Criticai Lapok, 1998 (7. évfolyam, 1-12. szám)

1998-01-01 / 1. szám

őrségre citált násznép jelenete. Hiszen itt mindenkinek köze van ahhoz, hogy Irma botrányt csinált, visszakövetelte az ő gyönyö­rű pilótáját, akit a menyasszony még csal is, s hogy nem sikerül az akció, hát a Duna hul­lámsírja helyett bekéredzkedik a kurtizánok közé. Itt a legjobb László Zsolt is a léha, de va­dul szerető Császár Pali alakjában, Schneider Zoltán a részeg házmester szerepében, s a „privátoktól" meghatódó Botos Éva. Meghatározó Menczel Róbert grundos, vas­hálós gangos udvara a középső felvonás meny­­nyegzőjének hátteréül: ilyen az előadás is. Hiteles, korrekt, érzelgősségmentesen köny­­nyet kibuggyantó. BUDAI KATALIN Tamási Áron -1997. A sepsiszentgyörgyi magyar színház jel­lemzői csak első pillantásra tűnhetnek para­doxnak, tudniillik a hagyományok ápolása és (nem pedig „vagy") a művészi kísérlete­zés, a színház egészét - ekképp az elméletet is - korszerűsíteni kívánó szándék együttes szorgalmazása valójában minden színházi műhely célja (kellene legyen). A társulat név­adója születésének centenáriumán - Tamási Áron életművéhez, különösen színpadi mun­káihoz híven - kiváló alkalom nyílt e szinté­zis demonstrálására. A szervezők nemcsak felismerték a jubileum megrendezésében rej­lő lehetőséget, hanem az eseményt színház­­történeti mérföldkővé avatták. Az eddigiekben Tamási munkásságát kis­sé egyoldalúan, „csak" mint a székelység identitásának, helytállásának, életképességé­nek szinte mitológiai erejű megfogalmazását interpretálták; a „Bajlátott szülőföld" szere­­tete, az otthonhoz való példaértékű kötődés, az „itt élned, halnod kell" huszadik századi újrafogalmazása, megérzékítése emelte emb­­lematikussá az író életművét. Igen helyesen ez a fesztivál sem hagyta figyelmen kívül az ünnepelt ismert arcát. A marosvásárhelyi Színművészeti Akadémia hallgatóinak irodal­mi összeállítása torokszorító szépséggel idéz­te fel Tamási szülőföldhöz, családhoz, a szű­­kebb közösséghez kötődésének, hűségének megannyi pátoszmentes, emberi-írói meg­nyilvánulását. A Háromszéki Népi Együttes Ábel című táncszínházi produkciója pedig saját, világszerte tisztelt módján és eszközei­vel hirdette: „azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne". De ez a „va­lahol" csakis ott lehet, ahol egy közösséghez tartozunk, melynek ismerjük a szokásait, ha­gyományait. A más kultúrkörben élők eset­leg szívesen befogadnának maguk közé, de a jóindulat ellenére gyökértelenek maradunk, ahogy ezt Könczei Árpád a néptánc elemeivel és lehetőségeivel, professzionista táncfantá­ziájával bizonyítja. A koreográfia Ábelnek az egyarcú (és emberarcú), de mind eltérőbb tradíciókkal és viselkedésmintákkal rendelke­ző tömeggel való személyes kapcsolatán ke­resztül példázza, hogy „az otthon egyszerre jelent egy szűkebb és egy tágabb közösséget, úgy ahogyan az erdélyi székely magyar csa­ládi és faluközösség mellett, a tágabb etnikai és kulturális közeg életteret és ezáltal otthont jelent". (Részlet a műsorfüzetből.) De minél távolabb kerül a címszereplő saját „életteré­től", annál nehezebben illeszkedik „a táncba", hogy végül Amerikában a country vagy plá­ne a Broadway-revü elemei között „legénye­­se" kódolatlan maradjon, az otthontalan em­ber, e fura székely pedig végül - mint A maj­mok bolygója című film híres képsorában - bezárt, egzotikus múzeumi tárgyként mere­vedjék holt kövületté. Meglepő módon ez a jóindulatú befogadást feltételező, mégis otthontalan idegenség jel­lemzi a színműíró Tamásit is, legalábbis szín­padi munkásságának első, érdekesebb és ér­tékesebb szakaszát tekintve, amely az Ősvi­­gasztalásid­ a Csalóka szivárványig terjed. A Visky András szerkesztésében megjelent Szín­ház és rítus című tanulmánykötet részletesen bizonyítja, hogy Tamási miért rekedt kívül, miért félreértelmezve volt látható a magyar színpadokon; hogy miért szerette volna in­kább maga rendezni alkotásait, mint hogy a magyar dráma- és színháztörténeti hagyo­mányoktól merőben eltérő műveket a premi­ereken írói attitűdjétől messze eltávolodott eredménnyel lássa viszont. A könyv Tamási­tól kölcsönzött mottója érzékletesen demonst­rálja a szándék és a megvalósítások között tátongó szakadékot: „érzésem szerint a jövő drámája nem a tények művészi megszerkesz­tése folytán születik meg, hanem olyan köl­tői mű lesz, melynek szárnyaló szertartása alatt bűvölet szállja meg a néző lelkét, és édes megrettenéssel fogja érezni, a szentek vagy a madarak sorába került..." A kötet Tamási-szemelvényei és a Visky által felkért szerzők olyan módon és annyi irányból ragadják meg az író eddigiekben igazából feltáratlan, vagy legalábbis más ol­dalról „tapogatott" színpadi kincseit, hogy szinte megvilágosodik, miért nem sikerült mind ez idáig egészében érvényes Tamási­előadást létrehozni. A legfrissebb szakirodal­mat is biztos érzékkel használó tanulmány­­írók ugyanis (hiszen a jegyzetekben szereplő források közül nem egy csupán néhány nap­pal a kötet nyomdába adása előtt jelent meg) nemcsak e korát megelőző drámaírói mun­kásság interpretálásához adnak támpontot, hanem látensen, lényegében arra is magya­rázatot adnak, miért alkalmasak napjaink arra, hogy mind jobb rítusszínházi produk­ciók szülessenek. Visky Mítosz vagy zsáner cí­mű, előszóként szintén felfogható írásában, amelyet a legismertebb Tamási-rendező, Tom­pa Miklós emlékének ajánl, George Banu színházelméleti kategóriáit használja. Ennek szellemében szerinte gyakorlatilag „két, stí­lusvilágában egymástól lényeg szerint kü­lönböző, ám merev határokkal egymástól nem elválasztható színházi hagyományt kü­lönböztethetünk meg: az egyik az előadás alatt a figyelmét a falakon túli világra össz­pontosítja, a kinti »világnak« üzen; a másik viszont megmarad a színházteremben, oly­módon, hogy az előadás idejére magát a szín­házat tekinti »az egész világnak« (...)". Az első típushoz tartozó előadások a „jövőre függesztett szemmel" üzennek, ez „a törté­nelem színháza", míg a másik „befelé tekint­ve", „az eredetet faggatva" hozza létre pro­dukcióit - az utóbbit Banu „az emlékezés színházának" nevezte el. A napi aktualitás függvényében működő színház - érthető okokból - mind ez idáig „üzenetes" módon kezelte Tamási darabjait is - elég, ha a kelet­kezésük idején volt történelmi szituációra gondolunk. (Ennek a tendenciának voltak tanúi a sepsiszentgyörgyi nézők a budapesti Nemzeti Színház Tündöklő Jeromos előadásá­nak vendégjátékán.) A Tamási-ünnepség al­kalmából színre vitt produkciók azonban a színházi gyakorlat változását ugyancsak hí­ven tükrözve, a mai kor igényeinek jobban megfelelő, szertartás jellegű színházhoz ál­lottak közel. Bocsárdi László főrendező eddigi munkái már bizonyították, hogy művészi elképzelé­seinek leginkább „az emlékezés színháza" fe­lel meg: az a rítus, ahol az előadás alatt a já­ték- és nézőtér összemosódik s a közös szer­tartás színhelyévé alakul át, aminthogy megváltozik az idő is. Korábbi produkcióit ugyancsak az archetípusok és archeszituáci­­ók színpadra vitele, erős látványvilág, több­szörösen áttételes jelképiség, stilizált játéks­tílus határozta meg. A Tamási-ünnepség dí­szelőadásául a szerző egyik legnehezebb, s ekként legritkábban játszott művét válasz­totta. A Vitéz lélek már a címében hordozza a kettősséget, hiszen a „vitéz" harcos, aktív „külsőt”, a „lélek" pedig valami nem evilá­­giságot, introvertáltat jelez. A darab összes motívuma, szituációja, szereplője, viszony­­rendszere az ambivalenciát, a kétpólusossá­­got erősíti: a test és lélek, tudat és ösztön, az égi és földi stb. látszólagos ellentétét, mely éppen az egységet, teljességet teremti meg. Az „igazat a valóval szemben". A szamár a legfőbb kulcs. Az az állat, amely a fenségest és az alantast egyként szimbolizálja. Ahogy ez Klein-Varga Noémi­nek az említett kötetben megjelent tanulmá­nyában olvasható, a szamár egyfelől „keresz­tes vitéz" (így nevezi Nikita bácsi a színmű­ben), „szent állat", hiszen Krisztus nőstény szamáron vonult be virágvasárnap, és az ál­lat hátán kirajzolódó kereszt ezt a kultikus eseményt jelzi, illetve „a csendes legyőzetés útján véghezvitt győzelmet". Másfelől a szamár a legföldibb lény, amennyiben az os­tobaság, csökönyösség, a legalantasabb sze­xualitás (l. Zuboly) jelképe. Mindemellett egy székely közösség életében további jelen­tése van: az egyszerű, büszke, öntudatos emberek szemében újabb frusztrációk okozó­ja, hiszen a székelység a fehér lótól származ.

Next