Cotidianul, aprilie 2000 (Anul 10, nr. 2628-2652)

2000-04-15 / nr. 2640

sâmbătă 15, duminică 16 aprilie 2000 m _ Cotidianul 3 evenimente m top________P rima vizită oficilă a premierului ungar X LS Orbán Viktor în România a fost grevată de constrângerile anului electoral din țara noastră. Autoritățile române au fost foarte rezervate în a răspunde concret la propunerile formulate de guvernul de la Budapesta, cel puțin pe probleme ce țin de relațiile politice dintre cele două țări, cum ar fi deschiderea consulatelor maghiare la Miercurea-Ciuc și Constanța, înființarea universității maghiare de stat sau retrocedarea bunurilor bisericești. Ceea ce a obținut Orbán Viktor a fost deschiderea a trei noi puncte de trecere a frontierei, fapt nemulțumitor pentru un premier obișnuit să negocieze la sânge și să obțină rezulate. Vizita se poate spune că a fost una mai mult protocolară, în canoanele diplomatice, șeful guvernului ungar fiind conștient că într-un an electoral nu pot fi discutate și rezolvate probleme care ,frig degetele“partidelor românești. De aici cu siguranță, provine și mina plictisită a premierului ungar și zâmbetul condescendent afișat la absolut toate întâlnirile. Ungaria, țară integrată în NATO și cu un picior în Uniunea Europeană, are însă o poziție consolidată în Europa Central- Răsăriteană care îi permite să aștepte încă un an pentru a repune pe masa negocierilor chestiunea universității maghiare de stat, a celor două consulate și a retrocedărilor. Tratatul de bază dintre România și Ungaria are formulări dubioase Premierul ungar Orbán Viktor a declarat ieri, la o conferință de presă, că există în prevederile Tratatului de bază dintre România și Ungaria formulări dubioase. „Problema retrocedării proprietăților ecleziastice va fi prezentă" ca subiect de discuție la toate întâlnirile bilaterale, deoarece, a mai spus Orbán, nu este prevăzută clar în Tratat. Premierul ungar a lăsat însă să se înțeleagă că nu se preconizează modificarea documentului. „Ce e cuprins în el trebuie aplicat", chiar dacă premierii care l-au semnat atunci s-au schimbat, susține Viktor Orbán, relevând însă că un tratat de bază e important, dar nu rezolvă toate problemele. „Tot ceea ce e realizat de om e imperfect" și se poate îmbunătăți, a fost de părere oficialul ungar, menționând că acest lucru este valabil și în cazul unui acord. Guvernul ungar vrea consulate la Constanța și la Miercurea Ciuc Premierii român, Mugur Isărescu, și ungar, Orbán Viktor, au discutat la București problema înființării de consulate în cele două țări, România și Ungaria. Orbán a prezentat punctul de vedere oficial al guvernului de la Budapesta, potrivit căruia „este bine să existe consulate între cele două țări". „Vrem să se deschidă și am înmânat cererea noastră Guvernului României pentru deschiderea a două consulate, la Constanța și Miercurea-Ciuc. Pentru asta este însă nevoie de două părți", a precizat Orbán. Primul-ministru, Mugur Isărescu, a declarat că problema a fost amânată deocamdată pentru că trebuie „să se țină seama de impactul pe care-l va crea asupra atmosferei electorale din țară". Ungaria va face totul să-și recupereze paguba produsă de poluarea din România Aflat în prima vizită oficială în România, la invitația premierului Mugur Isărescu, șeful Executivului de la Budapesta, Viktor Orbán, s-a arătat extrem de ferm în ceea ce privește soluționarea problemei generate de accidentul de la Societatea „Aurul" Baia Mare. „Ungaria va face totul să-și recupereze paguba", a spus Orbán, menționând că cele două guverne - român și ungari- au chiar un r acord pe probleme de mediu, pe care Parlamentul de la Budapesta l-a ratificat. „Și Parlamentul României ar trebui să facă asta" cât mai repede, a precizat Orbán, solicitându-i în acest sens sprijin premierului Mugur Isărescu. „Vrem un acord complex cu toate țările vecine, nu numai cu România, care să conțină potențialele surse de risc, inclusiv monitorizarea problemelor de risc", a mai spus oficialul ungar. Primul-ministru Mugur Isărescu a arătat că Guvernul a solicitat instanțelor evaluarea pagubelor produse de poluator, „care este o societate comercială". Șeful Executivului român a ținut să precizeze: „în problemele acordurilor bilaterale de mediu există un aspect în discuție" referitor la responsabilitatea statelor. „Ne-am angajat să rezolvăm problema, dar trebuie să vedem „maniera de stabilire a responsabilității statelor pe plan mondial". Isărescu a mai afirmat că a solicitat ministerelor de resort să prezinte un raport cu zonele de risc din România, care a fost deja prezentat Guvernului. Urmează ca în zonele cu risc ridicat să se facă evaluări pentru reducerea producerii pagubelor, fapt ce presupune însă investiții. Există deja doi potențiali finanțatori internaționali - Banca Mondială și comunitățile europene, care au dat asigurări că vor acorda bani pentru investiții de protejare, și nu de monitorizare. Schimb de forță de muncă între România și Ungaria Ministerele Muncii din România și Ungaria au perfectat prevederile unui acord-cadru privind schimburile de forță de muncă. Premierul ungar Viktor Orbán a afirmat că se așteaptă doar semnarea documentului, care să confere legitimitate problemei convenite. Conform acestui document, 8000 de persoane din Ungaria și România vor putea presta muncă sezonieră, dacă doresc, în țara vecină. Facilitățile portuare din Constanța . Primul-ministru Mugur Isărescu a afirmat la conferința comună susținută de omologul său ungar, Orbán Viktor, că Ungaria este „unul din principalii parteneri comerciali" între țările vecine. Chiar dacă există un ușor regres al schimburilor comerciale față de anul trecut, perspectivele vizează o dezvoltare a relațiilor economice bilaterale. Se preconizează, a menționat Isărescu, o intensificare a investițiilor ungaro-române. Proiecte de acest gen și de interes reciproc se vor derula cu siguranță, a adăugat șeful Executivului, dând exemplu investițiile în infrastructură, stabilite prin Pactul de Stabilitate. Mugur Isărescu a ținut să precizeze că Ungaria și-a manifestat interesul pentru investiții în facilități portuare din Constanța. Orbán Viktor va susține în continuare dezideratele maghiarimii La sediul UDMR din București, Orbán Viktor a avut o întâlnire cu delegația Uniunii din care au făcut parte președintele Marko Bela, ministrul pentru Minorități Eckstein Kovács Peter, secretarul de stat Demeter Janos, secretarul de stat în MLPAT Borbély László, secretarul de stat în Ministerul Culturii Kelemen Hunor, secretarul de stat în Ministerul Agriculturii Pete István și vicepreședintele pe probleme economice Pál Peter. Alături de Orbán Viktor a fost și Jgyarto István, nominalizat pentru postul de ambasador al Ungariei la București. Potrivit declarațiilor de la finalul întrevederii, președintele UDMR, Marió Bela, l-a informat pe premierul ungar, Orbán Viktor, că în România nu s-au făcut progrese privind înființarea unei universități de stat maghiare și a unui consulat al Ungariei la Miercurea-Ciuc. Președintele unional a afirmat că premierul Ungariei Orbán Viktor va susține în continuare „aspirațiile" UDMR privind înființarea unei universități de stat cu predare în limba maghiară, Guvernul ungar „oferind un sprijin financiar deosebit de două miliarde de forinți pentru crearea unei universități particulare în România. La rândul său, László Borbély, vicepreședinte executiv al UDMR, a apreciat că ceea ce nu s-a înfăptuit în trei ani și jumătate nu se va realiza în acest an electoral. „Nu trebuie să ne așteptăm la minuni", a afirmat Borbély, menționând că universitatea de stat, ca instituție, a rămas la nivel de deziderat pentru comunitatea maghiară din România. Borbély a declarat că este „deosebit de sceptic" privind concretizarea, în acest an electoral, a înființării Universității Petöfi-Schiller. La nivelul relațiilor economice româno-ungare rezultatele vizitei pot fi însă apreciate ca bune. Liderul UDMR, Marko Bela, a arătat în acest sens că în această perioadă contactele economice ar putea fi decisive pentru România în privința eforturilor de integrare europeană. László Borbély a apreciat că prezența unei delegații a oamenilor de afaceri din Ungaria, alături de Viktor Orbán, reprezintă “un semnal clar" că aceștia doresc să investească în România. Potrivit lui Borbély László, partea ungară și-a manifestat disponibilitatea de a investi în domeniul bancar și în infrastructură. De la sediul UDMR Orbán Viktor a plecat la prânzul oferit de premirul Mugur Isărescu, la care președintele UDMR Marko Bela nu a fost invitat. Ion Diaconescu: „L-am luat și eu cu povești“ Președintele Camerei Deputaților, Ion Diaconescu, l-a asigurat pe Orbán Viktor că poziția României față de Ungaria și față de integrarea europeană nu se va schimba dacă actuala Coaliție va pierde alegerile: „l-am dat asigurări că politica externă a României nu se va schimba și partidele din Opoziție au înțeles că altă cale pentru România nu există. Asta dacă se va schimba Guvernul, dar noi nu credem că se va schimba", a declarat liderul țărănist după întâlnirea cu premierul ungar. Cât despre subiecte delicate, ca înființarea universității maghiare din România sau modificarea Legii Administrației Locale, Ion Diaconescu declară că a reușit să le evite cu diplomație. „Nu s-a discutat. Și eu m-am ferit, tot l-am luat cu povești, le-am ocolit", a mărturisit președintele Camerei Deputaților. in programul lui Orbán au mai figurat întâlnirea cu episcopii bisericilor maghiare, dineul oferit în cinstea sosirii sale de ambasadorul Ungariei la București Szőcs Ferenc și un popas la Sofitel, pentru deschiderea Zilelor gastronomiei maghiare. Ioana LUPEA Ortansa TEODOR Laura CIOBANU Constrângerile anului electoral au zădărnicit discuțiile româno-maghiare la nivel înalt O vizită de obligație „Ungaria va face totul să-și recupereze paguba produsă de poluarea Tisei“, a avertizat premierul ungar Orbán Viktor Orban Victor a venit la București din obligație La secretariatul Consiliului Suprem de Apărare a Țării au fost înaintate de către Dudu Ionescu, ministrul de Interne, Sorin Frunzăverde, ministrul Apărării Naționale, și generalul de brigadă dr. ing. Ion Sima, directorul Serviciului de Telecomunicații Speciale, propunerile privind înaintarea, pe data de 9 mai a.c., la gradul de general a unor colonei, cu prilejul sărbătoriri proclamării Zilei Independenței României. Dacă vă mai aduceți aminte, anul trecut, la începutul lunii decembrie, președintele Constantinescu a creat o adevărată confuzie în rândul cadrelor militare din toate structurile militare prin refuzul de a semna decretele de înaintare la gradul de general a tuturor ofițerilor care au susținut examenul pentru obținerea stelei de general. Menționăm faptul că toți cei selecționați anul trecut pentru a fi înaintați la gradul de general au luat examenul cu brio. Cu atât mai mult a părut inexplicabil gestul șefului statului de a nu fi de acord cu înaintarea în grad a tuturor celor care susținuseră examenul. Nici până la această oră, Cotroceniul nu a dat o explicație oficială privind modul cum s-a făcut Selecția celor care au fost făcuți generali în detrimentul celorlalți rămași cu uniforma proaspătă cu vipușcă în șifonier. Suntem convinși că și acum se pot rătăci listele prin Palatul Co- Dacă au fost respinși la avansare de Ziua Națională Primăvara se numără generalii Emil Constantinescu se pregătește de ceremonie pe 9 mai treceni. Acest lucru ar putea să ne pună în fața unei noi amânări a avansării celor care, teoretic și legal, merită acest lucru. Până atunci vă prezentăm numele ofițerilor care ar urma să fie făcuți generali luna viitoare, pe data de 9 mai. Din Ministerul de Interne, colonelul Ion Cârlig, șeful Inspectoratului de Poliție al județului Constanța, colonelul Aurel Neagu, adjunct al Inspectorului General al Poliției de Frontieră, și colonelul Vasile Drăgoi, șeful Oficiului pentru Refugiați. Pe lista trimisă de ministrul Frunzăverde figurează următorii ofițeri: colonelul Ionel Marin, adjunctul șefului Direcției Generale de Informații a Apărării, comandor ing. Ion Georgescu, șeful Direcției Management Contracte din Departamentul înzestrării Armatei, colonel dr. Ion Pascu, șeful Policlinicii Spitalului Militar Central, comandor Mihăilă Bica, inspector pentru marină la Inspectoratul General al Armatei, și colonelul Ion Gurgu, șeful Direcției Management Resurse Umane. La 9 mai, Serviciul de Telecomunicații Speciale ar urma să aibă un nou general în persoana colonelului Ion Mavrodin, adjunctul directorului STS. Deși această listă pare definitivă, dat fiind faptul că suntem într-un an electoral, este foarte posibil ca lista să se îngroașe. Dom DRAGOMIR i Tragedie pe Șoseaua București - Măgurele Peste 25 de răniți din cauza unui camionagiu vitezoman Un cumplit accident rutier, soldat cu 25 de răniți, a avut loc ieri dimineață pe Șoseaua București - Măgurele, mai precis la intersecția arterei cu aleea de acces dinspre Linia de Centură. Potrivit cercetărilor, tragedia s-a petrecut în jurul orei 8.05, când autobuzul liniei RATB 303 cu numărul B17 RHT a lovit un camion de mare tonaj. Pe scurt, Florea Neagoe, 39 de ani, șoferul autobuzului de care vorbeam, rula la acea oră pe sensul ce duce către Măgurele și, după cum a declarat, la coborârea pasarelei ce poartă numele comunei s-a trezit cu mastodontul Volvo cu numărul B 054483 în față. Trebuie spus că autobasculanta a pătruns în viteză, venind dinspre Linia de Centură, pe șosea, astfel încât manevrele de evitare făcute de rentebist s-au dovedit ineficiente. Autobuzul a lovit în plin bena camionului, iar impactul, deosebit de puternic, a făcut ca ambele autovehicule să se transforme în grămezi de fiare contorsionate. Așa cum spuneam, 25 de persoane aflate în autobuz au suferit , leziuni mai mult sau mai puțin grave. Acestora li se adaugă alți 10-12 care s-au ales cu mici escortații și contuzii. La scurt timp de la producerea accidentului, zona a fost înconjurată de efectivele Jandarmeriei, iar cei răniți au fost transportați la trei spitale de urgență bucureștene.Trei din cei 25 care s-au prezentat pentru îngrijiri medicale au ajuns la spital în stare gravă, Șoferul autobuzului, rănit foarte grav, a fost extras din cabină de pompieri militari, după mai bine de o oră de la producerea coliziunii. Primele cercetări indică faptul că Nicolae Iftode, șoferul camionului, este vinovat de producerea accidentului, întrucât nu a acordat prioritate. El va fi cercetat penal și trimis în judecată pentru vătămare corporală gravă. Aurelian MIHAI t.1