGS-emisie), care, ocolind studioul de emisie, au transmis un program improvizat, cu totul altceva decât era specificat în program” - a declarat dl Dumitru Iuga, președintele Sindicatului Liber din RTvR. Apoi, la mai puțin de 24 de ore de la încercarea nereușită a Consiliului de administrație de a opri greva, conducătorii Televiziunii au pornit la contraatac, în cursul zilei de ieri, două citații au ajuns la Sindicatul Liber. Una primită de la Curtea Supremă de Justiție, prin care reprezentanții legali ai Sindicatului Liber sunt chemați la camera 332, pentru ziua de 10, luna decembrie, anul 1993, ora 15.00, în calitate de intimat în proces cu Radioteleviziunea Română pentru suspendare grevă”, deci, pe 10 decembrie 1993, RTvR îi cheamă pe salariați în instanță pentru a suspenda o grevă care a avut loc cu două zile înainte. Cea de-a doua citație a venit din partea Judecătoriei sectorului 1 - la ora 8.30, în ziua de 10 decembrie 1993, Radioteleviziunea Română îi dă încă o dată în judecată pe salariații săi. “în cazul primului proces (este vorba de prima citație primită din partea CSJ - n.r.) se cere suspendarea activității greviste din RTvR, eu neavând încă informații să-mi pregătesc apărarea. Prin lege avem dreptul la grevă. Și cum, prin acțiunea grevistă din Televiziune nu au fost afectate în nici un fel interesele umanitare ale salariaților, acest proces este creat artificial, conform unui program general al Puterii, care vrea să paralizeze activitatea sindicală prin simulacre juridice” - ne-a spus dl Dumitru Iuga. Și, ieri, Curtea Supremă de Justiție a sistat cauza ca fiind fără obiect, în legătură cu cel de-al doilea proces (cel de la Judecătoria sectorului 1, la ora 8.30) părerea Sindicatului Liber este următoarea: “Noi nu cerem modificarea unor clauze ale contractului colectiv de muncă (cum este greșit specificat de către Administrație în dosarul 14690/’93 - n.r.). Noi cerem să se respecte acordul încheiat între sindicate și Administrație, pe 23 iulie 1993, prin care se stabilise ca negocierile cu privire la nivelul de salarizare să înceapă la 1 noiembrie 1993. Până pe data de 23 noiembrie 1993, Administrația a mimat doar. La cererile concrete formulate de noi, conducerea Televiziunii nu a prezentat nici o ofertă. în fața acestui refuz clar, practic Administrația a întrerupt brusc negocierile, am declanșat conflictul de muncă”. Sindicatul Liber nici nu s-a prezentat la acest proces din cauza lipsei de timp (mai puțin de 14 ore între primirea citației și ora înfățișării în fața instanței). Astfel, Televiziunea este împărțită în două tabere: una a Puterii, reprezentată de Everac și ai lui și, de cealaltă parte, cei peste 1500 de.,salariați care vor condiții onorabile de viață, ca toți românii, de altfel. Amantele mor pe capete în Botoșani Antoneta Dotoșan (28 de ani), din Santa Mare (Botoșani), a fost omorîtă de amantul său, Mihai Boicu, deoarece, precizează Nord-Est PRESS, a refuzat să se conformeze dorințelor acestuia. în seara zilei de 15 noiembrie 1993, Mihai Boicu, fiind în stare de ebrietate, a dorit să facă dragoste ca “la video”. Cum Antoneta a refuzat “sex oral”, Mihai Boicu a gâtuit-o și a lovit-o cu violență, după care s-a folosit de un scaun, lovitura cu piciorul scaunului fiind cauzatoare de moarte. Abandonată într-o baltă de sânge, Antoneta Doroșan a decedat, datorită “insuficienței respiratorii acute, ca urmare a asfixiei mecanice prin compresiunea gâtului cu mâna și compresiune toracică, plus șocul traumatic, ca urmare a unui politraumatism cu leziuni multiple”. Din păcate, este al cincilea caz de acest fel din anul 1993. Precedentele două crime au avut, la rândul lor, cauze stupide: una din concubine a refuzat să mulgă vaca, iar cealaltă a refuzat să se spele pe picioare. Sentința de la Tiraspol și multele probleme apărute în legătură cu “evenimentele de la Alba lulia”, ne-au obligat să nu ne putem ține promisiunea de a vă prezenta părerile despre morală a doi șefi mafioți. Vă rugăm să ne iertați. Extrasele din stenograma discuțiilor dintre doi șefi mafioți: Tommaso Buscetta, primul paș care a rupt "legea tăcerii", și Toto Riina, actualul șef al "Cupolei", aflat în prezent în închisoare, vor fi publicate în numărul viitor. Rubrică realizată de Matei Dobrescu Cele două citații primite de Sindicatul Liber din RTvR. Procesul de la Curtea Supremă de Justiție “nu are obiect!” - a decis instanța Pompierii francezi acordă primul ajutor unei fetițe care a căzut victimă unui incendiu devastator, care a băgat în sperieți zona Creteil, o suburbie a Parisului, în urma sinistrului au murit șase persoane .Cartea care produce coșmaruri “Monstrul din prag”, volum recent apărut la Editura Vremea, reunește în paginile sale câteva dintre cele mai cunoscute proze ale scriitorului H.P. Lovecraft, considerat astăzi ca fiind inovatorul genului horror modern. Howard Philips Lovecraft s-a născut la Providence, lângă Boston. Dispărut prematur, la 49 de ani, a obținut puține satisfacții profesionale, publicând în timpul vieții un singur roman : “Coșmarul din Innsmouth”. Opera postumă s-a bucurat de o deosebită apreciere din partea criticii și a publicului. Idei originale și-au găsit transpunerea în romanul “Cazul Charles Dexter Ward” , primul din acest volum. Găsim aici o amalgamare discretă de fantastic, macabru, teroare și mister. Elementele generatoare de obsesii funebre sunt silențios integrate cadrului cotidian al tânărului arheolog Ward, cadru spulberat brusc printr-o descoperire aparent neînsemnată. Cu trecerea timpului, Charles studiază istoria mai mult decât ciudată a diabolicului său strămoș, vrăjitorul Joseph Curwen, mort în împrejurări misterioase.Fascinat de figura vrăjitorului, Ward pune în practică vechile formule de magie neagră și necromanție , găsite în jurnalul lui Curwen. Rezultatul este catastrofal: se produce o ruptură între trecut, prezent și viitor , din acel moment existența lui Charles transformându-se într-un oribil coșmar, bântuit de spiritul malefic al lui Joseph Curwen. Magie neagră, reîncarnări diavolești rupte de legile firii, acte de vampirism, mistere se întrepătrund, sporind valențele macabre ale cărții. “Șobolanii din ziduri” este o povestire cu un final neașteptat de straniu, în care obsesiile se metamorfozează în demență. în “Dincolo de zidul somnului”este reluată tema reîncarnării unui spirit superior, aparținând altor sfere, în trupul unui biet muritor. în “Cel ce bântuia în bezne”, o forță malefică, sălășluind în tenebrele unei biserici blestemate, este trezită la viață de inconștiența unui tânăr și încearcă să evadeze în lumea oamenilor. Singurul mijloc de a o împiedica este lumina, în fața căreia creatura devine neputincioasă. Ultima nuvelă, “Monstrul din prag”, reia ideea posedării demoniace a trupului omenesc și a metempsihozei ca mijloc de nemurire. Concluzionând, tot materialul literar al lui Lovecraft se bazează pe descrieri coșmarești, forțe supranaturale potrivnice naturii umane, magie neagră, creaturi hidoase ieșite din negura timpului și frica omului de ceea ce poate fi “dincolo de zidul somnului”. Pe drept cuvânt, se poate spune că în proza lui H.P. Lovecraft, somnul rațiunii naște monștri. Tot la Editura Vremea vor mai apărea în Colecția Horror : “Un copil pentru Rosemary” de Ira Levin și “Coșmarul din Innsmouth” de H.P. Lovecraft. Andrei Zabet Rugăm editurile interesate să ne trimită exemplare de semnal pe adresa redacției: Cat. Plevnei nr. 114, sect. 1. Planurile editoriale se pot anunța prin tel.: 637.33.32 sau fax: 637.78.40. H. P. Lovecraft, "Monstrul din prag", Editura Vremea, 780 lei i A 1