Cotidianul, februarie 2001 (Anul 11, nr. 25-48)

2001-02-01 / nr. 25

+ pagina 4 România mai departe de NATO Prezent la lucrările seminarului „România-NATO", organizat, ieri, la București, de Asociația „George C. Marshall-România”, dr. Michael Mihalka, profesor de studii est-europene la Centrul European „George C. Marshall”, a afirmat că „este posibil ca și rezultatele ultimelor alegeri prezidențiale din România să fi generat o serie de îngrijorări în cancelariile occidentale" privind relația cu NATO a țării noastre. Profesorul Mihalka a susținut că șansele României de aderare la NATO sunt diminuate și de lipsa de sprijin din partea Statelor Unite. „Putem să ne întrebăm cine a fost împotriva integrării României în NATO la summitul de la Madrid, răspunsul fiind Guvernul SUA. De asemenea, trebuie să ne întrebăm care este politica SUA de astăzi, iar răspunsul la această întrebare îl putem găsi în presa americană, care nu spune nimic de extinderea NATO. Acest fapt este deosebit de important, deoarece Guvernul și Senatul SUA trebuie influențate printr-o campanie de presă, care nu există", a precizat Michael Michalka. pagina 3 CNA împotriva violenței știrilor TV Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) declanșează lupta împotriva violenței TV și recomandă radiourilor și televiziunilor „respectarea prevederilor Deciziei nr. 12/1997 referitoare la unele măsuri obligatorii de protecție a minorilor, informează Mediafax. Aceasta interzice, la art. 2, difuzarea programelor care, prin caracterul lor de violență fizică, psihologică sau de limbaj, pot afecta dezvoltarea fizică, morală sau mentală a minorilor". „Constatând cu îngrijorare mediatizarea excesivă, sub semnul senzaționalului, a actelor de violență, Consiliul Național al Audiovizualului a monitorizat în ultimul timp emisiunile informative difuzate de posturile centrale de televiziune, ajungând la concluzia că asistăm la o nedorită competiție în acest domeniu“, se arată în recomandarea organismului de reglementare în audiovizual, precizat într-un comunicat CNA. pagina 6 Tarifele la energie se vor majora cu cel puțin 25% „La ANRE se lucrează pentru ajustarea prețurilor la energia electrică și termică", a afirmat Jeri Nicu Tănase, secretar de stat la Oficiul Concurenței. El a opinat că „ajustarea care ar trebui aplicată acum este de 25% și dacă se mai întârzie, creșterea va fi mai mare". Tănase a mai opinat că „indiferent dacă am reduce TVA la energia electrică prețurile ar fi tot aceleași", datorită influențelor pe care le are cursul de schimb al monedei naționale asupra prețurilor; în plus, el a opinat că nu crede că „reducerea TVA la energia electrică este prima cale de menținere a tarifelor practicate în prezent" și că „o eventuală reducere a TVA ar crea discriminare pe piață", având în vedere că reducerea TVA nu mai este de actualitate. Oficialul MF a mai informat că se fac analize împreună cu MIR pentru găsirea unei soluții de diminuare a procentului cu care urmează să crească tariful energiei electrice pentru consumatorii casnici. Nicu Tănase a ținut să precizeze că „nu vor fi stopate prețurile la energia electrică și termică pentru agenții economici". Ministrul Finanțelor, Mihai Tănăsescu a acuzat conducerile societăților care se ocupă cu gestionarea resurselor energetice de indisciplină și a opinat că sectorul trebuie restructurat foarte repede. Carmen NEACȘU SiBIU Cotidianul Fondator ION RAȚIU Anul XI, numărul 25 (2883), joi, 1 februarie 2001,12 pagini, două ediții, 3500 lei Poliția a descoperit lotul câștigător Ogică, impostor Legea administrației publice locale declanșează Revolta primarilor Primarii marilor orașe din România sunt pe cale să realizeze o performanță politică unică în România modernă, și anume să se alieze împotriva unei administrații centrale pe care o acuză că vrea să-și impună prin lege controlul la nivelul municipalităților locale. Indiferent de opțiunea politică, primarii marilor municipii românești au ajuns la concluzia că doar printr-o alianță și prin proteste comune pot determina actuala Putere să elimine câteva articole din Legea administrației publice locale. Este vorba, în primul rând, de prevederea care permite prefectului să suspende primarul. Marți seară, la București, primarii Gh. Funar, Constantin Simirad și Gh. Ciuhandru, după ceremonia organizată de Ambasadorul Rossapepe, care le-a înmânat celor trei primari titlul de „oraș de cinci stele“, conferite de americani Iașiului, Clujului și Timișoarei, au convenit să se întâlnească sâmbătă la Brașov pentru a cere Guvernului eliminarea articolului cu pricina. Primarul Gh. Funar a avut o întrevedere de o oră și cu Traian Băsescu, pe aceeași temă. Gh. Funar ne-a declarat că cei mai importanți primari ai României au ajuns la concluzia că în cazul în care legea nu va fi retrasă din Parlament și amendată, „noua Putere se va confrunta cu un protest al primarilor, cum nu s-a mai văzut în Europa", în exclusivitate pentru „Cotidianul", Simirad a declarat: „Am decis împreună cu colegii mei din Cluj și Timișoara să punem bazele Comitetului Consultativ al marilor orașe. Cu siguranță ni se va alătura și primarul Brașovului și am semnate că și primarul Constanței, și dl Băsescu, și chiar dl Anghel de la Baia Mare vor adera la această inițiativă. pagina 3 Ministerul Sănătății și Familiei a decis întocmirea unui Registru Național de inventariere a cazurilor de encefalopatie Ministerul Agriculturii reabilitează vaca Prigoana conservelor din carne de vită, a supelor instant și a laptelui de vacă este nejustificată, după părerea specialiștilor implicați în prevenția encefalopatiei spongiforme bovine (ESB), în România. „Măsurile de retragere de pe piață a acestor produse sunt excesive în Anglia. Prionii, agenții patogeni vinovați de transmiterea bolii nu se găsesc în lapte și nici nu se multiplică în materii inerte așa cum este carnea din conserve", susține conf. dr. Nicolae Alexandru, șef de laborator la Institutul de Diagnostic și Sănătate a Animalelor din cadrul Ministerului Agriculturii. Produsele cu riscul maxim de transmitere a bolii sunt creierul și măduva. Granița de vest a țării este sigură Reprezentanții Ministerului Agriculturii susțin că granița de vest a țării este sigură din punctul de vedere al importurilor de carne, în acea parte fiind concentrate majoritatea celor 15 laboratoare care testează produsele și subprodusele de carne de vită sau oaie. Autoritățile sanitare nu pot oferi aceleași garanții și pentru produsele provenite din Republica Moldova și din Ucraina, țări care oferă rute ocolitoare ale produselor de carne în drum spre România. „Tot ce intră legal în țară are aviz sanitar-veterinar. Transporturile ilegale nu mai sunt domeniul nostru", susține dr. Alexandru. Pentru a preîntâmpina apariția bolii la om, Ministerul Sănătății și Familiei a decis întocmirea unui Registru Național de inventariere a cazurilor de encefalopatie. Registrul le va permite medicilor să stabilească dacă există vreo legătură între encefalopatiile umane și corespondentul la bovine și ovine a bolii. Deoarece afecțiunea se poate transmite prin cornee, medicii specialiști în acest gen de transplant vor fi obligați să aibă examenul histopatologic al donatorului înainte de operație. Sub control maxim vor fi puse și produsele hormonale de creștere care au în compoziție țesut de vacă. Iuliana DANILIUC Gingăraș a declanșat ancheta în „cazul Olimpia“ Evacuarea de luni a bazei nautice din Parcul Herăstrău a Clubului Olimpia a început să dea bătăi de cap celor implicați în afacere, în urma scandalului de presă declanșat. Astfel, directorul general al IMSA SA, Iosif Brebeanu, a trecut la amenințări, adresate antrenoarei Carmen Tudorache, nemulțumit de faptul că eliberarea spațiului nu s-a desfășurat în liniște și departe de ochii privitorilor curioși. Noua echipă care a venit la cârma Ministerului Tineretului și Sportului s-a dovedit a fi foarte receptivă la semnalul de alarmă tras de ziarul nostru, o echipă a Corpului de Control din cadrul MTS deplasându-se în teritoriu pentru a culege cât mai multe informații referitoare la cele întâmplate la Baza nautică Olimpia. în exclusivitate pentru „Cotidianul", ministrul Georgiu Gingăraș a declarat: „Sportul românesc este și așa într-o criză acută de baze sportive încât acestea nu trebuie desființate pentru ridicarea de cazinouri sau discoteci. Nu ele ne-au adus faima în lume, ci acești minunați sportivi". pagina 11 Incident aviatic la Suceava Un avion Cessna Citation Jet, proprietate a Companiei Interlease Aviation Corp. din SUA, care se pare că efectua un zbor pentru Compania Țiriac Air, a aterizat forțat, ieri, la ora 8.32, cu 50 de metri înaintea pistei betonate a Aeroportului Suceava, în condiții de ceață densă. Cursa Charter avea la bord cinci pasageri și doi membri ai echipajului, care au scăpat fără nici o zgârietură deși avionul a fost destul de avariat. Atât membrii echipajului cât și pasagerii aveau în momentul aterizării centurile de siguranță cuplate, ceea ce practic le-a salvat viețile. In urma impactului a fost distrus în întregime trenul de aterizare, iar fuselajul de sub puntea aeronavei a fost avariat. Avioanele de tip Cessna Citation Jet sunt folosite în special pentru curse bussines private, având o capacitate de maxim 16 locuri. De asemenea , aceste avioane nu au instrumente de navigare la fel de performante ca avioanele lung sau mediu curier, ceea ce poate explica în parte acest incident. Comandantul Aeroportului Suceava, Petru Adochiței, a declarat că o comisie specială va efectua o anchetă pentru a stabili cauzele incidentului. Zona în care se află aeronava este protejată și supravegheată de polițiști. Mihai DUȚĂ Vasile groparul, „filozoful“ de la Belu Cei mai mulți ani din viață, Vasile groparul și i-a petrecut săpând gropile prin aproape toate cimitirele Bucureștiului. A văzut multe la viața lui și ar putea scrie un roman despre cele văzute și trăite. Această „meserie" a început să-i placă: „nu-i de laudă, dar altceva n-am știut să fac. Patruzeci de ani am dat la lopată, n-a țipat nimeni la mine că nu fac cincinalu', așa cum zicea partidu', mama lor de jigodii, că i-au băgat în pământ pe toți, am stat doar cu morții mei, care bogați, care săraci, grași, slabi sau schilodiți, dar de la care am învățat cel mai bun lucru, adică e bine să-ți ții gura închisă." A făcut mai multe meserii, dar numai cea petrecută la „hotarul" mormintelor l-a înțelepțit și l-a făcut să vadă altfel viața. Martor la atâtea treceri pe tărâmul celălalt, lui Vasile groparul nu-i mai este frică de moarte. pagina 8 Alianțe Alternativa 2004, o ficțiune pagina 2 Misterele dosarelor Embargo total al informației la CNSAS pagina 2 Scandalul panotajului Băsescu l-a câștigat pe Năstase de partea sa pagina 2 Locuințe Miron Mitrea acuză Primăria Capitalei pagina 4 Recompensă 10 milioane de lei pe capul jefuitorilor de la RATB pagina 5 Prelungire Declarațiile de venit pot fi depuse până la 31 mai pagina 7 Datorii BRD nu renunță la sechestru în cazul„Bivolaru“ pagina 7 Diplomat Tretiakov - transfug în SUA pagina 10 Tenis Scandal în echipa de Cupa Davis a României pagina 11 J