Cotidianul, martie 2000 (Anul 10, nr. 2601-2627)

2000-03-11 / nr. 2610

4 Cotidianul sâmbătă 11, duminică 12 martie 2000 actualitatea socială Din cauza poluării „Triunghiul morții“ din județul Brașov Râul Olt este „mort“ de mai bine de 20 de ani m—Problemele legate de poluarea existentă în județ sunt mult IS mai grave decât cele prezentate de Inspectoratul de Protecție a Mediului din județul Brașov. Președintele filialei FER Brașov, Mirel Popa, susține că în județ, din cauza poluării a apărut așa-numitul „triunghi al morții“, chiar dacă unii agenți economici au luat măsuri de diminuare a poluării, prin reducerea activităților care generează noxe. Mirel Popa spune că în „triunghiul morții“ intră marii poluatori, începând cu „Lubrifin“, care este un puternic poluant, COROM Codlea, Fabrica de Ciment Hoghiz, combinatele din Victoria și Făgăraș și două fabrici din Tohan-Zărnești și Râșnov. La toate acestea se mai adaugă și Uzina „R“ din Feldioara. Consilierul local Ion Popescu Topolog declară că, din cauza poluării a fost distrusă fauna piscicolă din județul Brașov, existentă în apele curgătoare. Topolog spune că râul Vulcănița este puternic poluat de Celohart Zărnești, iar Ghimbășelul, care se revarsă în Vulcănița, adună toate reziduurile de la COROM Codlea. Cele două ape curgătoate se varsă la rândul lor în Olt, care este „mort" de aproape 20 de ani. Poluarea puternică a determinat să moară până și broaștele, nu numai peștii. în aceeași situație se află și Timișul, care adună reziduurile din Brașov. Cele două ramificații ale Timișului „spală" reziduurile de la societățile Roman și Metrom. O altă apă curgătoare care ridică probleme ecologice este Spurcata, la care se adaugă Valea de la Pietrele lui Solomon, care spală cartierul Șchei. Mirel Popa precizează că rețeaua hidrografică a Brașovului este integral poluată. Singurele râuri din județ cu viață în ele, care își mai păstrează integritatea sunt de fapt niște pârâuri mărunte, cum ar fi cele din zona Făgăraș și văile cu ape de la Sâmbăta. Mirel Popa informează că trebuie să treacă o perioadă bună de timp până când în aceste ape să reînvie fauna piscicolă. Până și ciobanii poluează Anumite ape curgătoare, care nu sunt infestate de agenții economici, cum este și pârâul Bogății, sunt poluate de deversările pe care le fac ciobanii de la stâne. Astfel, apele devin poluate cu „entomoxan", care este o substanță ce tratează oile de râie și căpușe. Tot în astfel de ape curgătoare, care sunt „curate", conducătorii auto își spală autoturismele, distrugând și ei fauna piscicolă. Râul Hamaradia, care avea multe specii de pești, a fost puternic infestat de societatea Avicola Codlea, care a aruncat găinile moarte și găinațul. Prin reducerea activității la Avicola Codlea sau funcționarea acesteia cu intermitență, fauna piscicolă începe să-și revină în râul Hamaradia. Râul Tărlung nu este atât de poluat, dar fauna piscicolă rămâne încă diminuată din cauza amenajărilor ce s-au făcut în ultimii ani pentru colectarea apelor din cât mai multe pâraie, necesară lacului de acumulare de la Tărlung, de unde se aprovizionează cu apă potabilă întreaga populație a Brașovului. Rumegușul, un alt pericol Federația Ecologiștilor din România, filiala Brașov, informează că un potențial pericol pentru fauna piscicolă îl reprezintă gaterele care au proliferat în județul Brașov. Astfel de gatere au fost amplasate pe mărginea râurilor și pârâurilor, iar pentru a scăpa de rumeguș și de fel de fel de deșeuri, salariații le aruncă în apele curgătoare. O bună parte din aceste gatere nu au autorizație de funcționare. Din această cauză, președintele filialei FER Brașov spune că gaterele care reprezintă un real pericol pentru fauna piscicolă, nu primesc autorizație, dar ele funcționează în continuare fără să se gândească la consecințe. La toate acestea se mai adaugă și nepăsarea primăriilor, care nu iau nici un fel de măsuri împotriva gaterelor amplasate în teritoriul lor. Mirel Popa reclamă că majoritatea localităților nu au rampe de gunoi amenajate. Din cauza ploilor, toate gunoaiele sunt duse de ape și ajung în albia râurilor. Acest fapt duce la distrugerea faunei piscicole și la contaminarea apei potabile. Mirel Popa mai spune că zicala cu apa care trece peste zece pietre de râu, devine curată, nu mai este valabilă astăzi din cauza poluării excesive, pe care „nu o mai spală decât Dumnezeu“. AGENȚIA SEVIRIS Poluarea în „Triunghiul morții“ din județul Brașov, la cote alarmante INSTANTANEI SOCIALE SALARIZAREA FUNCȚIONARILOR PUBLICI Asociații Secretarilor de Județe din România va solicita Guvernului să adopte de urgență un act normativ privind salarizarea funcționarilor publici, întrucât Legea 154/1998 privind salarizarea angajaților din sectorul bugetar nu va mai putea fi aplicată pentru funcționarii publici din data de 8 aprilie. „Sunt alte obligații și alte drepturi prevăzute de Legea 188/1999 în sarcina funcționarului public, pe care nu le mai regăsim în Legea 154/1998“, a precizat președintele ASJR, Romeo Postelnicu. El a adăugat că pentru aplicarea Legii 188/1999, a funcționarului public, Guvernul trebuie să stabilească criterii care să ierarhizeze funcționarii publici pe clase, trepte și grade. ȘOFERII BRĂILENI. IN GREVĂ Aproximativ 200 de angajați ai regiei transportului public de călători Braicar Brăila au refuzat, vineri dimineață, să iasă în cursă, protestând, astfel, față de diminuarea cu 15 la sută a salariilor pe luna februarie. Șoferii de autobuze și vatmanii cer ca municipalitatea să interzică transportul privat de persoane de tip maxi-taxi. Liderul sindicatului Transloc de la Braicar, Ionel Piticoș, a declarat că greva este spontană și că sindicatul pe care îl conduce nu are nici un amestec în organizarea acestei acțiuni. PREFECTUL ATACĂ PRIMĂRIA CAPITALEI Prefectul Bucureștiului, Ion Iordan, a anunțat că a contestat în instanță Hotărârea aprobată la începutul lunii februarie de Consiliul General al Municipiului București, privind preluarea piețelor din administrarea sectoarelor în cea a Primăriei Capitalei. „Am contestat această Hotărâre, joi, după ce am cerut Consiliului să-i aducă unele modificări, iar acesta nu le-a făcut în timpul prevăzut de lege. în forma aprobată de CGMB, hotărârea de preluare a piețelor de la Primăriile de sector de către Primăria Capitalei este ilegală", a spus prefectul Bucureștiului. Adrian POPESCU ACATISTE PENTRU INDUSTRIA DE APĂRARE Protestul salariaților din societatea Aerostar se va relua luni, 13 martie, dacă până atunci Guvernul nu va adopta o hotărâre care să facă operațională o listă a societăților care trebuie să beneficieze în acest an de prevederile Legii 78/1995 cu privire la protecția personalului și a patrimoniului din industria de apărare. Un delegat al sindicatului Avias din Aerostar a fost plecat o zi la Iași pentru a se ruga la moaștele Sfintei Parascheva și a plăti un acatist la Mitropolie. Rugăciunile au fost pentru revigorarea industriei de apărare. Avias va organiza luni pichetarea sediilor partidelor aflate la Putere, iar marți sindicaliștii vor fi protagoniștii unui alt miting în fața Prefecturii Bacău. Ioan RAREȘ INSPECȚIA MUNCII. ÎN CONTROL Ministerul Muncii și Protecției Sociale a solicitat Inspecției Muncii, organism de control nou înființat, să identifice și să verifice firmele despre care există semnale că lucrează în domeniul intermedierii forței de muncă și care promit locuri de muncă în străinătate fără a avea calitatea necesară în acest sens, a declarat Norica Nicolai, secretar de stat în MMPS. în prezent, din cauza lipsei legislației care să ofere instrumentele necesare, Ministerul Muncii nu poate cere desființarea firmelor care înșală oameni promițându-le locuri de muncă atractive în străinătate. OPERAȚIE ÎN PREMIERĂ LA IAȘI ---------------------------------------------------------------------------- Primul implant al unui aparat auditiv din România a fost realizat cu succes, vineri, la Spitalul de Recuperare din Iași, de un medic german și de șeful Clinicii ORL din cadrul spitalului ieșean. Ovidiu Vasiliu, preot, în vârstă de 24 de ani, din comuna Probota, și-a pierdut auzul acum șase luni, în urma unei meningite. Șeful Clinicii ORL din cadrul Spitalului de Recuperare Iași, dr. Dan Martu, a declarat că intervenția chirugicală a constat în introducerea unui aparat auditiv în urechea pacientului. Majoritatea bolnavilor de SIDA nu mai beneficiază de tratament Doar aproximativ 30% dintre persoanele bolnave de SIDA beneficiază în acest moment de tratament, au anunțat reprezentanții „Uniunii Naționale a Organizaților Persoanelor Afectate HIV/SIDA din România" (UNOPA). Dintre aceștia aproape jumătate urmează scheme terapeutice de maximă eficiență. La Iași, spitalele nu au primit încă nici un ban pentru medicamentele antiretrovirale, în ciuda promisiunilor făcute de Casa Națională a Asigurărilor de Sănătate săptămâna trecută. Părinții a 2000 de copii bolnavi de SIDA s-au strâns atunci în fața Ministerului Sănătății, cerând deblocarea fondurilor pentru copiii lor, care nu mai beneficiază de tratament de trei luni de zile. „O cutie de medicamente adusă de domnul doctor de nu știu unde este tot ce am primit. Ea nu o să ajungă decât pentru o lună de zile și doar pentru 20 de copii pe care nu știu cum îi voi alege", afirmă membra unei organizații de părinți din Iași, mamă a unui copil bolnav de SIDA. La Giurgiu, din 564 de copii luați în evidențele medicale ca fiind bolnavi de SIDA, doar 123 beneficiază de tratament, iar dintre cei 119 adulți, doar 15 urmează tratament antiretroviral. în România există, la ora actuală 10.000 de persoane infectate cu virusul HIV și/sau bolnave de SIDA. Peste 8500 sunt copii, infectați în mare parte pe cale medicală. Ministerului Sănătății nu i se pot pretinde despăgubiri materiale întrucât este greu de probat că infectarea s-a făcut prin instrumentar medical. Cel mai adesea persoanele cu HIV/SIDA sunt luate în statistici cu cauze necunoscute de infectare. Iuliana DANILIUC în atenția Oficiului pentru Protecția Consumatorilor se află, în prezent, și numeroase reclamații primite de la consumatori privind notele de plată la serviciile telefonice de sute de mii de lei sau chiar de milioane de lei, în urma apelării numerelor de telefon cu valoare adăugată, care încep cu 89..., pentru servicii de obținere a unor produse gratuite. OPC atenționează că acest tip de publicitate agresivă și abuzivă, prin care se oferă diverse produse „absolut gratuite doar cu prețul unei convorbiri telefonice“, lezează dreptul consumatorului de a alege și de a fi informat; în aceste cazuri, telespectatorul este pus în fața unei oferte la care nu are posibilitatea de a compara prețurile produselor și de a alege oferta cea mai avantajoasă. De asemenea, dimensiunea caracterelor textului din subsolul ecranului, care informează despre tariful convorbirii, este mică de cele mai multe ori ilizibilă și nu se specifică durata minimă obligatorie a convorbirii. Din cercetările făcute de reprezentanții OPC, apelarea unui număr care începe cu 89... durează în medie șapte minute. Deci, o asemenea convorbire poate costa aproximativ 400.000 de lei, sumă care va apărea pe următoarea factură telefonică. Și, ca o ultimă constatare, de cele mai multe ori produsul primit nu corespunde celui prezentat în reclamă. O firmă care ar avea intenția de a face un comerț cinstit nu ar uza de asemenea mijloace incorecte de a-și vinde produsele, prin care se creează un dezechilibru semnificativ între obligațiile și drepturile părților. OPC avertizează Produsele oferite „gratuit“ la 89..., o cacialma La Sibiu Legalizarea caselor țigănești ar putea degenera într-un conflict Neaplicarea la timp a legislației privind autorizarea construcțiilor creează, pe zi ce trece, tot mai multe probleme autorităților locale. Deși legislația este clară, prevăzând în unele situații, chiar demolarea fără o hotărâre judecătorească prealabilă, punerea ei în practică pare aproape imposibilă. Viceprimarul Sibiului, Ioan Sturz susține că problema legalizării caselor țigănești ar putea degenera într-un puternic conflict, greu de stăpânit. Sturz informează că timp de opt ani statul a tergiversat punerea în aplicare a legii, motiv pentru care castelele țiganilor din Sibiu au fost construite fără autorizație. Părțile implicate în acest conflict s-au așezat la masa tratativelor, încercând să dezamorseze scandalul, în cadrul unui simpozion, ce trata problemele minorităților din România, rromii au încercat să-și tragă sforile și să rămână cu casele„în picioare", fără să mai facă demersuri ca acestea să intre în legalitate. Viceprimarul Ioan Sturz spune că administrația locală nu trebuie să facă politică, că trebuie să respecte legea și în nici un caz să favorizeze vreo minoritate. Totodată, Sturz precizează că ar fi mai bine ca această problemă să fie rezolvată pe cale amiabilă și să nu capete turnuri politice. ț La Sfântu Gheorghe, firmele sunt obligate să-și facă publicitate în două limbi La Sfântu Gheorghe, firmele care doresc să expună eșarfe publicitare pe stâlpi trebuie să ia în calcul inscripționarea acestora bilingv. Biroul Urbanism din cadrul Prefecturii Sfântu Gheorghe sugerează, în baza unei hotărâri a Consiliului Local, ca inscripționarea eșarfelor publicitare să se facă atât în limba română, cât și în limba maghiară. Funcționarii de la Relații cu Publicul și Biroul Urbanism ne-au declarat că această măsură este „chiar indicată". Până acum, firmele și-au expus reclamele indiferent dacă erau inscripționate într-o singură limbă sau în ambele limbi, fără să întâmpine vreo piedică din partea Biroului Urbanism. Agențiile de publicitate din Sfântu Gheorghe spun că sunt astfel constrânse să ceară clienților inscripționarea bilingvă, pentru a avea sorți de izbândă în obținerea avizului de urbanism. Una dintre agențiile de publicitate locală va da în judecată Primăria Sfântu Gheorghe dacă va fi obligată să refacă o eșarfă publicitară scrisă doar în limba română. Menționăm că hotărârea Consiliului Local care face obiectul acestor dispute prevede că „inscripțiile de reclamă și anunțurile publice pot fi afișate pe lângă limba română și în limba maghiară", deci nu pomenește nimic de obligativitatea firmelor de a executa eșarfele bilingv. Agenția SEVIRIS In județul Suceava Școlile cu clase I-IV vor fi desființate In județul Suceava, școlile cu clase I-IV vor dispărea, din punct de vedere administrativ, fiind alipite la unitățile de învățământ gimnaziale. Inspectorul școlar general al județului Suceava, Vlad Ciobotaru, ne-a declarat că a avut deja o discuție cu liderii sindicali, în cadrul Comisiei paritare, ajungându-se, până la urmă, la un numitor comun. „Noi dorim să fie o reducere de personal cât mai mică sau chiar să nu fie deloc, dar nu e posibil, din păcate, să ocolim această modalitate. Raționalizările de cheltuieli vor afecta și oameni", a spus inspectorul Ciobotaru, în județul Suceava se preconizează să fie reduse 412 posturi. Astfel, este posibil ca 250 de oameni din rândul personalului nedidactic să-și piardă locurile de muncă, celelalte posturi reduse vizându-i pe dascălii necalificați; în privința comasării unităților școlare, această operațiune va începe abia după finalizarea actualului an școlar. „Sunt vizate mai mult școlile fără personalitate juridică, adică cele cu clasele I-IV, care vor fi alipite la unitățile școlare gimnaziale. Directorii școlilor cu clasele I-IV își vor pierde posturile, însă elevii vor frecventa, în continuare aceste școli1", a precizat inspectorul școlar general al județului Suceava. Dan GHEORGHE în funcție de numărul de elevi Fiecare unitate școlară) va avea buget propriu începând din aprilie Fiecare unitate de învățământ va primi, începând din aprilie, un buget propriu, stabilit în funcție de numărul de elevi, costurile medii anuale pe școlar, profilul și treapta de studiu, a anunțat, vineri, secretarul de stat din MEN, Mircea Fronescu. Ordonanța de Urgență 138, din 1999, privind finanțarea unităților de învățământ preuniversitar de stat, a introdus principiile de alocare a fondurilor bugetare pe baza costurilor medii de preșcolar și elev, potrivit sistemului finanțării proporționale și a finanțării complementare, în conformitate cu acest document, prin finanțarea proporțională cu numărul de elevi, MEN asigură de la bugetul de stat cheltuielile de personal, cheltuielile pentru manualele școlare și cheltuielile de perfecționare a personalului didactic. Noul sistem de finanțare a învățământului va fi aplicat în lunile aprilie și mai, luând ca bază de calcul costurile din 1999. Banii trimiși de MEN inspectoratelor vor ajunge în școli fie direct, dacă unitățile au contabilitate proprie, fie prin centrele de execuție bugetară. Ministerul va stabili, pe baza unor analize și controale operative, sumele ce trebuie repartizate fiecărei unități de învățământ. OFERTA DE SERVICII MEDICALE AMERICAN MEDICAL CENTER oferă GRATUIT, în cadrul abonamentului, următoarele servicii medicale: • Medicină generală - Medic de familie (control general, consultații curente, consultații la domiciliu, prevenții și program de vaccinare). • Medicină internă și specialități derivate (cardiologie, gastroenterologie, endocrinologie, pediatrie, alergologie, dermatologie, neurologie, psihiatrie, boli infecțioase). • Chirurgie și specialități chirurgicale (obstetrică-ginecologie, întreruperi de sarcină, chirurgie, ortopedie - traumatologie, urologie, oftalmologie, O.R.L.). • Departamentul de explorări și investigații (unitate de radiologie SIEMENS, unitate de mamografie, echographie Dopfler, unitate de radiologie dentară). • Analize de laborator efectuate la recomandarea medicului consultant pentru imunologie, hematologie, bacteriologie, biochimie, antibiogramă, examen citovaginal. • Stomatologie (control general buco-dentar, igienizare-detartraj, tratarea durerii în urgență stomatologică). Consultațiile și tratamentele de endodonție, ortodonție, chirurgie buco-maxilo-facială, lucrări protetice, pedodonție, parodontologie se vor efectua contra-cost, aplicându-se un discount de 20% din tarifele stabilite în lista de prețuri. • Tratamente intercurente la recomandarea medicului consultant (vaccinuri, injecții, pansamente etc.) CC American medical center S.A. Str. Dragoș Vodă nr. 70, Sector 2 - București C TES.: 210.27.06, 210.05.64, 210.00.96, 210.49.23, 210.50.64 FAX: 210.49.23 • Acordarea de concedii medicale pentru incapacitate temporară de muncă și pentru cazurile de urgență. 9 Acordarea de recomandări pentru trimitere la tratament balnear și spitalizări. 9 Servicii medicale speciale realizate în colaborare: la Spitalul Giulești se derulează programul de fertilizare in vitro; în cadrul Spitalului Polizu asigurăm condiții deosebite de spitalizare (rezerve individuale dotate cu aer condiționat, televizor etc.)și asistență medicală permanentă (nurse). In cazul unor situații medicale deosebite colaborăm efectiv cu următoarele unități sanitare situate pe raza orașului București: Spitalul Fundeni, Spitalul Militar Central, Spitalul de Urgență Floreasca, Spitalul de boli infecțioase „Dr. Victor Babeș“, Spitalul de neurochirurgie „Dr. Bagdasar“, Spitalul de oftalmologie. Membrii de familie ai abonaților (soț, soție, copii, tată, mamă) vor beneficia de un discount de 20% din tarifele stabilite în lista de prețuri pentru consultații, pentru oricare din serviciile medicale prestate, la orice tip de abonament. Pentru fiecare tip de abonament se oferă aceleași servicii medicale dintre cele menționate anterior. Tipurile de abonament oferite de policlinică sunt următoarele: 9 Abonament de 3 luni, 9 Abonament de 6 luni, 9 Abonament de 12 luni. Pentru detalii vă rugăm să contactați Departamentul de Vânzări Dan Stănoaia - telefon 094.341.801. Roxana PRIOTEASA f f V