Cotidianul, iulie 2007 (Anul 17, nr. 143-164)

2007-07-27 / nr. 162

WEEKEND - 27-29 IULIE 2007 Cotidianul.Sport milioane de telespectatori americani au stat în fața televizorului, record pentru ESPN la astfel de evenimente, pentru a-l urmări pe David Beckham în cele 13 minute cît a evoluat la debutul pentru LA Galaxy. Programul complet al finalelor Cupei Intertoto, pe www.cotidianul.ro/select Mutu vrea să dea 18 goluri Internaționalul român, care „nici acasă nu a simțit o afecțiune atît de mare ca la Florența“, și-a propus să marcheze în acest an cel puțin 18 goluri, cu două mai mult decît în sezonul trecut, și să se califice cu Fiorentina în Liga Campionilor. Ovidiu.dragan@cotidianul.ro CÎND S-A ȘTIUT că Atletico Madrid și Trabzonspor vor fi adversarele Gloriei și Oțelului în Cupa UEFA Intertoto, multă lume a spus că drumul acestora prin Europa s-a terminat. Meciurile tur au adus însă echipelor românești victorii la scoruri identice, 2-1, și speranțele s-au ridicat dinspre cota zero undeva spre 20-30 de procente. Marea surpriză a produs-o Gloria Bistrița, care are sîmbătă cel mai greu meci al său din ultimii 11 ani, de cînd a întîlnit Fiorentina lui Batistuta. Atletico este o echipă foarte tare care se pregătește să redevină o supertrupă. A beneficiat de transferul cel mai important al verii, vînzîndu-l pe Fernando Torres la Liverpool pentru 36 de milioane de euro, devenind cel mai scump jucător spaniol al tuturor timpurilor. A venit extraordinarul Uruguayan Forlan (ex-Manchester United), este așteptat Simao Sabrosa, portughezul care la 20 de ani juca deja la Barcelona. Se pare că va mai pleca Martin Petrov, dorit insistent de Sven Goran Eriksson la Manchester City. Gloria l-a pierdut pe golgheterul ei, Zaharia, obscur pînă acum nouă sezoane, care a ajuns marea speranță a atacului Stelei la 29 de ani. Surprinzător este, ca și înainte de meciul tur, antrenorul Ioan Ovidiu Sabău. Dacă pe vremuri lui Angelo Niculescu i s-a spus „Fanaticul cu privirea calmă“, peste 30 de ani, Sabău pare destinat aceleiași etichete. Jucător uriaș vînat de ghinioane, „Moțul“ este deja un antrenor interesant, pîndit de data aceasta de glorie. El a pronosticat victoria înainte de jocul de la Bistrița și a avut dreptate, iar acum vede același rezultat pentru echipa sa și la Madrid. Vom vedea sîmbătă noapte (meciul începe la ora 23.00) dacă minunea se poate realiza. Moldovenii Oțelului Galați au avut parte, printr-o buclă a istoriei, de lupte cu turcii. Trabzonspor a venit în România ca favorită, dar a plecat într-un nor de promisiuni de revanșă. Presa din Turcia, campioană a genului de reportaj romanțat și îndrăgostită de transformarea dialogurilor imaginare în știre de presă, nu se dezminte. „Acest meci este foarte important atît pentru noi, cît și pentru suporterii noștri. Dacă vom învinge, vom duce Trabzonspor în arena europeană și acest lucru ne va deschide calea spre titlu în campionatul intern. Să le oferim fanilor o victorie frumoasă, îmi promiteți ce veți face acest lucru?“, le-a spus antrenorul Dogan jucătorilor, iar aceștia i-au răspuns. „Vom cîștiga acest meci. Nu există altă cale“, susține „Hurryet“. Trabzon are ceva probleme, două dintre vedetele ei devenind indisponibile, din motive diferite: Yattara a fost suspendat trei etape din cupele europene după „roșul“ de la Galați, iar Kiki Musampa este suspendat pentru indisciplină. Ca o curiozitate care poate pune pe gînduri, observatorul de arbitri pentru retur este din Azerbaidjan, țară a cărei echipă națională și-a disputat multe dintre meciurile oficiale la Trabzon. Meciul din Turcia va începe la ora 19:45. Ultimul salt * pe trambulina Intertoto •Învingătoare-surpriză în tur, Gloria Bistrița și Oțelul Galați joacă sîmbătă meciurile care le pot duce în preliminariile Cupei UEFA Bistrițenii susțin că nu merg doar la cumpărături în capitala Spaniei Foto. Rompres 37 Premii intrate la apă roxana.maria@cotidianul.ro • Poloiștii români au primit 7 milioane de lei vechi pentru calificarea în premieră la turneul final al Ligii Mondiale. CU UN BUGET AnUAL de numai 10 miliarde de lei, egal cu cel al federației de bob și sanie, poloul românesc reușește să facă performanță, în premieră, naționala antrenată de Vlad Hagiu a reușit să se califice în finala Ligii Mondiale de la Berlin și are gînduri mult mai mari. „Sîntem hotărîți să aducem prima medalie olimpică pentru acest sport, la Beijing”, a declarat președintele FR de Polo, George Gaiță. Pentru rezultatul realizat în turneul de la Portugaleze, Cosmin Radu Poo au fost recompensați de către ANS cu doar 7 milioane de lei, președintele federației anunțînd că va suplimenta premierea cu cîte 500 de euro. „Este inadmisibil ca pentru o astfel de calificare, după ce bați campioana lumii și alte echipe de top din Europa, să primești numai 7 milioane de lei. Cred că trebuie schimbată legislația. Am ajuns la exasperare cerînd minimum. Fără bazine ne prăbușim. Guvernul a promis că va construi 40 de bazine. A trecut un an și nu am văzut nici o cazma în pămînt“, a spus antrenorul Vlad Hagiu. Poloiștii sînt pesimiști și ei în ceea ce privește apariția unui bazin în următorii ani. „Aici se va întîmpla ceva cînd Doamne ferește, moare unul dintre noi, așa cum s-a întîmplat la fotbal. Ne antrenăm într-o apă care are o temperatură de 32 de grade”, a spus Andrei Iosep. Președintele George Gaiță își pune însă speranțele în promisiunea primarului Adriean Videanu: „Primarul Bucureștiului va construi un bazin la ștrandul Ciurel. S-a făcut studiul de fezabilitate, licitația va fi în toamnă, iar finalizarea proiectului este prevăzută pentru anul viitor”. Finala Ligii Mondiale este programată în perioada 7-12 august, la Berlin. Portarii din fotbal au devenit spaima frizerilor • în afară de Tony Meola, toți portarii SUA de după 1990 au avut sau au chelie. Fenomenul, cauzat de stres, este însă aproape global, daniel,spataru@cotidianul.ro SPORT INSOLIT pentru majoritatea americanilor, soccer-ul este disecat pînă în cele mai mici detalii de către microbiștii profani. Cu ocazia recent încheiatei Copa America, aceștia au avut o ultimă revelație, uitîndu-se la portarul reprezentativei SUA, Brad Guzan. Deși este destul de tînăr (are 23 de ani), acesta are deja o calviție destul de pronunțată, ceea ce i-a făcut pe americani să constate că, exceptîndu-l pe Tony Meola, toți portarii americani de după 1990 au fost purtători de chelie. Tim Howard are 28 de ani și joacă la Everton, dar încă din 2003, de cînd a sosit la Manchester United, își pierduse părul din creștetul capului. La fel Brad Friedel (82 de meciuri în națională) sau Kasey Keller (101 selecții), acum trecuți de 30 de ani, dar care au rămas de timpuriu fără podoaba capilară. Nu a fost greu să se observe că maladia nu i-a atins numai pe goalkeeperii americani, Marcos, portarul Braziliei la CM 2002, Ed de Guey, apărător al buturilor Olandei și al lui Chelsea, sau spaniolul Pepe Reina, de la Liverpool, universalizînd această problemă. Sigur, mai pot fi aduși în discuție suedezul Thomas Ravelli, bulgarul Borislav Mihailov, francezul Fabien Barthez sau chiar românul Bogdan Stelea, ultimii doi preferind să se radă în cap decît să își lase părul să crească doar la ceafă și deasupra urechilor. Procentual, numărul jucătorilor de cîmp cu chelie este mult mai mic. Zidane este exemplul reprezentativ, dar fotbaliști precum Thomas Gravesen, Roberto Carlos sau Thierry Henry preferă să se tundă la zero pentru că este la modă, nu pentru că ar avea probleme cu calviția. Medicul Daniel Hall-Flavin, psihiatru la clinica Mayo, crede că a găsit o explicație pentru părul pierdut al portarilor și spune că este vorba despre o maladie temporară, cauzată de stres. Presiunea este mult mai mare pe ultimul apărător decît pe ceilalți colegi de echipă, iar la unii dintre goalkeeperi apare o formă de calviție numită Alopecia areata, tip de cădere a părului caracterizată prin apariția în petice rotunde a cheli. Nu se spune în studiu nimic desp portarii care au foarte mult păr cap, la acest capitol fiind campi, germanii Oliver Kahn, Jens Lehm sau Timo Hildebrand. Bogdan Stelea n-a stricat poza de grup a naționalei Brad Guzan a frînt inimi la Copa America Pepe Reina o duce bine în orașul formației Beatles