Cotidianul, decembrie 2001 (Anul 11, nr. 283-306)

2001-12-01 / nr. 283

A 'V K A Parlamentul European acceptă donarea embrionilor umani pagina 2 Amnezii cu tâlc C ontinuu să observ cum mulți dintre cei foarte precauți și exigenți când e vorba de politicieni nici măcar nu se gândesc să se poarte la fel și cu Traian Băsescu. Spune d-l Băsescu că Guvernul ascunde un studiu de ultimă oră al unor experți americani, din care rezultă că anul viitor România va rata intrarea in NATO, rotativele zbârnâie, iar a doua zi ziarele au, toate, pe pagina întâi, bomba lui Băsescu. Deși în realitate, am mai scris, studiul nu fusese acut de „experți americani“, ci de o publicație britanică, nu se referea la NATO, ci la Uniunea Europeană, și nu era deloc de ultimă oră și vreun mare secret, ci vechi de câteva luni și publicat, încă de atunci, de un ziar din țară. Anunță Băsescu că la meciul de la Londra a stat în tribună alături de „soțul Reginei“, ziariștii cad pe spate și reproduc cuvânt cu cuvânt declarația microbistului agitat. Chiar dacă era limpede că idolul lor făcea, în cazul cel mai bun, o gravă confuzie. Spune Băsescu că primul-ministru cutare „face sex cu fundul“, că miniștrii cutare și cutare sunt „doi nemernici“ sau că nu știu care primar e „țigan“, ziariștii hăhăie și tipăresc întocmai fiecare abjecție. în urmă cu două săptămâni, la Bruxelles a fost făcut public Raportul pe 2001 al Comisiei Europene. Peste câteva ceasuri, Traian Băsescu i-a convocat pe ziariști ca să le spună că anul acesta este pentru prima dată când Uniunea Europeană vorbește despre corupția din România ca despre un fenomen care subminează „instituțiile politice“. Adrian Năstase, a continuat el, „este primul premier care aduce României calificativul de corupție politică și ar trebui să-și pună asta pe frunte“. Evident, a doua zi toată presa a reprodus afirmațiile lui Băsescu ca pe niște adevăruri ultime. Sunt de atunci, cum spun, două săptămâni și absolut nimănui nu-i trece prin minte să verifice dacă cele declarate de Traian Băsescu sunt sau nu adevărate. Dacă cineva ar fi acut-o, ar fi aflat că în respectivul document scrie așa: „Raportul pe anul precedent“ (al Comisiei Europene) „a constatat că corupția a fost o problemă larg răspândită și sistemică ce a subminat sistemul juridic, economia și încrederea publică în guvern. în ciuda recunoașterii generale de către guvern a seriozității acestei probleme, nu a existat o diminuare notabilă a corupției, iar măsurile luate pentru contracararea corupției au fost limitate. Corupția rămâne o problemă serioasă, în mare măsură nerezolvată“. Așadar, în percepția UE corupția este, și după acest prim an al guvernării PDSR, un fenomen la fel de grav ca și în 2000, la capătul unei guvernări de patru ani din care Traian Băsescu a acut parte la vârf. Falsul liderului PD are, bineînțeles, obiective electorale. Spunând că în 2001 este pentru prima oară când UE vorbește despre corupția care subminează „instituțiile politice“, d-l Băsescu vrea de fapt să spună că doar PDSR e corupt și nu și partidul lui și că el e un politician integru și justițiar, iar premierul Năstase, pe care l-a și invitat să demisioneze, opusul său. Sigur că da, populismul și demagogia sunt boli de care suferă politicienii de pretutindeni. Numai că la noi este clar că se întrece orice măsură. Pe mine unul nu mă poate convinge nimeni că înaintea întâlnirii cu ziariștii Traian Băsescu nu știa bine ce scrie în Raport. După cum nu cred nici că el și consilierii lui au uitat, chiar cu toții, că dacă a existat cu adevărat un document al UE care a vorbit pentru prima dată de „subminarea instituțiilor politice“, acela a fost Rezoluția Parlamentului European A5/0247 - adoptată la 4 octombrie 2000, adică la capătul a patru ani de guvernare la care, repet, d-l Băsescu și partidul său au participat. Pentru Traian Băsescu și alți „amnezici“ ca el reproduc fraza-cheie a respectivei Rezoluții: „Corupția subminează structurile politice și administrative din România“. Greu de înțeles nu mi se pare că unul din personajele centrale ale politicii acestor ani joacă alba-neagra cu unul din adevărurile noastre cele mai triste. Traian Băsescu nu mai poate înșela, desigur, pe nimeni. Insistența cu care el încearcă de câteva luni să se impună în percepția publică drept un campion al luptei împotriva corupției este inutilă și penibilă. Traian Băsescu, Adrian Năstase, liderii liberali sau țărăniști nu pot să „combată corupția“ pentru simplul motiv că de câțiva ani buni corupția este sinonimă chiar cu comportamentul lor, necinstit și abuziv. Sigurul lucru pe care nu-l înțeleg este cum de s-a ajuns la lipsa oricărui orizont Promiscuitatea în care ne-a împins clasa politică pare pra ieșire, într-o lume normală sau, mă rog, cu pretenția că se află pe drumul spre normalitate, vocea societății civile ar fi trebuit să se facă auzită. Alianța Civică, bunăoară, ar trebui să fie prima care să se opună falsificării adevărului și caricaturizării „luptei împotriva corupției“. Din păcate, însă, în chiar zilele în care Traian Băsescu falsifica Raportul UE, Alianța Civică polemiza, împotriva adevărului, cu un ziarist care tocmai scrisese că primarul de Iași, Constantin Simirad, a fost propus, la alegerile din 1992, de Alianța Civică. Deși liderii A.C. știu bine - ca și mine și ca și ziaristul respectiv, martori și noi doi la cele întâmplate atunci - că Simirad a fost, într-adevăr, propus de A.C. (mai mult, dar și cât se poate de firesc, A.C. l-a susținut în alegeri, conducându-i chiar și campania electorală). Faptul că liderii A.C. încearcă astăzi să se dezică de un moment al istoriei organizației lor se explică prin aceea că de curând d-l Simirad a luat decizia - destul de criticabilă, și în opinia mea - de a trece la PDSR. Dar, îmi pare rău, în felul acesta „amnezia“ celor de la A.C. se explică doar, și nu se și justifică. La fel ca și o altă recentă „amnezie“ a lor, aceea că la ultimele alegeri , nu ar fi chemat la votarea lui Ion Iliescu. Declarația senatorului UDMR Sogor Csaba a transformat Ziua Națională a României într-o Sărbătoare încordată Partidele românești condamnă cererea filialei Ciuc a Uniunii de boicotare a festivităților. UDMR se delimitează de declarația incriminată, iar președintele Iliescu cere sancționarea inițiatorului Declarațiile senatorului UDMR de Harghita Sogor Csaba (susținută și de alți lideri locali ai UDMR), care îndemnau etnicii maghiari din Miercurea- Ciuc să poarte doliu cu ocazia Zilei Naționale a României, susținând că „sărbătoarea nu-și are rostul în zonele care au aparținut cândva patriei-mumă“, au incendiat scena politică românească. Deși după numai câteva ore, conducerea centrală a UDMR s-a delimitat de poziția adoptată de liderii locali din Miercurea-Ciuc, reacțiile negative au venit din toate părțile, inclusiv de la Paris, de unde premierul Adrian Năstase a criticat afirmațiile lui Sogor. O intervenție dură a avut și președintele Ion Iliescu, care a acreditat inclusiv ideea sancționării pe linie parlamentară a senatorului UDMR-ist. O declarație care a turnat gaz pe foc a venit însă din partea lui László Tőkés, care printre altele consideră că manifestările organizate de autorități pot constitui o provocare, precum în 1990 la Tg-Mureș, susținând că se dorește găsirea unei motivații pentru întărirea pozițiilor puterii conducătoare și ale serviciilor secrete române în secuime. Acest tablou al războiului declarațiilor cu tentă etnică este completat cu un adevărat desant guvernamental în Ardeal (cu precădere în zonele cu populație maghiară majoritară), unde, pentru prima oară în 12 ani, se dă o amploare deosebită manifestărilor ocazionate de 1 Decembrie. Doar Alba-Iulia este văduvită de prezența șefului statului sau a premierului, Ion Iliescu și Adrian Năstase participând la acțiunile organizate în București. Ca de obicei, Opoziția nu va fi la aceeași masă cu Puterea, reprezentanții acesteia urmând să participe separat la diferitele momente ale manifestărilor. pagina 3 it Muzica, literatura, arta,în memoria unui mare jazz-man Johnny Răducanu împlinește astăzi 70 de ani Că se numește Johnny Răducanu, că tot ce se află pe pereții casei lui este o istorie a jazz-ului românesc, și chiar mondial, că fiecare fotografie în care apare în vreun concert, cu look-ul său specific, barba și ochelarii de soare, dă impresia unui star american adus, nu știu cum, din New Orleans în mijloc de București - astea sunt doar senzații, peste care trecem destul de ușor atunci când începem un dialog cu Maestrul. La cei șaptezeci de ani pe care îi împlinește astăzi, Johnny Răducanu îmi vorbește despre Eliade, Cioran, Nicolae Manolescu, Gellu Naum, Victor Brauner, Andrei Pleșu. Muzicianul care a cântat cu Armstrong, care l-a însoțit pe străzile Bucureștiului pe Keith Jarret când acesta era tânăr și nu devenise încă un star demonstrează că se poate face muzică și dintr-un simplu dialog. pagina 8 Fostul Beatles, George Harrison a încetat din viață pagina 12 Corupția din cel mai popular sport a devenit o problemă națională Poliția caută urma banilor negri din fotbalul românesc ■ Ancheta, declanșată de generalul Florin Sandu, șeful IGP, a pus pe jar toate Inspectoratele Județene de Poliție, care au început cercetările ■ Corupția, modul cum s-au plătit impozitele și banii negri sunt cele mai importante aspecte pe care polițiștii le vor cerceta la toate cluburile de fotbal din România . Șeful IJP Neamț, colonelul Ionel Popa, așteaptă ca persoanele implicate în circuitul afacerilor murdare să vină să dea raportul pentru a organiza un flagrant ■ Reacțiile oamenilor de fotbal la această acțiune au fost împărțite, președintele Ligii Profesioniste de Fotbal declarând că este vorba de un „abuz necesar“ ■ Problema corupția din fotbalul românesc a depășit granițele țării noastre, un post de televiziune din Israel prezentând joi seară un amplu material despre acest flagel, după ce un student de la Harvard a dedicat aceluiași aspect un capitol din lucrarea sa de licență pagina 2 Prinderea lui Passaris niște controverse Puteau ofițerii de la UM 0962 preîntâmpina crima? Ministerul de Interne poate fi culpabilizat în cazul asasinatului de la casa de schimb valutar din Capitală. Potrivit unor specialiști în drept, dacă se dovedește că UM 0962 îl urmărea pe Passaris și l-a scăpat de sub control în noaptea în care au fost uciși cei doi angajați, cei răspunzători pot fi acuzați de neglijență în serviciu, favorizarea infractorului și chiar de complicitate indirectă la omor, în plus familiile celor două victime, care ieri nu știau despre această posibilitate, pot da în judecată ministerul pentru a cere despăgubiri. Conform informațiilor apărute în cotidianul grec „Kathimerini", polițiștii români știau înainte de asasinat unde se aspunde Passaris: în replică, generalul Virgil Ardeleanu susține că unitatea informativă a Ministerului de Interne a aflat doar cu o oră înainte de prinderea infractorului de existența acestuia în România. pagina 3 Guvernul își încalcă propria ordonanță în cazul copiilor promiși familiilor străine Ministrul Mihăilescu i-a asigurat pe străini că vor petrece Crăciunul alături de micuții români Situația copiilor care erau pe cale de a fi adoptați de cetățenii străini va fi rezolvată până la sfârșitul acestui an. Ministrul pentru Coordonarea Secretariatului General al Guvernului, Șerban Mihăilescu, i-a asigurat pe străini că micuții vor petrece Sărbătorile de iarnă alături de noii lor părinți. Comisia desemnată de premierul Adrian Năstase să analizeze cazurile de adopție care nu au fost clarificate după suspendarea pentru un an a adopțiilor internaționale urmează să prezinte, până la 25 decembrie, o soluție pentru rezolvarea acestei situații. Reamintim că premierul Adrian Năstase a apucat să promită președinților SUA, Israelului și Franței că va rezolva dosarele aflate pe rol ale copiilor solicitați de familii din aceste țări, deși abia a fost emisă ordonanța de blocare a înfierilor internaționale. Mihăilescu s-a întâlnit, la Paris, cu membrii familiilor franceze care intenționează să adopte copii din România ale căror dosare nu au fost până în prezent clarificate. Ministrul a precizat că această comisie va analiza fiecare dosar până la 15 decembrie. „Nu facem excepții, dar cazurile care sunt în lucru de mai multă vreme și care se află în faza finală trebuie rezolvate“, a spus Mihăilescu, precizând că această procedură a fost convenită împreună cu raportorul Parlamentului European pentru România, baroneasa Emma Nicholson. Ministrul a mai afirmat că în aceste dosare, aparținând unor familii din Franța, Spania, Israel și Statele Unite, sunt implicați câteva zeci de copii. (S.G.) Tablete de scriitor D. Țepeneag Piața Universității Mulți își aduc aminte cu nostalgie de primăvara anului 1990 și de manifestațiile din „piață". Sunt amintiri mai puternice și mai persistente decât cele din luna decembrie 1989. E și firesc să fie așa! In decembrie, că a fost revoluție în toată regula sau numai pe jumătate (și cealaltă jumătate?), cert este că exista un risc considerabil să ieși în piață ori pe străzi împreună cu alții ca să protestezi împotriva regimului. Ba chiar s-a spus că atunci, în decembrie, cei mai mulți cetățeni au rămas acasă în papuci, în fața televizorului. Că nu aceiași au ieșit în piață, pe 21 sau - mai precis - pe 22 decembrie și, mai târziu, în excitantele zile ale lui aprilie 1991. - Ce vrei să spui? - Păi, uite, eu nu eram în Piața Universității și nici în vreo altă piață în decembrie. Eram la Paris, în fața televizorului. In schimb, în aprilie, eram la București și, aveam, nu aveam treabă, îmi făceam drum prin celebra piață înțesată de persoane de tot soiul și care mai de care mai agitate. La balconul Universității, își făceau apariția marii intelectuali ai momentului: Ana Blandiana, Liiceanu, și alții... Sau viitorii eroi ai pieții în frunte cu Munteanu, care... L-ai uitat pe Constantinescu. Așa e. Și el va fi un viitor erou, chiar dacă a scăpat neciomăgit de mineri, ca și Liiceanu de altfel care a fugit la Paris. Cu ajutorul ortacului său Pleșu, ministru în guvernul Roman. (continuare In pagina 8) Doru Braia Nici o bucurie Bilanț Importuri record în octombrie pagina 4 Sinistru Loc de spânzurătoare Negocieri Facțiunile afgane descoperă roadele dialogului pagina 2 Alianță Opoziția de dreapta caută o alternativă la PSD pagina 4 Alternativă Transportul privat face concurență căilor ferate pagina 6 pagina 7 pagina 11 m Mărinimia prezidențiali și bazele umflate pagina 9 L