Cotidianul, decembrie 2003 (Anul 13, nr. 281-303)

2003-12-01 / nr. 281

DEZBATERI Șl OPINII ■ Cum stați cu anereul? ! Alegerile parlamentare anticipate, de neevitat Liviu Ioan Stoiciu Biblioteca trA STRat ® * ő Sub PAGINA 11 Cotidianul Fondator Ion RAȚIU Director onorific Octavian PALER Anul XII, numărul 281 (3751), luni, 1 decembrie 2003,12 pagini, două ediții, 5000 lei Alexandru Ciocâlteu EDITORIAL Succesiunea politică . Ion Iliescu și Adrian Năstase vor apărea împreună, astăzi, la Alba Iulia, președintele și viitorul președinte, tatăl și fiul. 1 Decembrie era cel mai bun moment pentru ca șeful statului să predea simbolic ștafeta națiunii celui care îi va urma în fruntea țării. Ceremonialul succesiunii va încheia, în aburul sarmalelor, în sunetul muzicii patriotice, în pas de defilare, jocul de trei ani al rivalității dintre Palatul Cotriceni și Palatul Ictoria, care ne-a zgăndărit imaginația, a provocat comentarii și polemici, a născut scenarii și strategii. Nu știu dacă în spatele „ conflictului “ a fost o campanie de manipulare gândită până în detaliu, L știu nici măcar dacă a fost un plan pus la cale î ncă din 2000 sau a apărut ca o necesitate pentru SD la un moment dat. Și acum, când scriu acest fluxf mă întreb cât este adevăr și cât mit în conflictul dintre președinte și premier. Sigur este că ziariști, analiști și politicieni, toți am analizat din ultimii ani întreaga situație politică în logica încleștării dintre Cotriceni și Victoria, dintre [grupările de interese din partidul de guvernământ, dintre zonele de influență, dintre generații, fără să luăm până recent în calcul I variante unei strategii de imagine, verisimilă, dar imposibil de demonstrat. Presupusa instabilitate imternă a PSD, bazată pe ideea confruntării, a devenit pentru cei mai mulți dintre noi o premisă, , realitate de care nu poți face abstracție, un adevăr. Dorită și așteptată, ideea rupturii a fost ușor acceptată. Dacă, în 2000, nu se putea vorbi despre o relație Iliescu-Năstase, în 2003, sondajele de opinie arată că legătura dintre cei doi a fost creată. Adrian Năstase nu este un lideropular, fără moștenirea Iliescu probabil că șansele lui de a câștiga alegerile prezidențiale ar î fost mult mai mici. Bogăția afișată, aerul de superioritate, lipsa de umor, discursul prețios l-ar î pierdut în fața unui demagog cu Vadim Tudoreșau a unui specialist serios și modest ca Theodor Stolojan. Dacă, în 2000, PSD se mai putea teme că voturile „tătucului națiunii “ vor merge spre „salvatorul Vadim " sau spre tehnocratul Stolojan, astăzi, este clar că transferul de imagine către „ fiul risipitor“Adrian Năstase este aproape complet. Acesta ar putea fi unul dintre motivele întru care Iliescu a rămas în sondajele de Linie, menținându-se astfel și posibilitatea, falsă, ca acesta să poată candida pentru un nou mandat. Practic, capitalul președintelui a fost păstrat, în mod artificial, intact până în momentul care succesiunea devenea realizabilă cu succes:chema tată-fiu, bătrân înțelept-tănăr impulsiv a ost construită de dojenile paterne ale lui Ion Iliescu și de răbufnirile temperamentale ale lui Adrian Năstase. Discuția despre cota unică de npozitare, de exemplu, poate fi interpretată potrivit acestei grile. Maniheszarea raportuluiintre Ion Iliescu și Adrian Năstase a fost, de asemenea, folosită în scopul realizării legăturii dintre Ion Iliescu cel sărac, cel cinstit, cel ehhilibrat, cel democrat și Adrian Năstase „patru ase“, amant, autoritarist, pe principiul alb Ion Iiescu, negru Adrian Năstase. Primii care au formulat public îndoiala privind pridicitatea conflictului dintre cei doi au fost Mircea Dinescu și Traian Băsescu, din păcate ma târziu pentru a contracara strategia de Lezare a transferului de imagine. Traian Iiescu spera că popularitatea sa, maniera colocvială de adresare îl vor face pe el receptacolul simpatiei pentru Ion Iliescu. Pmbabil și C. V Tudor a mizat pe o identificare cu Ion Iliescu-salvatorul din 1989. Iar varianta [mflictului dintre cei doi i-a făcut probabil pe „uiți să caute în această situație oportunități pentru a-și asigura succesul politic. Ioana LUPEA ANALIZĂ Potrivit lui Eugen Dijmărescu, ministru delegat pentru Comerț, creșterea semnificativă a importurilor nu este cauzată de creditarea populației Populația, victimă a echilibrului macroeconomic a Simona Dobre Bianca Preda Intențiile Băncii Naționale de a impune condiții mai drastice de creditare populației, motivate de necesitatea stopării importurilor masive de bunuri de consum și implicit de accentuarea dezechilibrului balanței comerciale, sunt infirmate de datele Departamentului pentru Comerț Exterior (DCE), aflat în coordonarea ministrului delegat Eugen Dijmărescu. Potrivit unei analize realizate pe primele nouă luni ale anului, deficitul balanței comerciale este generat în proporție de numai 13,9% de importul de produse destinate consumului, în timp ce importurile pentru investiții și ale produselor destinate producției afectează în proproție de 20,34%, respectiv 23,73% balanța comercială. Datele DCE susțin, de altfel, opinia analiștilor economici, care consideră că BNR încearcă să atenueze deficitul comercial prin restricționarea accesului persoanelor fizice la creditare, această măsură fiind cea mai la îndemână, dată fiind posibilitatea limitată de reacție a acestora. Ceea ce se pare că oficialii BNR au „omis“ sunt celelalte cauze pentru care deficitul a atins valori record, 741,5 milioane euro în octombrie. „Faptul că în anul 2003 s-au contractat de către agenții economici credite externe pentru care s-au acordat garanții de stat în sumă de 1,4 miliarde dolari a constituit un stimulent direct pentru creșterea importurilor. în cadrul acestora, Eximbank a emis garanții pentru importul de materii prime, resurse energetice și tehnologie în valoare de 513 milioane dolari numai în primele nouă luni ale anului. Această valoare va crește până la sfârșitul anului, mai ales pentru importul de resurse energetice“, ne-a declarat ministrul Eugen Dijmărescu. O altă cauză pentru creșterea importurilor este, în opinia oficialului Ministerului Economiei și Comerțului, deficitul structural de durată, determinat în primul rând de nivelul de dezvoltare economică și de competitivitatea industrială redusă a României. Continuare în PAGINA 3 ✓ Măsurile BNR de limitare a creditării nu sunt susținute de datele furnizate de Departamentul pentru Comerț Exterior ✓ Deficitul balanței comerciale este generat în proporție de numai 13,9% de importul de produse destinate consumului ✓ Garanțiile de stat sunt în continuare un stimulent direct pentru creșterea importurilor . Analiștii spun că greșeala autorităților constă în încercarea de a diminua importurile fără a acorda atenția necesară exporturilor DECLARAȚIE Doris Pak, șefa Comisiei Parlamentului European pentru sud-estul Europei, temperează avântul autorităților de la București România, Croația și Bulgaria în UE din 2009 . C. Stoica-Diaconovici Avântul către Uniunea Europeană al autorităților de la București a primit, la sfârșitul săptămânii trecute, un duș rece din partea unuia dintre reprezentanții pentru politică externă ai Parlamentului European (PE). Doris Pak, șefa Comisiei PE pentru sud-estul Europei, a declarat, într-un interviu acordat cotidianului croat Vecemi List, că Zagrebul va deveni una dintre capitalele UE în 2009, o dată cu Bucureștiul și Sofia, cu toate că României și Bulgariei li s-a promis că ar putea deveni membre în 2007. Oficialul Legislativului european a precizat că ideea includerii Croației în grupul României și Bulgariei - în prezent singurele state care mai negociază aderarea la UE și integrarea celor trei în 2009 nu este o poziție oficială, dar că mulți oficiali europeni împărtășesc această viziune. Deși nu este prima oară când aderarea din 2007 este pusă sub semnul întrebării de reprezentanții UE, Bulgaria și România continuă să mențină oficial această dată ca termen-țintă pentru aderare. Deși stadiul pregătirii Bulgariei pentru integrare este mai avansat decât cel al României, oficialii de la Sofia sunt cei care au început să recunoască faptul că 2007 ar putea să nu mai fie un termen realist, într-o declarație destul de contrastantă cu cele de la București, Meglena Kunova, ministrul bulgar al Integrării Europene, a afirmat recent că încheierea negocierilor în 2004 - o condiție pentru aderarea în 2007 - este un scenariu mai degrabă „optimist“. TABLETA DE SCRIITOR Trăire și memorie 9 a Nicolae Balotă Noi cei ce avem o anumită vârstă, cei ce am trăit, am participat la multe din evenimentele sângerosului secol al XX-lea, ca și la cele ale încă prea tulburilor ani ai acestui început de secol, le-am trăit ca evenimente reale. Am simțit adeseori impactul acestor evenimente, aș putea spune „pe pielea noastră“, la altele, multe, am asistat ca martori. Dar din evenimentele trăite cu adevărat acestea au devenit, s-au preschimbat cu trecerea timpului în evenimente istorice înscrise, depozitate în memorie, în propria noastră memorie ca și într-a altora. Desigur, pentru cei ce nu le-au trăit, pentru cei din generațiile mai noi, evenimentele secolului al XX-lea (marile conflagrații mondiale, totalitarismul nazist, cel comunist etc.) sunt pe deplin istoricizate. Tinerii din zilele noastre nu au contact cu ele decât prin mijlocirea memoriei istorice în care sunt înscrise. (continuare în pagina 11) I TEHNOLOGIA INFORMAȚIEI ■ Problema virușilor informatici datează de două decenii ■ Un gigabyte stocat într-un dispozitiv cât un pagina ie cub de zahăr INTEGRARE Oficialii din cadrul Ministerului Agriculturii întreabă înaltele fețe bisericești dacă Iganiul este un ritual religios Tăierea porcului de Crăciun, în mâinile Bisericii Teama ca românii, în special cei din mediul rural să nu privească aderarea țării noastre la structurile europene ca pe o măsură negativă i-a determinat pe oficialii din cadrul Ministerului Agriculturii să ceară sprijinul Bisericii. Astfel, reprezentanții ministerului de resort au solicitat înaltelor fețe bisericești să explice dacă sacrificarea porcinelor poate fi considerată un ritual religios. Un răspuns afirmativ ar putea semnifica pentru țăranii români că și după 2007 își pot tăia porcii conform cutumelor românești. PAGINA 3 RECUNOAȘTERE Președintele este distins cu numeroase titluri conferite de universitățile din spațiul ex-sovietic Ion Iliescu, din ce în ce mai Doctor Honoris Causa Deplasarea la Arad pentru sărbătorirea anticipată a 85 de ani de la Marea Unire a constituit și un prilej ca președintele Ion Iliescu să primească, duminică, titlul de Doctor Honoris Causa a două universități din Arad în decurs de doar două ore. De trei ani, de când a redevenit primul om în stat, Ion Iliescu a acumulat 13 titluri de Doctor Honoris Causa, atât de la universități din România, cât și de la universități ale unor țări din fosta URSS, cum ar fi Georgia, Kazahstan, Azerbaidjan, Armenia. Ritmul de acordare a acestui titlu a crescut în fiecare an, președintele ajungând să accepte o astfel de onoare o dată la două luni. Localități cum ar fi Săliște, Belint, Geoagiu, care nu dispun de universități, se mulțumesc să-i acorde doar distincția de cetățean de onoare. PAGINA 2 1 Statul, portărelul inventatorilor Obținerea unui brevet de invenție implică o cheltuială de minim 15 milioane de lei PAGINA 2 Secția 5, raiul 9 a infractorilor în uniformă După ce 22 de polițiști ai Secției 5 din Capitală au fost acuzați de complicitate la trafic de combustibil și fier vechi, un alt lucrător a fost găsit cu trei tablete de metadonă . Șoferii își vor asigura mașinile pe bani mai mulți Comisia de Supraveghere a Asigurărilor scumpește polițele RCA cu 30% pentru a acoperi inflația de 9% de anul viitor PAGINA . Cărți cu pisici, revizuiri, cărți la borcan Târgul de carte s-a încheiat PAGINA 9 Urmărire în trei Dinamoviștii s-au impus la limită în fața lui Apulum, iar Rapid a câștigat la Piatra Neamț PAGINA 12 în numărul de astăzi va oferi u GRATUIT suplimentul cultural Litere, arte, idei i