Cotidianul, iulie 1996 (Anul 6, nr. 151-177)

1996-07-01 / nr. 151

VW 1 TIDIANUL LUNI • 1 IULIE 1996 Va continua “dictatura” lui îndurain? Ajuns la a 83-a ediție, turul ciclist al Franței a devenit, de-a lungul anilor, cea mai populară competiție ciclistă din lume. Anul trecut, nu mai puțin de 13 milioane de spectatori s-au înșirat de-a lungul a 3.835 de kilometri pentru a urmări diferite etape. La startul ediției din acest an s-au aliniat 198 de cicliști, reprezentând 22 de echipe (Banesto, Kelme-Artrach, ONCE - Spania; Mapei GB, MG Technogym, Panama Vinavis, Polti, Refin, Gewiss, Carrera și Brescialat - Italia; Festina, GAN, Auberviller ‘93, Agrigel La Creanse - Franța; Rabobank, TVM - Olanda; Motorola - SUA; Rossotte ZG - Rusia; Sacco - San Marino; Lotto - Belgia; Telekom - Germania) din cinci țări. Distincțiile acordate în Turul Franței sunt: - tricoul galben - liderului clasamentului general, - tricoul verde - liderul clasamentului sprinterilor, tricoul alb-roșu - liderul clasamentului cățărătorilor. Pentru prima oară în istoria ciclismului, privirile specialiștilor se îndreaptă spre un singur om. El este Miguel îndurain, navarezul încercând să câștige, pentru a șasea oară consecutiv, “Tour de France”. Dacă rutierul spaniol va reuși să câștige și această ediție, el va intra în analele ciclismului mondial, devenind singurul ciclist din lume care a obținut șase succese consecutive în Turul Franței. Prin acest succes el i-ar devansa pe legendarii Jacques Anquetil, Eddy Merckx și Bernard Hinault, care au ieșit învingători la finele a cinci ediții, dar, atenție, nu consecutive. Născut la 16 iulie 1964 în localitatea Villavá, din regiunea Navara, Miguel Andurain a obținut primul său succes în prestigioasa competiție în anul 1991, la vârsta de 27 de ani. Au urmat apoi ani nu prea faști pentru navarez, dar, la fiecare ediție a Turului Franței, el a reușit să se mobilizeze exemplar, reușind performanța de a câștiga de fiecare dată această prestigioasă întrecere, considerată de specialiști un adevărat campionat mondial. Astfel că, în 1991, Miguel a inaugurat o nouă eră în ciclismul mondial, instaurând “Dictatura în durain”. Anquetil, Merckx, Hinault sunt cei trei mușchetari ai ciclismului La 1 iulie 1903, nu mai puțin 76 de pionieri ai ciclismului s-au aliniat la startul primei ediții a turului ciclist al Franței. La capătul a 2.400 de kilometri, primul ciclist ce și-a înscris numele în cartea de aur a lui “Tour de France” a fost francezul Maurice Garin. Francezii, belgienii, italienii și elvețienii sunt principalii câștigători ai Turului Franței, dar din 1933 au apărut în prim-plan și spaniolii. în acel an, 1933, Bernardo Luiz aducea Spaniei primul succes. Anii ‘40-’50 au fost dominați de duelul franco-italian (Bobot - trei titluri și respectiv Coppi - două titluri), câștigat în cele din urmă de francezi. A urmat apoi apariția lui Federico Martin Bahamontes, care, prin titlul câștigat în 1959, a impulsionat ciclismul spaniol. A urmat apoi epoca francezului Jacques Anquetil, care în 1957 a obținut primul succes. După succesul lui Bahamontes, Anquetil a obținut patru succese consecutive, 1961, 1962, 1963, 1964, devenind primul ciclist din istoria Turului Franței ce obținuse 5 succese. La numai cinci ani de la marile izbânzi ale lui Anquetil, a urmat seria legendarului Eddy Merckx (cu cinci succese - 1969, 1970, 1971, 1972 și 1974). După victoriile lui Anquetil și Merckx, specialiștii de la acea vreme nu mai credeau că se va naște un ciclist care să obțină cinci victorii, dar, la numai patru ani, a apărut Bernard Hinault. Câștigînd edițiile din ‘78 și ‘80, Hinault a recidivat în 1981, 1982 și, în fine, ultima victorie în 1985. Totuși, în durata nu va avea o misiune ușoară, pentru că Laurent Jalabert, Alex Zuelle, Ugrumov și Tomy Rominger speră și ei că vor reuși să guste din cupa succesului, detronându-i pe îndurari. Desfășurat sâmbătă, prologul Turului Franței, măsurând 9,4 kilometri, a fost câștigat de elvețianul Alex Zuelle de la team-ul spaniol ONCE. Dar iată și situația în clasament după prima etapă: 1. Alex Zuelle (Elveția - ONCE) 10’ 53”, 2. Chris Boardman (Marea Britanie - GAN) la 2”, 3. Yevgeni Berzin (Rusia - Gewiss) la 3”, 4. Abraham Olano (Spania - Mapei) la 7”, 5.Tony Rominger (Elveția - Mapei) la 10”. Favoritul acestei întreceri, Miguel Indurain, se află pe poziția a 7-a, la 12 secunde de primul clasat. Câștigând prologul Turului Franței, elvețianul Alex Zuelle se anunță un adversar redutabil pentru campionul ultimelor cinci ediții, spaniolul Miguel Indurain / Foto: Reuters Delegația Cehiei nu a avut liniște înaintea finalei Hotelul unde au fost cazați fotbaliștii echipei naționale a Cehiei, situat în centrul Londrei, a trebuit sa fie parțial evacuat sâmbătă dimineață, datorită unei alerte chimice. Patru persoane au fost spitalizate cu tulburări respiratorii minore. Ele au fost indisponibilizate datorită emanațiilor de gaze provocate de amestecul a două produse destinate curățării piscinei hotelului. Jucătorii, care în acel moment își luau micul dejun sau se aflau în camerele lor, au putut fi feriți de emanațiile de gaze prin transportarea lor într-o cameră specială, loc unde au vizionat un film. La prânz totul luase sfârșit și lucrurile au reintrat în normal. • O comisie tehnică a Uniunii Europene de Fotbal i-a desemnat pe cei mai buni 18 jucători ai Campionatului European. Echipele cele mai bine reprezentate sunt cele două care au pierdut în semifinale (Anglia și Franța): Paul Gascoigne, David Seaman, Steve McManamann, Alan Shearer, respectiv Laurent Blanc, Didier Deschamps, Youri Djorkaeff și Marcel Desailly. • Brazilianul Pele și englezul Bobby Charlton au desemnat, înaintea finalei de seri, o echipă ideală (cu rezerve cu tot) a lui Euro ‘96, în viziunea lor. Echipa îi cuprinde pe Röpke (Germania), Seaman (Anglia) - portari, Sammer (Germania), Blanc (Franța), Desailly (Franța), Latal (Cehia), Maldini (Italia) - fundași, Eilts (Germania), McManamann (Anglia), Gascoigne (Anglia), Deschamps (Franța), Rui Costa (Portugalia), Poborsky (Cehia) - mijlocași, Stoicikov (Bulgaria), Djorkaeff (Franța), Shearer (Anglia), Suker (Croația), Kuka (Cehia) - atacanți. • Fundașul lui Paris Saint Germain, Patrick Colleter, va evolua din sezonul viitor la Girondines Bordeaux. • Bulgarul Emil Kostadinov va evolua, din sezonul viitor, la campioana Turciei, Fenerbahce Istanbul. Suma transferului de la FC Porto la Fenerbahce se cifrează la 1.600.000 de dolari. O Mijlocașul internațional al echipei braziliene Botafogo, Beto, va evolua, din toamnă, la echipa italiană Napoli. Durata și suma transferului nu au fost comunicate. • “Hristo Stoicikov, actualmente sub contract cu Parma, ar dori să evolueze la clubul argentinian Boca Juniors, alături de mine”, a declarat Diego Armando Maradona. Căpitanul echipei naționale a Bulgariei i-a trimis un fax lui Maradona pentru a-și exprima dorința sa. Nu se știe deocamdată unde va dori să joace starul bulgar. Românii s-au făcut de râs în Intertoto Reprezentantele României în Cupa UEFA Intertoto au fost învinse în turul secund al acestei competiții. Dinamo a pierdut pe teren propriu - mai mare rușinea - în fața unor finlandezi, 0-2 în fața lui Jaro. După 1-2 la Zemun, în Iugoslavia, dinamoviștii pot spune “adio” Cupei UEFA, nu însă și meciurilor din această grupă (12). în Grupa 9, Universitatea Craiova a înclinat steagul la Karlsruhe, în Germania (0-1), dar păstrează intacte șansele de a se califica mai departe, deoarece săptămâna trecută a învins cu 3-0 pe Daugava (Lituania). Pagină realizată de Alexandru Traciuc și Ionel Drăgușin Prețul autografelor acordate de fotbaliștii cehi, luate înaintea partidei cu Italia, a devenit din ce în ce mai mare, după cele patru victorii înregistrate la CE de fotbal Foto: Reuters Câștigătorii Turului Franței începând din anul 1960 1960 - G. Nencini; 1961 - J. Anquetil; 1962 - J. Anquetil; 1963 - J. Anquetil; 1964 - J. Anquetil; 1965 - F. Gimondi; 1966 - L. Aimar; 1967 - R. Pingeon; 1968 - J. Janssen; 1969 - E. Merckx; 1970 - E. Merckx; 1971 - E. Merckx; 1972 - E. Merckx; 1973 - L. Ocana; 1974 - E. Merckx; 1975 - B. Thevenet; 1976 - L. Van Impe; 1977 - B. Thevent 1978 - B. Hinault; 1979 B. Hinault; 1980 - J. Zoetemelk; 1981 - B. Hinault; 1982 - B. Hinault 1983 - L. Fignon; 1984 - L. Fignon; 1985 -B. Hinault; 1986 - G. Lemond; 1987 - D. Roche; 1988 - P. Delgado; 1989 - G. Lemond; 1990 - G. Lemond; 1991 - M. înduraii; 1992 - M. înduraii; 1993 - M. înduraii; 1994 - M. înduraii; 1995 - M. înduraii; 1996 - ? Sorții puteau fi mai blânzi cu “U” Cluj . Sâmbătă s-a efectuat tragerea la sorți a grupelor turului preliminar al Cupei Europei la baschet masculin. Campioana României, Universitatea Cluj Napoca, va face parte din grupa F, alături de formațiile Apollon Patras (Grecia), Volgograd (Rusia), Hadjee Brno (Cehia), Oestand (Belgia) și BK Kiev (Ucraina). • Cele patru grupe ale fazei finale a Cupei Europei la baschet masculin (ediția 1996/1997) sunt: Grupa A ȚSKA Moscova (Rusia), Panioninos (Grecia), Limoges (Franța), Maccabi Tel Aviv (Israel), Ulkerspor (Turcia), Ștefanei Milano (Italia), Grupa B - Cibana Zagreb (Croația), Estudiantes Madrid (Spania), Bologna (Italia), Charleroi (Belgia), Alba Berlin (Germania), Olympiakos (Grecia), Grupa C - Bayer Leverkusen (Germania), Aives (Franța), Panathinaikos (Grecia), Olimpia Ljubljana (Slovenia), Split (Croația), Barcelona (Spania); Grupa D - Efes Pilsen Istanbul (Turcia), Virtus Bologna (Italia), Sevilla (Spania), Partizan Belgrad (Iugoslavia), Dinamo Moscova (Rusia), Pau-Orthez (Franța). • Proba de 1500 m din cadrul concursului atletic de Grand Prix de la Paris a fost câștigată, vineri, de Gabriela Szabó (România), cu timpul de 4’ 3” și 18 sutimi. Pe locul secund a sosit Maria Mutola din Mozambic, iar pe al treilea Margherita Arusheva din Rusia. • în reuniunea atletică desfășurată sâmbătă la Rennes (Franța), australianca Emma George a îmbunătățit cu un centimetru recordul mondial la săritura cu prăjina, reușind să treacă peste ștacheta înălțată la 4,42 m. Vechiul record (4,41 m) a fost realizat de aceeași atletă, pe 28 ianuarie 1996, la Perth, în Australia. Anglia nu le-a priit sportivilor din România Cei patru români care au intrat pe tabloul principal al turneului de tenis de la Wimbledon au părăsit competiția - Adrian Voinea și Cătălina Cristea în primul tur, Irina Spârlea în turul secund, iar Ruxandra Dragomir în turul al treilea semn că Anglia nu le-a priit nici fotbaliștilor, dar nici tenismenilor români. Ultima rămasă în cursă în proba de simplu, Ruxandra Dragomir, a fost nevoită să încline steagul în fața cehoaicei Jana Novotna (cap de serie numărul 6) în două seturi: 6-3,6-1. La dublu, aceeași Jana Novotna, împreună cu Arantxa Sanchez Vicario, a învins perechea Ann Grossman - Ruxandra Dragomir cu 6-0, 6-1. Tot la dublu, Irina Spârlea, împreună cu olandeza Kristie Boogert, urma să joace seri împotriva cuplului francez Chenin Demongeot. în turul al treilea, la masculin, Pete Sampras s-a impus în fața lui Karol Kucera în cinci seturi, Goran Ivanisevic în fața lui Alexander Volkov, iar Michael Stich în fața lui Landon Stolle. “Germanul” Alex. Rădulescu l-a învins, după un meci foarte disputat, pe americanul David Wheaton cu 6-7 (4-7), 6-4, 6-4, 4-6, 6-3, în primele două tururi, Alex Rădulescu a avut mult de furcă, ambele meciuri terminându-se după cinci seturi, ultimele, decisive, fiind adjudecate de Alex. Rădulescu la tiebreak (9-7, respectiv 10-8). Disputată ieri la Magny Cours, cea de-a noua etapă din CM de Formula 1, a scos în evidență superioritatea scuderiei Williams, prin victoria lui Damon Hill, în clasamentul cursei: 1. Hill; 2. Villeneuve; 3. Aleși / Foto: Reuters Goluri în primele 24 de meciuri (din 4 grupe) s-au înscris 55 de goluri 2,291/meci), repartizarea lor pe grupe fiind următoarea: Grupa A - 12 goluri, Grupa B - 13 goluri, Grupa C - 17 goluri, Grupa D - 13 goluri. După cum se poate observa, cea mai eficace grupă s-a dovedit a fi grupa C, două dintre reprezentantele căreia au și ajuns să-și dispute trofeul, începând cu sferturile de finală s-au înregistrat doar șase goluri. Este cam puțin, ținând cont de nivelul competiției, dar, dacă luăm în considerare miza, atunci totul este explicabil. Totuși de aici se naște o întrebare: Să fie atacanții slabi sau fundașii prea talentați? Echipele care nu au obținut nici o victorie: Elveția, România, Rusia și Turcia. Echipele neînvinse: Anglia, Franța, Spania, Germania. Cartonașe O dată cu noile reguli adoptate de FIFA, numărul cartonașelor a crescut de la meci la meci, asta în funcție și de arbitri, care uneori au făcut exces de zel. La această ediție numărul cartonașelor în partidele din grupă a atins cota de 123 galbene, adică o medie de 5,12 cartonașe/meci. Echipa cu cele mai multe cartonașe: Cehia. Echipa cu cele mai puține cartonașe: Danemarca. Jucătorii care au fost sancționați cu cartonașul roșu: Petăr Hubcev, Juan Antonio Pizzi, Luigi Apolloni, Yuri Kovtun, Thomas Strunz, Latal, Stimac. Arbitrul care a acordat cele mai multe cartonașe într-un meci: David Elleray - 10, în meciul Germania - Cehia. Spectatori în ceea ce privește numărul de spectatori, organizatorii nu se pot plânge, în primele 24 de meciuri înregistrându-se 909.536 spectatori, 37.486/ meci. In sferturi s-au înregistrat 181.317 de spectatori, adică 45.329/meci. Cei mai mulți spectatori: 76.298 la partida Anglia - Olanda, Wembley. Cei mai puțini: 19.107 la partida România - Bulgaria, Newcastle, București, Calea Plevnei nr. 114, sector 1 sau C.P. 67-34 telefon 637.33.32 ; fax : 637.78.40 și 312.07.99 Ofertele de distribuție la telefon 637.55.06 Găsiți “Cotidianul” la poziția 1003 în catalogul presei. Abonamentele se pot contracta la orice oficiu poștal. Agenție de publicitate și astrograme: Bdul Nicolae Bălcescu nr. 2, tel. 613.63.48. Director: Adrian Stanciu FONDATOR - ION RAȚIU Dan C. Mihăilescu DRECTURA Tiparul executat la "PROGRESUL ROMANESC" S.A. Doina Bâscă Eugen Chirovici Georgeta PopULTURAL CLITIC OCIAL PAGINA 8 Campionatul European din Anglia în date și cifre ! La ora când citiți aceste rânduri, finala Campionatului European s-a încheiat de mult, rezultatul fiind deja cunoscut. Așa că ne-am gândit ca acum, la sfârșitul celei de-a zecea ediții a Campionatului European, să vă supunem atenției un grupaj statistic legat de această mare competiție. De menționat că nu s-au luat în calcul datele din finala care s-a încheiat după încheierea ediției. DITOR SUPLIMENT LA&II Mihai Staub BlUITOR MAGAZIN Viorica LeuXTERNE Mihai Ștaub Ioana Patriche PORT Fără doar și poate, echipa Cehiei este marea revelație a lui Euro ‘96. Iată 11 -le din meciul cu Portugalia, disputat pe “Villa Park” din Birmingham. De la stânga la dreapta: Nemec (nr. 7), Suchoparek (3), Kadlec (5), Bejbl (13), Hornak (15), Kouba (1), Latal (2), Smicer (17), Poborsky (8), Nemecek (6), Kuka (9) / Foto: Reuters DITOR Paul Lăzărescu Adriana Ionescu Eugen Roșu Mihuleacu ROCESARE IMAGINE Teodora Vasiliu Ciprian Vasiliu ABREDACȚIA CONSTANȚA Carmen Arbănaș Teodora Bîzăran Cecilia Pagu Mihaela Ivan ETNOREDACTARE : Irina Negrea Cristian Teodorescu TIRI ? Constantin Doina Octavian Tibăr Răzvan Vălcăneanțu , Constantin Văduva IOTO Constantin Voinoiu Alexandru Tașnadi Claudiu Dortu CONOMIC Rodica Voinescu Liviu Petrescu IFUZARE - MARKETING