Criticai Lapok, 2001 (10. évfolyam, 1-12. szám)

2001 / 1. szám

A színész halálára (Lőkös Ildikó)..........................................2 A kilencedik (Földes Anna)..........................................3 Planchon (Zala Szilárd)..........................................6 Shakespeare: Hamlet - Menő Forrás (Zappe László)........................................6 Megvált(hat)atlanul (Marik Noémi).........................................8 Brecht: Galilei élete - Düsseldorfer Schauspielhaus (Földes Anna)..........................................10 Értelmes színházak Brecht: Galilei élete - Düsseldorfer Schauspielhaus Pasolini-Cor Herkströter: Hangok - Theatergroep Hollandia (Zappe László)........................................12 Beleülés (Egressy Zoltán)......................................13 Marius von Mayenburg: Paraziták - Schaubühne am Lehniner Platz (Kovács Dezső).......................................13 Carlo Gozzi: Turandot - Bulandra Színház (Fried Ilona, Gabnai Katalin).......................14 Hannoch Levin: Requiem - Cameri Színház (Szűcs Katalin).......................................16 Shakespeare: A vihar - Royal Shakespeare Company (Csáki Judit)..........................................17 Csöndes vihar (Forgách András).....................................18 Csehov: Cím nélküli darab - Malij Dramatyicseszkij Tyeatr (Stuber Andrea, Guelmino Sándor).................19 Szabad gondolkodók (Szűcs Katalin).......................................21 Egyenjogú alkotótárs: Ezio Frigerio tervezőművész kiállításáról (Nyerges László)......................................23 SZÍNHÁZ A KÉPERNYŐN (Zappe László)........................................24 Mutató A színész Megy a Fiat. Szabályosan. Belerohan a Mercedes. Szabálytalanul. A színész meghal. Ennyi. * Böffen Tóbiás volt Egerben. Élet­habzsoló, örökké dörmögő, mégis szere­­tetet árasztó. Először kinézték. Vendég. Újvidékről. Beleönti az Unicumot a sör­be, úgy issza. Aztán egyre nagyobb köre lett. A büfében az ő asztalánál volt leg­jobb ülni. S hihetetlenül jó Böffen volt. * Megyünk úttalan utakon, Jugoszlávi­ában, valamikor a háború előtt. Sol­­ténszky Tibor, a Magyar Rádió drama­turgja a misszióvezetőnk. Az autóban hátul Éry-Kovács András rendező, Kate Angliából, aki magyar­ rajongó és egy gyönyörű, kíváncsi ír fiú. Kalandnak vél­jük ezt az utazást. Elhagyunk egy kis fa­lut, nagy rétre érünk, tele emberekkel. Soltis már jön felénk: „Mit isztok?” Orwell Állatfarmját adják elő a falu népének, kicsinek és nagynak. Minden­ki érti, miről van szó. A Tanyaszínház, melyet Soltis alapított, szamár húzta fo­gattal járja a vidéket, a XX. század nyolcvanas éveiben. A 15-20 éves színé­szei rajonganak érte. Velük alszunk az ünneplés után a művelődési ház termé­ben, hálózsákokban, a földön. Kate nem találja a vécét. Megmutatjuk. Ilyet még nem látott. Pottyantós. Tetszik neki. Ez is kaland. Reggel (vagy már délben?) hatalmas reggeli, hatalmas beszélgetés. Aztán elválunk. Mi megyünk vissza kis hazánkba. Ők befogják a szamarat, s el­indulnak a másik irányba, az újvidéki Dionüszosz vezetésével, akit most ép­penséggel Soltis Lajosnak hívnak. * Tavaly láttam Pozzónak a veszprémi Godot-ban. Néhány éve ez a város lett az új otthona. Az előző házasság gyer­mekei már lassan felnőttek, most új sze­relem, két kisgyerek, hitelből házépítés, autóvásárlás. Közben Sitkére jár, fiata­lokkal foglalkozik megint, imádják. Ő is őket. (Aztán az autóban, a szabályosan közlekedő Fiatban, a sitkei gyerekek kö­zül ketten vele mennek.) halálára Tavasszal a Merlinben találkozunk. Én késem, neki már indulnia kell Veszp­rémbe. Nálam hagyja a Márton partjel­ző próbái alatt fölgyülemlett kajajegyeit: „Majd vacsorázz meg belőle, s gondolj rám!” * Gondolok, Lajos, de nem erről volt szó! * Megint csak a Merlinben, nem sokkal a halála után, őrá emlékeznek a kollé­gái, barátai. A hajdani főiskolás osztá­lyából, ahol 72-ben végzett Vámos tanár úr keze alatt, már mások is elmentek: Kalocsay Miklós, Ivánka Csaba... Vere­bes István, aki néhány hete még vele dolgozott Szolnokon, a Bodnárnéban rendezte Törőcsik Mari partnereként, arról beszél, hogy mennyire nem tudunk egymásról semmit, s csak akkor figye­lünk föl, mikor valaki elmegy. Veszélyes sors. * Ez is a Merlinben történt. Jordán Ta­más volt a partnere Hamvai darabjában, ahol is a szerepük szerint mindig isznak, s beszélgetnek. A Soltis játszotta Miholka azt kéri a Jordán játszotta Már­ton partjelzőtől, hogy ha meghal, s a te­metésére hazajön a lánya, akinek na­gyon kicsi keze van, mondja meg neki, hogy ő jó ember volt. * Jordán Tamás-Hamvai Kornél akkor este nemcsak emlékezni hívta a baráto­kat a Merlinbe. Gyűlnek az adományok is a családnak. (És sokan üzennek, akik nem tudnak most eljönni, hogy ők is fognak adni.) * Megy a Fiat. Szabályosan. Belerohan a Mercedes. Szabálytalanul. A színész meghal. Ennyi. Soltis Lajosnak hívták. LŐKÖS ILDIKÓ A Sitke! ItJúUg) Kör !*Je«Ulet . .. » . „Hozzám már hűtlen lettek a szavak, vagy én lettem mint túláradt patak oly tétova céltalan parttalan .. ” Mély fájdalommal tudatjuk, hogy Szabóné Tiger Szabina életének 23. évében Kuntcz László életének 44. évében Soltis Lajos életének 50. évében tragikus körülmények között elhunyt. Gyászoló családjaik: Sitkei Színkör Tel, fax.: 06-9S-U2-P2 ^ §#)£ Szimlaxán 11747037.2001X32-00000000 %iisw 2

Next