Cotidianul, mai-iunie 2008 (Anul 18, nr. 106-127)

2008-06-03 / nr. 108

MARȚI-3 IUNIE 2008 CotidIanul._____________________ 07 Citiți pe www.cotidianul.ro/select despre un trib brazilian izolat aproape complet până acum a fost anul în care paleoantropologul Marcelino Sanza de Sautuola a publicat cartea în care își detalia observațiile din Peștera de la Altamira, considerată o glumă proastă de către comunitatea științifică de la acea vreme. Misterele civilizațiilor apuse . Autorii colecției „CIVILIZAȚII“ se întreabă dacă extratereștrii au aliniat pietrele de la Stonehenge ionut.dulamita@cotidianul.ro GROTELE pictate din Vallée de la Vezére, misterul megalitic de la Stonehenge (monument proaspăt catalogat drept un cimitir al nobililor), batjocura observațiilor antropologului care a studiat Peștera de la Altamira sau Monumentele romane de la Mérida, toate sunt despicate în patru în noua colecție „civilizație“ adusă de Cotidianul începând cu 9 iunie. Pentru români, fiecare dintre cele șapte volume editate cu sprijinul Romtelecom va costa doar 12,9 lei, preț în care este inclus și ziarul. Unul dintre popasuri este în regiunea suedeză Tanum, unde își duc traiul, în mici sate de pescari răspândite de-a lungul coastelor Mării Nordului, 12.000 de suflete. Ce face ca această zonă să fie mai specială sunt cele peste 350 de grupuri de picturi murale găsite aici, prezentând mai mult de 1.500 de subiecte, printre care figuri zoomorfe, antropomorfe, copaci, urme de mâini și picioare, luntrii străvechi și chiar imagini ce par a reprezenta sânii. Datate între 1800 și 500 î.Hr. acestea sunt răspândite pe o arie de aproximativ 50 de kilometri pătrați. Colecția „CIVILIZAȚII“ lansează și întrebarea „cine a construit Stonehenge?“, precizând că de-a lungul secolelor au înflorit zeci de legende pe marginea acestui mister. “Să fi fost celții, saxonii, locuitorii Egiptului antic, romanii sau atlanții? Pe de altă parte, poate extratereștrii? Sau pietrele au fost plasate «strategic» de către un grup de fanatici britanici în căutare de noi forme de spiritualitate, prin 1968, în momentul de vârf al Beatlemaniei?“ O altă întrebare este și dacă omul paleolitic a fost în stare să producă artă. Dovada favorabilă o reprezintă Peștera de la Altamira, cu unelte de piatră și picturi rupestre, în ciuda numeroșilor sceptici. Picturile au stârnit indignarea și râsul tuturora, fiind considerate prea frumoase ca să nu fie niște falsuri. Paleoantropologul amator Marcelino Sanza de Sautuola a fost, în secolul al XIX-lea, singurul convins că oamenii preistorici care își lăsaseră în grotă uneltele din os și cremene erau aceiași care pictaseră tavanul. Abia la începutul secolului al XX-lea, după moartea lui Sautuola, după descoperirea altor grote cu picturi rupestre, în Spania și în Franța, comunitatea științifică a convenit că picturile de la Altamira datau din paleoliticul superior. Colecție apărută cu sprijinul: # ROMTELECOM Romanii au lăsat printre cele mai multe mărturii ale civilizației lor PUBLICITATE PUBLICITATE