Cotidianul, iunie 1997 (Anul 7, nr. 123-147)

1997-06-02 / nr. 123

OPINIA “Mă simt ca un frate al poporului român” Dr. Alexandru Vîlcu Acestea au fost cuvintele - am putea spune, istorice - cu care premierul Ungariei, Árpád Göncz s-a adresat poporului român la Cluj. Istoria a făcut ca, în numeroase localități din Transilvania, locuitorii să conviețuiască nu numai ca vecini ci - în numeroase familii în care căsătoriile sunt mixte - să trăiască sub același acoperiș. Dar vai de sufletul celor care trebuie să asculte de îndemnurile la învrăjbire ale extremiștilor în afara escaladării tensiunilor și a suferințelor ce decurg de pe urma lor, nu există modalitate ca doar “în sens unic” să se poată rezolva aspirațiile uneia sau alteia din părți. Energiile consumate prin “lupta contrariilor” ar putea fi „însă fructificate, prin înțelepciune, în folosul părților. între francezi și germani au existat, timp de secole, războaie nimicitoare, ură și supunere la umilințe reciproce. Clarviziunea unor bărbați de stat a determinat curmarea acestui neajuns național. Astăzi ne uităm cu satisfacție la frecventele întâlniri de colaborare între președinții Chirac și Kohl, după modelul predecesorilor lor, în cazul țărilor noastre, alți doi demnitari de stat, dnii Emil Constantinescu și Árpád Göncz, au intuit destinul și perspectiva celor două popoare vecine, căutând să adopte aceeași cale. La Cluj, președinții celor două țări au dat un exemplu înțelept care sperăm că a fost primit cu satisfacție de ambele părți. Simbolic, au depus coroane de flori la cele două memoriale venerate de popoarele noastre: la cel mai mare poet maghiar, Petőfi Sándor, și la cel al Memorandiștilor din 1893, în frunte cu dr. Ioan Rațiu, care au fost condamnați pentru că au cerut sistarea nedreptăților la care erau supuși românii. Recunoaștem că ambele popoare își au propriile susceptibilități, de aceea, în toate acțiunile lor (chiar și în cele de apropiere) nu este cazul să se pornească cu alai, ci cu ponderație și sobrietate. Nici insultele, nici metoda producerii de mult zgomot nu sunt înțelepte, indiferent din partea cui ar proveni. Popoarele noastre trebuie să dea dovadă de cavalerism, iar rezultatele vor fi pe măsura dialogului. Atât românii cât și ungurii au și scăderi, dar calitățile lor sunt dominante. Pe acestea trebuie să ni le cultivăm. Tot la Cluj, și tot cu această ocazie, președintele Emil Constantinescu a declarat că “poporul este deasupra clasei politice”. Popoarele noastre ar fi beneficiat și mai mult de aceste sentimente native dacă nu ar fi fost îndemnate să se opună acestor nobile legi ale firii omenești. Nu trebuie să urmărim dragostea cu sila, de aceea este mai bine să începem cu ceea ce este mai simplu: întâi să aruncăm din mâini pietrele pe care ne pregăteam să le aruncăm unii în alții, apoi să facem pași, fie cât de mărunți, pentru a ne da mâna, dar nu de formă, ci cu sinceritate. Nici în proaspăta informare a Parchetului Militar nu aflăm nimic despre teroriști Secția Parchetelor Militare din Parchetul General și-a completat sintezele din 1994 cu privire la cercetările efectuate de Parchetele Militare în cauzele referitoare la evenimentele din decembrie 1989, în perioada 16-22 decembrie 1989 au fost ucise 162 persoane, rănite, 1529 și reținute ilegal, 2128. Pe localități, victime numeroase s-au înregistrat în Timișoara (73 morți, 296 răniți, 978 reținuți), București (48 morți, 647 răniți, peste 700 reținuți), Cluj (28 morți, 97 răniți, 8 reținuți) și Tg. Mureș(6 morți, 85 răniți și 73 reținuți). Persoanele reținute au fost duse la Securitate, Miliție sau la penitenciare, unde a fost declanșată cercetarea lor. în perioada 22-30 decembrie 1989 au fost ucise 942 persoane și rănite alte 2245, în legătură cu aceste victime Procuratura a declanșat cercetări, care continuă și astăzi. Anchetarea evenimentelor a fost îngreunată de: “dinamica evenimentelor”; “în cazul decedaților, nu s-a recurs la autopsierea cadavrelor”; “în multe dosare, organismele militare, Ministerul de Interne, Ministerul Apărării Naționale și Gărzile patriotice, implicate în evenimente, nu au pus la dispoziția Parchetelor Militare o serie de date necesare, precum și de numărul mic al procurorilor militari. Pentru faptele din perioada 16- 22 decembrie 1989 au fost întocmite 942 dosare, din care în 32 sau adoptat soluții de trimitere în judecată, în 890 de netrimitere în judecată, iar 20 sunt înregistrate cu autori nedescoperiți. Au fost trimiși în judecată 125 inculpați. Nu se precizează câți mai sunt în închisoare. După informațiile noastre, nici un condamnat nu se mai află în închisori, grație, în principal, fostului președinte al Tribunalului Militar teritorial, generalul Constantin Lucescu. Pentru cei uciși și răniți după 22 decembrie 1989 au fost trimiși în judecată cu învinuirea de ucidere sau vătămare din culpă 63 inculpați. Pentru diabolica diversiune din acele zile nu a fost până acum nimeni găsit vinovat. Această “latură” a evenimentelor este bună numai pentru scenarii. Referitor la soluțiile de neurmărire penala adoptate “subliniem: apariția Decretului Lege de amnistie nr. 3/1990 a determinat soluționarea cauzelor privind purtarea abuzivă a forțelor de reprimare prin nepromovarea acțiunii penale”. Ondine Gherguț PSM are alternativă de guvernare Sâmbătă, în Capitală a avut loc Plenara Comitetului Municipal al PSM. PSM propune românilor o alternativă la programul de reformă al Cabinetului Ciorbea. Socialiștii lui Ilie Verdeț consideră că în cei șapte ani care au trecut de la Revoluție situația economică, socială și politică a țării s-a deteriorat simțitor. Ei spun că reforma Cabinetului Ciorbea este elaborată de străinătate în scopul distrugerii economiei românești. Liderii PSM afirmă că dețin documentele unui program alternativ pentru reforma economică actuală. Nicolae Onțan a declarat: “Această alternativă pe care PSM o propune țării este una opusă procesului de destabilizare pe care îl promovează actuala conducere a țării”. Un alt punct principal l-a constituit realizarea unității de acțiune a partidelor de stânga și centru-stânga. PSM își propune atragerea de noi membri de partid și o colaborare mai intensă cu sindicatele. (Monitoring Media) • Filiala Tulcea a PSM nu mai e de acord cu actuala conducere centrală a acestei formațiuni. Membrii PSM Tulcea susțin că atât Ilie Verdeț, cât și Adrian Păunescu trebuie schimbați dacă se dorește cu adevărat o revigorare a acestei formațiuni pe scena politică. Surse apropiate partidului afirmă că schimbarea conducerii centrale este dorită și de alte filiale din țară, care pun eșecul în alegeri al formațiunii în seama tandemului, considerat “ruginit”, Verdeț- Păunescu. (AMPress) Guvernarea alături de CDR nu decurge așa cum ar fi trebuit în cadrul unei reuniuni la vârf a USD, ce s-a desfășurat sâmbătă la Pitești, cu participarea miniștrilor, prefecților și a demnitarilor alianței - dl Petre Roman a cerut ca reformei să i se imprime un ritm accelerat și a solicitat partenerilor din coaliția de guvernare să renunțe la ideea că în coaliție ar exista o majoritate și o minoritate. “Nimeni nu poate să impună punctul său de vedere prin numărul de mandate parlamentare sau de miniștri dintr-o formațiune sau alta”, a concluzionat Petre Roman. Președintele PD menționat că partidul său este gata să-și asume responsabilitățile proporțional cu cele peste 26% din mandatele deținute în cadrul coaliției. Liderii PD — în special miniștrii - au prezentat o serie de rapoarte în care au fost aduse critici cabinetului Ciorbea, Spineanu, Ciumara și Tăriceanu sub “focul” criticii PD Vicepreședintele FPS, Bogdan Baltazar, a adus - în termeni destul de duri - critici la adresa politicii de reformă promovată de Guvern, Ministerul Reformei și Ministerul Industriei și Comerțului. Baltazar a afirmat că nu există o coordonare și o viziune asupra priorităților Ordonanțelor de urgență către Parlament. El a exemplificat că, prin modificare, Ordonanța de urgentă a Legii 55/1990 (Legea privatizării), elimină noțiunea de preț minim de vânzare a unei societăți, în schimb “această noțiune se regăsește în Legea 58/1995 (Legea accelerării privatizării - n.a.) și va duce la imposibilitatea vânzării pachetelor majoritare la multe societăți din lista de privatizare prin cuponiadă”. Baltazar l-a acuzat pe Spineanu că a generat confuzie și nedumerire în rândul investitorilor străini, prin unele declarații pe care acesta le-a făcut în legătură cu piața de capital. La rândul său, ministrul pentru relația cu Parlamentul, Bogdan Niculescu-Duvăz, aprecia că elaborarea de acte normative de către Guvern este greoaie datorită faptului că a fost preluată vechea organizare din perioada Văcăroiu și că, în unele ministere, persistă “mentalități antireformiste și centraliste”. Niculescu Duvăz a precizat că vechea Hotărîre de Guvern privind structura instituției trebuie modificată în cel mai scurt timp posibil, subliniind - printre altele -că secretariatul general al Guvernului se află, în toate țările democratice în subordinea ministerului pe care el îl conduce. Niculescu-Duvăz a adus critici la adresa miniștrilor Ciumara, Popescu Tăriceanu, susținând că “au devenit prizonierii structurilor din subordine”. Funcționarii acestor ministere “sunt titularii vechilor mentalități și oferă adeseori soluții antireformiste, pe care cei doi miniștri le susțin în ședințele Guvernului”, a adăugat Niculescu-Duvăz. Nu a scăpat de focul criticii nici Alexandru Herlea, acuzat că nu a reușit să obțină finanțarea de către UE a unui proiect privind alinierea legislației României cu cea europeană. Pe listă “criticilor“ au mai fost incluse și “bâlbâielile de patru luni ale Guvernului” în relațiile cu organismele financiare internationale privind lista celor 10 întreprinderi supuse lichidării. S-a mai afirmat (Bogdan Baltazar) că la Guvern nu există o gândire clară. “Vlad Roșca este trimis să dea avionul la o parte de pe șosea. Tăriceanu este trimis să promită comenzi iluzorii, dar restructurarea nu se face și se sare de la o criză la alta”. “Nu ne putem permite să pierdem pe mâna altora, pe bâlbâială și nepriceperea altora”, a “Critica Guvernului este în folosul reformei” în finalul reuniunii, Radu Berceanu a solicitat ca și PD să aibă oameni în aparatul Președinției, susținând că după primul tur, când Emil Constantinescu acumulase 29%, iar Petre Roman 21%, electoratul acestuia a sprijinit candidatura reprezentanților CDR. Petre Roman a afirmat că politica dusă de PDSR între 1992 și 1996 a pus în pericol integrarea României în primul val în NATO și a catalogat atacurile PDSR la adresa actualei guvernări drept “diversiuni grosolane”. Petre Roman a afirmat că PD va lupta cu partenerii din coaliție pentru integrarea în primul val în NATO, “până în ultimul minut din ultimul ceas al ultimei zile”. Trăgând concluziile, liderul PD a menționat că au fost aduse critici Guvernului tocmai datorită faptului că USD dorește accelerarea reformei. întrebat ce concluzii trebuie să tragă CDR după această reuniune, Petre Roman a răspuns: “Exact cele care s-au prezentat în această ședință”. Lucian Gheorghiu concluzionat Baltazar. •asSÉÉián C. Veluda La Sintra, în Portugalia, s-au pus săptămâna trecută bazele Consiliului Parteneriatului euro-atlantic. Vă prezentăm câteva din reacțiile presei din Germania pe această temă Trei sau cinci membri pentru NATO? “Frankfurter Rundschau”: Madeleine Albright spune că intrarea în NATO nu-i o cometă care vine o dată la câteva mii de ani în ceea ce privește extinderea spre Est, NATO se îndreaptă spre o mică soluție care, pentru început, ar trebui să ducă la includerea Cehiei, Ungariei și Poloniei, comentează ziarul german. Miniștrii de externe NATO au evitat la întâlnirea lor de la Sintra orice hotărîre oficială, aceasta urmând să fie luată după consultări ulterioare. Diplomații au comunicat însă că, între timp, și SUA tind spre cele trei favorite. Asta nu înseamnă că ușa nu rămâne deschisă și pentru ceilalți candidați. Șansele de aderare la NATO, a comentat Madeleine Albright, nu ar fi “precum cometa Hal-Bopp, care revine o dată la câteva mii de ani”; în perspectiva Germaniei, aderarea în primul val trebuie să fie a Poloniei, Cehiei și Ungariei, dar “ușile nu sunt închise”. Susținătorii cei mai activi al integrării României și Sloveniei în NATO sunt francezii și italienii, mai scrie “Frankfurter Rundschau”. “Der Standard”. Un drum pietros Conform unui comunicat al secretarului general al NATO, Javier Solana, nu s-ar avea nimic împotrivă ca Slovenia să fie invitată la negocieri, alături de Polonia, Ungaria, Cehia. Dar Franța ține neapărat ca și România să fie prezentă și de aceea (din motive de strategie deliberativă) își manifestă îndoiala în ceea ce privește Cehia. SUA și Germania par să insiste pentru o limitare la cele trei țări - Polonia, Ungaria și Cehia. Albright a spus clar că SUA este pentru extinderea limitată, iar Germania preferă “o mică rundă" din numai trei țări. “Süddeutsche Zeitung”: Decizia asupra candidaturilor abia la Madrid Dacă NATO va începe tratativele de aderare mai întâi cu Ungaria, Cehia și Polonia sau dacă vor fi admise România și Slovenia, rămâne un subiect deschis. Aceste cinci țări sunt considerate cu cele mai mari șanse, titrează ziarul german. într-un alt articol al aceluiași cotidian, subiectul este abordat sub titlul: “Marele poker pentru noi membri NATO. De trei ori da, de două ori nu și un au hotărît pentru statele baltice”. Articolul dă ca sigur fotoliul permanent la Bruxelles al Poloniei, Cehiei și Ungariei și remarcă avocatura francezilor și italienilor pentru Slovenia și România. Militarii NATO au înregistrat cu bunăvoință - se spune în articol că soldații români și sloveni s-au dovedit excelenți în exercițiile militare comune cu Alianța. Firește, francezii, cu protecția lor demonstrativă asupra României, au țeluri politice precise. Ziarul crede că Parisul încearcă să creeze o alianță romanică, începând de la Madrid, prin Roma, până la București, prin care să-și întărească puterea politică. Madeleine Albright și Klaus Kinkel s-au arătat puțin încântați în ceea ce privește dorințele francezilor și italienilor. “Die Welt”: Trei sau cinci noi membri? Importantul ziar german consideră că subiectul aderării a trei sau cinci țări rămâne deschis. Nu este exclusă aderarea României și Sloveniei alături de Polonia, Cehia și Ungaria. Același material conține însă și avertismentul doamnei Albright, conform căruia Alianța ar putea slăbi dacă s-ar extinde prea mult spre Est. (AM Press) A PDSR are un nou slogan: “schimbarea schimbării” Deputatul PDSR de Alba, Neculai Popa, a declarat într-o conferință de presă că opiniile diferite, curentele care există în PDSR, vor conduce la reforma partidului și la introducerea unui sistem concurențial. Neculai Popa este convins că, în 26 iunie, Conferința Națională a PDSR îl va alege pe Ion Iliescu în calitate de președinte al partidului. Lupta mare este pentru locul al doilea, între Năstase și Meleșcanu. Dintre aceștia, deputatul PDSR de Alba îl preferă și îl susține pe Adrian Năstase. Deși presa încearcă marginalizarea și culpabilizarea PDSR”, iar partidele aflate la putere doresc “înlăturarea oricărei alternative la guvernare”. Neculai Popa crede că electoratul a iertat PDSR și îl așteaptă la guvernare. în 28 iunie, partidele din Opoziție vor depune la Camera Deputaților o moțiune privind analiza “Contractului cu România”. Deputatul PDSR de Alba speră că unii membri PD și PNL vor susține moțiunea. Convins că nu vom intra în NATO, Neculai Popa a declarat: “După Madrid prevăd o prăbușire grozavă a situației din țară". Acesta mai crede că divergențele dintre partidele aflate la guvernare se vor acutiza după eșecul pe care îl vom înregistra la Madrid, că astfel coaliția se va destrăma, urmând ca, “până în toamnă, să avem un guvern monocolor, probabil PNȚCD”. Deputatul PDSR a criticat cu duritate actualul Guvern. Astfel, “ministrul de Interne, dl Dejeu, este leu în fața sindicatelor și miel în fața minorității maghiare”; “la Comisie (de Finanțe-Bănci - n. r.), somăm, lucrăm o oră pe zi, fiindcă nici vorbă să avem legile cu care se laudă Guvernul Ciorbea”; în legătură cu disponibilizările din Sănătate, învățământ. Agricultură: “primii disponibilizați din toate sectoarele de activitate sunt PDSR- iștii, urmărindu-se pulverizarea și înlăturarea acestora”. Neculai Popa apreciază că, până la sfârșitul anului, 80% din întreprinderile mici și mijlocii vor falimenta și că în acest moment, din cele 630.000 de societăți comerciale mici și mijlocii, 300.000 se află deja în stare de faliment. Luminița Kohalmi PL ‘93 va fi absorbit de PNLCD Niculae Cerveni, președintele PNL-CD, a declarat presei, vineri după-amiază, în timpul Conferinței județene a PNL-CD Bacău, că a încheiat un protocol de absorbție a PL ‘93 în PNL-CD. Liderul PNLCD a spus că el va rămâne președintele PNL-CD, iar unul dintre liderii PL 93 va fi vicepreședinte. PNL - Câmpeanu trebuia inițial să se afle în aceeași ecuație, însă Radu Câmpeanu a cerut un răgaz pentru a se consulta cu președinții de filiale Potrivit lui Cerveni, întârzierea acestei înțelegeri PL ‘93 PNL-CD se datorează faptului că CDR ar fi avut motiv să excludă PNL-CD din alianță, pe considerentul că acesta este un alt partid. Senatorul Viorel Cataramă, aflat și el în aceste zile la Bacău, a declarat: “Prin unificarea PNL-CD - PL ‘93, în CDR vor veni oameni care au denigrat Convenția”. El a mai adăugat că în Convenție se va analiza dacă PNL-CD mai poate sau nu să facă parte din CDR în aceste condiții. Simona Popa Reforma sistemului sanitar din România în ultimii trei ani, procesul de reformă a sistemului serviciilor de sănătate din România a rămas în stadiul de intenție din cauza lipsei de voință politică. Fostul Guvern și precedenta echipă de conducere a Ministerului Sănătății nu și-au asumat efectiv responsabilitatea unei schimbări structurale a sistemului. Mijlocul esențial al acestei schimbări, reprezentând o reformă reală, este : Legea asigurărilor sociale de sănătate. în ședința de Guvern din 30 mai 1997 a fost aprobat punctul de vedere comun asupra proiectului Legii asigurărilor sociale de sănătate, elaborat de Ministerul Sănătății, Ministerul Muncii și Protecției Sociale și Ministerul de Finanțe. Prin transmiterea către Camera Deputaților a acordului Guvernului, care susține necesitatea aprobării Legii și conține observațiile asupra proiectului existent, se va relua pregătirea raportului Comisiei de sănătate și familie și al Comisiei pentru muncă și protecție socială, necesar pentru introducerea cât mai rapidă a proiectului în dezbaterea plenului. Principalele propuneri de îmbunătățire a proiectului de Lege incluse în acordul aprobat de Guvern se referă la: • introducerea progresivă a legii, cu o perioadă de tranziție strict limitată în timp, care să se încheie la 31 decembrie 1998; • responsabilitatea Ministerului Sănătății de a susține cu resurse umane, financiare și materiale constituirea Caselor de Asigurări de Sănătate; • decizia începerii colectării fondurilor, care se va lua prin hotărîre de guvern, după aprobarea legii; • plata contribuțiilor de asigurări se va face din veniturile individuale, în mod transparent de toate categoriile de asigurați, fără să fie afectate veniturile nete ale acestora. Aprobarea de către Parlament a proiectului Legii asigurărilor sociale de sănătate va conduce la reforma radicală și ireversibilă a sistemului sanitar din România. Biroul de presă al Ministerului Sănătății (urmare din pagina 1) Casa de Economii și Consemnațiuni va acorda împrumuturi micilor întreprinzători și credite pentru construcții de locuințe, pe baza unor contracte încheiate cu Fundația pentru Case de Economii din Germania (de unde provin bani pentru micii întreprinzători) și cu Banca de Depuneri pentru Locuințe din Germania (bani pentru construcții de locuințe, ce completează fondurile locale). CEC va beneficia în continuare de garanții de stat, chiar dacă se supune regulamentului Băncii Naționale. Casa de Economii și Consemnațiuni este condusă de un consiliu de administrație format din 11 membri numiți pe o perioadă de patru ani. Președintele și cei trei vicepreședinți ai consiliului de administrație, sunt numiți de primul ministru. Ceilalți șapte membri ai consiliului de administrație sunt numiți de ministrul de Finanțe. A fost adoptat proiectul de Lege a minelor Tot la sfârșitul săptămânii trecute a fost adoptat și proiectul de Lege a minelor, care face parte din programul de proiecte destinate reformei. Călin Popescu Tăriceanu, ministrul Industriei și Comerțului, a precizat că în conformitate cu prevederile Constituției, “bogățiile de orice natură ale subsolului și platoului continental fac obiectul exclusiv al proprietății publice ce aparține statului, în cadrul proiectului, încep să se reglementeze rolurile care sunt atribuite ministerelor de resort ce operează în acest domeniu”. Prin acest proiect se diminuează rolul statului de acționar cvasimonopolist în domeniul extractiv în momentul de față. Activitatea operatorilor este astfel reglementată încât aceștia să se bucure de un tratament nediscriminatoriu, indiferent de natura capitalului (de stat sau privat, autohton sau străin). Mai mult, în proiect sunt incluse o serie de facilități pentru atragerea capitalului privat. Sistemul de acordare a licențelor de exploatare și explorare nu mai este asigurat de minister, respectiv de operatorul economic, ci este încredințat autorității competente, care este Agenția Națională a Resurselor Minerale. Rolul Ministerului Industriei și Comerțului se rezumă la elaborarea strategiilor și politicilor în domeniul resurselor minerale. Pentru activitățile miniere, legea prevede în mod diferențiat plata taxelor pentru explorare, cu o creștere progresivă în funcție de durata concesiunii. De asemenea, este prevăzut un capitol aparte referitor la sistarea activităților miniere care se va face numai cu aprobarea Guvernului, pe baza unor documentații ce vor cuprinde, în mod obligatoriu, măsurile tehnice, necesitatea protecției ecologice în zonele unde activitățile urmează să fie sistate, precum și modul de asigurare a protecției sociale pentru personalul afectat. Guvernul a cerut consultarea operatorilor economici din domeniu, a sindicatelor din domeniul minier. “Din păcate, numai confederația sindicală condusă de Marin Condeescu ne-a furnizat niște propuneri de care s-a ținut seama în proiectul de elaborare a legii”, a precizat ministrul Industriei și Comerțului. Cu această ocazie, Legea minelor din 1937 se abrogă. Copiii în dificultate vor fi protejați Guvernul a adoptat și Ordonanța de urgență privind protecția copilului în dificultate. Cristian Tăbăcaru, secretar de stat, a precizat că, în ultimul timp, statul s-a substituit familiei. Pentru copiii aflați în dificultate (este vorba despre copiii abandonați juridic, de fapt, părăsiți în maternități) există doar soluția instituționalizării. Proiectul de lege reglementează dreptul oricărui copil de a fi crescut în cadrul familiei. “Nu statul trebuie să crească copilul, ci familia care trebuie susținută”, a precizat Cristian Tăbăcaru. în acest sens, se înființează servicii publice, la nivelul județelor, care să susțină familiile. Familiilor li se oferă asistență profesională prin apariția meseriei de asistent maternal. Legea prevede și indexarea vechilor alocații de plasament, de la 20.000 lei, la 150.000 lei pe lună. Medicii vor câștiga după cât muncesc Mult așteptatul proiect al Legii Asigurărilor pentru Sănătate a fost avizat de Guvern. Dr. Ioan Romoșan, secretar de stat la Ministerul Sănătății, a afirmat că acest proiect de lege asigură schimbarea sistemului serviciilor de sănătate, în sensul că le pune la dispoziția pacienților într-o modalitate eficientă de colectare a fondurilor după principiul solidarității. Aceste fonduri vor ajunge direct la beneficiarii și la furnizorii sistemelor de sănătate. “Nu este vorba despre o taxare suplimentară a beneficiarilor, nu este vorba despre o contibuție în plus a agenților economici în cele 18 luni care vor urma până la implementarea legii, este vorba despre o redistribuire a fondurilor pentru sănătate”, s-a precizat. Banii pacienților vor ajunge în mod direct la casele de asigurări pentru sănătate, cu personalitate juridică. Aceste case vor stabili relații directe cu unități militare. "în viitor, prin apariția acestor case de asigurări, va dispărea teritorializarea. Fiecare pacient se va trata acolo unde dorește, la spitalul unde primește cea mai bună îngrijire medicală. Unitatea medicală va dori să-și atragă cât mai mulți pacienți, oferindu-le servicii de calitate. Prin urmare, dacă o unitate sanitară nu va oferi condiții bune de îngrijire pacienților nu va mai primi bani de la casele de asigurări și în scurt timp va muri”.. Astfel, medicii nu vor mai avea un salariu fix. Fiecare va câștiga în funcție de taffl grul de pacienți (asigurați) pe care ®» La nivelul fiecărui județ are o casă de asigurări, către bani de la toți pacienții, 5'ța la asigurările de sănătate nu va fi una suplimentară, ci va reprezenta 5 % din impozitul per salariu. Bugetarilor le va fi mai bine