Cotidianul, iunie 2004 (Anul 14, nr. 127-152)

2004-06-01 / nr. 127

DEZBATERI Și OPINII ■ Campania ce fuse Laura Ciobanu PAGINA 11 Marian Nazat Domnului prim-ministru, cu scârbă Exerciții de sinceritate 0 culme nerușinării Multi vreme, după ’89, am refuzat din mândrie națională, credit iau în serios ideea că politicienii exprimă societatea românească. Ei consideram un fel de eczemă a istoriei, convins că nu se exprimau decât pe ei înșiși. De câțiva ani, însă, am renunțat la vanitatea de a pretinde că politicienii nu ne reprezintă, ci, deși „aleși“, sunt niste impostori. Din păcate, ne reprezintă! Viermuiala din politici arați urât pentru ci timpul pe care-l trăim arată urât Cei mai mulți politicieni n-au caracter (în sensul moral al termenului) pentru că trecem printr-o gravă criză a caracterelor, cum o demonstrează ți „noutățile“, frecvente, în materie de „turcire“. Și sunt (vai, nu puțini!) mitocani, vulgari sau cu obraz gros, fiindcă mitocănia, vulgaritatea și nerușinarea cunosc azi, la noi, o prosperitate fără termen de comparație. Mi-am petrecut anii de studenție într-o mahala, într-o periferie a periferiei, și sunt în măsură să depun mărturie că mahalaua clasici, administrativă, e calomniată când e asemuită cu mahalaua existentă, azi, în „centru“. Aceste reflecții, deloc plăcute, mi-au fost impuse de o surpriză uluitoare: îmi imaginam că până și la noi, până și azi, există o limită în toate. Ei bine, nu există! Cine credeți că face, mai nou, pe procurorul împotriva corupției? Cineva căruia îi putrezesc și vorbele în gură și care, de vreo doisprezece ani, e un soi de prototip al corupției în folclorul politic. Cineva care, după ce a fost adus de d-l Iliescu din provincie și s-a transformat, din activist obscur, în trăgător de sfori, a devenit o „eminență“ a „capitalismului de cumetrie“. Nimeni nu-i cunoaște acum averea reală (poate, nici Iliescu poate, nici Năstase!), dar învârte pe degete, se pare, împreună cu amicii săi, cam toată economia Moldovei sau, oricum, o bună parte a ei. Cineva care e viclean ca o vulpe, dar acționează ca dihorii, evitând, pe cât posibil, lumina zilei Cineva a cărui inteligență (ipotetică, desigur) n-a dat niciodată în clocot, dar a ajuns să i se atribuie calități de „strateg“. Cineva care e atât de alunecos încât pare alcătuit din săpun. Cineva care în lista mea mentală de „pești mari“ figurează pe locul al doilea, după un înalt personaj. Cineva care a fost pomenit, deseori, ca partener de învârteli cu Iacubov și cu Sechelariu și pe care inclusiv Oficiul European de Luptă Anti-Fraudă îi suspectează, cum rezultă dintr-o dezvăluire recentă, de corupție. Acest Oficiu a cerut în scris să fie anchetată „mafia gulerelor albe din Bacău“. Cerere căreia, firește, nimeni nu s-a grăbit să-i dea curs. Căci guvernul are grijă de „peștii mari“ din piscina proprie! Povestea cu „lupta împotriva corupției“ e pentru proști și pentru Bruxelles. Nu mi-a venit să-mi cred ochilor cănd am aflat din ziare că Viorel Hrebenciuc, tocmai Viorel Hrebenciuc, a ridicat glasul împotriva corupției Demascând pe cine? Pe „hitleristul“ Theodor Stolojan! Pe care, dacă ne-am lua după „panseul“ ideologic al „antihitleristului“ Hrebenciuc ar trebui să ni-l imaginăm mergând un pas de gâscă, dimineața, spre sediul PNL. Se pare că „neamțul“ Stolojan (poreclit astfel pentru că e o excepție în veselul iarmaroc de nulități vorbitoare de pe malurile Dâmboviței) i-a supărat rău pe „profesioniștii“ din PSD, ocupați zice cu seninătate Hrebenciuc, „să asigure progresul acestei țări“. Aferim! O mică paranteză. Cine or fi acești „profesioniști“? Mischie? Vanghelie? Oprișan? Protectorul său Mitrea? Iacubov? Sechelariu? Miki Șpagă? Hrebenciuc însuși? în ce-o fi „profesionist“ Hrebenciuc? Paranteză închisă. Precizez că nu sunt vreun apropiat al lui Stolojan, deși apreciez seriozitatea lui, ușor aridă, dar atât de rară într-o lume ca a noastră unde regulă este șmecheria ieftină. Și nici nu mă omor de dragul liberalilor. Pur și simplu, mi s-a părut enorm - nu numai ridicol - tupeul lui Viorel Hrebenciuc. .. (*5Mh Octavian PALER ■' . J ””"N »3. 1 Fondator Ion RATIU , Director onorific Octavian PALER Anul XIII, numărul 127 (3902), marți, 1 iunie 2004,12 pagini, două ediții, 5000 lei w MITA Cu toate că țara ar vrea să fie străbătută de rute feroviare europene, li se cer „ atenții" chiar și comisarilor comunitari Un tren UE integrat în sistemul corupției românești a Cristian Matache Proastele obiceiuri ale vameșilor români l-au scos din sărite pe secretarul responsabil cu realizarea Coridorului paneuropean IV, Herwig Novak; într-un interviu acordat Deutsche Welle, acesta a ținut să evidențieze neajunsurile de la granița românească: pierderea de timp din cauza formalităților vamale și „micile“ atenții cerute de vameși. Novak a luat contact cu realitatea din România cu prilejul unei călătorii efectuate cu un tren ce a plecat din Istanbul (Turcia) și care a avut drept destinație orașul Köln (Germania). Este vorba de o garnitură experimentală, formată din 17 vagoane, în care au luat loc specialiști din mai multe state și care constituia, de fapt, un transport test pentru fezabilitatea căilor ferate. Inițiativa a aparținut concernului automobilistic Ford, care caută soluții pentru transportul mai rapid și mai ieftin al motoarelor fabricate în Turcia către centrele de asamblare din Germania. După o primă etapă, în Turcia, unde viteza medie nu a depășit 30 de kilometri la oră, garnitura s-a împotmolit în solul moale și în liniile vechi din Bulgaria; în România, nu terasamentele erau marea problemă a călătorilor, ci tratamentul la care au fost supuși de vameșii români. „Am așteptat circa patru ore la Curtici și... numai pe baza unei mici atenții, a unui cadou, am putut să ne continuăm drumul. Nu există alte șanse de a circula mai departe. Dacă nu cunoști limba, nu se găsesc anumite documente, dispărute undeva într-un birou...”, declară Novak. Responsabilul european a mai spus că românii au fost deosebit de atenți și amabili față de transportul-test: în ciuda faptului că existau deja două locomotive, una electrică și una diesel, pentru cele 17 vagoane, feroviarii românii au insistat să preia transportul cu o locomotivă proprie. PAGINA 3 ✓ Secretarul responsabil cu realizarea Coridorului paneuropean IV, Herwig Novak, s-a plâns că nu a fost lăsat să treacă de Vama Curtici până nu a oferit o „mică atenție“ ✓ „Dacă nu cunoști limba, nu se găsesc anumite documente, dispărute undeva într-un birou...“, declară Novak ✓ Responsabilul european a luat contact cu realitatea din România cu prilejul unei călătorii efectuate cu un tren ce a plecat din Istanbul și care a avut drept destinație orașul Köln ✓ în ciuda faptului că existau deja două locomotive, una electrică și una diesel," feroviarii românii au insistat să preia transportul cu o locomotivă proprie, întrucât „aduce bani“ TABLETA DE SCRIITOR în numele bietului popor... A Dinu Săraru Bătălia electorală nu putea să nu-și dea în petic; un blestem al deriziunii cutreieră țara de la un capăt la altul, patima bătăilor cu pumnul în piept ne asurzește pe toți, însă e de observat că anul acesta lipsește umorul nu de tot, firește, fiindcă nu lipsesc saltimbacii talașului din toate arenele în care au fost transformate mai ales confruntările radiodifuzate și televizate, acestea din urmă, la București cel puțin, cu capete de afiș comic indiscutabil profesioniste. Peste toate, zic, plutește o lumină văduvă de strălucire, își face drum o iritare igrasioasă și aplombul sărăciei neofiților; aproape un e sat sau oraș în care să nu candideze la primărie, zece, cincisprezece și chiar douăzeci de viitori primari, peltici ai democrației încurajați de generalizarea nădejdii căpătuielii mărunte. Nu se poate spune că nu s-au împuținat partidele de pripas, însă nici ele nu ne-au lăsat să le ducem dorul și când îți e lumea mai dragă din neantul undelor radio și țâșnește arsenalul promisiunilor câte unei alcătuiri politice pompieristice, ambițioasă să ne asigure salvarea în numele poporului. (continuare în pagina 11) 1r HOBBY Un milion de lei pe lună redevența pentru 13.500 de hectare de pădure Țiriac patronează un domeniu de vânătoare la un preț de nimic Asociația de Vânătoare și Pescuit Sportiv „Zimbrul“ din București, prezidată de Robert Răduță, din care fac parte oameni cu greutate din țară, cum sunt Ion Țiriac ori Adrian Năstase, a preluat, în urmă cu doi ani, 13.500 de hectare de teren de la Romsilva Bihor, în zona Almașu Mare, susține ziarul Gazeta de Oradea. Ceea ce frapează în acest caz este prețul incredibil de mic, ce a fost plătit, valoarea concesiunii ridicându-se la suma de 11,9 milioane de lei pe an. Adică, nici mai mult, nici mai puțin, de un milion de lei pe lună și asta în condițiile în care nu s-a trecut la leul greu. Potrivit lui Robert Răduță, în spatele acestei afaceri stă puterea financiară a „imperiului“ Țiriac. PAGINA 3 GEOPOLITICĂ ■ Companiile străine ocolesc corupția din România ■ Presa, trecută în plan secund din cauza alegerilor locale PAGINA 10 DISCURS Potrivit premierului, misiunea istorică a României este să readucă în țară sabia lui Ștefan cel Mare Tezele lui Năstase La o reuniune a arhiviștilor din România, Adrian Năstase a expus câteva meditații asupra semnificației istoriei, opinând că „nu poți înțelege cine ești, unde poți să ajungi dacă nu asimilezi lecțiile trecutului“. El a declarat că volumul lui Orwell 1984 este cartea sa de „căpătâi în politică“, afirmând că, dacă autorul invocat ar fi știut de înțelegerea dintre PNL, PD și PRM, atunci ar fi scris altfel „istoria pentagonalei roșii“. Istoricul Adrian Cioroianu i-a recmandat lui Năstase o altă carte a lui Orwell, pensia animalelor“, argumentând că se potrivește descrierii PSD! La rândul său, criticul literar Ioan Bogdan Lefter apreciază că premierul ar fi putut să își aleagă o altă carte „inspiratoare de lucruri mai bune“ decât cea pe care a mărturisit-o. PAGINA 2 PROCES Magistrații Judecătoriei sectorului 5 au emis un nou mandat de arest pe numele liderului MISA Gregorian Bivolaru se întoarce după gratii a Filon Stan Circul MISA început acum câteva luni, se va redeschide, deoarece Gregorian Bivolaru va fi din nou arestat, după ce magistrații Judecătoriei sectorului 5 au emis, ieri, mandat de arest pe numele său, pentru 26 de zile de la data la care acesta va fi prins, sub acuzația de relații sexuale cu o minoră. Magistrații au respins cererea procurorilor Parchetului Curții de Apel București de a-l aresta pe Bivolaru pentru tentativă de trecere frauduloasă a frontierei și pentru perversiuni sexuale cu un minor, acceptând doar ultima dintre acuzații. Astfel, mandatul de arestare a fost emis în baza articolului 198 al Codului penal (alineatele 2 și 3). Articolul menționat se referă, printre altele, la o pedeapsă cu închisoarea de la unu la cinci ani pentru raport sexual cu o minoră cu vârsta între 14 și 18 ani, în cazul în care autorul este tutore, supraveghetor sau profesor și se folosește de calitatea sa. Potrivit apărării, printre probele aduse de procurori în sprijinul acuzațiilor se numără înregistrări ale unor convorbiri telefonice dintre Bivolaru și Mădălina Dumitru, minora care ar fi întreținut raporturi sexuale cu yoghinul, datând din 2002 și 2003. Pe de altă parte, judecătorii au respins propunerea procurorilor de a-i aresta preventiv pe vameșul Farkas Ferenc Zsolt, acuzat că l-ar fi ajutat pe Bivolaru să iasă ilegal din țară, acesta urmând să rămână în libertate. Apărătorii lui Gregorian Bivolaru au anunțat că vor ataca cu recurs decizia magistraților sectorului 5, termenul fixat de instanță pentru acest demers fiind 24 de ore. Avocatul Dumitru Nițurad a declarat că Bivolaru se va preda după epuizarea căilor de atac al deciziei de arestare. Alexandru Crișan, ținut în șah de procurori Parchetul de pe lângă înalta Curte de Casație și Justiție a preluat ancheta în cazul UREX Rovinari PAGINA 2 Dinamoviștii au sărbătorit în stil de Champions League câștigarea trofeului autohton PAGINA 8 Undeva pe o plajă Un spectacol de Radu Afrim PAGINA 9 PIB-ul României, stăpânit de o mână de oameni Cei mai bogați 7% dintre români au venituri cât cei mai săraci 40% PAGINA 3 Tutunul câștigă teren printre săraci Ziua Mondială Jară Tutun a adus date îngrijorătoare cu privire la amploarea fumatului PAGINA 6