Cotidianul, noiembrie 1999 (Anul 9, nr. 2500-2525)

1999-11-25 / nr. 2521

8 Cotidianul . w ■ --------- cultura si mass-media 1 Capitala antică a Poloniei Cracovia - Orașul European al Culturii în 2000 Celelalte opt Orașe Europene ale Culturii sunt Avignon, Bergen, Bologne, Bruxelles, Helsinki, Praga, Reykjavik și Saint-Jaques-de-Compostelle Cracovia, orașul cu un milion de locuitori în inima Europei. Capitală antică a Poloniei, loc de veci al regilor polonezi, lăcaș al meditațiilor filosofice și al creației, al Papei și al boemilor, Cracovia este, de asemenea, orașul cu una dintre cele mai vechi universități de pe bătrânul continent. Renumit pentru toleranța sa, aici conviețuiesc culturi diferite în deplină armonie. Oraș al poeziei, pasionat de teatru și muzică, Cracovia își manifestă cu fiecare clipă bucuria de a trăi. Oraș al întâlnirilor, al festivalurilor și congreselor, al Cafenelelor, Cracovia a fost aleasă, de Consiliul Europei, Orașul European al Culturii pentru anul 2000, alături de Avignon, Bergen, Bologne, Bruxelles, Hel sinki, Praga, Reykiavik și Saint- Jaques-de-Compostelle. Cu a ceastă ocazie, Festivalul Cracovia 2000 se pregătește de pe acum în cele mai mici detalii, pentru a oferi vizitatorilor săi un program excepțional. La Cracovia totul capătă o dimensiune umană. Este tânără pentru că unește într-un tot armonios vechiul cu modernul și chiar cu avangarda. Cele nouă Orașe Europene ale Culturii sunt legate între ele de o rețea electronică, un fel de muzeu virtual care grupează colecțiile întregii Europe. Acesta va debuta pe 1 octombrie 2000. Festivalul Stanislaw Wyspianski este un vast proiect consacrat marilor artiști, pictori și dramaturgi, care va include, în lunile septembrie și oc tombrie 2000, spectacole, expo ziții și manifestări în aer liber. Andrzej Wajda, marele cineast polonez, a propus construirea, pentru anul 2000, a unui centru municipal de informații. Parterul va fi ornamentat cu vitralii din proiectul niciodată realizat al pictorului și dramaturgului Stanislaw Wyspianski. Expoziția celor mai importante muzee din cadrul Festivalului „Cracovia 2000" se va intitula „Wawel 1000-2000", desfăsu rându-se în trei locații: Castelul Regal, Muzeul Catedralei și Muzeul Arhidiocezei. în perioada 5 mai-13 octombrie, aceasta va oferi o privire asupra culturii artistice din inima regatului și va repovesti istoria formării statului polonez. O altă expoziție, „Comorile Universității Jagellone", va fi deschisă cu ocazia aniversării a 600 de ani de la restaurarea Academiei Cracoviene de către regele Ladislas Jagello. în anul 2000, Wroclaw va sărbători un mileniu de existență. Consiliul Municipal a aprobat un program anual în care, pe lângă evenimente cu caracter religios, politic și economic, au fost prevăzute numeroase manifestări culturale notabile: expoziții, festivaluri, concerte, simpozioane. Festivitățile vor culmina cu „Zilele Wroclaw", pe parcursul cărora sunt prevăzute concerte ale Filarmonicii din New York, ale Orchestrei Simfonice din Praga, ale Baletului lui Maurice Bejart, din Lausanne, ale lui Jose Carreras și ale Orchestrei Glenn Miller Festivalul Culturii Ebraice se desfășoară la Cracovia din 1988. Principalul obiectiv al acestuia este acela de a păstra identitatea culturii ebraice, dar și de a arăta reciprocitatea raportului dintre cultura ebraică și cea poloneză. Festivalul din 2000 va avea caracter comemorativ, la acesta anunțându-și participarea numeroși savanți și artiști. Sufletul Cracoviei a rămas sensibil la frumusețea sacrală. Pictori, compozitori, scriitori cunoscuți- unei lumi întregi- își găsesc inspirația în tradiția religioasă. Cracovia, oraș regal și papal în egală măsură, este mândru de rolul pe care l-a jucat de-a lungul istoriei, de fantezia sa artistică și de Papa Ioan Paul al II-lea, fiind un centru spiritual prin definiție. Marilena STAN RETROSPECTIVA DAKINO LA CLUB A în cadrul ciclului de programe culturale reunite sub denumirea Proiect Art.Café.Cinema, Fundația Club A, Fundația Filmul Românesc, Fundația DaKINO și Asociația de creație Gheizer Film vă invită astăzi, începând cu ora 18.00, în Club A , la partea a doua a Retrospectivei Festivalului "DaKINO. Proiecția va cuprinde filme premiate la ediția 1999 a Festivalului Internațional de film de scurt metraj DaKINO, în program sunt prevăzute proiecții ale următoarelor filme: „Maaz", în regia lui Christian Volckman, Franța, distins cu Premiul pentru imagine și Trofeul DaKINO, „Pique Nique", în regia lui Herve Bastien, Franța, distins cu Premiul special, „Food for Thought", în regia lui John Paton & Mathew Ross, Statele Unite ale Americii, distins cu Premiul special, „The Case of Howard Phillips - Lovecraft“, în regia lui Pierre,Brenard și P. Trividic, Franța, distins cu Premiul special și „Our Stork", în regia Liviei Gyarmathy, Ungaria, distins cu Premiul special. Intrarea este liberă. ALEXANDRA NECHITA, TRIUMFUL TALENTULUI ROMÂNESC ÎN LUME La numai 14 ani, pictorița Alexandra Nechita a lansat în Statele Unite un timbru poștal care reprezintă o nouă creație dedicată campaniei „Educa tion Keystone to the 21st Century". Evenimentul a avut loc în cadrul WFUNA World Federation of United Nations Associations, iar tânăra noastră compatrioată a fost aplaudată de ambasadorul nostru permanent la ONU, ambasadorul țării noastre la Washington, demnitari și alte personalități culturale. Prin arta ei Alexandra și-a manifestat entuziasmul vârstei și dorința de a încuraja și stimula tineretul studios. încă o dată acest copil minune a făcut să triumfe talentul românesc peste hotare. Gabriela BUNEA / Oamenii de cultură se întreabă: Este piața românească de artă o piață a competiției: în cadrul Festivalului Național de Teatru, la UNITER a avut loc dezbaterea „Statutul instituțiilor publice de spectacol în condițiile reformei“ n cadrul Festivalului Național de Teatru, ieri, la sediul Uniunii Teatrale din România (UNITER) a avut loc dezbaterea „Statutul instituțiilor publice de spectacol în condițiile reformei . Invitații lui Dumitru Solomon, redactorul-șef al revistei „Scena “, moderatorul discuțiilor, au fost ministrul Culturii, Ion Caramitru, prezent la dezbatere și în calitate de ministru, dar și de actor, și Ștefan Damian, reprezentantul Primăriei Capitalei. Este cunoscut deja faptul că instituțiile de cultură și, în special, teatrele s-au aflat în pericolul de a fi închise, din cauza lipsei de bani. Acest lucru nu s-a întâmplat, dar a dat naștere la o serie de discuții care, nu de multe ori, erau adevărate acuzații la adresa administrației bugetului culturii. Problema statutului instituțiilor publice de cultură a fost pusă ieri din două perspective. Una dintre acestea a fost abordată ieri de către dramaturgul Dumitru Solomon, care atrăgea atenția asupra pericolului invaziei de subcultură și incultură. „Este posibil ca locul golit de cultură să fie ocupat de subcultură?", se întreba Solomon. O abordare mai serioasă, dar, în special, pragmatică a statutului instituțiilor publice de spectacol a avut-o însuși ministrul Culturii care se poate spune că a pus punctul pe: în ciuda pericolului închiderii teatrelor, „Festivalul Național de Teatru" are loc, el este în chiar plină desfășurare, iar sălile sunt arhi-pline, dovadă că publicul românesc nu este dispus să lase loc inculturii, la care se referea Dumitru Solomon. Subvenționarea suplimentară obținută de Ministerul Culturii în ultimul moment, de 110 milioane de lei, a ajutat la organizarea acestui festival care „ar fi avut oricum loc", potrivit declarațiilor lui Caramitru. Din această sumă obținută recent, care nu a intrat încă în conturile ministerului, dar care urmează să intre în bugetul culturii în aceste zile - și care trebuie cheltuită până la sfârșitul acestui an - 30% revine muzeelor, 27% teatrelor, 32,5% - pentru activități culturale (realizarea în luna decembrie a Săptămânii culturii românești la Budapesta, retrospectiva Țuculescu în Ungaria, ce fuseseră amânate din lipsă de fonduri), iar 3,2% administrației centrale. Care este prețul real al unui bilet la teatru? Șansa instituțiilor publice de spectacol, în condițiile unei economii de piață, depinde, în primul rând, de prețul biletului la spectacol. în acest moment, la noi în țară, un bilet la teatru nu atinge nici măcar 20% din valoarea sa reală, în condițiile în care economia românească se află în plin proces de reformă, ce ar însemnă, în perspectiva economiei de piață, reforma în instituțiile de spectacole în cultură, implicarea statului este prima condiție pentru existența instituțiilor publice de spectacol, ce nu pot trăi fără subvenționare. „Nu este posibilă o subvenționare de 100%“, sus ținea ieri ministrul Culturii, în momentul de față, aceste instituții fiind subvenționate în proporție de 95-97%. „Dacă am fi făcut privatizare sau vânzare de active am fi ajuns în situația de a dispărea pe loc", declara Caramitru, care a ținut să compare modelul românesc cu cel occidental în ceea ce privește subvenționarea instituțiilor publice de cultură. în occident, există artiști care câștigă bine și artiști care câștigă prost, iar instituțiile nu au decât foarte puțini angajați, ele mergând pe ideea de contract de colaborare. Și atunci, în condițiile în care instituțiile publice de spectacol nu au putut fi privatizate sau scoase la licitație, pentru că ar fi existat pericolul dispariției lor, ministerul Culturii s-a implicat în întreținerea lor. Recunoscând totuși faptul că statul trebuie să se retragă din toate activitățile, lăsându-le pieței libere, ministrul Culturii a atras totuși atenția asupra faptului că piața de artă din România s-ar putea să nu fie totuși o piață a competiției. Iar noi credem că instituțiile publice de spectacol nu pot face față încă economiei de piață, decât cu riscul de a dispărea. Irina DUMITRESCU Agenda Festivalului Național de Teatru Festivalul Național de Teatru continuă astăzi cu o dezbatere de la ora 11.00, la Uniter, ai cărei moderatori vor fi Mircea Ghițulescu și Sebastian - Vlad Popa. La ora 17.00, va avea loc prezentarea spectacolului „Rizarmonia" de Alexandru Tocilescu, pe muzica lui Nicolae Brânduș, la Sala Arcub. Interpretează Cvartetul „Pro Musica Nova“- Marius Popescu, Flavius Trif, Dominic Csergo și Lucia Florescu. Dansează: Laurențiu Barbu și Raluca lanegri. La ora 18.00 va avea loc lansarea cărții „George Constantin și comedia sa umană“ de Florica Iehim (Editura Gramar). La ora 19.00, la Sala Mare a Teatrului Național București va avea loc prezentarea spectacolului „Visul unei nopți de vară“ de William Shakespeare, regia Victor Ioan Frunză, a Teatrului National Cluj. „Evreii în România“ - de la obiecte rituale la declarațiile scriitorilor Muzeul de Istorie și Artă găzduiește în perioada 15-30 noiembrie expoziția „Evreii în România", care prezintă o istorie și o atestare a existenței evreilor de-a lungul timpului pe teritoriul românesc. Expoziția este structurată pe perioade și conține de la diferite obiecte rituale până la declarații ale unor intelectuali și scriitori români - Perpessicius, Tudor Arghezi, I.L.Caragiale, Emil Cioran - despre evrei și antisemitism. Sunt prezentate fotografii, tablouri, manuscrise despre evreii din Țările Române din secolele XIV- XVIII, până la viața acestei comunități astăzi - asistență, cultură, economie. Sunt interesante cimitirele și monumentele funerare care atestă prezența seculară a evreilor în Țările Române, sinagogi, rabini, cărți sfinte, dar și documentul cu ornamentele rituale de pe pietrele funerare din Cimitirul Sevastopol din București. Sunt prezentați scriitorii și lingviștii evrei care au adus o contribuție remarcabilă literaturii române, precum și membrii de onoare ai Academiei Române, printre care rabinul Moses Rosen, criticul literar și teoreticianul Constantin Dobrogeanu-Gherea, fizicianul Simon Sanielevici, lingvistul și folcloristul Lazăr Șăineanu. O altă parte interesantă a acestei expoziții este prezentarea martiriului evreilor din România între anii 1940-1944. Pentru descoperirea și înțelegerea poporului evreu au fost expuse tablouri care prezintă diferite sărbători tradiționale „începutul zilei de Sabat" -"Sărbătoarea Crăciunului evreiesc, „întâmpinarea zilei de Sabat", „Seara de Paște“, „Sărbătoarea de Purim“, „Evreii în România“ este o expoziție ce stă ca mărturie că această comunitate și-a adus de secole contribuția la viața culturală și istoria României și poate să distrugă eventual orice teorie antisemită. Ada DUMITRESCU VA INVITA LA NOIEMBRIE, ORA 20.00; la Discoteca VOX-MARIS COTIDIANUL; radiodelta; Vet TVonltt; Genius Enterprise Trade S.R.L; CRISCO; GINA Agency Biletele sunt puse in vanzare la sediul Universității "str. CRISTEA’ și in ziua spectacolului la discoteca VOX - MARIS. U.M.F. „CAROL DAVILA“ organizează joi 25.11.1999 în „Club MAXX“, orele 19.30 BALUL BOBOCILOR Cotidianul cu participarea: Pasărea Colibri, Vineri 13, lansarea albumului „Ură scăbesc“. HI Q, Horațiu Mălăele Sponsor principal St. Petersburg CASA de MODĂ Venus Calea Victoriei nr. 21, București, Sector 3 Tel.: 315 7fi 04: 311 31 SI: Fax: 3252 04 LiOnflDDO Pie>eștia' „Cei mai frumoși ani“ este noul album al grupului Blue Spirit. El conține o oră din cele mai mari hit-uri ale rock-ului autohton și străin ale anilor ‘70. „Cei mai frumoși ani“, un spectacol inedit al grupului Blue Spirit în turneu national 29.11.1999 - Deva 30.11.1999 - Oradea 1.12.1999 - Turda 3.12.1999 - Bistrița 4.12.1999 - Botoșani 5.12.1999 - Iași 6.12.1999 - Suceava 7.12.1999 - Roman 13.12.1999 - București (sala Arcub) _ joi, 25 noiembrie 1999 pre limba scriitorului___ E bătută iar asurzitor toba electorală In demagogie electorală nu ne întrece nimeni. Nu suntem în stare să ne conducem singuri propria țară spre prosperitate (țara adusă în pragul falimentului, programat) și batem acum asurzitor toba cu preluarea conducerii Organizației pentru Securitate și Cooperare in Europa (OSCE). Comisarii Uniunii Europene ne propun să ne conducă ei țara, economia și finanțele, începând cu anul viitor, să inventeze un front internațional de salvare a României, iar președintele Emil Constantinescu și Puterea actuală se extaziază deja la gândul că România va prelua șefia OSCE . În 2001! România nu-și poate gestiona propriile crize și vrea să gestioneze crizele și conflictele statelor OSCE (54+Iugoslavia, suspendată din 1992)! Doamne ferește! De pe vremea lui N. Ceaușescu nemaipățind România o asemenea ispravă, să conducă un for internațional-cheie! Că va fi prima oară, după 1967 (când României i-a revenit președinția Adunării Generale a ONU), când țării noastre i se va încredința cinstea de a da lecții de conducere într-un for atât de înalt, precum OSCE, bla-bla. Că ea intră în cărți din anul 2000, în cadrul „troikăi“ (lângă Norvegia și Austria fostă și actuală președintă OSCE), ca „viitoare președintă OSCE". Te doare capul. Pe când, numai candidatura României (ea e singurul candidat în cursă, de altfel) la această președinție OSCE obligă actuala Putere la realism politic, la scoaterea României din marasm, întâi... E extraordinar ce ni se întâmplă. România a ajuns în situația de a nu mai avea credibilitate ca stat solvabil, și conducătorii ei țin coada pe sus, vor să preia șefia OSCE, sperând că așa își vor mai redresa imaginea! Pur și simplu băncile occidentale (din America și Europa) nu mai acceptă garanția statului român la acordarea creditelor, din cauza riscului de țară! Din acest motiv e dat peste cap și exportul României (ca și deficitul de plăți import-export). Mai mult, garanția băncilor românești nu mai este acceptată decât în țări din lumea a treia, cu un potențial mare de risc, după cum declara zilele trecute N. Petreanu, șeful Direcției de Creditare și Garanții din cadrul Eximbank... Vă dați seama în ce situație suntem. Apropo de bănci anul viitor, Bugetul de stat al României, prin reașezări dramatice de priorități, va plăti și datoriile BANCOREX, de 2 miliarde de dolari, nu numai datoriile externe „în exercițiu“1 ale României, de alte 2 miliarde de dolari! De unde bani? Ne dau Uniunea Europeană, 650 de milioane de euro, și, să sperăm, FMI, Banca Mondială și BERD, împrumuturi de alte 650 milioane de dolari, dar nu ajung... Deficitul Bugetului de stat din 1999 va fi transmis anului 2000, vistieria României va fi de plâns: Las la o parte datoria internă totală a statului român, imposibil de finanțat, care va crește până la cer (inclusiv cu dobânzile)... Creșterea economică minimă prognozată de actuala Putere (adevărat eveniment, după trei ani de recesiune sinucigașă) pentru anul 2000, ca și reașezarea fiscală, cu facilități pentru marii investitori, și introducerea impozitului global, sau înmulțirea privatizărilor (în anul 2000 se va desființa FPS, „proprietarul economiei de stat", după cum declară premierul Radu Vasile, deși se știe că FPS e doar împuternicitul statului?), nu vor putea să reabiliteze veniturile la Bugetul României! Buget care nu va fi în stare să susțină cheltuielile obișnuite ale MAE, la nivel decent, darmite să mai suporte milioane de dolari cu președinția OSCE... Amuzant e că președinția OSCE va fi moștenită de viitoarea Putere, de PDSR, în principal. Liviu Ioan STOICIU Sondaje și aplaudaci Cum Turcia e năpădită de cutremure, ce lovesc când nici cu gândul nu gândești, așa e și România lovită de sondaje, din care nu e Unul, să n-aibă mai puțin de 6- 7 grade pe scara Richter. Mai întâi a fost cel cu Ceaușescu medaliat cu aur la toate categoriile și la bani, și la răi, bine că n-a fost o probă de dublu mixt, că o câștiga și paia. Asta dacă nu cumva „Challengerul“ său își alegea o parteneră pe măsură, și cuplul Emil Zoe bătea la mustață perechea Nicu Leana obținând de la români câteva zeci de înjurături în plus. După care a urmat sondajul cu Iliescu - 44/PDSR - 46, conform căruia nici sunt unul peste altul Meleșcanu și Constantinescu nu ajung decât cam pe la coastele lui nea Nelu și la ce se folosește, că tot n-au obiectul lui Coposu, întru intromisiune, în sfârșit, cel cu opinia românilor despre retrocedări, adevărată mană în deșert pentru aplaudacii Puterii, care demult nu mai pupaseră un material pe care să-l poată răstălmăci în favoarea stăpânilor lor. Așa se face că joia trecută i-am putut vedea pe trei dintre ei la jurnalul TV România 1, străduindu-se să ne convingă că rezultatele celui de-al treilea sondaj suflă vânt în pânzele guvernanților și le contrabalansează, prin aceasta, pe primele două, în realitate acest al treilea sondaj pune în evidență, în mare, trei categorii semnificative de populație, cei ce vor restituirea integral și imediat, cei ce vor restituirea parțial, condiționat și doar când starea economiei o va permite, și cei care nu vor să plătească nici o restituire. Dintre acestea, cea de-a doua categorie este de departe cea mai numeroasă, străduindu-se să o asimileze forțat cu cea dintâi, aplaudații promovează siluind puțin logica și realitatea - teza că politica de „restituto in integrum" ar avea un important suport popular. Or, lucrurile nu stau chiar așa. Din moment ce grupul cel mai numeros este pentru o restituție parțială, nici vorbă nu poate fi de „in integrum". Cât despre faptul că vreo 60% vor ca despăgubirile să se acorde când o va permite starea economiei, aceasta echivalează practic cu un NU spus restituției, întrucât o știe orice român cu capul pe umeri - o redresare a economiei românești poate fi sperată doar undeva mult după alegeri, ca o consecință nu a pseudoreformei actuale, ci a vindecării economiei și societății de efectele acestei pseudoreforme. Este ciudată de altfel ostilitatea aplaudaților guvernamentali ai TV România 1 față de cei care sunt pentru corelarea restituirilor cu redresarea economică. Domniile lor ar trebui să creadă - sau să se facă a crede, cel puțin - că „reforma va avea și rezultate benefice și că redresarea economică e, prin urmare, colo, după colț". Din acest al treilea sondaj, drag guvernanților cel puțin prin contrast, cu primele două, se poate contura însă o soluție practică a problemei restituției. Avem, așadar, o categorie importantă de români care înțeleg să plătească ei personal greșelile făcute cândva de comuniști, alții care înțeleg să le plătească doar parțial, și alții care nu înțeleg să le plătesacă deloc. Ei bine, soluția e foarte simplă: sarcina despăgubirilor să fie repartizată doar primei categorii și, parțial, celei de-a doua, astfel încât cel care înțelege să plătească să aibă posibilitatea de a o face, iar cel care nu înțelege să plătească pentru greșelile altora, să nu fie silit a o face, în acest fel se elimină orice fel de tensiune, nimeni nefiind silit să facă, ori împiedicat să facă, ceea ce îi dictează conștiința, iar responsabilitatea morală a fiecăruia își găsește expresia nu în vorbe, ci într-un sacrificiu concret, bănesc. Cifra despăgubirilor variază între 5 și 50 de miliarde de $, în funcție de sursă. Să luăm varianta optimistă, cea a Puterii: 5 miliarde repartizate la 22 de milioane de locuitori reprezintă cam 200- 250$ pe cap de locuitor, sau 1.000 $ de familie (dacă Puterea minte, ceea ce n-ar mai surprinde pe nimeni, cifrele sunt de 10 ori mai mari: 2.000-2.500$ pe cap și 10.000$ pe familie; în felul acesta, oricărui cetățean i se poate pune în față opțiunea clară, cu cifre precise: vrei să plătești, vrei să plătești parțial, sau nu vrei să plătești deloc? Am convingerea că rezultatul unei asemenea modalități de colectare a sumelor necesare pentru restituiri ar confirma integral procentele de opțiuni indicate de sondajul în chestiune, eventual cu o marjă de eroare, conform tradiției, de ± 3%. Victor NIȚELEA în numele Facultății de Istorie din Universitatea București, deplângem dispariția cercetătorului eminent și profesor asociat, Dan Cernavodeanu. Condoleanțe familiei și tuturor celor apropiați. Decan, Alexandru BARNEA